Megatsunami bij Nederland en Engeland

Pagina: 1
Acties:
  • 887 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133208

Topicstarter
Stel je voor, er ontstaat een mega tsunami die op de kust van nederland, engeland, belgie, frankkrijk, spanje, portugal etc. afkomt. De golf is 500 meter hoog en heeft een golf lengte van 30 kilomter, zal heel Nederland dan weg zijn (overspoelt) of zal er een groot deel weg zijn en hoe groot is dat deel...

Ik ben wel eens benieuwd of midden nederland ook word geraakt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:26
500 Meter hoog.... :P 8)7

Drugs are bad hmmkay..

[ Voor 6% gewijzigd door Cereal op 02-01-2005 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

500 meter hoog?

Mmm een 10 meter hoge tsunami is al genoeg voor een leuke overstroming hoor, miljoenen mensen zullen verdrinken... ( aka randstad ) en... tja... alles behalve de wat hogere grens gedeeltes en een stukje utrecht zal er niet overblijven....

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoYoost
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-06 16:50
En bedankt dat je aan de randstad denkt.

Maar ik neem aan dat zon golf 2-3 kilometer het land in komt. Misschien meer maar zoiezo moet je al bedenken van waar die golf komt want al hij zeg maar van frankrijk komt dan wordt het een soort draaikolk bij het Kanaal dus dan is het maar afwachten hoever zoiets komt. Dit is ook een van de redenen waarom je je er moeilijk op kan voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Is dit een vraag waarbij een natuurkundige iets voor je moet berekenen ofzo?
En nee natuurlijk is midden Nederland weg als de golf 500 meter hoog is....
Gelukkig ligt Engeland nog een beetje in de weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 22:06

Nik

Ik woon in een dorp dat 6 meter onder de zeespiegel ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

De Noordzee is niet diep genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 09:13

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

* Tukk sewt U2U voor jatten het plot van zijn nieuwe thriller ;)

serireus:
Die golven die ik op het Internet en op tcv zag waren niet veel meer dan enkele meters hoog, Maar dan nog, ik zou op de tweede verdieping nog natte voeten hebben..

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 20:26

jagermeister

Artillerie magneet :-(

Netwerk gezien zeker? ;)

Net op Netwerk:

Er bestaat een risico dat de gehele oostkust van de VS wordt weggevaagd door een Mega-Tsunami. Dit zal gebeuren indien er een vulkaanuitbarsting plaatsvindt op een klein vulkanisch eilandje voor de kust van Afrika. Wetenschappers vermoeden dat een deel van de vulkaan bij een volgende uitbarsting af zal breken en in de oceaan zal vallen. Door de klap zal een massale verplaatsing van het water onstaan welke een enorme golf richting de VS stuurt. Wanneer deze golf de westkust van de VS nadert, wordt het water ondieper en zal de hoogte van de golf toenemen. De golf kan wel 500 meter hoog worden en zal de gehele westkust van Amerika tot wel 20 KM landinwaards wegvagen.

Dit was een 4 of 5 jaar oude documentaire van de BBC.
proller schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:12:
Ik woon in een dorp dat 6 meter onder de zeespiegel ligt...
Uh... Nieuwerkerk? Moordrecht?

[ Voor 12% gewijzigd door jagermeister op 02-01-2005 21:25 ]

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jagermeister1 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:23:
Netwerk gezien zeker? ;)

Net op Netwerk:

Er bestaat een risico dat de gehele oostkust van de VS wordt weggevaagd door een Mega-Tsunami. Dit zal gebeuren indien er een vulkaanuitbarsting plaatsvindt op een klein vulkanisch eilandje voor de kust van Afrika. Wetenschappers vermoeden dat een deel van de vulkaan bij een volgende uitbarsting af zal breken en in de oceaan zal vallen. Door de klap zal een massale verplaatsing van het water onstaan welke een enorme golf richting de VS stuurt. Wanneer deze golf de westkust van de VS nadert, wordt het water ondieper en zal de hoogte van de golf toenemen. De golf kan wel 500 meter hoog worden en zal de gehele westkust van Amerika tot wel 20 KM landinwaards wegvagen.

Dit was een 4 of 5 jaar oude documentaire van de BBC.
Correctie: 620 meter maximaal! en bereikt de VS binnen 1 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Anoniem: 133208 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:25:
[...]

Correctie: 620 meter maximaal! en bereikt de VS binnen 1 uur.
Correctie: Binnen 8 uur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
YoYoost schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:12:
En bedankt dat je aan de randstad denkt.

Maar ik neem aan dat zon golf 2-3 kilometer het land in komt. Misschien meer maar zoiezo moet je al bedenken van waar die golf komt want al hij zeg maar van frankrijk komt dan wordt het een soort draaikolk bij het Kanaal dus dan is het maar afwachten hoever zoiets komt. Dit is ook een van de redenen waarom je je er moeilijk op kan voorbereiden.
Zee bevingen, zee stormen of ingestorte eilanden in het midden van de zee.

Ik denk dat Rotterdam zo en zo weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
whoops dat is waar ook, maar ja dan nog hebben ze niet genoeg tijd om te evacueren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Dat kleine vulkanische eilandje was dacht ik 1 van de Canarische eilanden.

En het verschil bij ons: wij hebben dijken die heel hoog zijn, die golven in Azië waren volgens mij niet hoger dan 5 meter toen ze het einde van het strand hadden bereikt, onze dijken zijn meetal hoger, denk maar aan de beelden van het hotel aan zee: je kon de zee zien vanuit het zwembad, dat is hier ondenkbaar.

En wij hebben een relatief vlakke Noordzee, de bodem loopt niet van honderden meters diep naar enkele meters diep, het is hier zo'n beetje constant 40 meter dacht ik.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 22:06

Nik

jagermeister1 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:23:

[...]

Uh... Nieuwerkerk? Moordrecht?
Nope, Oude-Tonge, ligt op het enige eiland van Zuid-Holland... Ik woon in het diepste punt van dat eilang, 6 meter onder de zeespiegel...

Is ook het dorp dat het zwaarste is getroffen tijdens de watersnoodramp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Was inderdaad bij Netwerk.
Vraag die bij mij bleef hangen was de hoogte van de golf aan de andere kant van de oceaan. Volgens mij zal de golfhoogte ruwweg omgekeerd evenredig zijn met het kwadraat van de afstand. Met andere woorden lijkt het me sterk dat door een vulkaan die bij de Canarische eilanden in zee valt, de hele oostkust van de V.S. wordt vernietigd.
Origineel artikel bij BBC.

