[Laptop] Verplaatsen al draaiend?

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Zoals je kunt lezen in m'n vorige topic (zie hier), heb ik momenteel wat last van een ratelende fan in m'n laptop.
Ik vermoed dat dit komt omdat ik de laptop regelmatig eens verplaats zonder 'm in standby te zetten of zo, dus gewoon terwijl 'm aan het werken is.
De Acer handleiding zegt dat je de laptop steeds in standby moet zetten voor kleine verplaatsingen, maar in de praktijk 'vergeet' ik dit al vlug eens.
Ik kan me echter wel indenken dat dit verplaatsen een negatief effect kan hebben op de laptop, en dan vooral op de draaiende onderdelen in de laptop (hd en fan!) .

Zet jij je laptop in standby (of misschien helemaal af?) voor je hem verplaatst?
(Met verplaatsen bedoel ik zelfs al een paar meter hé!)
Denk jij dat het kwaad kan om dit niet te doen?

Poll: Zet jij je laptop in standby voor je hem verplaatst?
Ja
Nee
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=33937&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10 23:54

DataGhost

iPL dev

Laptops zijn er toch voor gemaakt om te verplaatsen... k ga m in de auto/trein toch ook niet elke seconde op standby zetten :+

ratelende fan komt trouwens door stof, als er wat zou gaan ratelen door verplaatsen is het je harde schijf, een fan is daar te licht voor om permanente beschadigingen te doen oplopen door verplaatsen :)

misschien kan je dat ratelen trouwens oplossen door even met de stofzuiger te proberen wat stof eraf te zuigen of eventueel met perslucht oid (hoewel ik niet zeker weet of dat mag bij laptops)

[ Voor 69% gewijzigd door DataGhost op 03-01-2005 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik denk dat het niet veel kwaad kan.
(laptop harde schijven kunnen veeel beter tegen schokken als normale)
Het is volgens mij gewoon een standaard advies om zichzelf intedekken, als het dus bij iemand mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 19:52
die van mij ligt in de auto onder de stoel en verplaatst zich regelmatig :+
en dat gaat al maanden goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke grappenmaker heeft er op "Ja" gestemd? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
DataGhost schreef op maandag 03 januari 2005 @ 02:12:
ratelende fan komt trouwens door stof, als er wat zou gaan ratelen door verplaatsen is het je harde schijf, een fan is daar te licht voor om permanente beschadigingen te doen oplopen door verplaatsen :)
Bwa ik heb die laptop nog maar enkele maanden, zou het toch straf vinden als dat al door stof zou komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

DieterVDW schreef op maandag 03 januari 2005 @ 02:23:
[...]

Bwa ik heb die laptop nog maar enkele maanden, zou het toch straf vinden als dat al door stof zou komen...
mwah kan toch? je kan het tenminste proberen :)
nog nooit iemand dood aan gegaan

[ Voor 6% gewijzigd door DataGhost op 03-01-2005 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10 07:32
mag tot hopen dat het wel kan want dat is dus precies de reden dat ik een laptop ga kopen. Oh ff op het balkon internetten... mwah het wordt koud ff binnen zitten.

Dikke vette nee dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik standby 'm haast nooit... alleen als ie m'n tas in gaat omdat ie anders wel erg heet wordt daar. verder draait ie gewoon door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

hahahaha, 2 Dell-etjes hier.......draaien hoort erbij!!! :)

[ Voor 3% gewijzigd door punica op 03-01-2005 02:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
DataGhost schreef op maandag 03 januari 2005 @ 02:12:
Laptops zijn er toch voor gemaakt om te verplaatsen...
Da's trouwens ook wel een beetje mijn instelling eigenlijk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 12:57
DieterVDW schreef op maandag 03 januari 2005 @ 02:57:
[...]

Da's trouwens ook wel een beetje mijn instelling eigenlijk ...
En ook mijn instelling. :)
Alhoewel ik em wel steeds vaker uit me zelf de notebook op standbye zet als ik hem over wat grotere afstanden (less: van de woonkamer beneden in huis naar mijn slaapkamer boven in huis) moet verplaatsen, maar dat is meer een automatisme geworden en niet zo zeer omdat dat nu beter is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Mijn inziens streeft het voor kleine verplaatsingen uitschakelen op enige manier van een laptop het belangrijkste doel voorbij: flexibel werken op iedere plaats die je maar wil.

