rare voltagemetingen door Speedfan

Pagina: 1
Acties:

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-06 17:41
Zoals gewoonlijk startte vanmiddag Speedfan samen met Windows op. Toen het uitgeladen was, zag ik dat er op de -5 en -12 lijn respectievelijk -8,5 en -16,4 gegeven werd. Hoewel het natuurlijk aan de software zelf zou kunnen liggen, heb ik maar even een andere voeding geprobeerd. Dat maakte echter geen verschil.

Nu ondervind ik zo nu en dan nog wel eens een spontane reboot. Kan tussen deze twee dingen een verband bestaan?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:29

Nemesizz

Untouchable

Het KAN zijn dat de voeding brak is ja.

Maar bij mij kloppen de voltages (volgens speedfan) ook totaal niet, terwijl mijn PC toch nog heel stabiel is.

Dus ik denk eerder aan een software bug.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Wat vind je bios ervan? Geeft die normale voltages? Zo ja, dan is er niets aan de hand ;)

Sowieso is de -5 en -12 volt lijn niet zo belangrijk geloof ik. Alleen bij COM en LTP poorten zover ik weet. Alleen weet niet zeker :P

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• theroman
Het zou aan de andere kant wel heel toevallig zijn als de twee die ik geprobeerd heb beide kapot zijn. Wat betreft Speedfan: Ik gebruik dezelfde versie op een andere computer en daarin heb ik de beide "kapotte" voedingen geprobeerd. Niets aan de hand!

Ik begin te denken dat het een moederbordkwestie is. Kan iemand me vertellen door welke beschadigingen/defecten op een moederbord er teveel stroom geleverd kan worden?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb ok op verschillende pc's van die vreemde waarden bij de -5 en -12... volgens mij moetje daar verder niet naar kijken. Zolang de +12 en +5V maar normaal zijn. Wat geeft ie bij die waarden dan aan?

• theroman
Nee, die twee waarden zijn prima. Maar ik vind het toch wel raar :?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:07

_Ernst_

Mark It Zero!

De negatieve voltages zijn tegenwoordig idd niet meer van belang, op wat exotische apparatuur na worden ze niet meer gebruikt.
Vaak is het zelf zo dat het moederbord ze niet eens meet en dat programma's dus gewoon onzin waardes aangeven. En als ze wel worden gemeten klopt er vaak niks van, maar dat is dus niet erg.

Zolang de 3,3 5,0 en 12 volt lijn kloppen is het goed

(komt ook nog bij dat voltages met een programma uitlezen niet betrouwbaar is, multimeter is het beste)

Last.fm

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:37
het kan aan je moederbord liggen, of een combinatie mobo en programma. Ik heb hier met speedfan ook afwijkende voltages maar met MBM heb ik hele nette waarden. Dus probeer MBM eens. Op mijn eigen computer geven trouwens alle programma's verkeerde (tenminste dat hoop ik) waarden aan voor de negative lijnen.
Maar als je het echt zeker wilt weten moet je je het met een multimeter meten. Op de sticker op de voeding staat meestal wel welk kleur draadje bij welke spanning hoort.

edit:
Mijn TI-graphlink zit op de seriele poort, kan het zijn dat dat door de voltages niet werkt? Maar aan de andere kant, op deze computer werkt hij ook niet goed... Naja, misschien moet ik dan toch maar eens een multimeter kopen :Y)

[ Voor 22% gewijzigd door Dr. Donald op 03-01-2005 22:40 ]

• wenneyhanney
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-07 19:55
Voltages van SpeedFan klopt niet helemaal. Ik heb zelf een Tagan 480watt en speedfan geeft -12V: 8.2V aan.

Hope for the best, prepare for the worst...

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-07 23:38
Ik vind zelf Aida/Everest wel fijn werken... Probeer Everest effe joh. Zie je gelijk of het aan je Windows-Mobo combinatie ligt of aan SpeedFan.

Verwijderd

Toevallig een AMD Athlon 64 en Cool en Quiet ingeschakeld?

zoja, dan heb je de oorzaak te pakken

• theroman
Nee, in dat systeem heb ik een P3 zitten
Pagina: 1