[ Voor 13% gewijzigd door Henk007 op 02-01-2005 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Anoniem: 133208 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:28:
[...]

whoops dat is waar ook, maar ja dan nog hebben ze niet genoeg tijd om te evacueren....
Mja.. velen zullen weg kunnen komen. Echter hoe kom je met miljoenen mensen tegelijk weg? Ontzettende files zullen zeker ontstaan. Bovendien zal er grote paniek uitbreken, hetgeen de evacuatie niet ten goede zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 15:44
Resistor schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:28:
Het eiland in kwestie is La Palma, idd 1 van de Canarische eilanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Resistor schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:28:

En het verschil bij ons: wij hebben dijken die heel hoog zijn, die golven in Azië waren volgens mij niet hoger dan 5 meter toen ze het einde van het strand hadden bereikt, onze dijken zijn meetal hoger, denk maar aan de beelden van het hotel aan zee: je kon de zee zien vanuit het zwembad, dat is hier ondenkbaar.

En wij hebben een relatief vlakke Noordzee, de bodem loopt niet van honderden meters diep naar enkele meters diep, het is hier zo'n beetje constant 40 meter dacht ik.
Hmm de dijk in rotterdam is maaar 10 meter hoog ofzo, die kunnen ze sluiten wanneer ze willen.
Sja nederland is er op voorbereid maar stel je voor dat die dijken en dammen breken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Henk007 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:30:
Was inderdaad bij Netwerk.
Vraag die bij mij bleef hangen was de hoogte van de gold aan de andere kant van de oceaan. Volgens mij zal de golfhoogte ruwweg omgekeerd evenredig zijn met het kwadraat van de afstand. Met andere woorden lijkt het me sterk dat door een vulkaan die bij de Canarische eilanden in zee valt, de hele oostkust van de V.S. wordt vernietigd.
Origineel artikel bij BBC.
als je goed had gekeken zal je opgemerkt hebben dat er een vacuum gedeelte ontstaat waardoor de golf hoger word en als die afremt bij de kust duwt de achterkant hem nog even goed hard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3828

Het geheel niet mogelijk dat er zo'n hoge golf voor nederland ontstaat.
De golf heeft ook een afstand nodig om zo groot te worden.
En verder ligt volgensmij voor de nederlandse kust geen 2 platen die tegen elkaar kunnen schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Ooit zal het water (delen van) Nederland ook verslinden. Zal alleen niet door een Tsunami gebeuren. Eerder door een snelle steiging van het waterpeil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133120

Een andere mogelijkheid is het inslaan van een meteoriet. Als dit nu gebeurt in de buurt van Groenland. De noordzee is dan een soort trechter, waarbij al het water door het nauw van calais moet. Ben benieuwd wat voor golf dat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 3828 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:36:
Het geheel niet mogelijk dat er zo'n hoge golf voor nederland ontstaat.
De golf heeft ook een afstand nodig om zo groot te worden.
En verder ligt volgensmij voor de nederlandse kust geen 2 platen die tegen elkaar kunnen schuren.
Afbeeldingslocatie: http://anw.citus.nl/breuklijnen.jpg

Naja hetzelfde verhaal als bij azie he :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 133120 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:38:
Een andere mogelijkheid is het inslaan van een meteoriet. Als dit nu gebeurt in de buurt van Groenland. De noordzee is dan een soort trechter, waarbij al het water door het nauw van calais moet. Ben benieuwd wat voor golf dat geeft.
dat heeft te maken met veel meer dingen dan alleen een meteoor, namelijk ook met de grootte, watvoor soort stoffen erin zitten(gewicht dus), snelheid etc.

Als die klein is zal die een kleinere golf geven dan een meteoor met de grootte van de mount everest (en die bestaat!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jagermeister1 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:38:
Ooit zal het water (delen van) Nederland ook verslinden. Zal alleen niet door een Tsunami gebeuren. Eerder door een snelle steiging van het waterpeil.
Nederland vecht al heel erg lang tegen het water, we hebben totnu toe nog steeds land gewonnen hoor :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Anoniem: 133208 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:45:
[...]

dat heeft te maken met veel meer dingen dan alleen een meteoor, namelijk ook met de grootte, watvoor soort stoffen erin zitten(gewicht dus), snelheid etc.

Als die klein is zal die een kleinere golf geven dan een meteoor met de grootte van de mount everest (en die bestaat!)
Psies.... dus mocht het ooit zover zijn.. bid dan dat ie op land inslaat ipv in een oceaan.
Anoniem: 133208 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:45:
[...]
Nederland vecht al heel erg lang tegen het water, we hebben totnu toe nog steeds land gewonnen hoor :*)
Jawel... maar een snelle stijging van het waterpeil valt niets tegen te doen vrees ik. De vraag is alleen of het mogelijk is dat het waterpeil ineens snel zal stijgen. Smelten van de poolkappen gebeurt namelijk geleidelijk aan.

[ Voor 32% gewijzigd door jagermeister op 02-01-2005 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Laatst online: 23:52

DDX

mja en een meteoor zal wel iets meer schade aanrichten... (zeker als hij zo groot is)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133120

Helaas is er meer water dan land

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Anoniem: 133208 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:34:
[...]

als je goed had gekeken zal je opgemerkt hebben dat er een vacuum gedeelte ontstaat waardoor de golf hoger word en als die afremt bij de kust duwt de achterkant hem nog even goed hard aan.
Volgens mij is de snelheid evenredig met de wortel uit de hoogte van de golf. Ik denk dat henk007 daarmee in de war is. En dat is alleen een benaderingsformule.
Er staat een "leuk" stukje hier.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tsunami

[ Voor 3% gewijzigd door Botje op 02-01-2005 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jagermeister1 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:47:
[...]

Psies.... dus mocht het ooit zover zijn.. bid dan dat ie op land inslaat ipv in een oceaan.
ja en dan hoop ik dat die inslaat ergens in de woestijn hier ver vandaan, want er schijnt dan ook nog kans te zijn dat er nucliaire stoffen vrij komen....
En dat het dan over de gehele aardbol winter word, snowboarden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Het enige gevaar voor een mega-tsunami komt van de Canarische Eilanden. Het stuk dat daar in zee kan schuiven valt naar het westen waardoor wij in het noordoosten slechts de rand van de golf zouden krijgen. Daarbij komt nog dat het Iberisch schiereiland, Bretagne en Engeland als barrière fungeren en dat de Noordzee niet zo diep is waardoor het water sterk afgeremd wordt. De Oostkust van de VS die pal in het vizier van de golf ligt zou zo'n 20 km landinwaarts verwoest worden. Nederland met zijn sterke dijken en het hoger gelegen België zouden niet zo veel schade lijden denk ik:

Afbeeldingslocatie: http://img124.exs.cx/img124/2118/tsunami0eb.th.jpg
clickable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89518

Cereal schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:11:
500 Meter hoog.... :P 8)7

Drugs are bad hmmkay..
Naar netwerk gekeken vanmiddag?

