[WC] Voeding

Pagina: 1
Acties:

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-02 20:55
Na vrijwel mijn volledige pc ge-waterkoeld te hebben ben ik opzoek gegaan naar een watergekoelde voeding. Naar enkele zoektochten op Google, Ebay en GoT ben ik op de volgende 4 excemplaren uitgekomen:
  • Alphacool NC-480 Watercooled PSU 480W
    linkje
  • proSilence 450W
    linkje
  • EDVextrem PSU EG-1/460
    linkje
  • EDVextrem PSU RS-1/450
    linkje
Mocht iemand nog meerdere watergekoelde voedingen kennen met een vermogen van tenminste 400W +, post deze dan aub in dit topic!

Deze voeding moet iig het volgende gaan aansturen:
  • 4x Maxtor DaimondMax 9+ 200gb 7200rpm PATA
  • 2x Fujitsu MAM7765 40gb 15000rpm SCSI
  • AMD 64 3000+ 0.90 Winchester (stock speed)
  • Hercules Radeon 9800xt 256mb
  • Asus A8N Deluxe rev.1
  • Adaptec 29160
  • Promise 133TX2
  • Winfast TV 2000 XP
  • 2*512 Geil pc4000 cas2
  • NEC 2500a
  • Asus dvd spelertje
Hierbij wil ik vooral nog ruimte hebben op de 12V rail icm het nog kunnen bij plaatsen van extra hardeschijven.

Mede vanwege dit leek mij de Alphacool het meest interessant omdat deze iets meer Amperage op de 12V lijn heeft.

Alphacool psu spex:
+3,3V - 25A
+5V - 34A
+12V - 19A

proSilence psu spex:
+3,3V - 25A
+5V - 32A
+12V - 18A

EDVextrem PSU EG-1/460 spex:
+3,3V - 32A
+5V - 32A
+12V - 32A

EDVextrem RS-1/450 spex:
+3,3V - 28A
+5V - 33A
+12V - V1 17A
+12V - V2 15A
(in totaal dus 32A op de +12V lijn)

Afbeeldingen van de Alphacool psu:
Afbeeldingslocatie: http://www.nc-silence.de/groups/g_1/images/ipic_103.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.nc-silence.de/images/Innenansicht-480-Wasser.jpg

Afbeeldingen van de proSilence psu:
Afbeeldingslocatie: http://www.watercooling.de/catalog/images/wakue28.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.watercooling.de/catalog/images/wakue28_2.jpg

Afbeelding van de EDVextrem RS-1/450:
Afbeeldingslocatie: http://www.edvextrem.de/assets/images/Image2.jpg

Afbeelding van de EDVextrem EG-1/465:
Afbeeldingslocatie: http://www.edvextrem.de/assets/images/Image1.jpg

De EDVextrem PSU EG-1/460 is volgens mij gewoon een omgebouwde Enermax voeding en is uit het rijtje ook de zwaarste voeding, daarom lijkt mij dit de meest interessante voeding. Echter heeft de EDVextrem EG-1/465 de beschikking over twee gescheiden +12V lijnen, hierdoor twijfel ik tussen deze twee..

Ik wil géén passieve voeding, is het niet omdat deze voedingen behoorlijk warm kunnen worden, maar mede ook omdat ik het gewoon gaaf vind om een watergekoelde voeding te hebben in mijn setup.

Stabiliteit en betrouwbaarheid van een voeding zijn zeer belangrijk bij mij (ga dan niet zeuren dat waterkoeling en een voeding niet samen gaat, dat risico accepteer ik!).

edit:
Ik vind niet dat deze vraag thuis hoort in 'het grote waterkoelings topic' omdat deze vraag een opzichzelf staande vraag is en niet een klein snel te beantwoorde vraag is

[ Voor 9% gewijzigd door arnoman op 03-01-2005 09:59 . Reden: Comment toegevoegd en link gefixt ]

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
je zou zelf ook nog een voeding kunnen ombouwen tot een watergekoelde voeding, dan kun je zelf eerst zoeken naar een goeie zware voeding en dan modden. lijkt me opzich ook wel grappig :P , ik heb hiervan nog maar weinig topics gezien.

