Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De beste stille 120MM fans

Pagina: 1
Acties:
  • 691 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-11 15:11
Ik heb momenteel zo'n leuke coolermaster cmstacker case waar ik 3x 120mm coolermaster fans in heb zitten (2 hd bays) en nog een 80mm bovenaan die ik prolly niet ga aanzetten.

Nu wou ik daar na de examens mijn nieuwe pc inbouwen, en ik denk dat ik ook ineens voor een goeie watercooling erbij ga

Dat betekend dat ik nog 2x extra 120mm fans voor mijn radiator nodig heb

Ik zou dan ook graag hebben dat dit systeem lekker stil blijft, vandaar dat ik dmv van deze post wat tips wou vragen ivm 120mm fans
hopelijk kan ik hiermee dan een goede keuze voor die 2x 120mm fans maken en indien nodig later zelfs die 3 coolermaster fans hierdoor vervangen...

uit ervaring weet ik zelf al een paar dingen:
* fans die bij aankoop de stilste zijn, blijven zeker niet altijd de stilste
* na een tijd komt er stof in te zitten en gaan ze lawaai maken
* sommige crappy fans komen ook uit balans en gaan daardoor lawaai maken
* kleine fans = veel rpm om nut te hebben = veel lawaai (vooral als er beetje stof op zit) = geen optie voor mij

maar er zijn dus ook een paar dingen waaraan ik twijfelen:
* na een tijd, dus als er al een beetje stof op de fan is gekropen, zullen fans met het minste rpm, dan ook het minste lawaai maken?
is maw een zo laag mogelijke rpm, het belangrijkste om zo stil mogelijk te zijn?
ik heb het hier dan over bv een 900rpm 120mm fan tov een 1500rpm 120mm fan, of een 1500rpm tov een 2000rpm (stille 120mm fans remember? ;))
zal zo bv een dure 1500rpm van papst, op langere termijn stiller blijven dan een 1200rpm Sunon fan? (ik heb geen specifieke modellen van fan hier opgesomt, gewoon verzonnen vbtje)
* die zo genaamde "stille" 120mm fans, zit daar standaard al een 12v -> 7v omzettertje in ofzo? of draaien die gewoon trager op de standaard 12v? en wat is dan het beste: een mega goeie "normale" 120mm fan kopen, en die op 7v laten draaien, of zo'n "silent" fan kopen?
* Nu doe ik hier precies alsof stilte het enige belangrijke is... natuurlijk is ook de luchtverplaatsing van belang, een 120mm op 600rpm zal bv niet veel lucht meer verzetten ;)
ik vraag me dan ook af tot hoe traag een fan nog genoeg nut heeft? in mijn coolermaster zaten zo d8 ik bv 1600 of 1800rpm fans, en ik heb er al op internet tegenkomen van 900rpm. Dit zal ook wel wat van het ontwerp afhangen natuurlijk
* is de dikte bepalend? of kan soms zelfs een veel dikkere 120mm minder lucht verplaatsen dan een dunnere variant op een zelfde rpm?
* verder sta ik open voor alle goeie tips/ervaringen ivm stille 120mm fans... zelf vertrouw ik momenteel alleen maar die papst 120mm silent fans een beetje, vanwege de papst naam die ze dragen, maar misschien zijn er nog wel anderen die minder bekent maar beter zijn?

bij voorbaat dank ;)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

papst

• Swandertj
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-04 15:42
Zoals gezegd zijn papst fans erg stil. Anders moet je eens kijken naar Antec 120mm fans, die heb ik hier 2 in mijn systeem zitten (1200RPM). Draait nu al ongeveer een jaartje en het systeem is nog steeds erg stil. Ook kun je kijken naar Thermaltake 120mm fans (Thunderblade ofzo) of naar Coolermaster 120mm fans (zijn erg goedkoop + leds)

http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/v0ax_/

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

^ Totally agree.... _/-\o_ Je hebt nu eenmaal fans en je hebt Papst...
edit:
andere goede merken (maar beduidend minder) zijn bijvoorbeeld vantec, sunon, alpha en delta....

[ Voor 47% gewijzigd door under-world op 02-01-2005 21:25 ]

Verwijderd

Swandertj schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:15:
Zoals gezegd zijn papst fans erg stil. Anders moet je eens kijken naar Antec 120mm fans, die heb ik hier 2 in mijn systeem zitten (1200RPM). Draait nu al ongeveer een jaartje en het systeem is nog steeds erg stil. Ook kun je kijken naar Thermaltake 120mm fans (Thunderblade ofzo) of naar Coolermaster 120mm fans (zijn erg goedkoop + leds)
Mijn ervaring met Antec (die 120mm in de Sonata-kast) is niet erg goed, maar misschien is het wel gewoon een slechte toevallig :'(

• Mastakilla
dan zal het waarschijnlijk papst worden ;)

over leds of looks: maakt me geen fuck uit :p ga ik zeker niet extra voor betalen

over prijs: mag wat duurder (papst prijs bv :p) zijn, ALS het maar de meerprijs waard is :)

aangezien papst bij mijn weten maar 1 stille 120mm fan in het gamma heeft zitten (kan papst site momenteel eigelijk niet bereiken) blijft er nog maar 1 grote vraag over:
kan ik best zo'n stille papst fan kopen, of een gewone andere papst fan, en die op 7v laten draaien?

[ Voor 4% gewijzigd door Mastakilla op 02-01-2005 21:24 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:22:
[...]