Het is zeker dat ergens in de komende 200 jaar..kan volgende week zijn, kan 100 jaar zijn.. dat het eiland las palmas (canarisch eiland) in 2en breekt, de helft van het eiland in zee valt, en een mega tsunami veroorzaakt, van meer van 500 M hoog, die de hele kust van de VS wegvaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89518 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 23:21:
[...]

Naar netwerk gekeken vanmiddag?

Het is zeker dat ergens in de komende 200 jaar..kan volgende week zijn, kan 100 jaar zijn.. dat het eiland las palmas (canarisch eiland) in 2en breekt, de helft van het eiland in zee valt, en een mega tsunami veroorzaakt, van meer van 500 M hoog, die de hele kust van de VS wegvaagt.
De Cumbre Vieja barst gemiddeld om de 200 jaar uit, de laatste was halverwege de vorige eeuw. Het is mogelijk dat het stuk vulkaan bij de volgende uitbarsting in zee stort, maar het kan even goed nog 10 of 20 uitbarstingen duren en het kan ook in verschillende fases gebeuren.

Oorzaak: Door opeenvolgende uitbarstingen hebben zich verschillende ondoordringbare lavalagen gevormd, de zachtere grond ertussenin is wel doordringbaar voor water zodat het tussen de lavalagen gevangen blijft. Bij een uitbarsting kan de druk in het water door het hete magma zodanig hoog worden dat er één of meerdere stukken van de vulkaan in zee schuiven.

In de volgende simulatie kan je zien dat onze landen redelijk goed gespaard zullen blijven:
http://www.benfieldhrc.or...s%20releases/LaPalma4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Laatst online: 22-06-2022
Anoniem: 133208 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:42:
[...]

[afbeelding]

En hoe zie jij ons landje bedreigd worden door die mooie lijnen? Waar zou iets moeten gebeuren? Wij liggen vrij ingedekt tussen het Europese vasteland (zuidelijk) en Engeland (noord / noordwesten / westen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

als zo'n beving hier bij europa plaatsvind, dan vangt england de klap op voor ons, als ik naar de kaart van u2u kijk, dan ligt nederland lekker ik de luwte.

edit: g33rt was eerder.

[ Voor 10% gewijzigd door Tinus op 03-01-2005 00:24 ]

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

snuggel schreef op maandag 03 januari 2005 @ 00:23:
als zo'n beving hier bij europa plaatsvind, dan vangt england de klap op voor ons, als ik naar de kaart van u2u kijk, dan ligt nederland lekker ik de luwte.

edit: g33rt was eerder.
Tja... stel je voor een 500 Meter hoge golf..stroomt over engeland... Verliest daar kracht.... komt bij de noordzee..helaas is die veels te ondiep on kracht op te pakken dus verliest nogsteeds kracht...wat uiteindelijk hier komt is... relatief gezien veel minder als de initiele 500 meter hoge golf!

misschien 10-20 meter... als het meezit voor de aarde!

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus

Tinus

shit happens

?? dat zal zo'n vaart niet lopen denk ik, zo'n golf kan dan erg hoog en snel zijn, maar OVER england heen? dat denk ik niet, england is 200 :? km breed ! incl de nodige heuvels en dalen en steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76427

De schade voor Engeland en Frankrijk zou ook zeer beperkt zijn doordat Bretagne en de kust van zuid-engeland hoge (krijt)kusten kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:10

WouterG

Dit is geen ondertitel

Op het moment dat zo'n golf boven land is neemt hij toch ook wel vrij snel in kracht af? Alles word dan wel overspoeld maar de golf word wel vrij sterk afgeremd door de huizen/dijken/bomen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Laatst online: 06-06 17:12

DinX

Motormuis

offtopic:
Netwerk (met die docu) wordt nog de hele nacht herhaald op Nederland 1

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

ook een doordenkertje: STEL dat zo'n stunami over onze dijken heen stroomt en heel nederland onder water zet: hoe krijgen we het dan weer weg? overal liggen dijken, dus dan blijven zo'n beetje de zeeland-delta en de rijnmond over :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus

Tinus

shit happens

Anoniem: 70162 schreef op maandag 03 januari 2005 @ 00:46:
ook een doordenkertje: STEL dat zo'n stunami over onze dijken heen stroomt en heel nederland onder water zet: hoe krijgen we het dan weer weg? overal liggen dijken, dus dan blijven zo'n beetje de zeeland-delta en de rijnmond over :X
ik denk dat er dan toch tijdelijk een aantal dijken doorgestoken worden, als ze al niet verwoest zijn door de vloedgolf, en bij de kleinere polders word het pompen.(of verzuipen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Wees gerust, bij elke dijk vind je wel ergens een gemaal, dat water wordt echt wel weer weggepompte.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:53
[...]

[afbeelding]

Mwoch van de Midatlantische rug (waar ook IJsland op ligt) hoef je geen zware bevingen te verwachten. De botsing van het Afrikaanse continent met Eurazische continent heeft in het verleden al wel zware aardbevingen opgeleverd (bijv. Izmir).
Als er een zware zeebeving ten westen van het Iberisch schiereiland zou gebeuren zou er wel een tsunami kunnen ontstaan, maar daarvoor moet volgens wetenschappers de beving wel minstens 7,5 op de schaal van Richter zijn, en zulke zware bevingen komen niet heel vaak voor. Bij de aardbeving op 1 november 1755 bij Portugal (welke grote delen van Lissabon vernietigde) kwam wel een tsunami voor (naar het schijnt ong 6 meter in Lissabon en tot 30 meter elders aan de Portugese kust, en ook Spanje, Algerije en Marokko kregen er mee te maken en leden schade), maar hoe zwaar de aardbeving was is achteraf moeilijk te achterhalen.
Naar het schijnt is de tsunami ook in Nederland gevoeld, maar waren de effecten hier niet verwoestend, wat dat betreft liggen we ook wel redelijk beschut achter Frankrijk (Bretagne steekt ook lekker uit) en Groot-Brittanië (Engeland en Ierland).
http://drgeorgepc.com/Tsunami1755Lisbon.html
http://www.dsg.nl/logs/gl/index.php?p=284&c=1

Overigens op je plaatje zijn de roze lijnen breuklijnen waar de aarde uitelkaar beweeg (zoals de mid-atlantische rug), deze hebben veel kleine aardbevingen, vaak op transform breuken. De oranje lijnen zijn breuklijnen waar platen op elkaar botsen (vaak schuift er een plaat onder een ander), hierbij komen wel zware aardbevingen en gebergtevorming voor.
Zie hier voor meer info: http://platentektoniek.ht...ektoniek/botsingzones.htm
http://pubs.usgs.gov/publications/text/understanding.html
Anoniem: 133208 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 22:08:
[...]