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Verwijderd

Ben wel benieuwd hoe je zo'n beestje dan wil gaan koelen zonder dat hij je processor gaat opwarmen.
Het lijkt mij echt verstandiger om een passief gekoelde te nemen, en gewoon een groot gat in je behuizing te zagen.
Natuurlijk zitten er ook wel weer voordelen aan watergekoelde PSU's alleen vind ik de markt nog een beetje te "naaierig" door de hoge prijzen.
Ach als je dat weinig kan schelen is er nog niks aan de hand maar ik denk wel dat er aan WC-PSU's opmerkelijke nadelen zitten die je niet zomaar kwijtscheld.

• arnoman
AMD 64 schreef op maandag 03 januari 2005 @ 19:06:
je zou zelf ook nog een voeding kunnen ombouwen tot een watergekoelde voeding, dan kun je zelf eerst zoeken naar een goeie zware voeding en dan modden. lijkt me opzich ook wel grappig :P , ik heb hiervan nog maar weinig topics gezien.
arnoman schreef op maandag 03 januari 2005 @ 09:55:Stabiliteit en betrouwbaarheid van een voeding zijn zeer belangrijk bij mij (ga dan niet zeuren dat waterkoeling en een voeding niet samen gaat, dat risico accepteer ik!).
Ik heb hier zelf ook weleens over nagedacht, maar na vele topix gelezen te hebben over zelf bouw watergekoelde voedingen blijken er nogal wat haken en ogen aan te zitten. En ik ben te erg gesteld op mijn 'dure' hardware om deze toe te vertrouwen aan een zelfbouw projectje (ik ben a-technisch wat electronica betreft), ik vind het risico gewoon te groot.
AMD 64 schreef op maandag 03 januari 2005 @ 19:06:
Hier zijn behoorlijk veel topix over te vinden, enkel niet op tweakers.
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 19:29:
Het lijkt mij echt verstandiger om een passief gekoelde te nemen
arnoman schreef op maandag 03 januari 2005 @ 09:55:Ik wil géén passieve voeding, is het niet omdat deze voedingen behoorlijk warm kunnen worden, maar mede ook omdat ik het gewoon gaaf vind om een watergekoelde voeding te hebben in mijn setup.
Ik heb weleens met een passieve 350W voeding gewerkt en ik was hier niet echt over te spreken, ik vind die dingen veel te warm worden. En er zijn nauwelijks passieve voedingen te krijgen in het Wattage wat ik voor ogen heb (400W+ )
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 19:29:
Ben wel benieuwd hoe je zo'n beestje dan wil gaan koelen zonder dat hij je processor gaat opwarmen.
Mijn huidige setup word gekoeld door 1 EVO240 en 1 BlackIce Extreme II en ik zit er aan te denken om nog een radiator aan te schaffen, dus wat dat betreft voorzie ik geen problemen.
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 19:29:Het lijkt mij echt verstandiger om een passief gekoelde te nemen, en gewoon een groot gat in je behuizing te zagen.
Wat moet ik me daar bij voorstelle ?
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 19:29:Natuurlijk zitten er ook wel weer voordelen aan watergekoelde PSU's alleen vind ik de markt nog een beetje te "naaierig" door de hoge prijzen.
Ach als je dat weinig kan schelen is er nog niks aan de hand maar ik denk wel dat er aan WC-PSU's opmerkelijke nadelen zitten die je niet zomaar kwijtscheld.
De prijs is niet echt een grote factor

[ Voor 24% gewijzigd door arnoman op 03-01-2005 19:56 ]

Verwijderd

Wat moet ik me daar bij voorstelle ?
Nou daar bedoel ik mee dat de hitte makkelijker kan ontsnappen aan de bovenkant van de behuizing. Ik ga dit binnenkort ook doen met een passieve koeling. Ik denk dat je ofwel een 120mm gat zaagt, dan kan je er een grill opzetten, ofwel helemaal openzaagt dus gewoon
"'t dak dr'af" kijk wel uit voor vloeistoffen. :o
Edit: het is namelijk een oud goedkoop beige kastje van 30 euro's

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 19:51 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:03

_Ernst_

Mark It Zero!