Mijn ervaring met Antec (die 120mm in de Sonata-kast) is niet erg goed, maar misschien is het wel gewoon een slechte toevallig :'(
Hier ook, kameraad van mij heeft ook sonata, die maakt veel lawaai.
Maar in mijn 3700BQE zijn ze onhoorbaar.

Edit:
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=49367 Ook heel erg stil!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2005 21:25 ]

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

De Papst 4412 F/2 GLL valt qua prijs wel mee.

Specificaties:

• Afmetingen: 120x120x25 mm
• Toerental: 1200 tpm
• Geluidsproductie: 18 dB
• Luchtverplaatsing: 70 m³/h
• Bearing: Sintec sleeve
• Tachosignaal: ja
• Aansluiting: 3-pin
• Overig:
- Vermogen: 0,72 W
- Spanningsbereik: 7 - 14 V

Deze is onder de/rond de 20 euro wel te vinden. Kost iets meer maar dan heb je ook wat. Verplaatst al 70M/h/1200rpm/18dB. Deze fan is zo goed als onhoorbaar. In een stille kamer met je oor tegen de kast kun je hem horen als je je gaat concentreren. Met een fanmate ofzo ertussen kun je hem probleemloos op 7 volt laten lopen. Sommige 12v fans starten niet meer als je ze op 12 7 volt laat lopen.
[edit] zelfs vanaf 3,5 volt start ie al, uit een review... Bei 12V immer noch absolut silent. Motorenklackern hörbar. Vergleichbar mit vielen anderen Lüftern bei 7V!

uit review gepost door Paashaas in dit topic : "Very sturdy, smooth and quiet. Sintec bearing. Ramps down very nicely with reduced voltage, no significant low speed artifacts. Not the very quietest but a very nice fan. Aug 24/04

[ Voor 32% gewijzigd door under-world op 02-01-2005 23:04 ]

• Mastakilla
Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:24:
[...]

Edit:
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=49367 Ook heel erg stil!
die noiseblockers ben ik ook al tegengekomen ja,
maar ik vraag me af hoe deze fans zijn tov een papst NA een jaartje ofzo....

hoe het zit met de betrouwbaarheid enzo

want verder is het merk iig al wel vrij onbekend:D

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-11 07:19
ik heb daarentegen ni zulke goede ervaring met papst. ik had een 4412 g/f of zoiets dergelijks, op het begin maakte hij weinig geluid, maar na verloop van tijd was het niet meer aan te horen. Meest luidruchtige onderdeel van mijn kast was die 12 cm papst. Teruggebracht en geld terug gehad...

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 11:38

gakkethijs

niks

over de keus dat papst de beste ben ik het niet mee eens.
ze zijn zeker wel stil vergis me niet. ze zijn zeker ook heel betrouwbaar niks mis mee. maar ik heb zeker ook andere fijne ervaringen met andere fans.
silent X alleen jammer heel moeilijk te verkrijgen zeker nu tweakstore weg is.
ace fans zijn ook zeer stil. de versie zonder fans en op 5 v zijn minstens zo still als papst maar ja subjectief. de fans die standard bij de cm stacker zit zijn vind ik zelf ook vrij stil.

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 18:20
silenx schijnt nog stiller te zijn tegen meer airflow..
google maar es ff rond:
http://www.silenxusa.com/...ewCat_Z.asp?idCategory=10

te koop bij powerparts.nl
er is wel meer onder de zon dan alleen papst.
veel tweakers zijn er ernstig tevreden mee!

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 13:41

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• Mastakilla
nice nice

leesvoer voor na de examens (of tussendoor als ik het even niet kan laten ;))

Verwijderd

hier op mijn stage kom ik veel Nexus fans tegen; deze zijn naar mijn mening nog rustiger als Papst...

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:22

sapphire

Die-hard pruts0r

Silverstone 120mm fan :)
Dat ding is spierwit, zit een fancontrollerdingetje bij, doet minimaan 17 dBa en max 44 dBa dacht ik :)
18,95E bij CT systemen :)
Persoonlijk heb ik met titan Alu fans op 7v ook errug goede ervaring, stil en veel flow.

Gabriël AM5

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10 19:58
[rml][ ervaringen] casefan's[/rml]
kan veel helpen ;)

zelf heb ik een:
Noiseblocker SX2
specs: http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=48044
en hij is heel stil! (moet ook wel in mn systeem)
heb hem op 5 volt draaien en hoor hem niet, en op 12volt hoor je alleen de airflow een beetje! geweldig ding

edit
de DB specs op de site kloppen dus niet, je weet niet van hoe dichtbij het is gemeten of whatever...

[ Voor 15% gewijzigd door ixl85 op 02-01-2005 23:06 ]

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-11 17:33

BertV

Handgemaakt

Mastakilla schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:11:

* Nu doe ik hier precies alsof stilte het enige belangrijke is... natuurlijk is ook de luchtverplaatsing van belang, een 120mm op 600rpm zal bv niet veel lucht meer verzetten ;)
ik vraag me dan ook af tot hoe traag een fan nog genoeg nut heeft?
Ik heb mijn Noiseblocker SX2 op 600rpm (5volt) en dat maakt het verschil tussen een loeihete northbridge en een stabiele pc.

Natuurlijk staat mijn kast open, en is er geen sprake van een gigantische airflow :)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-11 19:38
BertV schreef op maandag 03 januari 2005 @ 09:29:
[...]

Ik heb mijn Noiseblocker SX2 op 600rpm (5volt) en dat maakt het verschil tussen een loeihete northbridge en een stabiele pc.

