Fixed window size en gebruik van frames

Pagina: 1
Acties:

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-04 20:25
Ik ben sinds kort even gaan spelen met HTML DHTML en javascript. Doch ik heb nog geen enkele site volledig zelf gemaakt en hier ben ik dus pas aan begonnen. Helaas ik ben een echte noob op dit vlak en stoot ik van bij het begin al tegen een vervelend probleem.

Ik gebruik met een java script een startend fixed window van 1024*768 pixels. Deze verdeel ik in een aantal frames. Deze frames geef ik elk hun background met de gepaste size. Bij elke frame staat er in de body "<BODY bottomMargin=0 leftMargin=0 topMargin=0 rightMargin=0>"

Maar nu stuit ik zowel in de lengte als in de breedte tegen een probleem. Hoewel opgeteld het aantal pixels van mijn bijhorende images niet meer vormen dan 1024*768 ( dezefde grootte als de som van mijn frames dus ) , blijken deze er niet in te passen. Nu snap ik ook wel dat mijn java aanroep het "externe" window de grootte 1024*768 geeft en dat de kleine randjes van Internet Explorer er moeten afgetrokken worden. Maar ik vind niet zo onmiddellijk op het net hoe groot een "intern window" dan moet zijn ? En of dit afhankelijk is van de browser, want die hebben toch allemaal een verschillende grafische schil ?

En nogmaals sorry mocht dit een domme vraag zijn O-)

Mijn Specs

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-05 20:45

Blauw

De Schreeuw

Het is misschien geen domme vraag maar ik vraag me af waarom je frames gebruikt. Is het niet handiger om gewoon met CSS te gaan werken?

En omdat ik zo vriendelijk ben om je alvast een stukje op weg te helpen: Bekijk deze voorbeelden eens en ga ze dan aanpassen aan je eigen smaak en wensen :) http://limpid.nl/lab/css/fixed/

[ Voor 42% gewijzigd door Blauw op 03-01-2005 16:53 ]

• MPAnnihilator
Wel , de reden is eigenlijk dat ik alles wat ik in mijn cursus gezien heb , in de site wil proppen. Om frames te testen was ik dus begonnen aan onderstaande :

http://users.pandora.be/anni/site%20v1.0/main.htm

Op http://users.pandora.be/anni/site%20v1.0/ zie je alle files die ik hiervoor gebruik...

Dit zal zeker niet een finaal ontwerp worden , maar ik ben gewoon maar even alle mogelijkheden aan het testen B)

Mijn Specs

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:36

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

1. Verwar Java niet met Javascrip, dat zijn twee totaal verschillende dingen.

2. Gebruik geen bmp afbeeldingen op websites, ze zijn onnodig groot en daardoor enorm langzaam en bieden geen enkel voordeel boven PNG of GIF.

3. Waarom gebruik je broserdetectie scripts voor Netscape en Internet Explorer? Het is inmiddels 2005, er zijn inmiddels duzienden (inclusief alle nightlies) verschillende browsers die allemaal goed werken met hetzelfde javascript, een detectie maken voor 2 browsers is overbodig, onbetrouwbaar, en veel werk.

4. Frames zijn uit, en dat heeft een reden, een van die redenen is dat javascript en frames niet leuk samenwerken en je het jezelf als webdeveloper alleen maar onnodig moeilijk maakt.

5. het resizen van vensters kan veel irritatie veroorzaken bij je bezoekers, daarom laten veel moderne browsers dat ook niet toe. Met andere woorden: het gaat nooit werken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

-GF-Annihilator schreef op maandag 03 januari 2005 @ 16:40:
Nu snap ik ook wel dat mijn java aanroep het "externe" window de grootte 1024*768 geeft en dat de kleine randjes van Internet Explorer er moeten afgetrokken worden. Maar ik vind niet zo onmiddellijk op het net hoe groot een "intern window" dan moet zijn ? En of dit afhankelijk is van de browser, want die hebben toch allemaal een verschillende grafische schil ?
Klopt. De oplossing is dan ook om niet alleen plaatjes te gebruiken met een vaste grootte, maar sommige te laten 'schalen' als CSS background-image (zoek daar eens op).
En nogmaals sorry mocht dit een domme vraag zijn O-)
Het is misschien niet helemaal het het hoge nivo wat GoT probeert te zijn, maar de wil om te leren is belangrijker.

Goedbedoeld advies:
  • Gebruik geen window met vaste grootte. Mensen vinden het fijn om zelf te kunnen bepalen hoe groot hun browser is.
  • Verlies jezelf niet in de moeilijkheden van JavaScript en DHTML voor je de basis goed beheerst: HTML en CSS. Er zijn inmiddels honderden sites met adviezen en tutorials om hier wegwijs in te worden. Als je deze standaarden goed beheerst heb je JavaScript slechts bij hoge uitzondering nodig.
  • Cursussen behandelen tegenwoordig nog steeds de HTML zoals die voor 2000 gangbaar was. Dit betekent o.a.: veel frames/tabellen voor opmaak, FONT tags, nauwelijks CSS, gare JavaScript. Het gevolg: sites die niet (geheel) toegankelijk zijn voor niet-standaard browsers, lange laadtijden en slechte programmeergewoontes. De oplossing: Webstandaarden. Als je web-ontwikkeling serieus neemt zou je je daar zeker in moeten verdiepen. Je stelt daarmee vast dat je skills niet 1-2-3 verouderen en bereidt je voor op de toekomst van het web.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 17:29 ]

• MPAnnihilator
Ik zal mijn concept dan maar wijzigen en een variabel window pakken met een intern vastgezette site op 800*600 (zoals je dat in moderne sites in Flash ook ziet ).

Dat van die BMP's dat wist ik wel , maar ik ben gewoon lokaal op de pc wat aan het experimenteren. Geen probleem dus met laadtijden.

Alvast bedankt voor de info , ik zal maar es online beginnen zoeken naar standaardcode voor html css enzo, die cursus van toen ik nog op de hogeschool zat ( en nooit bekeken heb :+ ) lijkt me sterk verouderd dus...

Mijn Specs

Pagina: 1