Wil je er echt geen fan in hebben of gaat het je om stilte? Als het het laatste is dan lijkt me zelf maken goed te doen.
De paar koelelementen die erin zitten zijn redelijk makkelijk te waterkoelen, desnoods vervang je die door koperen en soldeer je er een koperen pijp op.
Voor de rest van de onderdelen volstaat een goede fan op 5 volt die je vrijwel niet zult horen.
Kwa elektronica komt daar niet veel bij kijken, hooguit wat soldeer werk om de koelelementen te vervangen :)

Voordeel is dan dat je een goede voeding uit kunt zoeken zonder gebonden te zijn aan het beperkte aanbod aan wc-voedingen.

Last.fm

Verwijderd

ik zou zeggen zoek een leuke voeding uit
en mod em ZFZ style

druk er een leuke stille fan in
papst or what ever
en klaar is pietje

ik wil het ook wel voor je doen

• arnoman
_Ernst_ schreef op maandag 03 januari 2005 @ 19:51:
Wil je er echt geen fan in hebben of gaat het je om stilte?
arnoman schreef op maandag 03 januari 2005 @ 09:55:
omdat ik het gewoon gaaf vind om een watergekoelde voeding te hebben in mijn setup.
Ik wil eigenlijk gewoon een watergekoelde voeding hebben :) Dat vind ik wel fraai en ik weet maar van heeeel weinig mensen dat zij 'ook' een watergekoelde voeding hebben.
zelf maken goed te doen.
De paar koelelementen die erin zitten zijn redelijk makkelijk te waterkoelen, desnoods vervang je die door koperen en soldeer je er een koperen pijp op.

arnoman schreef op maandag 03 januari 2005 @ 09:55:
Ik heb hier zelf ook weleens over nagedacht, maar na vele topix gelezen te hebben over zelf bouw watergekoelde voedingen blijken er nogal wat haken en ogen aan te zitten. En ik ben te erg gesteld op mijn 'dure' hardware om deze toe te vertrouwen aan een zelfbouw projectje (ik ben a-technisch wat electronica betreft), ik vind het risico gewoon te groot.
Er schijnt soms spanning op de koelribben te staan en wat belangrijker is, spanningsverschillen tussen de verschillende koellichamen! Het gehele verhaal weet ik niet precies meer, maar ik weet wel dat het bij zeer veel mensen verkeerd is gegaan!
Voordeel is dan dat je een goede voeding uit kunt zoeken zonder gebonden te zijn aan het beperkte aanbod aan wc-voedingen
Beperkt aanbod betekend exclusiviteit :)
Voordeel is dan dat je een goede voeding uit kunt zoeken zonder gebonden te zijn aan het beperkte aanbod aan wc-voedingen
Ik heb mijn 800W Delta Server voeding weleens open gemaakt en daar krijg ik echt met geen mogelijkheid waterblokken in :( Dit is het zelfde geval bij mijn Enermax 660W'r. Beide voedingen bestaan uit 2 printplaten, een op de onderplaat van de voeding en een aan de bovenplaat.
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 19:50:
[...]

Nou daar bedoel ik mee dat de hitte makkelijker kan ontsnappen aan de bovenkant van de behuizing. Ik ga dit binnenkort ook doen met een passieve koeling. Ik denk dat je ofwel een 120mm gat zaagt, dan kan je er een grill opzetten, ofwel helemaal openzaagt dus gewoon
"'t dak dr'af" kijk wel uit voor vloeistoffen. :o
Edit: het is namelijk een oud goedkoop beige kastje van 30 euro's
HAH! Dat was ik niet van plan :P Ik heb een Yeong Yang Cube case van ruim 200€ en zoiezo zou ik dan dan de 120mm fan buiten mn case moeten plaatsen vanwege een ruimte tekort :( een no go dus..