Natuurlijk staat mijn kast open, en is er geen sprake van een gigantische airflow :)
Dis noiseblocker heeft die op 12v ook een goede AIR flow ?? want ik zoek nog een goede 120MM fan voor op mijn thermalright XP-120 met veel cfm

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Mastakilla schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:23:
aangezien papst bij mijn weten maar 1 stille 120mm fan in het gamma heeft zitten (kan papst site momenteel eigelijk niet bereiken) blijft er nog maar 1 grote vraag over:
kan ik best zo'n stille papst fan kopen, of een gewone andere papst fan, en die op 7v laten draaien?
Papst is een goede keuze. Kijk wel als je een fan koopt dat je dan dual ball bearing hebt, sleeve bearing is iets dat 2 jaar (continu) meegaat en dan stopt de fan ermee, of gaat aanlopen.

Daarnaast zou ik niet voor zon 18DbA fan gaan. OK het is lekker stil, maar wat dacht je van een fan die rond de 35dbA geeft en dan en baybusje? Dan kán je harder koelen als je dat wilt, voor in de zomer of op een LAN party als geluid toch niets uitmaakt. Je bent wel weer 10-15 euro kwijt aan een leuke baybus, maar fans die wat meer geluid maken zijn vaak goedkoper dan die extreem stille dingen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

sleeve bearing is iets dat 2 jaar (continu) meegaat en dan stopt de fan ermee, of gaat aanlopen
Dat ligt aan het gebruikte materiaal. Papst gebruikt ook sleeve bearing voor zijn low noise fans maar dan Sintec keramisch en dat heeft alle voordelen van sleeve zonder die nadelen. ;)
Overigens zitten er aan die plastic sleeve bearings op die budgetfans nog wel meer nadelen:
Een sleevebearing fan moet voor optimale werking met de as horizontaal gepositioneerd worden, terwijl een ballbearing fan in alle mogelijke standen gebruikt kan worden. Om deze reden zie je heel vaak dat AGP videokaartfans de geest geven: een sleevebearing fan die ondersteboven op de kaart zit met de as in het vertikale vlak gepositioneerd.
Kijk dus uit wáár je precies op bezuinigd. Op zo'n ondersteboven hangende fan zou ik niet gaan besparen (ook al niet vanwege de kosten van een videokaart).

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-11 17:33

BertV

Handgemaakt

Cyrus The Virus schreef op maandag 03 januari 2005 @ 12:15:
[...]

Dis noiseblocker heeft die op 12v ook een goede AIR flow ?? want ik zoek nog een goede 120MM fan voor op mijn thermalright XP-120 met veel cfm
GoT heeft overduidelijk voorkeur voor Papst :P
Op 12v is een noiseblocker niet extreem stil, maar een papst vast ook niet.
(dit zegt een stilte freak)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

BertV schreef op maandag 03 januari 2005 @ 14:24:
[...]

idd. het gaat namelijk ook om de luchtverplaatsing die geluid maakt. De meeste A-fans zijn tegenwoordig stil te noemen.

• Cyrus The Virus
[...]

Geluid daar geef ik niks om (maar hoe stiller hoe beter) ik wil een 120MM fan die VEEEL lucht verplaatst

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• ixl85
Cyrus The Virus schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:34:
[...]

Geluid daar geef ik niks om (maar hoe stiller hoe beter) ik wil een 120MM fan die VEEEL lucht verplaatst
simpel.
dan moet je een 12cm fan pakken die een hoge rpm heeft (van een beetje een fatsoenlijk merk)
dan ben je er al...
en als je hem dan stiller wilt hebben pas je het voltage aan...
(bijv dus geen Noiseblocker SX1 die gaat maar max 1200rpm SX2 gaat ook maar max 1800... over het algemeen scheelt het niet zo heel veel als ze op de zelfde rmp draaien)

Verwijderd

Ook goeie koelers zijn die van Enermax. Verplaatsen lekker veel lucht(tot ruim 90cfm) en zijn daarbij niet te luidruchtig(max 30db). Zit ook een fancontroller bij en ze kosten rond de 15 euro.

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:08
als je iets zoekt wat een berg lucht verplaats zou ik eens kijken naar een sunon KD1212PMB1-6A,

daar heb ik er 2 jaartjes geleden een paar van gekocht, ze zijn niet om aan te horen op 12V (onze stofzuiger maakt nog minder geluid :P), maar ze verplaatsen me toch een berg lucht

edit: linkje

[ Voor 12% gewijzigd door FouT op 03-01-2005 16:39 ]

Verwijderd

Doe het dan gelijk goed en neem een paar Delta's. Die Sunon fan's vind ik behoorlijk tegen vallen. Kun je beter voor een Enermax gaan: verplaatsen bijna evenveel lucht maar zijn een stuk stiller.

• ixl85
ik vind die enermaxen helemaal niet stil!
maken een hoop geluid, maar hebben wel een hoge airflow...
en heeft Delta geen 12cm fans >:)

edit
ow dukemaster was me voor :D

[ Voor 17% gewijzigd door ixl85 op 03-01-2005 16:47 ]

Verwijderd

Tja het is maar wat je luidruchtig noemt. Vergeleken met een Papst misschien wel. En vergeet niet dat een 120mm fan van enermax een stuk stiller is als een 80mm dus weet niet precies met welke fan's jij ervaring hebt?