ja en dan hoop ik dat die inslaat ergens in de woestijn hier ver vandaan, want er schijnt dan ook nog kans te zijn dat er nucliaire stoffen vrij komen....
En dat het dan over de gehele aardbol winter word, snowboarden :*)
Nucleaire stoffen? Hoe dan? Is de meteoriet dan nucleair ofzo of slaat ie in op een kerncentrale?
Misschien ben je in de war met de term 'nucleaire winter':
Nucleaire winter
Als er veel nucleaire wapens tegelijkertijd zouden worden gebruikt, zijn de lange termijn effecten voor onze planeet niet te overzien. Er kan een zogenoemde nucleaire winter ontstaan als er genoeg stof in de atmosfeer terechtkomt en daar een aantal jaar blijft hangen. Door een nucleaire winter daalt de temperatuur van de aarde aanzienlijk.
-> Ook stof afkomstig van zeer zware vulkaanuitbarstingen of idd een inslag van een meteoriet kan een verduistering veroorzaken, maar dat stof is dan niet meer nucleair dan gewone aarde.
Ach men zou ook kunnen besluiten om de boel zo te laten, kan er tzt weer een (veen)moeras groeien. Heb je een mooi nat natuurgebied erbij.
En ipv je weer te vestigen in een kwetsbaar gebied (wat de Hollanders zelf zo kwetsbaar hebben gemaakt door het veen droog te malen waardoor het inklinkte), zou je ook best je belangrijke centra in plekken kunnen vestigen die wat minder kwetsbaar zijn, hoef je ook niet meer zo bang te zijn voor zeewaterstijging agv klimaatsverandering (smelten van ijskappen) ...

Maar goed dit is wel een heel pragmatische benadering... :X

[ Voor 17% gewijzigd door Sassie op 03-01-2005 01:37 . Reden: zo is de post nog wat langer ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-06 09:26
jagermeister1 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:47:
Jawel... maar een snelle stijging van het waterpeil valt niets tegen te doen vrees ik. De vraag is alleen of het mogelijk is dat het waterpeil ineens snel zal stijgen. Smelten van de poolkappen gebeurt namelijk geleidelijk aan.
vergeet dan ook niet dat het smelten van de noordpool weinig invloed heeft op het waterpeil. het ijs drukt het water namelijk ook omhoog(het grootste deel zit immers onder water). dus als het ijs smelt stijgt het water vrijwel niets meer dan wat het al was. zit je natuurlijk nog wel met de zuidpool maarja zoals je al zegt gaat dit lekker langzaam

overigens zijn een hoop mensen bang door de tsunami van afgelopen week. maar heb je daarvoor ooit een oog minder dicht gedaan omdat ons landje mischien zou overstromen? vast niet, dan hoef je dat nu ook niet te doen
(mensen die bij de rijn, maas etc leven even niet meetellen omdat die wel vaker overstromen ;))

er zijn zoveel dingen waarop je kunt dood gaan, een tsunami is wel het minste van je zorgen hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

Sassie schreef op maandag 03 januari 2005 @ 00:57:
Ach men zou ook kunnen besluiten om de boel zo te laten, kan er tzt weer een (veen)moeras groeien. Heb je een mooi nat natuurgebied erbij.
En ipv je weer te vestigen in een kwetsbaar gebied (wat de Hollanders zelf zo kwetsbaar hebben gemaakt door het veen droog te malen waardoor het inklinkte), zou je ook best je belangrijke centra in plekken kunnen vestigen die wat minder kwetsbaar zijn, hoef je ook niet meer zo bang te zijn voor zeewaterstijging agv klimaatsverandering (smelten van ijskappen) ...

Maar goed dit is wel een heel pragmatische benadering... :X
nouja, we zitten met een verenigd europa. pak eens een kaart van de EU en ga je afvragen waarom er gigantisch veel geld gestopt wordt in het bewoonbaar houden van de polder, terwijl er even verderop (centraal massief in frankrijk, po-vlakte, half oost-europa) gigantisch veel onbewoond land ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Wat mij opviel is dat een tsunami een onwijs hoge snelheid kan hebben, op sommige plekken zelfs boven de 700km/u. Ik vraag mij af of er wel genoeg tijd is om de inwoners van een land te waarschuwen als er een tsunami relatief dicht bij het land ontstaat.

Overigens, een tsunami is de verplaatsing van kracht, en dus niet een grote golf oid. Een golf van 500 meter is (in dit geval) dus het gevolg van een tsunami, en niet de tsunami zelf.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112755

Nou ik denk dat een vergelijkbare tsunami van een halve meter al rampzalige gevolgen geeft hier aan onze kust.
Het ligt hem niet zozeer in de hoogte van de "golf" maar meer aan de massa.
Er zijn regelmatig golven van 3 to 5 meter aan de kust (storm).

Duinen kunnen in tegenstelling tot wat mensen denken, helemaal niet zoveel hebben.
Golven van 8 meter tegen een duin is nou niet zo'n probleem maar een tsunami, dus een watermassa van meerdere km's met een bijhoorlijke waterverplaatsing en gang is nou net iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2023

freddifish

schnappi !

zou toch wel een willen weten waar een golf van 500 meter hoog zijn water vandaan moet halen als de noordzee maar 200 meter diep is :?

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

freddifish schreef op maandag 03 januari 2005 @ 09:23:
zou toch wel een willen weten waar een golf van 500 meter hoog zijn water vandaan moet halen als de noordzee maar 200 meter diep is :?
De hoogte van een golf hoeft niet perse kleiner te zijn dan de diepte van het water.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
We hebben het hier over een megatsunami, dus geen gewone tsunami.
Een tsunami ontstaat uit aardbevingen. In de zee of oceaan schuiven platen plotseling omhoog of omlaag, hierdoor onstaat een golf die op zee klein is, maar als 'ie de kust nadert steeds hoger wordt. Een tsunami wordt zo'n 10 tot 15 meter, maar niet meer, omdat de platen nooit zo veel verschuiven.
Bij een megatsunami schuift plotseling een grote landmassa in het water. Hierdoor kan een veel grotere golf ontstaan. Immers: hoe meer landmassa het water in gaat, des te groter de golf.

Gewone golven slaan tegen de kust kapot omdat ze onregelmatig zijn. Een megatsunami is echter één grote lange golf en kan daardoor gewoon over het land verder rollen waardoor de golf landinwaarts ook voor veel schade zorgt.

