Toon posts:

Nieuwe PC , lage FPS met 9600XT

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo , ik heb enkele maanden geleden een nieuwe PC gekocht , dit zijn de specs:

Intel Pentium 4 : 3GHZ , hyperthreading
ASUS Raedon 9600XT (de nieuwste Omega Drivers)
Soundblaster Live! 5.1
Windows XP Pro SP1
1GB RAM

In mijn ogen zijn dat redelijke specs , maar toch haal ik met spellen als UT2004 en CS:S maar ongeveer 36.4 FPS , terwijl dat volgens mij helemaal niet van die superzware spellen zijn.
Ook zag ik op sommige forums mensen die wel 124.7FPS haalden met alle setting op hoog en 6XAA en AS. Ik heb hier de Anti Aliasing op 2X Forced gezet.

Nu is mijn vraag , hoe komt het dat ik zo'n lage FPS haal??? Ik heb de thread over de 9800Pro gelezen , maar dat is volgens mij een veel minder zware kaart.

Is er een oplossing hiervoor??? Ik heb er eigenlijk niet zo veel last van , maar ik zou toch graag een hoge(re) FPS halen. Is het mischien een driver probleem? Zijn er betere drivers dan de Omega Drivers , of zou ik moeten gaan overklokken om er een hogere FPS van te maken? En zijn daar tools voor die geschikt zijn voor mijn kaart?

Alvast bedankt!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-08 13:21

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 11:28:
Hallo , ik heb enkele maanden geleden een nieuwe PC gekocht , dit zijn de specs:

Intel Pentium 4 : 3GHZ , hyperthreading
ASUS Raedon 9600XT (de nieuwste Omega Drivers)
Soundblaster Live! 5.1
Windows XP Pro SP1
1GB RAM

In mijn ogen zijn dat redelijke specs , maar toch haal ik met spellen als UT2004 en CS:S maar ongeveer 36.4 FPS , terwijl dat volgens mij helemaal niet van die superzware spellen zijn.
Ook zag ik op sommige forums mensen die wel 124.7FPS haalden met alle setting op hoog en 6XAA en AS. Ik heb hier de Anti Aliasing op 2X Forced gezet.

Nu is mijn vraag , hoe komt het dat ik zo'n lage FPS haal??? Ik heb de thread over de 9800Pro gelezen , maar dat is volgens mij een veel minder zware kaart.

Is er een oplossing hiervoor??? Ik heb er eigenlijk niet zo veel last van , maar ik zou toch graag een hoge(re) FPS halen. Is het mischien een driver probleem? Zijn er betere drivers dan de Omega Drivers , of zou ik moeten gaan overklokken om er een hogere FPS van te maken? En zijn daar tools voor die geschikt zijn voor mijn kaart?

Alvast bedankt!
eh de 9800 pro is een stuk snellere kaart als de 9600 xt hoor ;)

ik zou maar eens beginnen met de normale drivers van ati. en AA op uit zetten. en even kijken wat er dan gebeurd.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Probeer es andere drivers en zet AA uit. Kijk eerst es of dat iets uithaalt.

CS source zou toch wel goed moeten draaien met die PC. Op mijn 9800SE (vergelijkbaar met die 9600XT) haal ik meestal wel zo'n 70-80fps met AA op 4x (in het spel zelf ingesteld).

Controleer je pc ook even op spyware of andere overbodige troep. Je hebt wel es van die procesjes op de achtergrond draaien die 100% cpu kracht trekken. Daar gaan spellen natuurlijk niet beter van draaien ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Palomar op 03-01-2005 11:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedoelen jullie de Catalyst drivers???

Ik heb ook even een Aquamark testje gedaan , en ik haalde daar 30.04FPS met de default settings. Ik heb net ook Adaware even laten draaien , maar die heeft niks gevonden behalve wat onbenullige cookies.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

De 9600XT is langzamer als een 9800 PRO.
Het gaat om open-gl spellen. Zoek eens op google naar alternatieve open-gl drivers voor ATI. Deze zitten dacht ik ook bij de Omega's en de techconnect optimized drivers.

Verwijderd

Volgens mij zijn dat normale scores voor een 9600XT ...

Draai eens 3dmark2003 en 3dmark05 en we weten het meteen of er iets scheelt of niet :)

En een 9800pro is bijna 2x zo goed als een 9600xt ;)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-08 13:21

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 11:44:
Volgens mij zijn dat normale scores voor een 9600XT ...

Draai eens 3dmark2003 en 3dmark05 en we weten het meteen of er iets scheelt of niet :)

En een 9800pro is bijna 2x zo goed als een 9600xt ;)
en dat is dus weer grote onzin.
serieus lees eens benchmarks. 8)7

kijk hier maar eens
een totaal overzicht van alle recente agp kaartjes bij elkaar.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

9800pro = 42 fps
9600xt = 25 fps
in doom3 dan nog...
lijkt mij dat de 9800pro BIJNA 2x zo goed is als een 9600xt, namelijk 1.68 keer beter :)

volgende grafiek
9800pro = 24.5 fps
9600xt = 13.3 fps
weer effe een rekensommetje: 1.84 keer beter

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 12:44 ]

• Palomar
  • Niet online
Maar hij heeft hier hier over (oa.) CS:source, en dat spel moet echt wel vloeiend draaien op die PC. Zo zwaar is dat spel nl. niet. Tenzij die op een server met 100 spelers oid speelt, maar ik ga er even vanuit dat ie het heeft gemeten onder normale omstandigheden.