[ Voor 19% gewijzigd door arnoman op 03-01-2005 20:19 ]

• arnoman
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:00:
ik zou zeggen zoek een leuke voeding uit
en mod em ZFZ style
Zero Fan Zone?
Afbeeldingslocatie: http://zfz.com/pictures/jpg/psu/psu_019s.jpg
We bespreken het zo wel even via msn

[ Voor 7% gewijzigd door arnoman op 03-01-2005 20:29 ]

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nog een mogelijke kandidaat:

http://www.watercool.de/ daar staat rechts in beeld een rijtje nieuwe producten en het onderste product betreft een 400 watt watergekoelde voeding die er solide uit ziet.

Zelf heb ik een watergekoelde Enermax 465 van EDVextrem.

• arnoman
Deephouse schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:56:
Nog een mogelijke kandidaat:

http://www.watercool.de/ daar staat rechts in beeld een rijtje nieuwe producten en het onderste product betreft een 400 watt watergekoelde voeding die er solide uit ziet.
Die ziet er zeker netjes uit! Helaas vallen de spex mij een beetje tege :(

+3,3V: 28A
+5V: 40A
+12V: 15A

Ik acht 15A op de 12V-lijn te weinig

link http://server2.gs-shop.de...te=frameset.htm&bnr=60660

afbeelding van de voeding: Afbeeldingslocatie: http://www.watercool.de/cms/shop_pics/60660.jpg
Deephouse schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:56:
Zelf heb ik een watergekoelde Enermax 465 van EDVextrem.
WAAAAAAAAAAAT :*)
Kun je jouw ervaring wat deze voeding betreft met ons delen en mij op de hoogte stellen van het verloop van de levering vanuit EDVextrem :)

Foto's :9~

[ Voor 14% gewijzigd door arnoman op 03-01-2005 21:16 ]

Verwijderd

Ik acht 15A op de 12V-lijn te weinig
Ja is zeker te weinig, ik zou ook minstens voor het dubbele gaan, als dat dan zou kunnen.

Op mijn mobo spec staat dat de mobo stekker minstens 8 amp moet kunnen leveren dus dan ben je al de helft kwijt. En dan nog HD, DVD-rw, FANS, VGA dubbele molex, enzenz

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heb je al nagedacht over waar je de voeding in je setup wil plaatsen? je moet een aardige radiator hebben om dit te koelen.. :)
Persoonlijk zou ik voor de EDVextrem PSU EG-1/460 gaan aangezien die goede specs heeft en denk ik goedkoper is als de andere versie met 2 keer een 12 volt lijn.

offtopic:
@ quincy2you, ik vind het erg frapant hoe jij reageerde op "melly" in zijn topic over koelen. Het was logisch jah dat hij de FAQ moest lezen, maar om even met hoofdletters dat te schreeuwen terwijl jij zelf niet echt een veel betere staat van dienst hebt.... ik zie een hoop gesloten topics van jouzelf... :Z

• Deephouse
  • Niet online
arnoman schreef op maandag 03 januari 2005 @ 21:08:

WAAAAAAAAAAAT :*)
Kun je jouw ervaring wat deze voeding betreft met ons delen en mij op de hoogte stellen van het verloop van de levering vanuit EDVextrem :)

Foto's :9~
Foto's wordt lastig want ik heb mijn watergekoelde pc in een ikea-kastje gebouwd en de voeding bungelt aan de onderkant daarvan. Ik heb hem al een jaar geleden gekocht maar gebruik hem pas sinds 2 weken. Tot nu toe doet hij het goed en de pc vertoond geen rare kuren die gerelateerd zouden kunnen zijn aan een brakke voeding.

Belangrijk is wel dat je geen passieve waterkoeling in combinatie met een watergekoelde voeding gebruikt want dan worden de beloofde specs bij lange na niet gehaald. Het water wordt bij mij zo'n 6 graden warmer door deze voeding (bij een omgevingstermperatuur van 20 graden). Maar dat kan bij jou weer geheel anders uitvallen, iedere setup is immers uniek.

In mijn setup draaien er 2 waterkoelingen onafhankelijk van elkaar. 1 waterkoeling voor de cpu, nb en gpu en 1 voor 3 harde schijven en de voeding. Beide systemen hebben een EVO 240 radiator van Aqua-Computer met ieder 2 Papst fans die op 5 volt lopen; als pomp 2 x Aquastream van Aqua-Computer. De harde schijven ziijn ondergebracht in een rubber doos met 3 cm dikke wanden met daarin Magic Fleese. Je hoort ze daardoor niet meer, en dat bedoel ik letterlijk. Voordat ik de watergekoelde voeding gebruikte werden de schijven idle 26 graden en onder load (1 uur mp3's encoderen) zo'n 34. Na integratie van de watergekoelde voeding worden de schijven idle 30/31 graden en onder voornoemde load 38 graden.