Nu staat op La Palma de Cumbre Vieja. Door de gesteente in deze vulkaan wordt er water in opgeslagen. Wetenschappers voorspellen dat de Cumbre Vieja ooit eens zal uitbarsten en dat dan de druk op de westkant van het eiland te hoog wordt. De hele westkant van het eiland zal dan afbreken en in zee storten, met een megatsunami tot gevolg.
Deze zal binnen 8 uur de oostkust van de VS hebben bereikt en de circa 500 meter hoge golf zal daar dan voor grote schade zorgen.

Nederland ligt echter niet aan de westkant van het eiland en ligt dus niet in het risicogebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
[...]

[afbeelding]

ik zie daar een breuklijn tussen sumatra & maleisie lopen?
Anoniem: 78739 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 22:43:
Het enige gevaar voor een mega-tsunami komt van de Canarische Eilanden. Het stuk dat daar in zee kan schuiven valt naar het westen waardoor wij in het noordoosten slechts de rand van de golf zouden krijgen. Daarbij komt nog dat het Iberisch schiereiland, Bretagne en Engeland als barrière fungeren en dat de Noordzee niet zo diep is waardoor het water sterk afgeremd wordt. De Oostkust van de VS die pal in het vizier van de golf ligt zou zo'n 20 km landinwaarts verwoest worden. Nederland met zijn sterke dijken en het hoger gelegen België zouden niet zo veel schade lijden denk ik:

[afbeelding]
clickable
Ik denk dat als de golf in het nauw v calais opgestuwd word, hij daar de hoogte in moet en grote delen al zal overstromen en ten dele zijn energie al verliezen. Als hij dan in de noordzee komt die toch al vrij ondiep is, zal zijn kracht alleen maar afnemen naar mate de zee breder word....
swampy schreef op maandag 03 januari 2005 @ 00:32:
[...]

Tja... stel je voor een 500 Meter hoge golf..stroomt over engeland... Verliest daar kracht.... komt bij de noordzee..helaas is die veels te ondiep on kracht op te pakken dus verliest nogsteeds kracht...wat uiteindelijk hier komt is... relatief gezien veel minder als de initiele 500 meter hoge golf!

misschien 10-20 meter... als het meezit voor de aarde!
Engeland is wel hoger dat 500 meter. Daarnaast kotm een golf van 500 meter niet zo gek vel land inwaats dan je zou denken. Misschien 30km max. LAs het land vlak is zoals in nederland misschien 10 -20 km meer, maar zodra de golf los is van de zee(dus bij/over de duinen) valt hij om en kan hij aleen nog maar energie verliezen....
Tomcat schreef op maandag 03 januari 2005 @ 00:40:
Op het moment dat zo'n golf boven land is neemt hij toch ook wel vrij snel in kracht af? Alles word dan wel overspoeld maar de golf word wel vrij sterk afgeremd door de huizen/dijken/bomen etc.
Idd, en het feit dat ie voor moet rollen. Zelfs zonder omhoogglooiend land neemt de sneheid snel af. Ik Denk dat je bij utrecht wel natte voeten krijgt, maar je huis zal iig blijven staan.
Sassie schreef op maandag 03 januari 2005 @ 00:57:
Op veenland kun je niet bouwen(zonder droog malen) en in polders is het op den duur niet veilig. In beide gevallen heb je er op de lange termijn nix aan, maar op de korte termijn wel door in te polderen ;)

Daarnaast bestaat zo'n tsunami uit zout water. Wil je veenlandschap cre-eren zul je toch zoet water moeten hebben, dus moet je het6 alsnog wegpompen...
silentsnow schreef op maandag 03 januari 2005 @ 03:49:
Wat mij opviel is dat een tsunami een onwijs hoge snelheid kan hebben, op sommige plekken zelfs boven de 700km/u. Ik vraag mij af of er wel genoeg tijd is om de inwoners van een land te waarschuwen als er een tsunami relatief dicht bij het land ontstaat.

Overigens, een tsunami is de verplaatsing van kracht, en dus niet een grote golf oid. Een golf van 500 meter is (in dit geval) dus het gevolg van een tsunami, en niet de tsunami zelf.
Een tsunami is de golf(het betekent ook golf volgen mij) de onderzeese verplaatsing van kracht of water. en dus ook dat ding dat uiteindelijk op de kust te pletter slaat

Vroeger wist men immers niet wat een tsunami veroorzaakte: ene meteoriet, vulkaan uitbarsting of een onderzeesebeving? Niemand wist het, wel dat er een 15 meter hoge golf kwam aan rollen ;)
silentsnow schreef op maandag 03 januari 2005 @ 09:29:
[...]

De hoogte van een golf hoeft niet perse kleiner te zijn dan de diepte van het water.
De golf moet wel ergens zijn water vandaan halen, en dat komt echt niet van de breuk lokatie helemaal hierheen gesnelt met 6-800 km/h....
-Larz- schreef op maandag 03 januari 2005 @ 11:30:
Deze zal binnen 8 uur de oostkust van de VS hebben bereikt en de circa 500 meter hoge golf zal daar dan voor grote schade zorgen.
Je ziet die golf dus echt nauwelijks, tot ie bij de vs voor de deur staat hoor. Door de oceaan issie hoogstens een meter of 2-3 hoog, maar wel ontiegelijk snel. Pas bij de kust word de snelheid omgezet in hoogte.

ik vraag me wel af hoe men bij een hoogte van 500 meter komt? Da's wel ff een 1/8e kubieke(als ie ook 500 meter breed en lang) is meter water, en dat over een lengte van pakweg 4-5000 kilometer? Da's wel ff meer water dan de alle kanarische eilanden bij elkaar verplaatsen kunnen....

[ Voor 5% gewijzigd door Rey Nemaattori op 03-01-2005 13:46 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 14:45

Yoozer

minimoog

Tukk schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:13:
* Tukk sewt U2U voor jatten het plot van zijn nieuwe thriller ;)

serireus:
Die golven die ik op het Internet en op tcv zag waren niet veel meer dan enkele meters hoog, Maar dan nog, ik zou op de tweede verdieping nog natte voeten hebben..
Anoniem: 78739 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 22:43:

[afbeelding]
clickable
Nieuwe thriller - Al Qaeda plant op tactische wijze een stel explosieven en geeft de VS een ultimatum?

Of praat ik nu onzin en heb je daar een hele hoop nukes voor nodig? Een vulkaanuitbarsting kan gewoon plaatsvinden en dan hoeft er nog steeds niks te gebeuren.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Rey Nemaattori schreef op maandag 03 januari 2005 @ 13:43:
[...]

Engeland is wel hoger dat 500 meter. Daarnaast kotm een golf van 500 meter niet zo gek vel land inwaats dan je zou denken. Misschien 30km max. LAs het land vlak is zoals in nederland misschien 10 -20 km meer, maar zodra de golf los is van de zee(dus bij/over de duinen) valt hij om en kan hij aleen nog maar energie verliezen....