Post anders nog even je 3dmark 2003 score. Niet dat dat veel zegt over normale games, maar het is wel goed vergelijkingsmateriaal.

Verwijderd

Topicstarter
ok , ik zit dus met een kaart die gewoon een lage FPS hoort te halen... Maar is er echt niks dat ik daar aan kan doen? Overklokken of zo? Zijn daar voor mijn kaart speciale guides voor?

• Palomar
  • Niet online
Die conclusie is niet helemaal juist. Met de 9600XT kun je nog prima de meeste games doen. Die benchmarkresultaten die hierboven zijn genoemd zijn alleen maar stresstests op full detail etc. Vandaar dat ie daar maar 13fps oid haalt. In normale situaties moeten spellen als cs source met normale settings supersnel draaien met die kaart.

PS. wat voor resolutie draai je?

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 03-01-2005 12:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai op een resolutie van 1024X768 met 32 bits. Oh , en terugt e komen op Tom's Hardware: http://graphics.tomshardw...041004/vga_charts-12.html
In Battlefield Vietnam draait de XT er toch wel dik meer FPS uit dan de PRO , ook in MS Flight Simulator 2004 trouwens.

En BF:V is toch een van de spellen die ik het meest speel op UT2004 en Tribes Vengeance na. Mischien dat overklokken er toch net iets meer FPS uit zou kunnen halen. Maar is dat aan te raden???

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 13:27 ]

• Palomar
  • Niet online
Let er alsjeblieft even op dat je 9800 en 9600 niet door elkaar haalt......

Ik heb zo het idee dat je dat aan het doen bent.

De juiste volgorde qua snelheid is: 9600pro - 9600 xt - 9800 pro - 9800 xt (en daar zitten dan nog wat modellen tussen die nu even niet relevant zijn).

Verwijderd

er is hier een topic over, heeft jou moederbord een nforce2 chip??

ik ben zoou vrij geweest om het op te zoeken :D

[rml][ 9600XT] Het problemen-topic[/rml]

• boiert
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06-2024
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 13:34:
er is hier een topic over, heeft jou moederbord een nforce2 chip??

ik ben zoou vrij geweest om het op te zoeken :D

[rml][ 9600XT] Het problemen-topic[/rml]
een pentium 4 op een nforce 2 :P
maar serieus, probeer eens een bios update en een firmware update van je mobo en video kaart, dat kan misschien helpen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een Gigabyte mobo. En waar kan ik een firmware update voor de 9600XT vinden??? Ik wil hem niet kapotmaken...

EDIT : Gigabyte 8IK1100 , dat is het typenummer van mijn mobo

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 14:22 ]

• Palomar
  • Niet online
Een bios (firmware) update voor je videokaart lijkt me nog niet echt aan de orde. Een biosupdate voor je moederbord kun je wel proberen, maar ook hier vrees ik dat het niet veel zal uitmaken.

Maar het is me niet duidelijk wat je nu allemaal al geprobeerd hebt. Zorg iig dat je de volgende basisdingen hebt gedaan:

- in Bios kijken of AGP mode op 4x of 8x staat.
- Nieuwste catalyst drivers installeren van www.ati.com
- 3Dmark (liefst 3dmark2003) downloaden, draaien en resultaat hier posten

En verder, je weet zeker dat je een 9600XT hebt? Niet een SE oid? :X

Verwijderd

Topicstarter
Ik kon alleen maar 3Dmark03 downloaden. Is dat ook goed? Ik post de resultaten als de tests klaar zijn. Daarna instaleer ik de nieuwste Catalyst drivers.

Verwijderd

3Dmark03 = 3dmark2003

maar post je resultaten maar. ;)

Verwijderd

Topicstarter
3Dmark03 score : 2911
Is dit normaal ???

• Palomar
  • Niet online
volgens dit grafiekje: http://graphics.tomshardw...41004/images/image002.gif
zou je zo'n 1000 punten meer moeten halen (3900). Heb je al nieuwe drivers geprobeerd?

Verwijderd

hoe staat je agp aperture size in je bios, en je agp snelheid? Weet je cker dat het xt is, lees je snelheden is uit met een programma zoals everest.

Verwijderd

Topicstarter
waar kan ik dat Everest dan downloaden? En bedankt voor al jullie hulp tot nu toe.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 17:21:
waar kan ik dat Everest dan downloaden? En bedankt voor al jullie hulp tot nu toe.
Google is toch niet zo heel moeilijk??
google>> everest download

Verwijderd

Topicstarter
Ik zocht naar Everest , sorry.

In mijn bios zkwam ik niet de dingen tegen die ik wou.