• pdehoop
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-06-2024

pdehoop

in het andere grote tipic met casefans wordt de akasa ook genoemd.

bij ct-systemen.nl

Akasa AK-183-L2B Ultra Qiet
[1190116] €12,50

FAN SPECIFICATION

Dim: 120 x 120 x 25mm
Rated speed: 1400 RPM
Sound: 18.0 dB(A)
Air flow: 44.8 CFM
Bearing: Twin ball bearing
Life expentancy: 80,000/ hrs

• Cyrus The Virus
ixl85 schreef op maandag 03 januari 2005 @ 16:46:
ik vind die enermaxen helemaal niet stil!
maken een hoop geluid, maar hebben wel een hoge airflow...
en heeft Delta geen 12cm fans >:)

edit
ow dukemaster was me voor :D
Nadeel van die Delta's dat ze bijna nergens te verkrijgen zijn er is ook een NMB die hebben fans met 200 CFM :9~ maar ook 70 dBa maar die zijn evenals de delta's bijna nergen te verkrijgen of super duur

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:21
dan ben ik wel heel makkelijk aan mijn 2 delta fans gekomen :9
thx vader _/-\o_
hij nam ze gewoon van zn werk mee en zei: ik heb nog een paar fans voor je , misschien kan je er wat mee doen. dus ik kijk naar fans, zie daar delta staan en ik wist genoeg :+

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Cyrus The Virus
wesleytjuh schreef op maandag 03 januari 2005 @ 19:28:
dan ben ik wel heel makkelijk aan mijn 2 delta fans gekomen :9
thx vader _/-\o_
hij nam ze gewoon van zn werk mee en zei: ik heb nog een paar fans voor je , misschien kan je er wat mee doen. dus ik kijk naar fans, zie daar delta staan en ik wist genoeg :+
de delta fans zitten ook op de boxed sinks van AMD

Verwijderd

@Mastakila luister:

Als jij nou gewoon een fancontroller koopt kan jij zelf helemaal bepalen hoeveel geluid die fans maken!
En op jouw vraag naar de kwaliteit van de fans over een aantal maanden valt net zoveel te zeggen als naar de kwaliteit van een auto: Alles slijt en alles zal dus ook slechter presteren voor het gene waar hij voor gemaakt is.
Verder heeft Papst de beste en stilste fans alleen nog steeds opmerkelijk veel geluid vergeleken met de oude 80mm nl2gl 12 dec. modellen van ze, jammer dat ze dit model niet in hun 120mm modellen hebben gestoken.
Ook de informatie over wat voor een radiator en wat deze allemaal moet koelen zou erg wenselijk zijn ivm met eventuele prestaties. Voor extra prestaties (koeling) zou je je radiator ook met 2X2 fans kunnen koelen (zuigen/blazen). Dit zorgt voor een optimale airflow door de rad en kan je dus op lagere snelheden laten draaien, minder geluid. Nadeel is dan de prijs, zo'n 80 euro voor 4X120mm fans. Bedenk wel dat er dan nog voor iets meer geld al passieve radiatoren verkrijgbaar zijn zo'n 120 euro en dat het prestatie/prijsverschil/geluidsverschil wel heel erg groot gaat worden!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 19:39 ]

Verwijderd

Even nog een vraagje over de fans. Ik heb hier 2 el-cheapo fans liggen die zelfs op 3.5 volt een rammelend soort herrie maken, zelfs na olieen.

Afbeeldingslocatie: http://static.marktplaats.nl/fotos/hardware/diversen/63227.jpg
Deze dus.

Nu wil ik die weer verpatsen en voor Papst-fans gaan, ook voor een radiator btw. Maar kunnen die Papst-fans met Sintec sleeve bearing wel gewoon verticaal gebruikt worden?

• Mastakilla
ik was aan het denken om een radiator voor voor 2x 120mm fans onderaan te zetten in mijn cmstacker, en de lucht van in de kast door de radiator, door het gat onderaan in mijn kast, naar buiten te laten blazen

van radiator d8 ik aan zo 1tje van iCooling (die duitse) of zo'n blackice ding

het is de bedoeling dat ie een overclocked winchester 3200+, een 6600GT en een nforce 4 northbridge cooled

en ik weet dat velen al denken: als je wil overclocken moet je luide, krachtige fans erop zetten... maar stilte heeft bij mij gewoon voorrang op de laatste mhz eruit persen

maar als ik het goed inschat zal de luchtverplaatsing van de fan al niet zoveel meer uitmaken eh?
een dual 120mm rad kan dit soort configs toch makkelijk coolen met 2 trage 120mm's?
ik zou nl denken dat het verschil tussen een trage en snelle fans bij dit soort configs een paar tot max 5 graden verschillen namelijk (niet de moeite vinnek dan)

dus als dat 100 of 200mhz minder betekend dan is dat maar zo

en fanless geloof ik ni in, er moet altijd ergens luchtverplaatsing zijn, zeker als je zoals mij alles in een kast wil inbouwen

[ Voor 24% gewijzigd door Mastakilla op 03-01-2005 23:26 ]

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-11 14:26
ik stem voor papst

heb um zelf namelijk ook, en hoor um nie :P(1500 toeren maar):P

• Cyrus The Virus
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:50:
Even nog een vraagje over de fans. Ik heb hier 2 el-cheapo fans liggen die zelfs op 3.5 volt een rammelend soort herrie maken, zelfs na olieen.

[afbeelding]
Deze dus.

Nu wil ik die weer verpatsen en voor Papst-fans gaan, ook voor een radiator btw. Maar kunnen die Papst-fans met Sintec sleeve bearing wel gewoon verticaal gebruikt worden?
Dit is het merk at op de AMD coolers zitten en volgens mij is dit een DELTA (die dus goed zijn)

Verwijderd

Zoals je misschien al had opgemerkt staat de foto al op marktplaats (kan ze namelijk niet meer ruilen). Je mag ze tegen een aardig prijsje zo op komen halen, ik ga voor Papst.

