Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Dremel: Gat maken

Pagina: 1
Acties:
  • 969 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik heb onlangs onder de kerstboom een mooie toolkit gekregen voor m'n dremel, het is zo'n doorzichtige door met echt veel accessoires in van dremel (slijpshcijfjes, schuurborsteltjes, boortjes, freesjes, noem maar op). Nu zat er ook als extra een ding bij om gaten mee te maken: het is zo iets met een pinnetje (dit is het middelpunt) en dan moet je de groote instellen en kun je met dat ding rond dat punt draaien met je dremel. (zelfde als met een krijtje en touwtje een circel tekenen, voor diegene die het niet snappen).

Nu wil ik voor m'n casemod een gat maken voor een 120 mm fan, omdat het leuk zou zijn mocht het echt mooi rond zijn, wou ik het met dat ding doen, maar nu is mijn vraag, welke tool zet ik op mijn dremel? Ik vind het product nog nergens op de dremel site omdat het nieuw is dus, zou het gaan met een freesje oid?(ik heb geen zin om een hele hoop te mollen nl.).

Het gaat hie rom een behuizing van een voeding.

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-11 10:09

empy

Rijdt rondjes

kan j geen foto er van posten? ik denk dat dat net wat duidelijker is, want moet het tooltje dat er in gaat, horizontaal of verticaal gemonteerd worden? en ik heb echt geen idee hoe dat er uit ziet, en ik is nieuwsgierig :Y)

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 15:28

R-B

Blokkert

hmm

teken eerst op voorwerp een rondje van 120 mm (met vorm desnoods )
daarna meeste wegslijpen (binnen rand :P (DUH :+)
daarna gewoon met zo een schuurding het preciese werk doen? :)

Zo dee ik het voor me 1e x? ;)

ah voeding behuizing dus, ag ja is eigenlijk hetzelfde :)

[ Voor 13% gewijzigd door R-B op 02-01-2005 23:55 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07 21:14

WPN

je kan ook oefenen met verschillende opzet stukken op bijvoorbeeld hout ofzow

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• R-B

R-B

Blokkert

Peluso schreef op zondag 02 januari 2005 @ 23:58:
je kan ook oefenen met verschillende opzet stukken op bijvoorbeeld hout ofzow
Hmm, hout en metaal is erg verschillend kwa bewerken hoor :P

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07 21:14

WPN

ja, maar het gaat hem erom hoe het het beste werkt

met hout komen er minder brokken, omdat het relatief zacht is en goedkoper (lees: tuinhek van de buren) is, daarna op metaal plaatje proberen en als dat goed gaat op zn kast

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• R-B

R-B

Blokkert

Peluso schreef op maandag 03 januari 2005 @ 00:09:
ja, maar het gaat hem erom hoe het het beste werkt

met hout komen er minder brokken, omdat het relatief zacht is en goedkoper (lees: tuinhek van de buren) is, daarna op metaal plaatje proberen en als dat goed gaat op zn kast
ja ook :P in hout zit je er zo doorheen })

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
ik neem aan dat de dremel haaks op het te bewerken materiaal komt te staan dus dan zou je een puntig vreesje nodig moeten hebben (correct me if i'm wrong)

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07 13:04

sniek

Got root?

Wat ook handig is om je plaatje af te tapen met ducktape,... zo voorkom je kleine scheurtjes en kartels,.............

Irrelevant by default - rm -rf /

• mark9534
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-10 19:11

mark9534

Ondertitel ?

Teken met behulp van een fangrill een gat dat iets kleiner is dan 120mm en dan met de versterkte slijpschijfjes ga je langs de rand. Hou je dremel goed vast zodat ie niet wegschiet. Dan werk je alles af met een rond schuur opzetstukje.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:08

DinX

Motormuis

* DinX gebruikte altijd dit stukje voor gaten en cut-outs:

Afbeeldingslocatie: http://www.dremeleurope.com/dremelocs/modules/oragetblob.dll?db=dremelocs&item=dremelocs.items&id=2118,144,32&maxwidth=350&maxheight=248&mime=image/jpeg

Eerst grof met slijpschijfjes, en daarna afwerken met die frees :)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Dinx, je plaatje is ruk :). Maar ik heb ook goede ervaringen met die soort frees. Het probleem is eigenlijk dat die frees niet voor metaal bedoeld is, volgens mij. Tenminste... de mijne worden vrij snel blauw en dan breken ze een keer. Maar je kunt er heel snel en precies mee in de dunnen platen van je compu frezen. En ze kosten bijna niks, dus als ze kapot gaan is het niet zo erg.

Wel een bril opzetten als je in metaal gaat frezen.

Weet iemand trouwens een manier om er voor te zorgen dat je veiligheidsbril niet meer beslaat? Ik wordt er echt helemaal gek van!

