[Debian 64] Eeuwig gekloot met libs. Tips nodig.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ik ben Debian user en dus lui. ;)

Nu wilde ik hier eigenlijk geen topic voor openen omdat ik hier nomaliter zelf wel uit kom.
Echter ben ik nu een beetje frustie aan het worden en post ik het toch maar.

Wat is er aan de hand :?

Dit:

Ik ben helemaal happy met mijn systeem als desktop en installeer alles zoals het hoort via apt.
Nu is het zo dat niet alle packages via apt geinstalleerd kunnen worden.
Dingen zoals een handige web album generator (www.jalbum.net) e.d. zijn nu eenmaal alleen maar als .bin file beschikbaar.
Ook een game zoals simutrans die ik gewoon wil runnen na de tarball uitgepakt te hebben gaat lopen bokken.

code:
1
2
3
4
5
cell@debian64:~/games/simutrans$ ls
a.out               config         font         installers  music.tab  palette             readme.txt  screenshot  sound      text
change_request.txt  COPYRIGHT.txt  history.txt  music       pak        problem_report.txt  save        simutrans   sound.tab  thanks.txt
cell@debian64:~/games/simutrans$ ./simutrans
./simutrans: error while loading shared libraries: libSDL-1.2.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory

Waarom geeft ie No such file or directory als:
code:
1
2
3
cell@debian64:~/games/simutrans$ locate libSDL-1.2.so.0
/usr/lib/libSDL-1.2.so.0
/usr/lib/libSDL-1.2.so.0.7.0

en:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
cell@debian64:~/games/simutrans$ cat /etc/ld.so.conf
/usr/X11R6/lib
/usr/lib
/usr/lib64
/usr/local/lib
/emul/ia32-linux/lib
/emul/ia32-linux/usr/lib
/emul/ia32-linux/usr/X11R6/lib

En zie ook:
code:
1
2
3
4
5
6
7
cell@debian64:~/games/simutrans$ ldd simutrans
        linux-gate.so.1 =>  (0x00000000)
        libz.so.1 => /emul/ia32-linux/usr/lib/libz.so.1 (0x5557b000)
        libSDL-1.2.so.0 => not found
        libpthread.so.0 => /emul/ia32-linux/lib/tls/libpthread.so.0 (0x5558e000)
        libc.so.6 => /emul/ia32-linux/lib/tls/libc.so.6 (0x5559d000)
        /lib/ld-linux.so.2 => /lib/ld-linux.so.2 (0x55555000)

libSDL staat gewoon op mijn systeem:
code:
1
2
3
4
ii  libsdl-mixer1.2                   1.2.5-9                           mixer library for Simple DirectMedia Layer 1.2
ii  libsdl1.2debian                   1.2.7-10.1                        Simple DirectMedia Layer
ii  libsdl1.2debian-all               1.2.7-10.1                        Simple DirectMedia Layer (with all available options)
rc  libsdl1.2debian-oss               1.2.7-10.1                        Simple DirectMedia Layer (with X11 and OSS options)

ldconfig heb ik ook al gedraaid ja.

Kan iemand mij nog een tip gegeven om deze machine even wakker te schoppen en te laten weten dat de libs die hij zoekt voor programma's die je niet met apt installeert ffs gewoon aanwezig zijn?

:'(

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:25

Blaasvis

Cidora \o/

i gok dat ie gewoon de libs niet kan laden. het is een 64lib terwijl de applicatie tegen een 32bits lib linkt. je kunt ook geen x86 bin laden op een alpha/ppc/sparc.
Het is gewoon een compleet andere architectuur. dus je zult de applicatie opnieuw moeten compileren en bakken tegen de amd64 libs ;)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 12:51
Je kunt alle 32bits apps vanuit een 32bit chroot omgeving draaien. Je mengt op die manier geen libs, maar installeert de binary apps (of andere 32bit zut, zoals openoffice, mplayer, sommige spelletjes) dan in de 32bit chroot omgeving. Nadeel is natuurlijk wel, dat je redelijk wat overhead qua diskspace hebt. In Debian AMD64 HowTo staat goed beschreven hoe je zoiets opzet.

Ik heb een soortgelijke setup hier 'transparant' draaien, een klein scriptje in /usr/local/bin zorgt ervoor, dat een aantal apps in de chroot omgeving draaien, maar gebruik maken van je huidige X server. Je merkt dus als gebruiker geen verschil tussen 64 en 32 bits. Ik heb buiten de chroot geen ia32 compatibility dingen geinstalleerd, het is dus redelijk gescheiden.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Onder gentoo heb je emul-linux-* packages, waarmee ik dit soort libs wel kan draaien. Even zoeken of iemand het al in een .debje gegooid heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
racoontje schreef op zondag 02 januari 2005 @ 22:38:
Onder gentoo heb je emul-linux-* packages, waarmee ik dit soort libs wel kan draaien. Even zoeken of iemand het al in een .debje gegooid heeft?
In de Debian AMD64 port vind je deze libs in ia32-libs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ok thx guys. Ik denk dat ik gewoon wat teveel hersencellen heb laten sneuvelen de afgelopen dagen met al dat gefeest want dit is natuulijk best logisch allemaal :)
Ik ben nu die HOWTO aan het volgen wat allemaal wel duidelijk is :)
sebas schreef op zondag 02 januari 2005 @ 22:43:
[...]

In de Debian AMD64 port vind je deze libs in ia32-libs.
Mja maar de nVidia drivers maken wel die emul-linux map aan :)
cell@debian64:/emul/ia32-linux$ ls
bin  etc  lib  sbin  sys  usr

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
Ik heb de nvidia drivers ook via apt geinstalleerd, en geen /emul/ia32. Ik las net trouwens, dat de ia32-libs package niet helemaal compleet is, afhankelijk van wat je wilt doen.

Voor nvidia drivers (source, kernel modules en nvidia-glx) gebruik ik de volgende repo's:
code:
1
2
3
4
5
6
# NVIDIA drivers
deb http://people.debian.org/~rdonald/nvidia unstable/amd64/
deb http://people.debian.org/~rdonald/nvidia unstable/all/

# use this line for unstable kernel modules
deb http://people.debian.org/~rdonald/nvidia modules-unstable/i386/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
sebas schreef op zondag 02 januari 2005 @ 23:01:
Ik heb de nvidia drivers ook via apt geinstalleerd, en geen /emul/ia32. Ik las net trouwens, dat de ia32-libs package niet helemaal compleet is, afhankelijk van wat je wilt doen.

Voor nvidia drivers (source, kernel modules en nvidia-glx) gebruik ik de volgende repo's:
code:
1
2
3
4
5
6
# NVIDIA drivers
deb http://people.debian.org/~rdonald/nvidia unstable/amd64/
deb http://people.debian.org/~rdonald/nvidia unstable/all/

# use this line for unstable kernel modules
deb http://people.debian.org/~rdonald/nvidia modules-unstable/i386/
Hmm ik heb gewoon een amd64 2.6.8 kernelsource ge-apt-get en zelf compiled. Daarna heb ik van nvidia.com de 64bits drivers gedownload en geinstalleerd. Maakt denk ik niet erg veel verschil.

Btw, mijn machine is op dit moment nog steeds bezig met:
debootstrap --arch i386 sid /var/chroot/sid-ia32 ftp://ftp.debian.org/debian
:)
Duurt wel ff en zal ook wel veel hdd ruimte gaan kosten maar het is een leuk experiment en ik heb toch zat ruimte :)

Pagina: 1