Toon posts:

VIA Epia Mini ITX - ervaringen gezocht.

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een 24/7 server bouwen op basis van een VIA EPIA ESP5000 533 MINI ITX.

Ik wilde eerst naar Stanet, maar hun site wordt al 6 weken lang 'verplaatst naar een andere provider'. Ok, het mobo staat bijvoorbeeld op myelectronics.nl en op de Via Website

Zijn er mensen met ervaringen met dit bordje? Ik wil graag een paar dingen weten:
- De CPU verbruikt max 5W, maar hoeveel stroom verbruikt een compleet systeem met zo'n mobo nou eigenlijk?
- Is dit bordje geschikt voor een Linuxserver met webserver (met PHP), mailserver en fileserver? Of komt hij in jullie ervaring wellicht performance tekort?
- Zou je een ander VIA bord aanbevelen vanwege de performance, bijvoorbeeld een met DDR of met een C3 ipv de Eden processor?

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:40
Ikzelf heb hier een VIA Epia CL1000 draaien als linuxbak, hij is behoorlijk snel voor zijn doen (heeft wel 15% CPU nodig bij 100% I/O van HDD en netwerkkaart. De CL1000 heeft 2 netwerkkaarten, en zijn volgens de site van VIA beter voor gebruik als server.

Dat ding geld voor mij als mijn stille vriendje onder mijn comps thuis, hij voelt sneller als 1 v/d 1ghz celerons bij ons thuis. O+

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

ik heb, zelf ook een mini itx 1gHz, en doet dienst als apache server, het ding werkt perfect, ik heb hem gekocht bij myelectronics icm de starex behuizing, een compleet minisysteeem dus.

ben er erg tevreden over (voor een plaatje, zie mijn site)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Verwijderd

Ik heb de M9000 versie met 256MB en heb die even gebruikt voor Divx en DVD films te bekijken en moet zeggen werkt redelijk maar ga nu net als jij deze voor een server inzetten om zo een Low-Voltage-Server te bouwen (weet dat voltage er niet direct ermee te maken heeft)

ik wil hiermee een 1TB server neerzetten voor onder de 100Watt... en dat gaat aardig lukken denk ik....

suc6 alvast

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:27
Ik heb zelf de VIA Epia M10000 met een 1Ghz processor, en dient bij mij ook als 24/7 web-ftp-shoutcast-dns-AD server. Ik heb zelf de originele cooling eraf gehobby't en er een pasive cooler van zalman opgezet. Beetje prutsen maar het past wel!! Hij wordt nu zo'n 45 graden maximaal, en dat valt dus reuze mee. Alleen mijn HD is een beetje brak aan het worden, maar verder een prima systeem!
Ik ben er heel erg blij mee, want et bespaard nog best wat euro's als het gaat om stroomverbruik ;) Hij is opzich ook nog best wel snel, maar je moet er niet heel erg veel van verwachten. Als HTPC werkt ie prima.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-05 23:31

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

IJnte schreef op maandag 03 januari 2005 @ 22:41:
Ik heb zelf de VIA Epia M10000 met een 1Ghz processor, en dient bij mij ook als 24/7 web-ftp-shoutcast-dns-AD server. Ik heb zelf de originele cooling eraf gehobby't en er een pasive cooler van zalman opgezet. Beetje prutsen maar het past wel!! Hij wordt nu zo'n 45 graden maximaal, en dat valt dus reuze mee. Alleen mijn HD is een beetje brak aan het worden, maar verder een prima systeem!
Ik ben er heel erg blij mee, want et bespaard nog best wat euro's als het gaat om stroomverbruik ;) Hij is opzich ook nog best wel snel, maar je moet er niet heel erg veel van verwachten. Als HTPC werkt ie prima.
Eigenlijk het zelfde verhaal als IJnte, ongeveer dezelfde functie, maar bij mij is het ook mijn gewone desktop. Alleen zit er wat te veel koelpasta tussen de Zalman NB47J en de cpu, die 45 C haal ik echt niet. |:( Als ik een keer zin heb dan verhelp ik dat wel.
Het is de bedoeling dat het moederbordje in een koffertje beland zodat ik het mee kan nemen, maar de vervangende pc voor mijn website heeft kuren, ik krijg zelfs geen beeld meer. :(
Misschien moet ik maar aan een epia PD of CL gaan denken als webserver.

