KT7-RAID, geen hd te vinden!

Pagina: 1
Acties:

• KALN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05-2025
Hoi,

ik heb vandaag een Seagate U5 hd van 30 gieg gekocht en heb deze zojuist in mijn pc gedaan, maar nu boot ik m'n pc en merk ik dat hij geen HD vindt dat wil zeggen bij de tweede post waar je op CRTL H kan drukken.

De hd staat gewoon op Master en zit verbonden op de eerste ide poort (eigenlijk 3rde).

Ik had toen toch maar ff boekje er bij gepakt en niks gevonden over dit, vervolgens maar een paar keer op CRTL - H rammen zelf inhouden terwijl ie er langs vliegt maar geen bios van de raid/ata100 controller te zien.

Met andere woorden:

HELP!!!

want moet ik doen?

Verwijderd

Hoeveel HD's heb je?
Je moet namelijk 2 HD's aangesloten hebben om dat menutje te krijgen-altans dat ervaarde ik dan.

Om een RAID te maken heb je wel 2 HD's nodig, anders heeft het volgens mij geen nut.

Verbeter mij gerust, ben Tweaker in opleiding :)

• KALN
Hmmm

Ik zal ff uitleg geven over mijn situatie.

Op de primaire IDE (IDE1) zitten nu:

1x IBM nogiets van 13.5GB ATA66
1x Maxtor 4.3 GB ATA33

Op de sucendaire IDE (IDE2) zitten nu:

1x Mitsumi 32x CD-ROM
1x HP 8x4x32 CD-RW

Nu had ik het plan om gewoon een xtra hd er in te gooien en draaien maar, maar blijkbaar niet dus :(

Die nieuwe HD is dus een Seagate U5 van 30 Gieg en is ATA100 (dus ik dacht geschikt voor ATA100/Raid controller), maar moet je nu perse 2 hd's er op hebben?

BTW zoals ik al zij, hij ziet dus heel die seagate niet zitten (bij scannen naar devices bij booten), terwijl deze wel goed is aangesloten en stroom heeft.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:16
lol!

voor raid moet je 2 perfect dezelfde HD's hebben.

en als het wel werkt:
hoe ga jij die 30GB met raid overzetten op die 4.3GB of die 13GB????? en andersom dan wordt de 30GB gezien als 4.3GB of als 13GB

ze moeten even groot zijn want met raid is er gewoon een mirror versie eigenlijk.

Verwijderd

Heb je de kabel goed om aangesloten?
Blauw deel in het mobo en dan de schijf helemaal op het uiteinde?
ALs het nog niet werkt sluit hem dan eens op je gewone ide controller aan en kijk of je hem daar vind.
De kabel zou ook gewoon stuk kunnen zijn.

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

probeer eens een beetje in je bios te neuzen
staat vast wel iets over hd's op je 3e/4e aansluiting (ik gebruik hem zelf nog niet , maar ik heb volgens mij wel een keer iets zien staan daarvan)

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

Verwijderd

Op vrijdag 05 januari 2001 10:40 schreef Kaap het volgende:
lol!

voor raid moet je 2 perfect dezelfde HD's hebben.

en als het wel werkt:
hoe ga jij die 30GB met raid overzetten op die 4.3GB of die 13GB????? en andersom dan wordt de 30GB gezien als 4.3GB of als 13GB

ze moeten even groot zijn want met raid is er gewoon een mirror versie eigenlijk.
Het is helemaal niet nodig om 2 identieke schijven te hebben voordat je ze op de UDMA100 poort gooid. Dikke Stierenscheit. Mijn IBM DTLA draait ook gewoon in zijn eentje op IDE3 master. (Komt er binnenkort wel eentje bij voor RAID LEVEL 0 :9~)

Verwijderd

Misschien handig als je dan ff zegt hoe je dat gedaan hebt..daar heeft ie namelijk wat aan :)

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05:03
hey kaln, mischien leuk om te weten, die seagate medalist 30gb die je hebt is udma66 >:) tenminste heb ik net op de site gezien, maar die hpt370 controller kan alles aan, dus dat mag niks uitmaken. 8-)
laterz!

ps. kaap, volgens mij snap je niet hoe raid werkt ;)

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:59
staat de raid controller wel aan in de bios.. die staat volges mij standaart uit op een kt7-raid :(

staat ergens in de bios

maw krijg je dat schermpie van de hp370 net na de bios post??

Greetz Roger

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:16
Op vrijdag 05 januari 2001 12:39 schreef remsie het volgende:
ps. kaap, volgens mij snap je niet hoe raid werkt ;)
dan werkt die kt7 mischien anders als echte raid controllers. heb je wel es een raid 5 aangesloten??? nee? dan heb je 3 identieke HD's, en elke heeft info over de andere 3.
Zo heb je ook nog raid 7.
Raid 0 wat jullie gebruiken is geen reet waard en zeker niet voor een thuisgebruiker want je kankert eigenlijk gewoon al die HD ruimte weg aan backup ruimte terwijl je ook elke dag effe een rw kan branden of heb ik dat nu mis? ik heb al cursusje raid 5 gehad maar ja, mischien was die instructeur mis dan.

Verwijderd

Ach welnee... :)

Ik heb dat KT7-RAID bord. Die HPT functioneert als een ordinaire IDE twee poorts.. Je kunt gewoon een harde schijf aansluiten.

Raid moet je vanuit het HPT menutje instellen.

Als je een harde schijf aansluit wordt die gewoon normaal herkend en onder DOS zichtbaar. Je boot naar Dos boot of van een bootflop, gaat naar fdisk, partitie, formatteren klaaaaaaar.

Nix geen RAID gedoe als je dat niet wilt.

En ALS je dat wilt, RAID...
.... je hoeft voor RAID dus alleen maar twee willekurige harde schijven aan te sluiten op de twee HPT poorten. Wat wordt gebruikt is 2x de kleinste schijf. Niet slim maar je kunt dus een 5 en een 30 gig gebruiken maar dat kan, dan krijg he een 10g RAID array :) Effe in het HPT menu arraytje maken, checken dat je de drivers hebt geinstalleerd, klaar..

Nou nog alleen even wat danclan voor mn kunstgebitje..... 8-)

• KALN
Ok iedereen bedankt voor jullie advies en tips, bleek dus dat de idekabel niet volledig er in zat en dat de raid controller niet was enabled :P

Maar goed hij draait nu en ben nu vollop aan het installeren, ik heb namelijk alles geformateerd en opnieuw gepartioneerd.

Dan nog wat andere replies:

To KAAP:

Kaap bedankt voor je advies, je bedoelt het goed maar het was niet helemaal waar wat zei. dit is al gezegd door een andere tweaker.

To Remsie:

GVD vuile materialistische dodo, beetje een hd verkopen die ATA66 is terwijl er op de Site en op de rekening ATA100 staat vermeld.

Ik eis een tegemoetkoming door mij nog zo'n zelfde of een betere hd te schenken. >:)

Maar moet ik nu nog wat kopen bij dat winkeltje in vlissingen nadat ik deze foutive informatie eigenlijk te laat heb gehoord???

Cya @ =TEO= LAN remsie :)
Pagina: 1