Ik zag wel iets dat CPU Smart Fan Control hete. Kan ik dat veilig aanzetten? Ik vind namelijk dat de ventilator wel een beetje stilte kan gebruiken.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Heb je de Intel chipset drivers wel geinstalleerd?
Deze bijvoorbeeld.
Niet doen als je een bord hebt met VIA Chipset, dan moet je de VIA 4-in-1 hebben ;)

Nog iets, haal de 9600XT niet door de war met de 9800XT.

[ Voor 29% gewijzigd door Frietsaus op 03-01-2005 17:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hier is alles wat me relevant leek dat ik kon zien met Everest Home Edition: Afbeeldingslocatie: http://img123.exs.cx/img123/735/videospecs3ad.gif

Ik ga nu de nieuwste drivers van ATI proberen met 3D mark ,de vorige resultaten waren met de Omega Drivers.

EDIT : wat is een Z-Puffer? Een beetje te haastig vertaald mischien?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 17:44 ]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-08 16:28
Heb je de chipset drivers geinstalleerd. Dat lijkt mij het probleem.
Dit scheelt namelijk errug veel :)

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-08 16:18
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 17:44:
Hier is alles wat me relevant leek dat ik kon zien met Everest Home Edition:
EDIT : wat is een Z-Puffer? Een beetje te haastig vertaald mischien?
hehehe, een Z-puffer is een typo, moet Z-Buffer zijn :)

je gfx lijkt verder een echte 9600XT te zijn en moet in jouw configuratie overeenstemmende prestaties (ongeveer) laten zien met de Tom's HG charts

[ Voor 19% gewijzigd door Puppetmaster op 03-01-2005 17:59 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:51

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Nokko schreef op maandag 03 januari 2005 @ 17:35:
Deze bijvoorbeeld.
Niet doen als je een bord hebt met VIA Chipset, dan moet je de VIA 4-in-1 hebben ;)

Nog iets, haal de 9600XT niet door de war met de 9800XT.
Geef m dan meteen het linkje naar de juiste drivers; ik heb niet het idee dat je even gekeken hebt welk mobo hij nu had, want anders was je niet over via-drivers begonnen. :Y)

@TS: Hangt even af welke revisie van je mobo je hebt, maar op de volgende pagina's kun je je chipset-drivers downloaden:
Voor Rev 1.0
Voor Rev 2.0

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de nieuwste ATI drivers (zonder dat iritante catalyst controll centre) geinstaleerd , en het lijkt me nuw el duidelijk dat ik NOOIT meer de Omega Drivers ga gebruiken.

Ik kreeg namelijk: 3919 3DMarks bij de 3DMark2003 test met de normale ATI drivers. Nu nog het mobo updaten , en ik hoop dat ik dan een nog hogere score haal.

EDIT : @ Mad Marty hoe kom ik er achter welke Revision ik heb???

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 18:17 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:40

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Sja als je de hele tijd Omega drivers gebruikt hebt is het niet gek dat je een lage fps haalt. Omega drivers staan er om bekend niet de snelste drivers te zijn maar geven volgens sommige een mooier beeld. Vandaar ook dat je 3dmark score laag is :)

Vergeet ook niet Vsync en AA en AF uit tezetten in je driver opties :) ;)
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 18:46:
Wel , zo mooi vond ik het beeld anders niet , maarja , dat was weer aan die lage FPS te danken. Ik laat die mobo update dan ook maar zitten. Zijn er nog andere dingen die ik kan "verbeteren" ??
• Schijf defragmenteren ( meer voor performance)
• RAM strakker instellen (zie FAQ GoT)
• Kaart overclocken en CPU Overclocken (alleen doen als je de theorie goed kent en voorzichtig doet met de stapjes)
• Nieuwste chipset drivers installen
• Zoveel mogelijk processen killen als je gaat gamen
• Kijk voor de grap eens in de Search/Google

[ Voor 51% gewijzigd door Notna op 03-01-2005 18:49 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Topicstarter
Wel , zo mooi vond ik het beeld anders niet , maarja , dat was weer aan die lage FPS te danken. Ik laat die mobo update dan ook maar zitten. Zijn er nog andere dingen die ik kan "verbeteren" ??

• hershel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-07 15:35
Mobo update niet laten zitten... updates bevatten verbeteringen en fixes, die worden heus niet voor niets uitgebracht!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mad Marty schreef op maandag 03 januari 2005 @ 18:02:
[...]

Geef m dan meteen het linkje naar de juiste drivers; ik heb niet het idee dat je even gekeken hebt welk mobo hij nu had, want anders was je niet over via-drivers begonnen. :Y)

@TS: Hangt even af welke revisie van je mobo je hebt, maar op de volgende pagina's kun je je chipset-drivers downloaden:
Voor Rev 1.0
Voor Rev 2.0
Ik geef toch een Intel link... :/
Ik heb het ook niet gezien welk type hij had, heb ook niet alle tijd van de wereld weet je... :(
Nokko schreef op maandag 03 januari 2005 @ 17:35:
Deze bijvoorbeeld.
Lezen dus...

[ Voor 21% gewijzigd door Frietsaus op 03-01-2005 23:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oké.... Ik zal mijn mobo tzt updaten. Voor nu : probleem opgelost , en hartelijk bedankt!
Pagina: 1