Toon posts:

[alg] backoffice opnieuw implementeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of dit het goede forum is, maar als dat niet zo is, dan hoor ik het wel...

Ik heb een website die vanuit hobby is ontstaan, maar nu serieuze vormen begint aan te nemen. Ik ben daarom bezig een professionaliseringsslag door te voeren, maar omdat ik me vooral met organisatie-dingen ga bezighouden ben ik op zoek naar een indicatie voor de kosten van een her-implementatie van het bestaande ontwerp. Wat ik wil is het volgende: Op basis van hetgeen er nu staat (inclusief bijbehorend functioneel ontwerp) een grondige heropbouw die schone code oplevert, foutloos werkt, schaalbaar is, etc. Iets dat klaar is voor professioneel gebruik en waarop ikzelf vervolgens verder kan bouwen. De code moet daarna dus weer in mijn bezit komen

Het betreft een redelijk uitgebreide database-gedreven site met 3 php-modules/applicaties, die allemaal redelijk goed beschreven zijn in het FO. Zeker met een korte toelichting zou ik een externe prima kunnen uitleggen wat er exact bedoeld wordt en wat er moet gebeuren.

Omdat ik nog nooit iets dergelijks heb uitbesteed, maar nu echt de tijd niet heb om iets dergelijks snel door te voeren, vraag ik me af wat zoiets me zou gaan kosten. Ballpark figures zijn in principe genoeg, het wordt nl. een investeringsbeslissing.

@Alarmnummer, wat kost zoiets bij jou? ;)

thx

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

a) ik ben geen php`er
b) ik heb geen ervaring met een kostenschatting van dit soort projecten

En ik neem aan dat er wel wat extra kosten bijkomen doordat jij zelf eigenaar wilt blijven van de sourcecode. Dit is geloof ik niet erg gebruikelijk.

Maar om antwoord op je vraag te geven: ik zou bij god niet weten hoe duur :) Ik zou alleen wel zorgen dat ik met een groep professionals zou gaan samenwerken, die weten wat refactoring is en die kunnen denken op het nivo van architectuur en niet alleen van code. De software architectuur zal de lijn vormen in jouw product en dat is iets waar je nu dus behoefte aan hebt.

[ Voor 33% gewijzigd door Alarmnummer op 03-01-2005 14:27 ]

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:08
Als je zelf eigenaar wilt worden van de code zal alles van scratch af aan moeten worden geschreven, als je alleen de gebruiksrechten/aanpassingsrechten etc. wilt hebben scheelt dat al een stuk.

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

kostenschatting: aantal man uren * 100 Euro ;)

(en dan laat je het dus door een bedrijf doen)

herbouwen is arbeidsintensief. Ik weet natuurlijk niet wat voor website het is en wat voor applicaties het zijn. Als je dingen kunt hergebruiken (ombouwen) is het vaak sneller.

Maar er zijn genoeg internet bedrijven die dit voor je willen doen :)

[ Voor 77% gewijzigd door wasigh op 03-01-2005 14:39 ]

Verwijderd

Das per bedrijf afhankelijk. De 1 rekent 50 euro per uur voor zulk werk en de ander 100 euro. Hoe meer je zelf voorbereidt des te makkelijker voor het bedrijf om een concreet bedrag te noemen. Hoe meer een bedrijf moet gaan uitzoeken wat je wilt, hoe meer het je gaat kosten.

Daarnaast is het belangrijk om goede afspraken te maken over rechten van de software e.d. erg belangrijk!

Wat zijn verder je eisen aan het flexibel uitbreiden van het systeem. Hoe flexibeler, hoe meer werk over het algemeen, hoe hoger het bedrag...

Ga eens informeren zou ik zeggen :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 15:13 . Reden: tekst meer richting ABN geschreven ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het herbouwen hoeft dus niet op basis van de code, maar moet op basis van het FO en een groot deel van het datamodel, dat gegeneraliseerd moet worden.

@alarmnummer: je werkt toch bij Anchormen? Hebben die geen ervaring met dat soort dingen?

Ik dacht trouwens dat bij dit soort projecten het normaal was dat degene die betaalt ook eigenaar wordt van hetgeen geproduceerd wordt (code en al)? Zeker omdat het specifiek om een backoffice gaat en niet om designdingen enzo..

@Sooterd: daar ben ik mee bezig, ik wil alleen even wat achtergrondinformatie hebben van mensen die niet aan me verdienen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 15:24 ]

Verwijderd

Het ene bedrijf wil zich nog weleens wat toe eigenen omdat ze standaard librarys gebruiken voor verschillende functionaliteiten. Die library's hebben zij zelf opgebouwd en willen daar de source eigenlijk niet van vrij geven. Vandaar mijn opmerking dat je daar heldere afspraken over moet maken en deze zwart op wit moet zetten!

[edit]
dan moet ik eigenlijk mn mond gaan houden... ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 15:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok, i see.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:23:
Ok, het herbouwen hoeft dus niet op basis van de code, maar moet op basis van het FO en een groot deel van het datamodel, dat gegeneraliseerd moet worden.