Edit: Of Nexus, ff de uitkomst van het draadje afwachten :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2005 16:38 ]

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Misschien ook wel handig om even te checken, dit draadje op Silentpcreview over een stille 120mm fan. Hier zijn ze voornamelijk te spreken over de Nexus 120 fan.
Ik moet zeggen dat ik zelf niet zo stuk ben van papst fan's (in tegenstelling tot de meerderheid hier op het forum die gelijk PAPST! roepen als er gevraagd word om stille fans), ik heb nu een 4412FGL en deze maakt @def voltage een vervelend geluidje, ik hoor het motortje. Dan heb ik ook nog een 80mm fan van papst (8412n/2gml niet stilste model dat er is) en deze heeft precies dat zelfde, maar dan juist op lagere voltage.
Ik heb in iedergeval eens zo'n Nexus 120 fan besteld, dus ik ben benieuwd hoe die bevalt.

• Frenkie567
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01-2022
Ik heb in mijn kast 5x 80 mm fans zitten. Ik had eerst 2x papst 8412 NGML en 2x Noiseblocker S2 en Noiseblocker S1.
Deze Noiseblockers vervangen door 2x Papst 8412 N/2GML (opvolger van 8412 NGML) en 1x Papst NGM (ik heb deze iets langzamer draaien dan standaard).
Ik hoorde duidelijk een verschil. Voor mij daarom geen Noiseblockers meer.

De Noiseblocker en Papst, zie http://www.perfectsystems.nl/info.asp?Info=38477 en http://www.perfectsystems.nl/info.asp?Info=34547 zijn vergelijkbaar qua specificatie, maar niet in de praktijk...

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
SilenX= gebakken lucht, die fans komen alleen dicht in de buurt van hun gespecificeerde airflow als ze in in een omgeving (lees: behuizing) werken waar er weinig tot geen casefans zijn. Afijn ik heb het vaker gehad over die fans dus hier maar een linkje waar alles tot de bodem is uitgezocht mbt SilenX: http://forums.whirlpool.n...replies.cfm?t=240942&p=11

Enermax:
heb zelf de 120mm versie met potmeter. deze fan verpatst een hoop lucht op 12V maar brengt de nodige herrie met zich mee. op de laagste snelheid verpatst hij redelijk wat lucht en de herrie is redelijk acceptabel, maar voor mijn maatstaven nog steeds te veel.

Papst:
Heb voor mijn Aerocool HT-101 2 Papst 8412N/2GMLE 80mm fans en ik ben er erg over te spreken. deze fans zijn erg stil en verplaatsen een hoop lucht. Maar! Papst fans doen het naar mij gevoel niet lekker achter een fancontroller. beginnen bij mij pas te draaien op ongeveer 7V met een hoop motorisch geluid.

Noiseblocker:
Tot voor kort wilde ik de S1 en SX1 halen tot dat ik las dat het motorlawaai duidelijk hoorbaar is op 12V en alleen maar erger wordt naarmate je het voltage verlaagd.

Nexus:
Ik lees alleen maar lovende reacties over de 120mm real silent fan. Ik ga deze binnenkort bestellen.

handig linkje(wellicht eerder gepost):
http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=16393

beetje offtopic:
ben op zoek naar een zilver- of zwartkleurige fancontroller zonder LEDs, of in elk geval eentje waarbij ik de LEDs kan uitzetten. liefst wel met 4 mooi draaiknoppen. Advies iemand?

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-10 16:44
mijn papst 120cm start prima op 5V, is een 4412FGL, 3 pins

Digital Media Junkie

Verwijderd

Maar! Papst fans doen het naar mij gevoel niet lekker achter een fancontroller.
Je kan natuurlijk ook een Vario fan nemen (die hebben een thermosensor). Eventueel kun je dan nog een potmeter over de sensor zetten zodat je hem kan 'overriden' (of vervangen). ;)

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
pdehoop schreef op maandag 03 januari 2005 @ 16:52:
in het andere grote tipic met casefans wordt de akasa ook genoemd.

bij ct-systemen.nl

Akasa AK-183-L2B Ultra Qiet
[1190116] €12,50

FAN SPECIFICATION

Dim: 120 x 120 x 25mm
Rated speed: 1400 RPM
Sound: 18.0 dB(A)
Air flow: 44.8 CFM
Bearing: Twin ball bearing
Life expentancy: 80,000/ hrs
Weinig ervaring met deze fans dus op GoT.. jammert..

iRacing Profiel

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
misschien dan op een ander forum kijken?

http://episteme.arstechni...2&f=77909585&m=6160914243

U vraagt, wij antwoorden.

• Mastakilla
na de linkjes eens bekeken te hebben is dit de tussenstand:

1) Nexus

2) Papst

hoewel ik al stilaan begin te twijfelen aan die papst... velen hier zeggen nl dat dit DE fan is, maar als je die links van meer in stilte gespecialiseerde fora gaat rondneuzen, blijkt ie er helemaal niet zo goed uit te komen

doet me beetje denken aan plextor dvd-writers...

alle mensen die DENKEN dat ze iets van dvdwriters afweten raden de laatste nieuwe plextor aan iedereen aan omdat het een plextor, maar als je je er iets meer in verdiept blijken plextors laatste 2 dvdwriters (12x en 16x) alles behalve zo goed als de concurrentie...

dat betekend natuurlijk niet dat ze slecht zijn (zowel die papst als die plextor), maar het is toch nog verwarrend

nu heb ik papst al mogelijkheid zeker nog niet afgeschreven hoor...

aangezien ik Nexus een vrij onbekend merk vind ga ik nl 1st proberen uit te zoeken of er (op langere termijn) een kwaliteits verschil is tussen deze fans...

