Toon posts:

Software gestuurde fans?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het op de een of ander manier mogelijk dat ik een kaartje voor een pcislot ofzo bauw waarmee ik de power van m'n fans traploos in kan stellen?

Als iemand zo vriendelijk zou willen zijn er schema's van te publiceren(indien beschikbaar) heel erg graag...

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

zal dit nou echt mogelijk zijn?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Het moet toch wel kunnen om met je parallelle poort een paar relais aan te sturen (heb je een aan en uit)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb ook eens een digitale geluidsknop dinges gezien. Die had een IC en dan kwam het signaal op z'n zachtst uit pootje 1 en op z'n hardst uit pootje 8. Het volume werd dan geregeld door verschillende weerstanden aan de pootjes te hangen. Het harder en zachter zetten ging dmv 2 knopjes die aan de IC hingen, dat zou je ook via de parallelle poort kunnen doen...
Maareh, traploos gaat denk ik niet via je PC, alleen met potmeters.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

traploos = analoog,
pc= digitaal
analoog != digitaal, dus kan niet traploos. :)

je kan wel in de buurt komen door b.v. de printerpoort te gebruiken, als je dan een DA-convertor gebruikt, kan je een fan regelen in 256 stappen.

• Shaper
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-03 11:09

Shaper

Okay, ik heb te weinig tijd om er echt diep op in te gaan, maar hier mijn 1e gedachtengang:

Een PCI-kaart is zelf moeilijk te maken. Beter een voorgebakken PCI-'experimenteerprint' halen... (www.conrad.nl?)

Dan heb je nodig:

- adresdecoder (liefst met dip-switches)
- Microprocessor met een paar analoge uitgangen zou wel makkelijk zijn.
- Torren om je fans mee aan te sturen
- evt. temperatuursensoren

Je zou eea. dan als volgt moeten laten samenwerken:

De adresdecoder laat alleen data door die voor het ingestelde adres bestemd zijn. Deze komen dus door bij de uP. De data stuurt de uP aan. Deze stuurt dan middels een spanning de torren aan, welke dan weer de spanning voor de FANS schakelen. De uP kun je bijv. ook gebruiken om temp. metingen door te geven aan de software, LED's te schakelen of zelfs een LCD display aan te sturen.

Er is vast wel iemand die beter in electronica is en hier een schema(tje) voor wil bedenken. Ook moet er natuurlijk een protocol bedacht worden om de uP aan te sturen... (Welke uP dan ook... Ik denk aan een PIC chippie van Microchip.)

My 2 cents...

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 10:49
Die dingen staan idd in conrad. Maaruh wat is er mis met een schakelaartje 0-5-7-12 V?
Ik denk dat je langer bezig bent met die software maken + installeren + implementeren + gebruiken + fouten opzoeken + herstellen dan een keer per dag je schakelaar van 12V naar 5 V en terug te zetten. Ben je ook nog eens goedkoper uit.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 12:43
Het gaat hier gewoon om de kick:)

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je gelijk in zork, het gaat me puur en alleen om de kick...

En ik vind het zinvoller als al die looplicht HDD-led effecten en dergelijke... Met een beetje mazzel kun je het gewoon voor elkaar krijgen dat je dan precies op een bepaalde temperatuur kunt koelen e.d.
Dan zeg je gewoon van ik wil precies 30 graden of iets, en als het nodig is koelt hij bij, anders niet.

Maar ik kijk wel even of ik ergens iets kan vinden, als ik iets heb, plaats ik verdere informatie...
Pagina: 1