Toon posts:

Post bij boot duurt lang

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds deze week (soms) wanneer ik mijn pc opstart heeft hij een beetje moeite om op gang te komen, met name van een koude boot. Ik hoor een geluid van toeren wisselen lijkt het wel, beetje moeilijk uit te leggen maar zoiets zoals een Sjon met zijn Opel manta bij de stoplichten staat zeg maar. Met het gas spelen met koppeling in. Na ongeveer een halve minuut is het voorbij, hoor je een piep springt het scherm aan, post, en booth de pc gewoon zoals hij altijd doet. Verder lijkt alles stabiel en hoor ik ook niks vreemds meer.

Mijn systeem:
Athlon 2700+
Asus A7n8x
1024 Samsung DDR (2x512)
Geforce4 ti4400
Maxtor 120GB 7200rpm/8mb
IBM 120GB 7200rpm/8mb
Enermax 350Watt
Nec Dvd/CD-writer

Verwijderd

Waar komt dat geluid vandaan voeding cpu fan case fan hdd of dvd/cdrom. Bij was het een keer een defecte cdrom bleef mar kijken of er geen cd inzat. Heb hem schoongemaakt en doet ie het weer.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 01:07:
Sinds deze week (soms) wanneer ik mijn pc opstart heeft hij een beetje moeite om op gang te komen, met name van een koude boot. Ik hoor een geluid van toeren wisselen lijkt het wel, beetje moeilijk uit te leggen maar zoiets zoals een Sjon met zijn Opel manta bij de stoplichten staat zeg maar. Met het gas spelen met koppeling in. Na ongeveer een halve minuut is het voorbij, hoor je een piep springt het scherm aan, post, en booth de pc gewoon zoals hij altijd doet. Verder lijkt alles stabiel en hoor ik ook niks vreemds meer.
Wat is de gemiddelde temperatuur in de ruimte waar deze pc staat?

Wellicht de harde schijf al eens grondig getest met een tool van de fabrikant? Heb je in de bios de cdrom misschien als primary boot staan? Dit apparaat maakt van nature een geluid wat ik enigzins kan matchen aan je beschrijving.

Wat heb je allemaal zelf al gedaan? Voltages en temperaturen zijn allemaal in orde? Al eens in PMG FAQ en Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen. gekeken?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Het geluid is zachter dan van een CD-Rom of DVD. Ik kan niet goed horen waar het vandaan komt omdat CPU-Fan + Voeding fan dicht bij elkaar zitten. Het lijkt een fan geluid.. minder op de HD.

De temperatuur op deze kamer is ongeveer 10C wanneer ik er niet ben en 20C als ik er wel ben.

Ik heb het geheugen en de hd getest deze zouden nog correct moeten werken. Maar dat blijkt denk ik ook uit het feit dat alles 100% werkt na de post.
Primary Boot = HD
Temp van CPU, HD etc is nooit te hoog.
Doormeten van voltages heb ik niet echt ervaring mee, dit zou ik aan een vriend moeten vragen.

Ik heb het gisteren snel getyped zonder mijn eigen oplossingen bij te zetten omdat het een beetje een paniek post is. Nu ben ik op mijn werk, ik heb nog niet veel aan testen kunnen doen.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:10

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik heb dat effect als ik een lege ongebrande cd in mijn cdrom stopt. het systeem probeerd een seconde of 20 daarvan te booten voordat hij doorgaat.

Om dit uit te proberen de voeding van je cd eens loskoppelen, en kijken of hij dan nog dat geluid maakt?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:49

Epsilon

-Haal je soundcard eruit/zet je onboard soundcard uit.

-Zet in je bios de autodetect IDE search uit voor de kanalen waar niets op zit (algemene tip om sneller te booten).

-koppel inderdaad eens je cd-rom drive los.

-zet floppy uit in de bios.

-zet "fast boot after post" aan als je die optie hebt (dan telt hij je ram niet)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle replies.

Ik ben er (denk ik) achter wat het probleem is. Er is blijkbaar ondanks dat S.M.A.R.T. en alle hd progsels niks verdachts konden vinden toch ineens een harddisk rot. Dus ik heb die harddisk eruit gehaald. Nu heb ik een backup disk van 120GB deze heb ik als primary master aangesloten en getracht winXP pro (orgineel) te installeren, echter wanneer de installatie voorbij halverwege voorbij is (nadat je de eerste keer opnieuw moet opstarten) krijg ik de mededeling:

" ERROR LOADING OPERATING SYSTEM "

Ik heb dit nog nooit gehad en ik heb geen idee wat er mis kan zijn. De schijf was voorheen opgedeeld in G: H: I: en J: en is nu automatisch (omdat C: D: E: en F: van de rotte harddisk verdwenen zijn en hij nu primairy master is). naar C: D: E: en F: omgezet. Ik probeer dus winXP pro op C:\ te zetten. Ik heb hem al quick geformat, gewoon geformat (beide NTFS) en de installatie begint dan gewoon vrolijk, maar na de eerste herstart krijg ik dus die melding en kan ik niet meer doorgaan met het tweede deel van de installatie. Kan het misschien iets te maken hebben met een bepaalde opstart partitie of iets dergelijk?
Pagina: 1