Ik heb een zowat antieken toshiba Sattelite Pro 480 CDT uit 1996 met een p2 233MMX , 96MB EDO en vergelijkbaare hdd etcetera. Ik loop met dat ding onder m'n arm stad en land af, misschien wel honderden kilometers afgelegd, en het ding vertoont nog geen enkele vorm van slijtage whatsoever.

Misschien kom ik andere tweakerts nog wel eens op straat tegen met het oude grijze ding :+
zojuist klikte ik ook volledig 100% achter m'n beslissing staand op *nee* :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door sanfranjake op 03-01-2005 03:33 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Laatst online: 00:35

sjirafje

No inspirational quotes here

HunterPro schreef op maandag 03 januari 2005 @ 02:50:
ik standby 'm haast nooit... alleen als ie m'n tas in gaat omdat ie anders wel erg heet wordt daar. verder draait ie gewoon door :)
Ik heb toen mijn mp3 speler ter reparatie niet beschikbaar was m'n laptop gewoon aan in de tas gedaan. En dan de hele weg van school naar huis aan gehad. Hij word dan wel warm maar niet zo warm dat hij zich zelf uitschakeld. En nu een jaar verder doet ie het nogsteeds.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:41

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zet m'n laptop enkel in slaapstand voor grote verplaatsingen, dus als m'n laptop met de fiets getransporteerd word. Kasseien en van de fiets vliegen is niet bepaald gezond voor laptop harddisks. Ik laat de laptop rustig draaien als ik die van de ene kamer naar de andere verplaats.

[ Voor 26% gewijzigd door rapture op 03-01-2005 03:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

rapture schreef op maandag 03 januari 2005 @ 03:39:
Ik zet m'n laptop enkel in slaapstand voor grote verplaatsingen, dus als m'n laptop met de fiets getransporteerd word. Kasseien en van de fiets vliegen is niet bepaald gezond voor laptop harddisks. Ik laat de laptop rustig draaien als ik die van de ene kamer naar de andere verplaats.
en je kan sowieso niet laptoppen op de fiets 8)7 dus je bespaart je batterijen ook... daar zal het je om te doen zijn denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

sjirafje schreef op maandag 03 januari 2005 @ 03:35:
[...]

Ik heb toen mijn mp3 speler ter reparatie niet beschikbaar was m'n laptop gewoon aan in de tas gedaan. En dan de hele weg van school naar huis aan gehad. Hij word dan wel warm maar niet zo warm dat hij zich zelf uitschakeld. En nu een jaar verder doet ie het nogsteeds.
Dat doe ik hier dus ook. Mijn notebook staat vaak gewoon aan terwijl ik hem verplaats of in mijn rugzak heb. Daar moeten die dingen gewoon tegenkunnen want daar zijn ze voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

DataGhost schreef op maandag 03 januari 2005 @ 12:07:
[...]

en je kan sowieso niet laptoppen op de fiets 8)7 dus je bespaart je batterijen ook... daar zal het je om te doen zijn denk ik :)
Het kan wel... met een VR-Bril (een echte, geen shutterglass ding) en een keyboard dat je op je arm kan monteren (a-la ericson chatboard+klittenband ofzo, maar dan aan te sluiten op een laptop).
Hitte gaat wel een probleem zijn met moderne laptops.
Misschien dat het met een Centrino of wat minder snel type Celeron nog net te doen is, en anders moet je echt naar de lagere types P3 of wat snellere P2's gaan kijken. (mijn celly 750 word iig knap warm als speedstep uit staat)

Anyway, het lijkt me best wel bullshit om je laptop uit/standby te doen bij verplaatsing...
Laptops zijn er voor om te gebruiken wanneer je onderweg bent.
Het enige wat serieus last kan hebben van verplaatsing, is de harddisk, en laten laptopharddisks nou veeeeeeeel minder gevoelig zijn dan normale harddisks...

