Autoradio in Peugeot 205

Pagina: 1
Acties:
  • 2.077 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Peugeot205
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-01-2005
Met kerst heb ik samen met mijn ouders een Peugeot 205 uit 1989 gekocht, een prachtig beestje! Het enige nadeel is dat er geen radio inzat. Geen punt dacht ik want in onze schuur lag een werkende.

Natuurlijk ben ik direct gaan proberen het ding aan te sluiten maar door niet overeenkomende stekkers is dat helaas niet gelukt. Na een aantal uur doorgebracht te hebben op Google begrijp ik het nog steeds niet helemaal. De basis heb ik door, welke draden op welke stekkers moeten, welke kleuren ze hebben etc. maar ik begrijp nog niet hoe ik ze daadwerkelijk aan kan sluiten. Wat ik volgens mij nodig heb is een adapter, maar wat voor een?

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/f.jkvanrijt/achterkantradio.JPG
De achterkant van de autoradio (JVC RS-RT404)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/f.jkvanrijt/binnenkantauto.JPG
De kabels in de auto.

Weet iemand hoe de kabels/stekkers op de foto's heten? Dat zou me een stuk op weg helpen want op internet kan ik de namen niet vinden.

Verwijderd

Hoi, allereerst gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst (zelf ook een 205 rijder :) )
De stekkers die je op de onderste foto laat zijn:
de roze kabel met de tulpstekker is de antennekabel
rode stekker is de verbinding van je radio naar de speakers toe. Antennekabel kun je er direct inpluggen maar zo te zien moet je een verloopje/nieuwe stekker hebben voor je speakers. Rij eens langs de halfords/media markt, hebben ze zat stekkers liggen welke wel zouden moeten passen.

• Peugeot205
Bedankt! Het is na het tanken van Euro 98 een fijn bakkie :)

De antenne past inderdaad prima, het is het "rode blok" dat problemen geeft. Heb je enige idee hoe zo'n stekker heet? Of wordt het een kwestie van passen en meten?

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Peugeot heeft een andere standaard dan die op de radio. Bij de Halfords hebben ze ze zeker maar schrik niet van de prijs. Zo'n dingetje vragen ze zo 17,50 euro ofzo voor. Misschien dat je daarom kan proberen hem goedkoper te krijgen maar dat zal niet mee vallen. Op het doosje staat peugeot dus het kan in principe niet missen. Vraag anders ff een verkoper en leg uit dat je net een 205 hebt gekocht.

Verwijderd

Volgens mij heet het iets van een iso stekker

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 14:45 ]

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12 10:14

jotheman

Was like that when I got here!

euro-stekkers heten ze meende ik. Je hebt er idd converters voor als 't goed is. Suc6 nog :)

I see dead pixels...

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:52

voodooless

Sound is no voodoo!

Peugeot205 schreef op maandag 03 januari 2005 @ 14:41:
Bedankt! Het is na het tanken van Euro 98 een fijn bakkie :)
Euro 95 (en zelfs 91) doen het ook prima in mijn 205'je hoor ;) (en is veel goedkoper, maar het kan zijn dat je een andere motor hebt natuurlijk)

Verder moet je idd een verloopstekkertje hebben. Heb ik in het begin ook moeten aanschaffen, daarna werkt het prima. In iedere autoonderdelenzaak hebben ze dat wel!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• GeBas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-04 17:47

GeBas

--

Je kan het beste even langs een gespecialieers auto radio inbouw bedrijf, daar hebben ze bossen met kabels, stekkertjes en verloopjes liggen.

Mischien kan je ook wat vinden op conrad.nl

| Apple iMac 27" 2012 | Apple McBook Pro 13" 2010 | qnap ts-112 |

• Peugeot205
Bedankt allemaal voor de reply's! Ik ga nu even langs de Halfords, ik zal straks laten weten hoe het afgelopen is!

Verwijderd

Ga gewoon even langs de sloop. Daar hebben ze massa's kabels voor een sportprijsje ;)
Neem je radio ook even mee kun je alles gelijk aansluiten. Vraag anders iemand daar of die wil helpen . Zo klaar.

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12 15:33
In Amsterdam en Lelystad hebben ze een Brezan, auto-onderdelen zaak. Daar heb ik ooit een verloopstekker gekocht voor een renault 19. Daar hebben ze voor allerlei auto's van die omzet stekkers. Op http://www.brezan.nl staat waar ze nog meer zitten.

There is no knowledge, that is not Power!

• Tweade
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-12 16:23
Tegenwoordig hebben veel auto's en autoradio's iso-stekkers. Die passen altijd, al moet soms de constante en de geschakelde spanning omgezet worden. De stekkers die ik op de foto zie zijn beide geen iso-stekkers, en je zult twee verloopstekkers nodig hebben denk ik. Het zou me iig verbazen als je het met één verloopstekker af zou kunnen. Bovendien denk ik dat je zowieso geluk moet hebben om voor de radio een goede stekker te vinden. Als je hier een stekker voor vindt zonder dat die past kun je m ook gewoon gebruiken, kwestie van draadjes doorverbinden (bij voorkeur solderen en krimpkousjes omheen doen). Wel moet je er dan achter zien te komen wat waarvan is. Meestal:
- 1 maal constante spanning (vaak rood)
- 1 maal geschakeld (vaak geel)
- 1 maal constant (vaak zwart)
- soms mute
- soms verlichting
- diverse draden voor speakers

Om er aan de auto- kant achter te komen wat wat is is een stuk makkelijker, kwestie van spanningzoeker gebruiken. De overblijvende speakerdraden kun je "sorteren" naar voor - achter - links - rechts door gebruik te maken van een 9 volt batterijtje.

Succes!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Modernere auto's hebben zelf meestal aansluitingen op ISO genormeerd, deze aansluiting is dat volgens mij niet (ISO aansluiting is normaal twee 8-polige stekkers. Een voor speakers en een voor spanning). Daarbij heeft (zo ver ik weet) geen enkele autoradio een ISO aansluiting, maar zit er altijd een aansluitkabel bij.
Wat je dus nodig hebt is de aansluitkabel die bij de radio hoort en een convertorkabel van Peugeot 205 naar ISO. Soms kun je dat (aftermarket) als 1 kabel kopen. Kijk eens op de Conrad website, daar hebben ze er nogal wat van, of ga eens bij een autoradiospeciaalzaak langs, die kunnen je altijd helpen.

edit:
Ja, @Tweade dus

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 03-01-2005 15:21 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-12 20:15
Ik kocht een jaar of 8 terug al een Sony autoradio/cassette met ISO aansluiting, dus die bestaan echt wel. En het was nog voor een Peugeot 205 ook, gave bakjes waren dat :) Twee versleten, allebei ongeveer 3 ton gedraaid.

Affijn, over die stekkers: ik heb toen bij Halfords een losse stekker gekocht die in de Peugeot stekker paste. Er zat een setje van twee ISO stekkers bij de radio. Dat geheel heb ik met wat soldeerwerk en krimpkous aan elkaar geknoopt, en twee Peugeootjes lang lol van gehad.
Pagina: 1