PC doet niks meer

Pagina: 1
Acties:

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Hallo,

Ik heb hier een PC staan die het opeens vandaag niet meer doet.

Ik zal eerst ff de specs hier posten:
Processor = AMD Athlon XP 2400+
Moederbord = Asus A7V8X-X
Ram = PC 2700 Kinstong 256Mb
Videokaart = nVidia GeForce MX 440
HD = 120Gb maxtor 2Mb
CD, DVD, dinge = 1 16x10x40 Lite-On brander, en een 16x DVD lezer.

Ik wou vandaag mijn PC aanzetten, en ik liep weg. Toen ik terug kwam zag ik dat het lampje van de HD en de brander aanbleven staan. Er was ook geen beeld. Ik heb een keer op de num-lock toets gedrukt, maar die reageert ook niet.

Ik heb toen de PC behuzing open gemaakt. Heb ff gekeken, en heb verschillende PCI kaarten aangedrukt.
Toen opnieuw aangezet, maar nog steeds hetzelfde probleem.
Toen merkte ik dat de HD ook helemaal nit ging draaien, ik heb toen de brander en de DVD speler los gehaald (IDE en power). Maar dat hielp ook helemaal niks.
Toen ad ik de power kabel in de HD laten zitten en de IDE eruit gehaald. Toen ik de PC weer aanzette ging de HD wel draaien.
Toen ben ik wat gaan luisteren in de PC, en toen hoore ik dat er ergens van het moederbord gepiep kwam. Ik wist helemaal nit waarvan.
Ik heb toen heel het moederbord uit de PC gehaald, en alle andere dingen.

Toen heb ik enkel het moederbord, processor (en natuurlijk een koeler), videokaart en een ram staafje los opgebouwt op een tafel. Heb het zaakje aangezet en toen bleef het beeld nog steeds zwart op de monitor. Het gepiep bleef maar, en toen heb ik heel ff het stekkertje van de CPU fan losgehaald, omdat ik dacht dat daar het gepiep vandaan kwam. Maar ook dat was het niet.
Toen heb ik de videokaart en het ram eruit gehaald, maar ok dan blijft het moederbord piepen.
Het piep geluid komt NIET uit het speakertje dat in de PC zit, maar ergens boven in het moederbord.

Ik heb dus nu de moet opgegeven, en kom hier wat hulp vragen.

Hopelij ben ik zo duidelijk geweest.

Kan iemand mij hiermee helpen??
Alvast bedankt :)

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:45

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Controleer eens of er condensatoren (of hoe die krengen ook heten) bol staan op je moederbord.. Die willen nog wel eens een heel irritant piepgeluidje maken als ze defect zijn/gaan.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• Simball
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 08:57
lijkt me een duidelijk geval van een kapot moederbord, maar je bent pas zeker als je die appart kan testen, mischien ff terug naar de winkel (RMA)?

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:51

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Het meeste heb je getest, en in de goede volgorde. Als het piepen nog steeds optreedt bij enkel een moederbord en een processor, dan heb je het probleem redelijk gelokaliseerd.

Zie je schroeiplekken/kapotte condensatoren op je moederbord? Ruikt de boel doorgebrand? Het ziet er namelijk naar uit dat er echt iets defect is, en omdat je pc wel 'aangaat' (fans gaan draaien en zo) zal het niet je processor zijn.

Misschien maar op zoek naar een 2dehands MSI KT3 ultra? :)

[ Voor 9% gewijzigd door _fool op 03-01-2005 18:01 ]

specs

Verwijderd

Heb je al geprobeerd om het bios te resetten?
Ik heb hier trouwens de grote broer van je moederbordje hier werkeloos liggen ;)

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-08 13:05

jotheman

Was like that when I got here!

Ik vrees idd dat je moederbord dood is. Als je de mogelijkheid hebt om je overige hardware ff ergens anders te testen zou ik dat doen om zekerheid te krijgen. Verder kwam zo'n piep bij A7N8X moederborden vaak van de voltage-regulatoren af (zo'n rond opstaand dingetje met 'n koperdraad eromheen gewikkeld). Deze zitten meestal linksonder de processor. Die piep is trouwens niet negatief of geeft niet aan dat er iets kapot is ofzo hoor.
Suc6 ermee nog verder :)

I see dead pixels...

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Bedankt voor de reacties :)

Moederbord heb ik ook gereset, maar dat helpt ook niet.

Ik was vergeten te zeggen dat ik ook heb gevoeld of de heatsink van de processor wat werd, die word gewoon warm. Ik heb de koeler ookal ervanaf gehaald, en de core van de processor ziet er nog gewoon goed uit :)

Heb ff naar de condensatoren gekeken die zien er goed uit, ze zijn niet bol.
Heb ook ff naar de mosfets gekeken en die zien er volgens mij ook nog gewoon goed uit :)
Heb ff het moederbord doorzoch naar schroeivlekken, en die heb ik ook niet gevonden. Ik heb verder ook nog ff de heatsink van de Nordbridge (NB) afgehaald, en heb ff gekeken naar de core daarvan. Die ziet er ook gewoon nog goed uit.

Het vreemde is, dat ik gisteren gewoon probleemloos heb gewerkt tot 23.45. Heb de PC gewoon uitgeschakeld, en vandaag deed ie het gewoon niet.
Gisteren ook helemaal geen rare geluiden gehoord.

Kan het kwaad als ik de processor van het moederbord afhaal, en dan zo aanzet? Ik wil kijken of het geluid er dan nog is.

EDIT:
Ik heb nog ff naar dat opstaan dingetje gekeken en die ziet er gewoon goed uit. Als het alleen een piepgeluidje is, dan zou ik toch eigenlijk gewoon beeld moeten krijgen???

Als ik met de overvolt jumper wat speel, dan hoor ik de ene keer wel meer gepiep dan de andere keer.

[ Voor 13% gewijzigd door AMDathlonxp op 03-01-2005 18:17 ]

Pagina: 1