@alarmnummer: je werkt toch bij Anchormen? Hebben die geen ervaring met dat soort dingen?
Jawel.. maar niet met PHP :) Maar als jij het geen probleem vind om .NET/Java platform te gebruiken, kun je altijd contact met ons opnemen.
Ik dacht trouwens dat bij dit soort projecten het normaal was dat degene die betaalt ook eigenaar wordt van hetgeen geproduceerd wordt (code en al)? Zeker omdat het specifiek om een backoffice gaat en niet om designdingen enzo..
Bij anchormen doen ze daar niet zo heel moeilijk over, maar ik geloof dat het bij de meeste andere bedrijven niet zo vanzelfsprekend is.

Verwijderd

Topicstarter
Alarmnummer schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:35:
[...]

Jawel.. maar niet met PHP :) Maar als jij het geen probleem vind om .NET/Java platform te gebruiken, kun je altijd contact met ons opnemen.
Mjah, dan kan ik d'r zelf niks meer mee.. is ook nie handig ;)
Bij anchormen doen ze daar niet zo heel moeilijk over, maar ik geloof dat het bij de meeste andere bedrijven niet zo vanzelfsprekend is.
Bien, weer wat geleerd.

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:23:
Meestal niet. Dat zou namelijk betekenen dat de programmeur die code voor jou schrijft die code daarna niet meer mag hergebruiken, de code zou immers van jou zijn. Dat is voor specifieke business logic natuurlijk prima, maar voor algemene zaken erg lastig (db connectie mechanismen, webplatform, standaard manier van foutafhandeling)

Wat ik wel normaal vind is dat de klant de code voor eigen gebruik helemaal beschikbaar heeft. Je hebt er voor betaald, en dan moet je ook na het verbreken van de relatie met de bouwer (om wat voor reden dan ook) gebruik moeten kunnen blijven maken van je applicatie.

Zo lang het voor eigen gebruik is mag je alles van mij, zelfs de broncode aanpassen en uitbreiden e.d. Natuurlijk vervallen mijn garanties wel als je zelf in de broncode gaat wijzigen, maar dat lijkt me logisch ;)

Verwijderd

Zo zijn er wel meer bedrijven die er over denken. Je verkoopt de software aan de klant; als je zorgt voor een goed verloop van een project en een juiste oplossing hebt weten aan te reiken hoef je er niet van uit te gaan dat die klant met jouw software wegloopt. Want de angst is vaak bij bedrijven toch de concurrentie strijd: wat als mn klant naar een ander bedrijf overstapt en de software meeneemt... maar goed; dat is een hele andere discussie...

Een prijs zal ik je hier niet geven want daar is dit hele forum niet voor bedoeld. Maar ik zou ook eens bij je zelf nagaan in hoeverre je zelf straks tijd gaat hebben om aanpassingen aan het systeem te doen. Nu heb je geen tijd om het goed op te zetten. Die tijd heb je straks wel om allerhande aanpassingen te doen? Wat voor eisen stel je aan de documentatie van de software? Dat lijkt me namelijk ook wel handig. Het kost namelijk redelijk wat tijd als je geen fulltime ontwikkelaar ben om even in de code van een ander te duiken; zeker als deze slecht gedocumenteerd is. Als je toch commercieel gaat in het uitbesteden is het misschien het overwegen waard om ook over onderhoud en uitbreiding prijsaanvraag te doen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 16:04:
Een prijs zal ik je hier niet geven want daar is dit hele forum niet voor bedoeld. Maar ik zou ook eens bij je zelf nagaan in hoeverre je zelf straks tijd gaat hebben om aanpassingen aan het systeem te doen. Nu heb je geen tijd om het goed op te zetten. Die tijd heb je straks wel om allerhande aanpassingen te doen? Wat voor eisen stel je aan de documentatie van de software? Dat lijkt me namelijk ook wel handig. Het kost namelijk redelijk wat tijd als je geen fulltime ontwikkelaar ben om even in de code van een ander te duiken; zeker als deze slecht gedocumenteerd is. Als je toch commercieel gaat in het uitbesteden is het misschien het overwegen waard om ook over onderhoud en uitbreiding prijsaanvraag te doen?
De reden dat ik nu geen tijd heb om het goed op te zetten is dat ik de time-to-market zo laag mogelijk wil houden (het duurt me eigenlijk al te lang) en dat ik nog een miljoen andere dingen ook moet regelen. Als dat eenmaal geregeld is, kan ik qua tijd prima los op de aanpassingen, maar ik moet nu even kiezen. De reden waarom ik alleen het herontwerp uitbesteed is omdat ik nog niet écht goed een inschatting kan maken van de kosten/opbrengsten en in principe op dit moment zo weinig mogelijk (min of meer) doorlopende contracten wil afsluiten.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 22:02

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Vraag gewoon wat offertes aan bij verschillende bedrijven? Als je al een FO hebt kan je dat gebruiken als leidraad voor de offerte zodat ze een inschatting kunnen maken van de totale hoeveelheid werk. Daarnaast is de prijs ook nog eens totaal afhankelijk van het feit of er van de bestaande site nog dingen moeten worden overgenomen / geconverteerd.

Geen idee wat voor een budget je hebt maar met een prijs van zeg 50 euro per uur (en dat is niet eens hoog ;) ) kan het totaal bedrag best wel eens gaan oplopen.

Over de eigendom van de code zul je afspraken moeten maken. Sommige bedrijven willen de eigendom zelf houden, andere bedrijven dragen de eigendom van de opgeleverde code + docs zonder problemen over.

Kortom: wil je echt een prijs weten: vraag wat offerte's bij verschillende bedrijf aan.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1