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Mastakilla schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 21:08:
hoewel ik al stilaan begin te twijfelen aan die papst... velen hier zeggen nl dat dit DE fan is, maar als je die links van meer in stilte gespecialiseerde fora gaat rondneuzen, blijkt ie er helemaal niet zo goed uit te komen
Pcies, dat gaf ik ook al aan in m'n eerdere post hier. Als er in een topic gevraagd word naar stille fans roept iedereen direct Papst!, maar mijn ervaring is niet zo best met Papst. Nu kan dat natuurlijk pure pech zijn, maar idd op Silentpcreview, een forum waar juist in dit soort dingen een grote rol spelen is Papst helemaal niet 'de beste/stilste'. Ik heb het idee dat een hoop mensen ook gewoon maar voor Papst gaan omdat 'iedereen' dat zo'n stille fan vind.
Ach ik heb zelf ook zo'n Nexus in bestelling staan, dus ik hoop dat die me beter gaan bevallen dan Papst tot nu toe.

Verwijderd

Een belangrijk argument om voor een Papst te gaan is de levensduur. Ik ken behoorlijk was fans die kapot zijn gegaan binnen hun normale levensduur (zelfs binnen een maand!). Ik heb ook nog enkele recyclefans van >20 jaar oud en daarvan is het overgrootte deel Papst (gevolgt door Adda en Delta). Goedkoop kan dus wel degelijk duurkoop blijken te zijn, vooral als het je hardware meeneemt naar de hardwarehemel ;)

• pretorian_nl
  • Laatst online: 20-10 16:44
Papst zijn inderdaad wel stil, maar er zijn stillere fans verkrijgbaar. Bijvoorbeeld Silenx fans. Snap niet dat die niet in het lijstje staan, maar ach. Feit blijft dat meeste mensen die dit soort fans in hun kast zetten die dingen toch of aan een fancontroller doen of op 7V (sommige op 9V). Wanneer je dit doet heb je naar mijn mening een hele stille fan die je echt niet kan horen. Zo heb ik in mijn mediacenter systeem 1 x 120mm papst en een fanloze voeding en een zalman 7000b. De papst hoor ik absoluut niet en de zalman heel licht (HD zit in een Silenmaxx HD silencer) en zelfs dan moet ik op de lichtjes afgaan om te kijken of het apparaat aanstaat of dus met mijn neus erbovenop gaan zitten om die zalman te horen, want de papst hoor ik niet, behalve wanneer ik mijn oor er in stop misschien ;)

Digital Media Junkie

• Mastakilla
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 22:56:
Een belangrijk argument om voor een Papst te gaan is de levensduur. Ik ken behoorlijk was fans die kapot zijn gegaan binnen hun normale levensduur (zelfs binnen een maand!). Ik heb ook nog enkele recyclefans van >20 jaar oud en daarvan is het overgrootte deel Papst (gevolgt door Adda en Delta). Goedkoop kan dus wel degelijk duurkoop blijken te zijn, vooral als het je hardware meeneemt naar de hardwarehemel ;)
dit is de enige reden dan ook waarom ik nog niet naar de winkel vlieg voor zo'n nexus ding ;)
heb ook net op silentpreview vraagje gereplied omtrend dat

als hier mensen zijn met inzicht op de algemene kwaliteit / levensduur van die nexus dingen, laat aub van je horen ;)
pretorian_nl schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 23:48:
Papst zijn inderdaad wel stil, maar er zijn stillere fans verkrijgbaar. Bijvoorbeeld Silenx fans. Snap niet dat die niet in het lijstje staan, maar ach. Feit blijft dat meeste mensen die dit soort fans in hun kast zetten die dingen toch of aan een fancontroller doen of op 7V (sommige op 9V). Wanneer je dit doet heb je naar mijn mening een hele stille fan die je echt niet kan horen. Zo heb ik in mijn mediacenter systeem 1 x 120mm papst en een fanloze voeding en een zalman 7000b. De papst hoor ik absoluut niet en de zalman heel licht (HD zit in een Silenmaxx HD silencer) en zelfs dan moet ik op de lichtjes afgaan om te kijken of het apparaat aanstaat of dus met mijn neus erbovenop gaan zitten om die zalman te horen, want de papst hoor ik niet, behalve wanneer ik mijn oor er in stop misschien ;)
die silenx dingen zouden volgens silentpreview veel te mooien specs claimen, en eigelijk ni zo super zijn, als je ze ondervolt darentegen nog wel ok, maar zeker geen uitspringer... en dacht dat ze ook vrij duur waren niet?
maar dat ondervolten ga ik prolly toch ni teveel doen, vaak daalt cmf dan ook enorm
ik wil wel een stille pc, maar ik heb ook nog een overclocked winchester, 6600gt, nf4 nb en 5 hds die gecooled willen worden he ;)

• lancelot46
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 09:01
Zelf wil ik geen andere fans meer dan Coolermate fans. Dit zijn fans met een alu-behuizing en een transparante fan (met blauwe leds). Hiervan heb ik er 3 in m'n pc zitten. 2x 80cm op 12v en een 12cm op 7v :z . Deze 3 fans maken mindergeluid als een orginele Pentium4 2.4ghz koeler. _/-\o_ Ook heb ik in 'n voeding een papst 80cm (8412-N2/GLE) ingebouw. Die Papst is inderdaad fluister stil, maar verplaatst dan ook minder lucht.
Als ik jou was zou ik voor die Coolermate's gaan!
Check atro.nl (daar zijn ze i.i.g. verkrijgbaar)

• Cyb
  • Niet online

Cyb

[...]

