Query maken in Access 2003 (op een hoger niveau) ?

Pagina: 1
Acties:

• vozzie
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 00:07

vozzie

Zo beter?

Topicstarter
Ik heb in access 2 tabellen:

Tabel Software met de velden:
Programma
Versie
Totaal aantal licenties
Aantal licenties in gebruik

Tabel Software per pc met de velden:
Werkstationnr
Programma
Licentie (een selectiehokje)

In het tabel: software per pc koppel ik een programma aan een werkstation en vink ik het vakje aan dat er een licentie is.

Dan wil ik dat er in het tabel: software de totaal aantal licenties en aantal licenties in gebruik automatisch wordt bijgewerkt.

Hiervoor moet je een query maken. De query moet het aantal selectiehokjes dat aangevinkt is achter een programma automatisch tellen en automatisch totaal aan licenties en aantal licenties in gebruik zelf bijwerken.

Kan iemand vertellen hoe die query eruit moet zien.
Of heet iemand een andere manier om dit te werk stellen.

[ Voor 12% gewijzigd door vozzie op 03-01-2005 11:29 ]

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Dit is vrij standaard Access werk en kan je gewoon doen middels de 'Query Builder'. Je kan hiervoor ook eens de P&W Faq doorlezen (daar staat erg veel over SQL). Als ik het zo zie moet je gebruik gaan maken van de 'COUNT' functie...

• Skimmer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-01 11:03

Skimmer

Inter Arma Enim Silent Leges

code:
1
2
3
Update Software
Set Totaalaantallicenties = (Select Count(*) from Softwareperpc),
    Aantallicentiesingebruik= (Select Count(*) from Softwareperpc where Licentie=1)

oid...

In times of war the law falls silent

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-03-2025

KingRichard

former Duke of Gloucester

Vayip, als je het echt goed wilt doen, moet je je ontwerp een beetje aanpassen. Het idee van een goed gestructureerde database is dat er zo weinig mogelijk data in wordt opgeslagen, m.a.w. geen dubbele informatie. In jouw geval zou je niet in een tabel moeten bijhouden hoeveel licenties er in gebruik zijn, maar dit d.m.v. een query opvragen. Op die manier is de informatie altijd up to date.
Er zou een tabel "Licenties" moeten zijn die een koppeltabel is tussen de tabellen "PC's" en "Software".

IDComputerPakket
1C12341
2C43232
3C33221
4C33223

Nu kun je met een eenvoudige query zien hoeveel licenties er per pakket (of per werkplek) in gebruik zijn, zonder dat je zorgen hoeft te maken over of er wel een tabel geupdate is.

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

• Skimmer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-01 11:03

Skimmer

Inter Arma Enim Silent Leges

:Y)

Dit is structureel natuurlijk veel beter dan mijn eerdere, waarschijnlijk niet out of the box werkende, oplossing...

In times of war the law falls silent

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-02 14:02

Boss

+1 Overgewaardeerd

Wat is nu het
(op een hoger niveau)
gedeelte?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• vozzie
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 00:07

vozzie

Zo beter?

Topicstarter
Thanks voor de ideeen.
Ik ga morgen weer is efvies aan de slag.
Kijken of ik verder kom.
Pagina: 1