Ik zet mijn laptop ook nooit uit/standby als ik door het huis loop met het ding.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:27

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Pfff, hier blijftie mooi draaien :z
Tzal misschien niet zo goed zijn voor de HD, maar ik ben te lui om em eerst in Standby te gooien hoor. :P (Er zit geen sensor bij de klep, dus daar kan ik geen standby op instellen. :( Hebben alle Diamond 2500 gebruikers dit? Want Windows geeft wel aan dat het moet kunnen. :? )

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee. Kan ook nergens in m'n handleiding vinden dat 't zou moeten (Dell i8600).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

mijn hok acer travelmate te7100 p1 mobile 266 mmx 64 mb. gaat nooit uit gewoon aan op de accu en dan vanuit thuis de auto in en in de tas overal mee naartoe. en dat gaat hartstike goed alleen zit en nu ergens een los contact op de mobo waardaar hij soms bij verplaatsen compleet vastloopt. maarja wat wil je na 8 jaar.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Ik verplaats mijn Toshiba Tecra 500CDT ook gewoon als hij aanstaat, hij is me te sloom om hem telkens weer op te starten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hidde
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-10 18:22
Ik zet em nooit op standby... Gewoon aan en in de lader of helemaal uit. :)
Bij verplaatsingen van ene kamer naar andere kamer in het huis houd ik em aan, merkt de laptop niks van.

Ligt er meer aan hoelang ik over de verplaatsing doe.
Of de afstand ja, of dat is een paar meter, of een paar honderen kilometers. (reis in auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik vind het wat vreemd dat ze in de handleiding het al hebben over "kleine verplaatsingen". Als je een laptop op je schoot hebt, wordt de laptop ook voortdurend een klein beetje verplaatst aangezien je niet als een standbeeld kunt zitten als je aan het werk bent. Ik denk dat het er staat om claims te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Zijn laptop hd's eigenlijk speciaal aangepast om tegen bewegingen te kunnen?
Want als je iets wat aan 5200 rpm draait uit z'n draaivlak haalt, dan moet dat toch wel serieuze krachten opleveren aan de draaias van die hd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:41
svdmeer schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 22:16:
Ik vind het wat vreemd dat ze in de handleiding het al hebben over "kleine verplaatsingen". Als je een laptop op je schoot hebt, wordt de laptop ook voortdurend een klein beetje verplaatst aangezien je niet als een standbeeld kunt zitten als je aan het werk bent. Ik denk dat het er staat om claims te voorkomen.
Niet doen hoor! Straks kan je geen kleine tweakerts meer krijgen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 21:00

r0b

Als je het part number hebt van het fannetje in de TM6003 dan kan je hem zo bestellen bij een welwillende PC zaak, en het vervangen hiervan is hooguit 5 minuten werk. :)

Overigens gaat mijn TM4001 nooit uit. Momenteel 3 dagen constant aan (op WLAN)

sfj: Jej! Ik heb hier ook nog een Sattelite Pro 480CDT liggen! :P

[ Voor 13% gewijzigd door r0b op 14-01-2005 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Alleen als de laptop de tas in gaat, gaat deze in standby modus. Loop regelmatig rond met de laptop (wireless lan) en heb nog nooit problemen gehad hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is GEEN dumpbak :(

Waar zou de 'Laptops' in Complete Systemen en Laptops nou om gaan?...

Move OH -> CSL

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-10 06:45
Heb hiero een fijne Dell D800 en die neem ik zo vaak mee, zonder hem eerst op stand-by te zetten. Heb hele periodes dat ik hem niet eens op standby laat gaan als ik hem dubbelvouw. Standby crasht nog wel eens wat van mijn applicaties :P.

Nog geen problemen mee gehad en heb hem nu precies een jaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 09:46
Enkel als hij ergens ingaat gaat hij uit. Gisterren had ik mijn laptop even op mijn bed gelegd endan zonder op te letten mijn dekken er over gegooid. Dat ding was gloeiend en mijn tft deed zéér raar als ik hem opendeed.

Hebhem toch maar even uitgedaan voor afkoelin g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
dion_b schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 08:39:
Overige Hardware is GEEN dumpbak :(

Waar zou de 'Laptops' in Complete Systemen en Laptops nou om gaan?...

Move OH -> CSL
Sorry, ik heb nochtans alle subfora overlopen voor ik de post plaatste, maar ik heb er blijkbaar overgelezen!
Nogmaals mijn excuses :) .
(Ik wil zeker in de tweaker-hemel belanden O-) ).
Pagina: 1