Papst is behoorlijk overrated hier op GoT.

Komt met name door gasten die een Papst nemen en vervolgens niet de rest van het systeem tweaken. En daarna roepen dat papst niet te horen is.

Papst is niet stil. Hij is misschien relatief stil t.o.v. de rest van het systeem, maar hij maakt wel degelijk hoorbaar geluid. Op 12V is Papst DUIDELIJK te horen.

Val niet teveel op de specs, want die kunnen op verschillende manieren gemeten worden.

Mijn volgende casefan wordt Nexus.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

Cyb schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 22:23:
[...]

Papst is behoorlijk overrated hier op GoT.
Papst is niet stil...
Papst is een merk. Geen type fan.
Iedereen kan wel keihard Papst roepen, maar hou er ff rekening mee dat ze honderden modellen fans maken, van hele stille tot fans die enorm veel lucht verplaatsen. Let dus op wat je koopt en ga niet naar de winkel om een willekeurige Papst fan te halen.

[ Voor 32% gewijzigd door TheBorg op 01-02-2005 22:35 ]

• Cyb
  • Niet online

Cyb

@TheBorg,
Ik heb het (uiteraard!) over de "stille" Papst fans. Bijv. de Papst 8412 N/2GL die "12 dB" zou moeten zijn.
"12 dB" maar wel te duidelijk hoorbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Cyb op 01-02-2005 23:15 ]

Verwijderd

lancelot46 schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 09:22:
Als ik jou was zou ik voor die Coolermate's gaan!
Check atro.nl (daar zijn ze i.i.g. verkrijgbaar)
Coolermate is leuk als je van disco houdt en aan keesmodding doet, niet als je een kwalitatief goede fan wil. Dan kom je toch echt bij merken als Delta en Papst uit. Coolermate, Coolermaster en Thermaltake maken een takke-herrie, althans <80mm.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2005 13:56 ]

• HyperDevil
  • Laatst online: 19-11 19:15
Papst zijn rukfans ik heb ze zelf gehad de duurste die er waren (silent version).
Wat maken die dingen een kolereherrie die cooler master met temp sensors maken 2x zo weinig geluid.
Ik spreek uit ervaring.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:48
Klopt ! mijn paps heeft ook een sonata en volgensmij maakt die net wat meer kabaal dan de fan in mijn Antec 3700BQE (die praktisch onhoorbaar is) , ik moet alleen nog een ati silencer kopen, das enige wat ik hoor. mijn gpu en mijn luidruchtige Maxtor Hdd's

de levensduur van zoon antec 120 mm fan weet ik echter niet, ik heb mijn kast nogmaar net :P

misschien lees ik erover heen maar is de naam Arctic al gevallen ? ze hebben dan wel niet 120 mm fans maar hun 80 mm's zijn best stil, peddro zweert erbij :)

[ Voor 20% gewijzigd door Puch-Maxi op 01-02-2005 23:54 ]

My favorite programming language is solder.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:00

Smarron

The bend

Ik ga toch even reageren. Ik heb zelf lange tijd Papst gehad, mede ook door die hype hier op GoT. Het zijn echt prima fans. Niks mis mee, alleen waren ze niet zo stil als ik had gehoopt. Ja die 1500rpm fans wel, maar amper een airflow.

Ben overgestapt op SilenX (als test eigenlijk en er was een leuke IA gaande) en ik heb er geen spijt van. Ik heb de temps goed vergeleken. Totaal is mijn systeemtemp er 1 graad over achteruitgegaan (de airflow zou ook iets minder zijn), nagenoeg gelijk dus, maar de geluidsproductie is wel degelijk afgenomen. Het is nu dus wachten of ze na een paar jaar nog steeds stil zijn. Daar had ik met Papst wel goede ervaringen mee. Ze blijven het goed doen (had nog 1 nieuwe Papst getest en ik hoorde nagenoeg geen verschil in geluid t.o.v. een 4-jaar oude Papst.)

Maar ik lees overal goede ervaringen over Papst, Nexus en Silenx. Keuze zat in ieder geval.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-11 13:42
Of een thermaltake smartfan2. Redelijk stil en nog een redelijke luchtverplaatsing op de laagste stand en op de hoogste stand kunnen ze bijna de vergelijking aan met delta's (zijn alleen iets stiller)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

Puch-Maxi schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 23:47:
[...]
ik moet alleen nog een ati silencer kopen, das enige wat ik hoor. mijn gpu en mijn luidruchtige Maxtor Hdd's
Nou die ATi Silencer kan ik je dus sterk afraden, ik heb er ook één gehad, die heeft maar liefst twee weken in m'n pc gezeten en toen heb ik hem vervangen door een VF700. Die Silencer is dus echt weg gegooid geld.

Ik heb trouwens inmiddels m'n 80 en 120mm Nexus fan in m'n case zitten, en ze zijn echt stil. Alhoewel ik de 80 mm (17,6 dB) beter hoor dan de 120 mm (22,8 dB), als ik de 80 mm echter op 10v laat lopen is hij onhoorbaar. Dus ik ben tot nu toe dik tevreden over de nexus fan's.