...
Het probleem met een mega tsunami is dat deze enorm lang kan zijn, honderden kilometers.
Als deze tegen de kust slaat rolt deze gewoon door omdat er een staart van zoveel kilometers hangt.
Deze valt dus niet om bij de kust.
Zover had ik het begrepen bij Netwerk.

Ik dacht ook meteen dit:

Osama zit al met zijn handjes te wrijven als hij deze docu ziet :P

Laat Bush het ook niet horen want hij gaat dat eiland ontmantelen met of zonder toestemming :P

Ach het is zo gevaarlijk maar die onderzoeker liep wel vrolijk in de grotten rond :+

Kan zoiets ook niet gebeuren met de noordpoolkappen?
Daar zie je ook zo vaak flinke brokken afbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chmistry
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-06 14:06
Als ik mij niet vergis heb ik hier een jaartje terug al een thriller over gelezen, vuurijs van clive cussler. Hier ging het erom dat een of andere gek met explosieven tsunami's wist op te wekken. Was wel interessant.

Btw: Het is volgens mij onmogelijk om met een atoombom een gevaarlijke tsunami op te wekken, de tsunami wordt volgens mij nooit groter dan de hoeveelheid water die verplaatst wordt, en dat is met een aardverschuiving vele malen groter dan bij een atoombom onploffing.

[ Voor 40% gewijzigd door chmistry op 03-01-2005 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
Yoozer schreef op maandag 03 januari 2005 @ 14:16:
Nieuwe thriller - Al Qaeda plant op tactische wijze een stel explosieven en geeft de VS een ultimatum?

Of praat ik nu onzin en heb je daar een hele hoop nukes voor nodig? Een vulkaanuitbarsting kan gewoon plaatsvinden en dan hoeft er nog steeds niks te gebeuren.
Welgemikt zou je dat idd kunnen doen, maar dan moet je wel nukes hebben en een flink eind onder(en waarschijnlijk ook boven) water aan het boren zijn....

Die nukes kun je dan beter meteen op de oostkust gooien :P
BARACUS schreef op maandag 03 januari 2005 @ 14:46:
Het probleem met een mega tsunami is dat deze enorm lang kan zijn, honderden kilometers.
Als deze tegen de kust slaat rolt deze gewoon door omdat er een staart van zoveel kilometers hangt.
Deze valt dus niet om bij de kust.
Zover had ik het begrepen bij Netwerk.
Ik denk bij lengte denk ik aan een golf die van Den helder zich tot Middelburg uitstrekt...die lui van netwerk warschijnlijk ook....

Een golf van 500 meter hoog van die lengte kan nooit honderden kilometers dik zijn, dan heb je het over vele miljarden kubieke meters water.. die golf zou, op het moment dat ie de nederlandse kust raakt, engeland nog niet uit zijn... heel sterk ;)
Yoozer schreef op maandag 03 januari 2005 @ 14:16:
Kan zoiets ook niet gebeuren met de noordpoolkappen?
Daar zie je ook zo vaak flinke brokken afbreken.
Ja maar dat zijn geen wanden van enige kilometers hoog. De Canarische eilanden 'staan' op de bodem de oceaan. Dat zou een berg zijn van 5-10 km hoog, da's een flink brok wat dan afbreekt. De pollkappen zijn weliswaar enige kilometers dik, maar 80% daarvan zit al onder water en zal bij afbreken noch naar beneden vallen, noch omhoog drijven. Er zijn wel muren van ijs waar soms gigantische stukken van af pleuren, maar die zijn in vergelijking met een bergwand van 5-10km hoog, een pleule schil.

Grote schotsten ijs die afbreken liggen vaak al maanden of jaren in het water voorze losbreken van de vaste kap en verplaatsen daarbij vrij weinig water in vergelijking met hun massa...
ak47rulez schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:04:
Als ik mij niet vergis heb ik hier een jaartje terug al een thriller over gelezen, vuurijs van clive cussler. Hier ging het erom dat een of andere gek met explosieven tsunami's wist op te wekken. Was wel interessant.

Btw: Het is volgens mij onmogelijk om met een atoombom een gevaarlijke tsunami op te wekken, de tsunami wordt volgens mij nooit groter dan de hoeveelheid water die verplaatst wordt, en dat is met een aardverschuiving vele malen groter dan bij een atoombom onploffing.
Kwestie van genoeg megatonnen erin stouwen. Kernbommen meten als over de 100 megaton. Een serie welgeplaatste bommen op de jusite diepte kunnen een flink golf geven. Weliswaar geen 100 meter hoog, maar zoals je ziet is 5 meter al genoeg om de gemiddelde kustlijn tijdelijk al enige duizenden meters landinwaarts te plaatsen....

[ Voor 19% gewijzigd door Rey Nemaattori op 03-01-2005 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm waar ik nu aan zit te denken is dat als die tsunami de VS bereikt dan zal daar al die klak steen en hoge kust rots wanden in storten, van wel 20 tot 30 meter hoog!!! Dus dan word er weer een tsunami terug gekaatst naar engeland en europa toe....

Dan zullen wij er wel last van gaan krijgen, want de rijn en een paar andere grootte rieveren zullen dan wel weer uit hun oevers treden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
Anoniem: 133208 schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:12:
Hmm waar ik nu aan zit te denken is dat als die tsunami de VS bereikt dan zal daar al die klak steen en hoge kust rots wanden in storten, van wel 20 tot 30 meter hoog!!! Dus dan word er weer een tsunami terug gekaatst naar engeland en europa toe....

Dan zullen wij er wel last van gaan krijgen, want de rijn en een paar andere grootte rieveren zullen dan wel weer uit hun oevers treden...
Waarom zou de rijn buiten zijn overtreden als een klein rotswandje van 20 to 30 meter hoog in zee stort? Mocht er al een significante tsunami optreden(waarschijnlijk niet :P) zal deze niet meer dan enige cm bedragen.

Daarnaast hebben tsunami niets, maar dan ook he-le-maal niets te maken met het buiten de oeverstreden van de rivieren. Tja als ie grootgenoeg is stuwt hij rivier water buiten zijn oevers, maar dat maakt niet uit, want je stond toch al tot je lippen in het tsunamiwater ;)

Een rotswand van 30 meter hoog stort in het kustwater. Dat is vaak maar enige tientallen meters diep. Zodra de golf dieper water raakt issie zijn kracht kwijt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

ak47rulez schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:04:
Bedoel je niet toevallig "Atlantis ontdekt"? Dit is idd van Clive Cussler (Vuurijs idd ook, maar ik weet even niet zo snel waar dat over ging). In deze (goeie) thriller probeert iemand een wereldwijde tsunami op te wekken door een grote ijsvlakte van de zuidpool te laten afbreken en de oceaan op te laten drijven. Door de verschoven massa zou de aarde uit balans raken, met een wereldwijde tsunami tot gevolg.

