[PHP] Smarty Cache gebruiken op een forum

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TangLeFuzZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05-2024
Hey,

ik ben Smarty aan het ontdekken, en zit te kijken of het misschien slim is om Smarty's cache mogelijkheden te gebruiken in m'n forum, om de boel sneller te maken.

Op een forum zijn er nogal wat verschillende outputs bij verschillende users.
Ik dacht eerst dat het handig zou zijn de forumindex compleet te cachen, en de cache te clearen op het moment dat er een nieuwe reply of een nieuw topic wordt toegevoegd. Dit zou behoorlijk wat snelheidswinst opleveren.
Het is alleen wel zo, dat verschillende users verschillende forarechten hebben, en dus de forumindex niet bij iedereen gelijk is, dus dit gaat al niet op.

Zijn er mensen die Smarty Cache op hun forum gebruiken, en zoja, wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Hoe hebben jullie het geimplementeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lentje
  • Laatst online: 12-09 17:04
Ik heb zelf geen ervaring met smarty. Maar aangezien smarty alleen template pagina's cached ljikt het mij niet echt geschikt voor een forum. Zoals je zelf al zegt heeft een forum veel pagina's die voor iedereen anders is. Dus tenzij je een heleboel verschillende cached pagina's wil opslaan lijkt het mij niet echt een goed plan.

Ik denk dat je beter een cache systeem kan gebruiken wat de database queries cached.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Laatst online: 16-09 18:38
Je kan met smarty een template en een identifier opgeven wanneer je iets wilt cachen.

Je zou dan als een identifier een soort hash van de gebruikersnaam, post & get waarden etc. kunnen gebruiken. Je krijgt dan één cache per persoon per (mogelijke pagina). Bovendien moet je zelf bijhouden of je een pagina moet opbouwen of de cache gebruiken ($smarty->is_cached($tpl, $identifier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 17:16
Lentje schreef op maandag 03 januari 2005 @ 13:51:
Ik heb zelf geen ervaring met smarty. Maar aangezien smarty alleen template pagina's cached ljikt het mij niet echt geschikt voor een forum. Zoals je zelf al zegt heeft een forum veel pagina's die voor iedereen anders is. Dus tenzij je een heleboel verschillende cached pagina's wil opslaan lijkt het mij niet echt een goed plan.

Ik denk dat je beter een cache systeem kan gebruiken wat de database queries cached.
Met Smarty kun je ook bepalen welke delen van een pagina je wilt cachen en welke niet. Dus in dat opzicht zou je een groot gedeelte van de forum index en forum categorieën kunnen cachen. Wellicht scheelt dat al genoeg...

Vormkracht10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

De aanpak hangt een beetje af van de manier waarop je rechtensysteem in elkaar zit. Ik maak zelf een unieke identiefier aan de hand van $_GET en de combinatie van groepen waar een gebruiker in zit.

Systeem | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TangLeFuzZ
  • Laatst online: 28-05-2024
Brakkie schreef op maandag 03 januari 2005 @ 14:09:
De aanpak hangt een beetje af van de manier waarop je rechtensysteem in elkaar zit. Ik maak zelf een unieke identiefier aan de hand van $_GET en de combinatie van groepen waar een gebruiker in zit.
Dit lijkt me ook de beste manier inderdaad... dan heb je niet 20.000 verschillende cache bestanden op je server staan (als je het per gebruiker doet), maar bijvoorbeeld een stuk of 10 (per gebruikersgroep).
Goed, ik ga zo eens wat uitproberen... wil in ieder geval graag gebruik maken van caching, want dat scheelt behoorlijk wat serverload en snelheid.

Vraag me alleen nog af of het wel veilig genoeg is, zouden mensen niet in de template directory kunnen gaan zoeken naar templates van een gebruikersgroep waar ze geen toegang tot hebben?
Edit; never mind, dat is natuurlijk makkelijk op te lossen door een hash mee te geven in de identifier zoals Skaah als zei.

[ Voor 7% gewijzigd door TangLeFuzZ op 03-01-2005 14:37 ]

Pagina: 1