Verwijderd

Volledig eens met Cyb dat paptst overrated is. Ik vind ze aso duur, dat ten eerste, en mijn coolermaster van 3 euro :) is net zo stil.

Herrie maakt je kast > ik heb een 92mm fan goed stil, niet helemaal maar vrijwel. Ik plop hem in me kast en een tyfus herrie > komt door gaas structuur dat maakt de herrie.

Echt beetje fan is wel stil. En zeker als je hem op 10v hebt draaien :P of lager.

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Ook slecht aan Papst (teminste mijn 8412 N/2GL's) is dat deze niet normaal met een aantal fancontrollers overweg kan.

Ik had er een tijdje terug dus zon fan controller gekocht zodat ik het geluidsvolume mooi omlaag kon regelen. Het geluid ging echter niet omlaag maar sterk omhoog, terwijl de airflow minder werd. Het Papst model bleek slecht met Pulse Width Modulation (PWM) overweg te kunnen.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Cyb schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 01:24:
Ook slecht aan Papst (teminste mijn 8412 N/2GL's) is dat deze niet normaal met een aantal fancontrollers overweg kan.

Ik had er een tijdje terug dus zon fan controller gekocht zodat ik het geluidsvolume mooi omlaag kon regelen. Het geluid ging echter niet omlaag maar sterk omhoog, terwijl de airflow minder werd. Het Papst model bleek slecht met Pulse Width Modulation (PWM) overweg te kunnen.
Een fan is een fan en ze werken allemaal volgens hetzelfde principe. Onderling kan de vorm van de bladen verschillen, het toerental kan hoger of lager liggen en de kwaliteit van het motortje kan verschillen. Dat een fan niet met PWM om kan gaan is onzin, het zijn in principe allemaal dezelfde motortjes die gebruikt worden.

🖥️ | 🚗

• Cyb
  • Niet online

Cyb

MadMarky schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 01:49:
[...]

Een fan is een fan en ze werken allemaal volgens hetzelfde principe. Onderling kan de vorm van de bladen verschillen, het toerental kan hoger of lager liggen en de kwaliteit van het motortje kan verschillen. Dat een fan niet met PWM om kan gaan is onzin, het zijn in principe allemaal dezelfde motortjes die gebruikt worden.
De praktijk wijst anders uit. Dit melden ook verschillende gebruikers. Ook is het vermeld in een sticky topic/thread van het SilentPCReview forum.
http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=16393

Verwijderd

Ik moest even reageren omdat niet alleen het ratio van geluid t.o.v. luchtverplaatsing relevant is maar ook de standaard snelheden van de fans. Ik heb zelf een dothan proc. als desktop processor die ik "koel" met een zalman 7700 Cu met 12 cm (originele Zalman) fan. Nu blijkt dat zelfs met een fanmate op de laagste stand de temperaturen erg laag zijn en heb ik behoefte om nog lagere fansnelheden te halen aangezien ik de Zalman niet helemaal stil vind bij ca 950 rpm. Nu heb ik op dit forum (link) dat sommigen hierom zelfs de fan van zalman vervangen. Nu had deze persoon een papst hiervoor gebruikt, maar ik heb van iemand vernomen in een computerwinkel dat sommige Yate Loons verrassend lage toerentallen kunnen bereiken, rond 600 RPM.

Heeft iemand ervaring met Yate Loon? Ze schijnen bij de oosterburen beter verkrijgbaar te zijn dan bij in Nederland. Kijk bijv. op ichbinleise.de :X

Verwijderd

Ik heb deze: nexus 120mm casefan een keer bij harddata (den haag) gehaald en bevallen me beter dan de antec sonata fan of een zwaardere papst op 5 of 3.3V
Ze draaien iets van 2 jaar op iets minder dan 1100 toeren bij 12V en ik hoor ze echt niet omdat een diamondmax 9 of 10 schijf al meer geluid maakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2005 22:51 ]

• ixl85
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 22:33:
Ik moest even reageren omdat niet alleen het ratio van geluid t.o.v. luchtverplaatsing relevant is maar ook de standaard snelheden van de fans. Ik heb zelf een dothan proc. als desktop processor die ik "koel" met een zalman 7700 Cu met 12 cm (originele Zalman) fan. Nu blijkt dat zelfs met een fanmate op de laagste stand de temperaturen erg laag zijn en heb ik behoefte om nog lagere fansnelheden te halen aangezien ik de Zalman niet helemaal stil vind bij ca 950 rpm. Nu heb ik op dit forum (link) dat sommigen hierom zelfs de fan van zalman vervangen. Nu had deze persoon een papst hiervoor gebruikt, maar ik heb van iemand vernomen in een computerwinkel dat sommige Yate Loons verrassend lage toerentallen kunnen bereiken, rond 600 RPM.

Heeft iemand ervaring met Yate Loon? Ze schijnen bij de oosterburen beter verkrijgbaar te zijn dan bij in Nederland. Kijk bijv. op ichbinleise.de :X
Nog nooit van gehoord...
maar met 600rpm vraag ik me toch dingen af...

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-10 18:30
Ik heb zon 12db Pabst...

En die is op fullspeed zelfs nog onhoorbaar (en dan komt er toch aardig wat lucht vanaf)
Hij heeft me geloof 1.5 jaar geleden wel 44 euro gekost.

en dat had ik beter niet kunnen doen, want ik heb er zon edelsthall aquacomputers.de fangrill voor gedaan en nu hoor je de fan toch 8)7
Pagina: 1