Edit:

Ik zie dat je het plaatje gefixed hebt. Mijn frezen zijn veel grover, dus het zal dan wel kloppen dat ze niet voor metaal bedoeld zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door RetepV op 03-01-2005 11:42 ]

Macbook Pro

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

beetje afwasmiddel erin smeren... dat deden we in iedergeval bij de paintball maskers...

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Bij een duikbril moet je er altijd even in spugen en dan met water spoelen :Y)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Je omschrijft een gaten-zaag zoals deze ook voor boormachines bestaat. Dat is een variant op de zeven-gaten-zaag;
Afbeeldingslocatie: http://images.google.nl/images?q=tbn:c9EmesWe-hsJ:http://www.cobbenhagen.nl/tech/begrippen/gatzaag.JPG.

Je hebt een stangetje met hierop een vertelbare frees. Die zet je in je boormachine en je begint met boren. Het freesje draait in een grote circel om je boor en zo 'boor' je een gat tot wel 15cm diameter. Voor zover ik weet bestaan deze alleen voor hout.

Verwijderd

je kunt je bril ook van te voren warm maken. Dus ff onder de fohn houden ofzow. Maar goed dit gaat offtopic die gatenzagers zijn idd alleen voor hout kartels zijn anders dan de slijpschijfjes die je voor metaal gebruikt.

Maar je hebt zwaardere varianten zie de gatenzaag die bij deze tutorial gebruikt word:
http://www.tweakzone.nl/tutorials/77/1

Ik denk dat je toch ff moet posten hoe dat ding eruit ziet.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 16:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja na een hele dag shoppen ben ik er weer eens. Hieronder de pics

Eerst is eventjes stoefen :D, dit is de doos waar echt veel voor de dremel inzit:

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~mv037442/doos.JPG

De bovenkant van dat ding waar ik gaten mee wil gaan maken

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~mv037442/boven.JPG

De onderkant: zoals je ziet is er een pinnetje wat in het middelpunt komt

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~mv037442/onder.JPG

Sorry voor de brakke pics;

Ik hoop dat jullie het nu weten.

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Mooi setje ;)

Maar ik denk zelf dat dat hulpstuk meer bedoelt is voor gaten (rondingen) te maken in tegels, dus ik vraag me af hoe snel je met zo'n freesje door het metaal komt (en of het freesje dat gaat overleven). Uit eigen ervaring weet ik dat je best hele mooie rondingen kan maken met een gewoon schijfje. (Kleine sneetjes maken, niet in 1 keer door het staal en dan 2x rond gaan. En zaag vanuit de achterkant zodat het verf niet beschadigd mocht je uitschieten).

System specs

Verwijderd

Topicstarter
Ja met die schijfjes daar kan ik niet goed mee werken vandaag, die breken te snel af en het resultaat is meestal scheef, nu kan ik wel eens proberen om het eerst grof weg te nemen met zo'n schijfje en bij te werken met zo'n slijpsteentje
Nu ja ik heb nog wel een extra onderkant van een voeding :D;)

En ja dat setje heeft nummer 698 voor de geintereseerden.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 15:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

frickY schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:12:
Je omschrijft een gaten-zaag zoals deze ook voor boormachines bestaat. Dat is een variant op de zeven-gaten-zaag;
[afbeelding].

Je hebt een stangetje met hierop een vertelbare frees. Die zet je in je boormachine en je begint met boren. Het freesje draait in een grote circel om je boor en zo 'boor' je een gat tot wel 15cm diameter. Voor zover ik weet bestaan deze alleen voor hout.
Dan weet jij het fout. Ze zijn er ook absoluut voor metaal aangezien ik die dingen vaak genoeg gebruik voor mijn werk :D

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

frickY schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:12:
[afbeelding].

Het ding in het plaatje is HET gereedschap om fan gaten te maken. Koop je een beetje goede kwaliteit dan gaan ze makkelijk door 4mm RVS (met een beetje snijolie). Daar kan kwa afwerking en gemak geen dremel tegenop. Kosten wel iets van 30 Euro per zaag.

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 18:49:
Ja na een hele dag shoppen ben ik er weer eens. Hieronder de pics

Eerst is eventjes stoefen :D, dit is de doos waar echt veel voor de dremel inzit:

[afbeelding]

Mag ik weten waar je geshopt hebt want die doos vol met dremelspullen ziet er wel waanzinnig uit :9

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 19:29 ]

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:36

Soul__assasin

de Belbelg

die kan je in elke doe het zelf zaak afhalen ik heb de mijne al een paar weken en ze is echt vet

www.weefab.com

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-11 08:43
Met dat hulpstuk kan je rond het centergat frezen, dus een freesje geschikt voor metaal zou moeten werken. Maar als je 3/4 van het gat hebt geboord vrees ik dat je het center verliest doordat het plaatje wat je wegdremelt loskomt, eventueel een plank eronder leggen, de te bewerken plaat goed bevestigen aan de plank, en in het center een gat maken waardoor het middelpunt in het hout en niet op de plaat genomen wordt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1