Klinkt natuurlijk goed (misschien een idee voor een Bond-film?), maar kan dit ook?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Rey Nemaattori schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:10:
[...]

Ik denk bij lengte denk ik aan een golf die van Den helder zich tot Middelburg uitstrekt...die lui van netwerk warschijnlijk ook....

Een golf van 500 meter hoog van die lengte kan nooit honderden kilometers dik zijn, dan heb je het over vele miljarden kubieke meters water.. die golf zou, op het moment dat ie de nederlandse kust raakt, engeland nog niet uit zijn... heel sterk ;)
Had niet zozeer met de dikte van de golf te maken maar het stuwende water achter de golf.
Ik geloof dat een golf niet alleen dat boogje is maar ook het water erachter wat nog plat ligt maar wel duwt.
Het water dat Engeland raakt komt hier dus nooit aan, alles wat langs Engeland komt wel.
[...]

Ja maar dat zijn geen wanden van enige kilometers hoog. De Canarische eilanden 'staan' op de bodem de oceaan. Dat zou een berg zijn van 5-10 km hoog, da's een flink brok wat dan afbreekt. De pollkappen zijn weliswaar enige kilometers dik, maar 80% daarvan zit al onder water en zal bij afbreken noch naar beneden vallen, noch omhoog drijven. Er zijn wel muren van ijs waar soms gigantische stukken van af pleuren, maar die zijn in vergelijking met een bergwand van 5-10km hoog, een pleule schil.

Grote schotsten ijs die afbreken liggen vaak al maanden of jaren in het water voorze losbreken van de vaste kap en verplaatsen daarbij vrij weinig water in vergelijking met hun massa...
Je hoort verhalen van enorme ijsbergen boven het wateroppervlakte, geen idee hoe hoog precies.
Ook is het opgeteld een enorme hoeveelheid wat boven water bevindt dus als dat afbreekt?
Ook de manier van plonzen zodat je een vacuum kreeg was van groot belang, "klein" stuk met een vacuum maakt dan nog een flinke golf.
[...]

....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:29

Polycom

Poes van goud

Al zou een 10 meter hoge golf de nederlandse kust raken dan zullen alleen bepaalde plekken geraakt worden.

zeeland heeft de oosterschelderkering + langs veel strande gewoon hele grote duinen... het water komt nooit daar bij de mensen.

Scheveningen is bijvoorbeeld een ander verhaal, je zal maar met je bwm over de boulevard rijden (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Rey Nemaattori schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:10:
Weliswaar geen 100 meter hoog, maar zoals je ziet is 5 meter al genoeg om de gemiddelde kustlijn tijdelijk al enige duizenden meters landinwaarts te plaatsen....
Opgemerkt dient te worden dat de hoogte van de golf niet het probleem was. Een golf van vijf meter hoogte kan ook gewoon stukslaan op het strand. Het probleem was dat de vijf meter lange golf kilometers lang was. De totale watermassa die in beweging was, is de factor die relevant is voor de verwoesting. Niet de hoogte van de golf.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Niet online
Ik ben even op zoek gegaan naar de cijfertjes. Hieronder delen van de aankondiging van de BBC van hun documentaire, met de cijfertjes vet getoond.
De BBC schreef op http://www.bbc.co.uk/science/horizon/2000/mega_tsunami.shtml
[..]
Although the volcano presents no danger while it is quiescent, scientists believe the western flank will give way completely during some future eruption on the summit of the volcano. In other words, any time in the next few thousand years a huge section of southern La Palma, weighing 500 thousand million tonnes, will fall into the Atlantic ocean.

What will happen when the volcano on La Palma collapses? Scientists predict that it will generate a wave that will be almost inconceivably destructive, far bigger than anything ever witnessed in modern times. It will surge across the entire Atlantic in a matter of hours, engulfing the whole US east coast, sweeping away everything in its path up to 20km inland. Boston would be hit first, followed by New York, then all the way down the coast to Miami and the Caribbean.
De BBC schreef op http://www.bbc.co.uk/scie.../mega_tsunami_qanda.shtml
[...]
Most of the energy of the wave would head straight out across the Atlantic towards the United States, Bahamas and the Caribbean, but a smaller wave or waves would head in other directions too. All these waves would get smaller as they cross the Atlantic. However scientists believe that they could still be as much as 50 metres high, for example, when they reach the east coast of the United States.
[...]
Ik geef dus toe, ik had een nul te veel gebruikt ;). Maar dan is het nog steeds een gigantische golf.
De BBC schreef op http://www.bbc.co.uk/scie..._tsunami_transcript.shtml
HERMANN FRITZ: If the Cumbre Vieja were to collapse as one single block it would create a giant mega-tsunami with an initial wave height of 650 metres and a wavelength of 30-40 kilometres travelling westwards across the Atlantic with speeds up to 720 kilometres an hour towards America.
Als ik het goed begrijp is er bij een megatsunami dus meteen al een enorme golf en dus niet zoals bij een gewone tsunami op zee een kleine golf en bij de kust een hogere golf. Kan iemand uitleggen waarom?

[ Voor 21% gewijzigd door -Lars- op 04-01-2005 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
-Larz- schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 10:37:
Ik ben even op zoek gegaan naar de cijfertjes. Hieronder delen van de aankondiging van de BBC van hun documentaire, met de cijfertjes vet getoond.
[...]

[...]

Ik geef dus toe, ik had een nul te veel gebruikt ;). Maar dan is het nog steeds een gigantische golf.

[...]

Als ik het goed begrijp is er bij een megatsunami dus meteen al een enorme golf en dus niet zoals bij een gewone tsunami op zee een kleine golf en bij de kust een hogere golf. Kan iemand uitleggen waarom?
Verhoudingen lijkt mij, een mega is 50 keer zo hoog als een normale dus zie je meteen als goeie golf.
Maar het is wel een bult niet zo'n boog wat 1000 kilometer over de zee gaat, pas bij de ondiepe kust wordt er een boog gevormd.
Voorkant gaat langzamer door de "wand" van de kust en achter duwt het snelle water waardoor je de boog krijgt.

Je had ook nog directe mege tsunami in dat meertje, ter plekke viel een enorm brok in het water en 100 meter verderop had je land zitten.
Dan heb je bijna instant golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
BARACUS schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:56:
[...]