Wat het contact met EDVextrem betreft, ik heb wel wat gelazer met hem gehad maar dat was grotendeels mijn eigen schuld. In de watergekoelde voeding die ik 2 jaar geleden van hem had was de zekering gesprongen. Ik dacht dat is wel heel erg veel moeite om dat ding helemaal naar Duitsland terug te sturen voor de zekering, die kan ik zelf wel vervangen. Erg dom van me want daarmee verviel de garantie en het probleem bleek met het vervangen van de zekering niet verholpen... EDVextrem reageerde erg bot en brutaal en dat was weer dom van hem, zeer onprofessioneel allemaal. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.

Kijk anders even op www.kaltmacher.de, daar komt hij in het forum regelmatig voor.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

• arnoman
metal14 schreef op maandag 03 januari 2005 @ 22:04:
Heb je al nagedacht over waar je de voeding in je setup wil plaatsen? je moet een aardige radiator hebben om dit te koelen.. :)
Momenteel draaid mijn setup met een Airplex EVO 240, maar ik heb al een BlackIce Extreme 2 pro klaar liggen en waarschijnlijk, als ik de voeding binnen heb, wil ik ook nog twee EVO 360's extern bevestigen op mn kast.
Wat koelcapaciteit betreft voorzie ik geen problemen :)
metal14 schreef op maandag 03 januari 2005 @ 22:04:
Persoonlijk zou ik voor de EDVextrem PSU EG-1/460 gaan aangezien die goede specs heeft en denk ik goedkoper is als de andere versie met 2 keer een 12 volt lijn.
Ik ben heel erg blij dat er hier iemand is met ervaring met de EDVextrem voedingen (Deephouse ;) ) en denk dan ook dat ik voor die voeding ga.

Ik denk zelfs dat het dezelfde voeding is als mijn 'oude' Enermax 431W (die ik aan me pa heb gegeven met Sinterklaas :P ). Ik trek morgen even zn case open om de spex te vergelijken.
Ik vind het wat dat betreft wel jammer dat er geen 'sterkere' voedingen te krijgen zijn.. Ik had graag geïnvesteerd in een 500W+/ 600W+ watergekoelde voeding, helaas..
Deephouse schreef op maandag 03 januari 2005 @ 22:15:
Foto's wordt lastig want ik heb mijn watergekoelde pc in een ikea-kastje gebouwd en de voeding bungelt aan de onderkant daarvan.
Ahh dat is jammer..
[...]

Foto's wordt lastig want ik heb mijn watergekoelde pc in een ikea-kastje gebouwd en de voeding bungelt aan de onderkant daarvan. Ik heb hem al een jaar geleden gekocht maar gebruik hem pas sinds 2 weken. Tot nu toe doet hij het goed en de pc vertoond geen rare kuren die gerelateerd zouden kunnen zijn aan een brakke voeding.
Ok, dat is mooi :) Aangezien ik de uitspraak van iemand die ervaring heeft met deze voeding heel hoog in het vaandel heb, maar toch iets meer zekerheid wil, heb jij toevallig ook nog reviews van de voeding, die jou uiteindelijk tot de aankoop hebben overgehaald?
Belangrijk is wel dat je geen passieve waterkoeling in combinatie met een watergekoelde voeding gebruikt want dan worden de beloofde specs bij lange na niet gehaald.
Je bedoeld hiermee aan te geven dat de voeding niet in staat is om zijn volledige vermogen te leveren indien deze niet voldoende gekoeld word? Een beveiliging?
Het water wordt bij mij zo'n 6 graden warmer door deze voeding (bij een omgevingstermperatuur van 20 graden).
Wow :X dat is een flink verschil!
Wat het contact met EDVextrem betreft, ik heb wel wat gelazer met hem gehad maar dat was grotendeels mijn eigen schuld. In de watergekoelde voeding die ik 2 jaar geleden van hem had was de zekering gesprongen.
Je hebt hiervoor ook al een voeding van hun gehad?
Deephouse schreef op maandag 03 januari 2005 @ 22:15:Ik heb hem al een jaar geleden gekocht maar gebruik hem pas sinds 2 weken.
Mocht dat het geval zijn.. beviel die ook goed?
Wat het contact met EDVextrem betreft, ik heb wel wat gelazer met hem gehad maar dat was grotendeels mijn eigen schuld. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.
Ze hebben uiteindelijk een vervangend exemplaar geregeld?

