Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Jamma test rig, hoe +5 Volt te fijnregelen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment bezig met de constructie van een jamma test rig, om arcade PCB's lekker thuis op de tv te kunnen spelen.

Ik heb begrepen dat voor sommige PCB's de voeding afgeregeld moet worden om ze werkend te krijgen. (Veel te) enthousiast heb ik al een hoop spullen in huis gehaald waaronder deze voeding:

http://www.happcontrols.com/powersupplies/80021000.htm

+5v 15A, +12v 4A, -5v 1A

Deze heeft een 5 volt adjust, maar omdat ik deze voeding in een behuizing wil stoppen is die niet meer toegankelijk. Ik zou dus graag een manier hebben aan de buitenkant van de behuizing de 5 volt lijn te fijnregelen. Voor de controle zou ik ook nog een volt-meter in willen bouwen.

Mijn idee (electro-noob): de voeding zelf iets te hoog instellen en dan met een potmeter naar beneden afregelen. Is dit een optie of levert dit teveel warmte ontwikkeling op? Welke potmeter (of ander component) zou ik hiervoor kunnen gebruiken?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Gewoon het potmetertje verlengen is geen optie?

Mocht je nog pcb's zoeken, ik heb een aardig setje en een complete kast die ik graag wil verkopen

[ Voor 10% gewijzigd door sebastius op 03-01-2005 16:26 ]

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Je zou ook (als je de potmeter niet kan verlengen) op de +12V-lijn een simpele LM317 (+ een paar weerstandjes, potmeter en condensatortjes) een fijne afregeling kunnen maken. Bijv.:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000097.GIF
Bron: Circuitsonline.net

R3 kun je dan vervangen door een potmeter en dan kun je de spanning regelen. Als je rond de +5V wilt gaan zitten met je spanning, dan kun je voor de weerstanden waarden kiezen die ervoor zorgen dat je niet onder de 4V of boven de 6V kan gaan zitten en zo kun je ook nog eens fijn de spanning regelen. Zie voor meer uitleg: CO - Simpele LM317 voeding

Als je op de +5V-lijn wil gaan regelen, wordt het iets ingewikkelder, omdat je met een simpele spanningsregelaar al meteen een spanningsval van 1.25V (klopt dit?) krijgt.

Dat idee van je om de spanning te verhogen en een andere potmeter aan te sluiten zou eventueel ook kunnen, maar heeft nadelen:
- Precies instellen kan moeilijker worden, omdat de spanning niet lineair in te stellen is.
- Het kan zijn dat de potmeter zwaar belast gaat worden, maar daarvoor moet je weten hoeveel spanning er over de potmeter komt te staan en hoeveel stroom er doorheen gaat.

[ Voor 28% gewijzigd door Electronical op 03-01-2005 16:32 ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nou, een arcade PCB trekt behoorlijk veel stroom, dus ik gok dat een spanningregelaartje het niet echt lekker gaat vinden.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

IPV. die voeding gewoon een oude AT voeding pakken ?

Heeft ook al de benodigde spanningen en is goedkoper.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Electronical
Sinclair schreef op maandag 03 januari 2005 @ 16:30:
IPV. die voeding gewoon een oude AT voeding pakken ?
Heeft ook al de benodigde spanningen en is goedkoper.
Klopt, alleen wil TS dus de spanning kunnen instellen en dat gaat met alleen een AT-voeding niet. Trouwens, de spanningen zijn niet echt ideaal te noemen bij een AT-voeding. De lijnen weken nog al eens af. En als je dan precieze spanningen wil hebben (en ik neem aan dat TS dat wil, want ander zou hij de spanning niet willen kunnen veranderen) dan is een AT-voeding niet erg makkelijk.
sebastius schreef op maandag 03 januari 2005 @ 16:26:
Nou, een arcade PCB trekt behoorlijk veel stroom, dus ik gok dat een spanningregelaartje het niet echt lekker gaat vinden.
Mm, dat wist ik dus niet. Dan is waarschijnlijk de oplossing met het serieel aansluiten van een andere potmeter ook niet zo'n goed idee. Het best zou zijn om de bestaande potmeter te verplaatsen en zijn aansluitingen te verlengen.
Of misschien overgaan op de volgende schakeling: CO - 10A Schakeling. Hierbij moet je dus niet kijken naar TR2 en B1 en moet je IC1 vervangen door de LM317 (met zijn omringende weerstanden, potmeter en condensators). Maar dit kan dan alleen als je op de 12V-lijn genoeg vermogen kan leveren, want als de arcade meer dan 4A trekt, dan werkt het natuurlijk niet meer.

[ Voor 11% gewijzigd door Electronical op 03-01-2005 16:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die voeding heb ik al (staat alleen niet hier op het moment) en wil ik ook graag gebruiken (fanless dus lekker stil). Met een AT voeding zou ik heb zelfde probleem hebben, hoe regel ik de 5 volt nauwkeurig....

Sebastius: hoe bedoel je de potmeter velengen? De as verlengen of het ding lossolderen? Het liefst zou ik de voeding intact laten dus niet solderen. Ik heb trouwens misschien wel interesse in die pcb's, welke heb je te koop en wat kosten ze?

Verwijderd

Bij haast elke ATX voeding kan je traploos de 5volt veranderen. Dus waarom geeen ouwe ATX voeding neme en daarvan de de potmeter vervangen voor een grote potmeter.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Waarom moet je die eigenlijk fijnregelen ?

De meeste troep is TTL, en of dat nou 5 of 5,2 of 4,8 is boeit echt niet

Repareren doe je zo.

• Electronical
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 16:44:
Bij haast elke ATX voeding kan je traploos de 5volt veranderen. Dus waarom geeen ouwe ATX voeding neme en daarvan de de potmeter vervangen voor een grote potmeter.
Heb hier een oldie liggen, maar kan nergens iets vinden wat op een potmeter lijkt. Jij misschien een idee? Zie wel een L7805CV hangen, maar daaromheen niks anders dan componenten met vaste waarden. Of heb ik gewoon een ATX-voeding waarbij dat niet geregeld kon worden? Denk dat dat het is.

Verwijderd

Topicstarter
Sine schreef op maandag 03 januari 2005 @ 16:49:
Waarom moet je die eigenlijk fijnregelen ?

De meeste troep is TTL, en of dat nou 5 of 5,2 of 4,8 is boeit echt niet
Onder andere op http://www.arcadiabay.de kwam ik het volgende tegen:

Voltage adjustment should best be done after every Board swap, different PCBs have different power requirements and therefore the +5V will vary. While a small Tetris Board runs fine in your cabinet with 4.9 Volt, the voltage will drop to 4,5V or below if you plug in an Elevator Action PCB without adjusting the Power Supply.

Vandaar...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
ah kijk 4.5V is idd aan de lage kant

Maar die voeding die jij gekocht hebt zal echt niet in elkaar duiken, dus daar heb je helemaal geen last van.

Het ding zal ongetwijfeld sense lijnen hebben, die knoop je gewoon aan de connnector waar het jamma bord op komt en de voeding zal zorgen dat daar altijd 5V staat

[ Voor 36% gewijzigd door Sine op 03-01-2005 17:58 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
er zitten geen sense lijnen op...
Pagina: 1