Toon posts:

Partition Magic Drive Letter Changen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag de driveletter van mijn windows schijf veranderen met partition magic 8.0 omdat ik met het formateren in DOS een kleinere partitie gemaakt heb voor Windows en andere software en deze partitie toen "L:" genoemd is. Ik zou hem graag een andere naam geven (F: bijvoorbeeld) maar als ik dat doe geeft partition magic te volgende waarschuwing:

"This partition contains the windows directory, if you change this drive letter, your system may not boot. Continue with drive letter changing?"

Hoe groot is de kans dat dit gebeurt en wat zijn dan de gevolgen? Kan ik dan via CD windows alsnog booten of ben ik alles kwijt? Heb namelijk geen zin om na een urenlange installatie alles weer opnieuw te gaan installeren.

bvd,

Nauzer

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:53

Outerspace

Admin General Chat
Als je nu in Windows zit kan je dit ook heel makkelijk aanpassen :)
Windows Operated Systems - FAQ

Maar goed, als jij dus hem hebt geinstalleerd als L als primary, moet je even in je Boot.ini de L veranderen naar de schijfletter die jij wil :) Dan wilt hij niet meer opstarten vanaf L maar vanaf een andere 'drive'letter
Dan start hij het niet meer op van L , maar van C ( als jij van L -> C ging ) :)

[ Voor 16% gewijzigd door Outerspace op 03-01-2005 11:48 ]

Wauw, een sig!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
je bent niks kwijt, alleen kan dan niet meer opstarten vanaf die schijf. wat ik me verder afvraag is of het slim is om op een extended partitie je OS te zetten.

ikzelf houd mijn OS graag op het eerste gedeelte van de schijf (primairy partitie), en data op extende gedeelte, ik weet ook niet of het wel kan (misschien wel hoor) maar ik zou toch eerst even uitzoeken of het wel kan om OS op een extended partitie te installeren

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gewoon 2 primay partitions :) 1 voor games en 1 voor windows + software....

Dus ik kan gewoon de driveletter veranderen en dan startie automatisch van de goede schijf op?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 12:08 ]

• marco5
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-07 15:32
outerspace schreef op maandag 03 januari 2005 @ 11:47:
Als je nu in Windows zit kan je dit ook heel makkelijk aanpassen :)
Windows Operated Systems - FAQ

Maar goed, als jij dus hem hebt geinstalleerd als L als primary, moet je even in je Boot.ini de L veranderen naar de schijfletter die jij wil :) Dan wilt hij niet meer opstarten vanaf L maar vanaf een andere 'drive'letter
Dan start hij het niet meer op van L , maar van C ( als jij van L -> C ging ) :)
In boot.ini staan geen schijfletters, alleen verwijzingen naar partities. Die staan blijkbaar al goed, anders zou Windows niet opstarten.

Ik kan uit ervaring vertellen dat Partition Magic deze waarschuwing geheel terecht geeft.... :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Dus je raadt me aan met partition magic de drive letter niet te veranderen?
Of is er een manier om windows dan alsnog te booten?

• TheLevel
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-05-2013
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 12:13:
Dus je raadt me aan met partition magic de drive letter niet te veranderen?
Of is er een manier om windows dan alsnog te booten?
Het systeem slikt het echt niet dat ie onder een andere drive letter zit... booten kan meestal nog wel, aanloggen vaak niet meer (ervaring met Windows 2000 - telkens dat ik het probeerde ging het mis... sluit niet uit dat het misschien toch wel kan hoor) - enige oplossing voor mij was driveletter terug wijzigen.

• marco5
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-07 15:32
Met Partiotion Magic 8 kan het in elk geval niet. Op de 'standaardaard' manier in Windows ook niet, die laat je de letter van je systeemschijf niet aanpassen.

Of er tools zijn die het wel kunnen, kan ik je helaas niet vertellen.

Verwijderd

Topicstarter
marco5 schreef op maandag 03 januari 2005 @ 12:15:

Of er tools zijn die het wel kunnen, kan ik je helaas niet vertellen.
Ik zal daar dan eens even naar googlen of weet iemand het zo?

• roush
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 08:40

roush

Trust no 1

Het zou moeten kunnen werken, daar ik dat ooit heb uitgevoerd op een citrix-server. Echter moet je rekening houden met het feit dat er in de registry erorm veel verwijzingen staan naar C:\

Dit hebben we destijds weten recht te trekken door een registry search&replace uit te voeren. Hier is een aparte tool voor nodig.

1 - Driveletter wijzigen
2 - Search&Replace
3 - Reboot en vingers kruizen :D

En zoals altijd, maar een goede backup, mbv een image oid

Verwijderd

Topicstarter
haha nee dat is met teveel risico, bedankt ;) ik denk dat ik het maar zo laat.... ik dacht dat kun je makkelijk oplossen met partition magic maar blijkbaar niet ;)

Toch allemaal bedankt :)
Pagina: 1