Kan je wat over de verzorging van het product zeggen? Ziet het er allemaal een beetje professioneel uit? Is er nog een mogelijkheid om alsnog een 80mm fan te installeren in de voeding? Open maken = weg garantie?
Deephouse schreef op maandag 03 januari 2005 @ 22:15:Kijk anders even op www.kaltmacher.de, daar komt hij in het forum regelmatig voor.
Is hij daar toevallig actief onder de nickname 'Chucky' ?
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Absoluut toppie! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door arnoman op 03-01-2005 23:22 . Reden: typo fixxed ]

• Deephouse
  • Niet online
arnoman schreef op maandag 03 januari 2005 @ 23:17:
Momenteel draaid mijn setup met een Airplex EVO 240, maar ik heb al een BlackIce Extreme 2 pro klaar liggen en waarschijnlijk, als ik de voeding binnen heb, wil ik ook nog twee EVO 360's extern bevestigen op mn kast.
Wat koelcapaciteit betreft voorzie ik geen problemen :)
Ik heb de waterkoelingswijsheid zeker niet in pacht maar zoveel radiatoren lijkt me overkill. Ik denk dat je beter 1 Airplex EVO360 kunt gebruiken met 3 goede fans erop, ik heb deze radiator ook gehad en de prestaties waren zeer goed. Ik heb er zelfs 2 gehad die ik zonder fans gebruikte (dus passief) maar toen ik daar een watergekoelde voeding aan toevoegde werd het me allemaal te warm. Tot dat moment koelde ik er alle componenten mee inc. 3 hdd's, en de fans liepen op slechts 5V..
Ok, dat is mooi :) Aangezien ik de uitspraak van iemand die ervaring heeft met deze voeding heel hoog in het vaandel heb, maar toch iets meer zekerheid wil, heb jij toevallig ook nog reviews van de voeding, die jou uiteindelijk tot de aankoop hebben overgehaald?
Ik heb voordat ik tot aanschaf overging eerst heel veel over dit onderwerp gelezen in forums, met name die van Kaltmacher en Aqua-Computer. Er zijn voor- en tegenstanders van watergekoelde voedingen en je moet dus je eigen conclusies trekken. Vele tegenstanders zeggen dat airflow ondanks de watergekoelde componenten toch essentieel is, terwijl er genoeg voorbeelden zijn van mensen die het geheel zonder fans doen en toch goede koelprestaties hebben (zoals ik :) )