[ Voor 6% gewijzigd door Grubeater op 03-01-2005 23:01 ]

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Heb de 800 MHZ variant via inkoopactie:
VIA Epia Inkoopactie: Napraten
[rml][ IA] VIA Eden platform[/rml]

Draait op een 90W voeding, maar er is ooit uitgerekend dat dit bordje met 1 HDD onder de 50 watt blijft:
[rml][ inkoop] voeding en kasten voor VIA Eden systeem[/rml]
PSU voor Via V8000

Verder draait ie bij mij Win XP incl IIS en dat draait prima. Met linux moet je natuurlijk een stuk betere performance kunnen halen. Zo ziet ie er uit:
[rml][ CM] VIA EPIA mod -> Alu + Plexi in Hifi Look 400k[/rml]

Ander VIA Eden topic:
VIA EDEN vragen!!

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Ik ben eigenlijk ook geinteresseerd in zoiets als carpc. Nu vraag ik me eigenlijk af wat de opstart tijd ongeveer is met zeg Windows Media Center Edition 2005 erin.

De bedoeling is enkel muziek, dvd, gps etc. (wordt een wireless kaartje bij geplaatst zodat ik kan downloaden direct vanaf mn huiscomputer).

Het bord dat ik zelf in gedachten had was de M1000 serie, dus als iemand een indicatie kan geven :)

telefoontoestel

• Spyro_the_Dragon
EPIA 800 duurt plm 1 minuut (Win XP; 256 MB)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 12:18

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb ook zo'n via epia ding. Type weet ik niet 123 dacht dat hij zo rond de 533 MHz zat. draait
- apache
- ldap
- mail/virusscanner/spamzut
- firewall
- squid

draait prima. Laat voor het eerst een probleem gehad netwerkkaart die ik erbij geprikt had deed niks het meer na en harde reboot was dat ook weer gefixed. Wel heb ik hem moeten flashen met een of andere beta bios ivm met beroerde HD performance

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29
Ik zit de laatste tijd ook steeds meer rond te snuffelen voor een Epia server, maar ben nu een beetje omgeslagen naar een HTPC toepassing, icm met fileserver voor op mn netwerk.

Wat ik erop wil draaien is Windows XP met de Media Portal, en dit in combinatie met bijvoorbeeld een Hauppage PVR250.
Echt DivX en XViD kijken wordt het niet, maar ik wil wel gewoon dvd's kunnen kijken zonder stotteren enzo.
Op de achtergrond wil ik eigenlijk dat mijn pc en laptop ook bij de MP3's kunnen die op het systeem staan.

Als ik zo een blik werp op de site van MyElectronics, had ik eerst een Fanless Via Epia ME6000(600Mhz C3 proc.) in gedachten voor mijn servertje.

Nu hij ook HTPC taken moet gaan draaien weet ik niet meer wat ik er eigenlijk in moet gooien, aangezien ik totaal GEEN ervaring heb met Epia's.
Er komt zoiezo 512MB geheugen in, dat heb ik al liggen, en als het even kan ook mijn LG dvd brander.

Wie kan me helpen! Wat is de beste keus voor een Epia?
Ik zat zelf te denken aan de Via Epia PD10000, maar is die krachtig genoeg, of misschien wel overkill?

EDIT : Ik zie het dat de PD10000 meer interessant is voor POS systems of een firewall applicatie. Dan zou de M10000 zijn vervanger zijn voor mijn toepassing?

[ Voor 8% gewijzigd door DaLass op 17-01-2005 22:52 ]

Mijn advertenties op V&A

• Spyro_the_Dragon
Denk dat de 600mhz een beetje aan de trage kant is... wat is meerprijs van de M10000 tov ME6000? Als dat niet te veel is (30 euro) zou ik het niet laten... beter een beetje ruimte in performance dan net te weinig ruimte..

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29
Spyro_the_Dragon schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 07:48:
Denk dat de 600mhz een beetje aan de trage kant is... wat is meerprijs van de M10000 tov ME6000? Als dat niet te veel is (30 euro) zou ik het niet laten... beter een beetje ruimte in performance dan net te weinig ruimte..
Bij MyElectronics is die meerprijs maar 12 euro, dus daarvoor hoef ik het niet te laten! :-)

Mijn advertenties op V&A

• Spyro_the_Dragon
Dan is het duidelijk toch? Waar twijfel je nog over!

ff de site gecheckt.. www.myelectronics.nl ... wat een keuze aan itx bordjes...

[oudelul] toen ik m'n EPIA/EDEN kocht kon je kiezen uit twee: 533 en 800 [/oudelul]

• paerad
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik heb ook zon epia M10000, bedoeling was deze in te richten als server en HTPC:videorecorder, heb er een hauppauge pvr250 in zitten. Heb er windows xp op staan,256MB memory, 160GB samsung disk, draait dag&nacht als als web/ftp/p2p server en dan is het een perfekt mb, lage stroomverbruik, stil.

Maar als htpc vind ik het te krap, divx/xvid afspelen (Mediaplayer classic, geen windowsmediaplayer=nog trager) gaat met zon 90% cpu load-en sommige files zijn zo zwaar af te spelen dat het beeld niet meer vloeiend gaat.