EDVextrem noemt zich bij Kaltmacher hs300e. Dan heb je daar ook nog ct100 en die maakt ook watergekoelde voedingen op basis van Enermax-modellen. Over het algemeen vindt men zijn kwaliteit beter, al zijn daar ook weer meningen over die het tegendeel beweren. Zijn voedingen kun je o.a. kopen bij www.heattrap.de en zijn over het algemeen een paar tientjes duurder. Als je op Kaltmacher zoekt op 'EDVextrem' of 'waku nt' dan krijg je een hele hoop interessante discussies te zien (ik hoop dat je Duits goed is ;) )
Je bedoeld hiermee aan te geven dat de voeding niet in staat is om zijn volledige vermogen te leveren indien deze niet voldoende gekoeld word? Een beveiliging?
Volgens mij ligt daar gewoon een natuurkundige reden aan ten grondslag, maar dan begeef ik me op terrein waar ik niet zoveel verstand van heb. Ik heb alleen in de praktijk gezien dat hoe warmer de voeding wordt, des de minder hij in staat is om zijn specs te halen en stabiel te blijven. Als de airflow in je kast erg slecht is wordt de voeding toch onbedoeld opgewarmd. .
Wow :X dat is een flink verschil!
Ik vergat er bij te zeggen dat mijn setup geheel fanloos is op de fans van de radiatoren na dan. Voorheen had ik een ander kastje waar ik alles in had gebouwd met 2 120mm fans die op 5 volt frisse lucht bliezen aan de onderkant van de radiatoren. In combinatie met de watergekoelde voeding werd de watertemperatuur toen maar 2 graden warmer, dus het uiteindelijke effect op de watertemperatuur hangt van vele factoren af. Uiteindelijk maakt het allemaal niet zoveel uit mits het maar niet te warm wordt. Alles binnen die marge is wat mij betreft acceptabel, maar ik moet erbij zeggen dat mijn doel een zo stil mogelijke pc is en niet een zo goed mogelijk overclockbare pc.
Je hebt hiervoor ook al een voeding van hun gehad?
Ja ik begon enkele jaren geleden met een Enermax 365 van EDVextrem, maar daar sprong de zekering al snel en daarna gaf hij helemaal de geest. Uiteindelijk heb ik met wat bijbetaling een 460 watt exemplaar gekregen. Maar sindsdien is er heel erg veel veranderd in de manier waarop EDVextrem zijn voedingen aanpast, en je kunt de huidige exemplaren dan ook niet meer vergelijken met zijn eerste versies (waarvan ik er een had). En 365 watt is ook wel aan de krappe kant, ik zou zeker voor het sterkste exemplaar gaan (460 watt dacht ik).
Kan je wat over de verzorging van het product zeggen? Ziet het er allemaal een beetje professioneel uit? Is er nog een mogelijkheid om alsnog een 80mm fan te installeren in de voeding? Open maken = weg garantie?
De huidige serie ziet er zeer gelikt uit vind ik. Vroeger had EDVextrem op de site veel meer foto's staan dan nu, maar die kun je nog wel vinden op Kaltmacher. Hij heeft een aantal beveiligingen ingebouwd die naar mijn mening vooldoende veiligheid bieden tegen overhitting. Kun je allemaal op zijn site lezen trouwens. Als je alsnog een fan wilt installeren zou ik gewoon aan EDVextrem vragen of hij die voor je wilt monteren want zodra je de deksel eraf haalt verbreek je het garantiezegel en vanaf dat moment helpt hij je in principe niet meer.

• arnoman
Zojuist contact gehad met EDVextrem en met hun gepraat over de meest geschikte voeding voor mijn systeem.
Ik mailde vandaag naar EDVextrem oa het volgende
> So you advise the RS-/450 and not the EG-1/465? When i check the spex
> of both powersupply's the RS-/450 had two 12V lines and the EG-1/465
> just one.
EDVextrem reageerde hierop als volgt
yes the one is for motherboard and the second for periphals
Mijn vraag aan jullie dus nu.. is het idd verstandiger om voor de RS-/450 te gaan in plaats van de EG-1/465?

specificaties van beide voedingen:

EG-1/460 spex:
+3,3V 32A
+ 5V 32A
+12V 32A

RS-1/450 spex:
+3,3V 28A
+5V 33A
+12V V1 17A
+12V V2 15A = 32A totaal

• arnoman
Ok ik heb grotendeels de knoop door gehakt. Ik denk dat één sterke 12V-lijn handiger is dan twee minder sterke 12V-lijnen. Nu bied de winkel waar ik de voeding wil gaan halen de oude Enermax EG-1/460 en de nieuwe Enermax EG-1/460. Qua Amperages ed zit er geen verschil, het verschil zit enkel in de volgende dingen:
De nieuwe Enermax is uitgerust met een 24pins connector én een 20pins ATX connector, dit vind ik niet echt boeiend omdat ik al een verloopje van 20pins naar 24pins ATX heb liggen.De oude heeft dus enkel een 20pins ATX stekker.
De oude Enermax heeft standaard 8* 4pins molex aansluitingen, de nieuwe slechts 6.. Wat kan hier een verklaring voor zijn?
Pagina: 1