Ook heb ik problemen om een htpc van te maken icm de hauppauge kaart. Ik kan hier geen fatsoenlijk tv mee kijken, beeld wordt heel sloom opgebouwd-misschien drivers etc niet goed, de hauppauge pvr250 levert mpeg encoded video aan, deze zou hardware matig weer gedecodeerd kunnen worden door het via-bordje - dit lukt dus niet - en performance onvoldoende het beeld te laten zien.

Weinig geluk ermee als htpc, ook spdif uitgang krijg ik niet werkend... :-(

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik kan je vertellen dat een Epia MII 12000 31W verbruikt als je alle mobo onderdelen volledig belast (staat ergens in een review over dat bord, zal m ff opzoeken)
Review gedeelte over power consumption

[ Voor 27% gewijzigd door MewBie op 18-01-2005 12:35 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:35

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb een mini-ITX systeempje gebouwd rondom een Epia 933mhz CPU, niet helemaal zeker of dat een Ezra (oude core) of Nehemiah was. Ik dacht een Ezra. In Windows XP was het ding zeker vlot genoeg om mee te werken iig, ik had er een 512MB DDR module in zitten. Of zo'n ding geschikt is als server ligt er volledig aan wat je met je server wilt gaan doen. Web/file/mail/printservertje voor niet al te grootschalig gebruik trekken ze prima hoor :) Ook de traagste, want op het moment doe ik dat alles met een PII 266 en een collega van mij met een Pentium Pro 180.

Hier stond een dode link.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:52

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Ik zoek nog wat meer ervaringen :)

Ik ben van plan een Epia-systeem in de huiskamer te zetten, deze moet dan met behulp van Meedio en een Streamzap ab over het netwerk mp3's afspelen. Niets meer dan dat, en daar lijkt ie me wel snel genoeg voor.

Maar waar haal je zo'n systeem? Complete Via-Systemen zijn in Nederland nu niet bepaald uitgebreid los te koop, op een aantal fanloze varianten na. Nu wil ik wel iets stils, maar het lijkt me zo dat een koelblok op de cpu en een niet al te lawaaige 8x8 fan achterin om het hele systeem te koelen goed genoeg is. Dat moet ook wat goedkoper kunnen dan een euro of 800, lijkt me.

Nu heb ik voldoende ervaring met het zelf samenstellen van systemen, maar precies 0 ervaring met Epia-systemen maken. Dus: wat is een goede kast, liefst eentje die er nog een beetje leuk uitziet, en waar moet ik speciaal op letten bij Mini-ITX systemen maken? En hoe hebben jullie je Epia systemen gekoeld?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 12:18

TrailBlazer

Karnemelk FTW

de meeste epia kasten zijn wel mooi vind ik. My electronics heeft er een flink aantal staan. De enige fan die er bij mij inzit is de voedingsfan. Mijn HD maakt meer herrie.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:40
Hertog schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 19:44:
Nu heb ik voldoende ervaring met het zelf samenstellen van systemen, maar precies 0 ervaring met Epia-systemen maken. Dus: wat is een goede kast, liefst eentje die er nog een beetje leuk uitziet, en waar moet ik speciaal op letten bij Mini-ITX systemen maken? En hoe hebben jullie je Epia systemen gekoeld?
Mijn Epia-systeem:
Via M10000 (Nehemia processor) + 256MB DDR-266 geheugen;
Serener Fanless GS-L01 case.
2.5-inch 80GB Samsung harddisk

Vrij van ventilatoren dus. Kast heb ik los gekocht bij picco, goede ervaring met die webshop. Prijzig maar mooi & klein kastje.

De harddisk wordt wel wat warm (55 graden), maar daar ben ik op dit moment (accu van de boormachine moet even opladen...) een mod voor aan het maken.

Overigens hoef je niet speciaal een mini-ITX case te kopen - iedere ATX-kast voldoet volgens mij al. Ik heb mijn systeem de eerste week toen ik nog geen mini-ITX case had gewoon in een grote lompe midi-tower ingebouwd. Kan je dus elke ATX-kast kopen die er mooi genoeg uitziet.

Waar je verder nog op moet letten? Ik vond zelf de originele fan op m'n processor nogal lawaaiig - maar de door jouw uitgekozen C3-processor is volgens mij fanless. Voor in de huiskamer wil je 'm graag stil hebben - let daarop bij het uitzoeken van een harddisk. Misschien ook een 2.5inch HD?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oude }:O }:O alleen omhoogschoppen als je ZELF iets zinnigs toe te voegen hebt.

"Ik zou dat ook willen weten" is niet een inhoudelijke toevoeging waar een ander wat mee kan :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.