Had niet zozeer met de dikte van de golf te maken maar het stuwende water achter de golf.
Ik geloof dat een golf niet alleen dat boogje is maar ook het water erachter wat nog plat ligt maar wel duwt.
Het water dat Engeland raakt komt hier dus nooit aan, alles wat langs Engeland komt wel.
Een tsunami verplaatst verdomd weinig water, netzoals geluid weinig lucht verplaatst. ;)

Tja hij zal zekker om engeland heen krullen, maar daardoor raakt hij een machtig deel van zijn energie kwijt....
BARACUS schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:56:
Je hoort verhalen van enorme ijsbergen boven het wateroppervlakte, geen idee hoe hoog precies.
Ook is het opgeteld een enorme hoeveelheid wat boven water bevindt dus als dat afbreekt?
Ook de manier van plonzen zodat je een vacuum kreeg was van groot belang, "klein" stuk met een vacuum maakt dan nog een flinke golf.
Ik ontken ook niet dat er geen flinke golf ontstaat, maar zo'n ijswand is hoogstens een paar honderd meter hoog, dat valt dus in het niet bij een stuk rots van kilometers groot. Daarnaast zal, op het moment dat een brok ijs losbreekt, het drijvende stuk ijs omhoogkomen(het deel dat bovenwater uitsteekt is kleiner geworden) een deel van de ruimte van het water dat verplaatst word onder de schots word opgevult door het stuk ijs dat in het water ploft.
Confusion schreef op maandag 03 januari 2005 @ 17:20:
[...]

Opgemerkt dient te worden dat de hoogte van de golf niet het probleem was. Een golf van vijf meter hoogte kan ook gewoon stukslaan op het strand. Het probleem was dat de vijf meter lange golf kilometers lang was. De totale watermassa die in beweging was, is de factor die relevant is voor de verwoesting. Niet de hoogte van de golf.
Als je duinen hebt van 10 meter dan zal een golf van 5 meter vrijweinig uithalen, tenzij hij genoeg energie heeft om opgestuwt te wroden, maar dan is het ook geen golf van 5 meter maar hoger.

De tsunami in azie was iets van anderhalve meter, opstuwing kan er voor zorgen dat het water hogerkomt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rey Nemaattori schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 15:16:
Tja hij zal zeker om engeland heen krullen, maar daardoor raakt hij een machtig deel van zijn energie kwijt....
Dat krullen kan je ook hier zien:

Kalutara:
Afbeeldingslocatie: http://www.globalsecurity.org/eye/images/andaman_srilanka_ovw_26dec2004_dg-2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.travelsrilanka.com/travel/images/kalutara.gif

Richting van tsunami:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~h.schoonenberg/aardbeving/Animation.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-06 13:29

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Stel dat het gebeurd; Canarisch eilandje zakt deels in zee, megatsunami wordt geboren...

Als er voor de kust van de VS en/of halverwege de 'route' in het water zware explosies worden veroorzaakt op het moment dat de waterverplaatsing voorbij komt, wordt dan niet veel van de energie van de golf daarmee weggehaald? Ik bedoel; er is genoeg materiaal om de wereld naar z'n einde te helpen, dus waarom zou het niet op deze manier gebruikt kunnen worden?

Even de factor 'tijd' buiten kijf gelaten dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerok
  • Laatst online: 07-06 12:58

zerok

geen

Bastiaan schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 08:50:
Stel dat het gebeurd; Canarisch eilandje zakt deels in zee, megatsunami wordt geboren...

Als er voor de kust van de VS en/of halverwege de 'route' in het water zware explosies worden veroorzaakt op het moment dat de waterverplaatsing voorbij komt, wordt dan niet veel van de energie van de golf daarmee weggehaald? Ik bedoel; er is genoeg materiaal om de wereld naar z'n einde te helpen, dus waarom zou het niet op deze manier gebruikt kunnen worden?

Even de factor 'tijd' buiten kijf gelaten dan...
Tenzij je de golven van die explosies kan richten maakt het niet uit. Of je nou vernietigt word door de golven van de megatsunami of door de golven van de explosies een nat pak krijg je toch wel.

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-06 13:29

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

zerok schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 09:23:
Tenzij je de golven van die explosies kan richten maakt het niet uit. Of je nou vernietigt word door de golven van de megatsunami of door de golven van de explosies een nat pak krijg je toch wel.
De golven van zo'n explosie zullen toch niet zo groot zijn, afhankelijk van wáár deze plaatsvindt? Als je kijkt naar die atoom-testen van Frankrijk in de zee (locatie even kwijt) zie en hoor je daar ook niets over...

Onbelangrijk, maar kun je beter een nat pak hebben en je thuis omkleden, dan een nat pak hebben en nergens om kunnen kleden...

[ Voor 12% gewijzigd door Bastiaan op 06-01-2005 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
proller schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:29:
[...]

Nope, Oude-Tonge, ligt op het enige eiland van Zuid-Holland... Ik woon in het diepste punt van dat eilang, 6 meter onder de zeespiegel...

Is ook het dorp dat het zwaarste is getroffen tijdens de watersnoodramp...
Nu vergeet je het eiland Dordrecht (daar woon ik), die zit ook in Zuid-Holland.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Laatst online: 02-06 13:24

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik las laatst in de krant, dat er wel kans is op een megatsunami in europa. Er is namelijk een vulkaan op een vd canarische eilanden, die gespleten is. De helft (!!!) ervan dreigt in zee te donderen. En als dat gebeurd rekenen ze op een tsunami van minstens 100 meter hoog. Vooral het middelandse zee gebied zou dan behoorlijk hard geraakt worden, en ook Frankrijk en zuid-engeland. Nederland zit op zich aardig veilig achter het kanaal, maar zeeland t/m noord-holland zouden wel geraakt worden dan.
Voor de rest is de noordzee en waddenzee te ondiep om een sterke tsunami door te kunnen geven. Tsunami's hebben namelijk diepte nodig om kracht te winnen. Als er ooit een zich door de noordzee zou verplaatsen, zou deze maar 70 km/h kunnen halen in zee. Dit is een flinke golf dan, maar niets om ons erg veel zorgen om te maken.
De gevolgen van een dergelijke tsunami hebben dan ook veel ergere effecten voor Amerika, want ze schatten dat de gehele oost kust dan geraakt zou worden. Tsunami's remmen namelijk niet makkelijk, maar worden alleen maar krachtiger. Alhoewel de hoogte vd tsunami dan af zou nemen tot "maar" 50 meter, zou dit een verwoestend effect hebben op de amerikaanse kustlijn.

Zomaar een linkje over deze golf

[ Voor 5% gewijzigd door Cloud op 06-01-2005 11:43 . Reden: linkie ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wolkje schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 11:38:
Ik las laatst in de krant, dat er wel kans is op een megatsunami in europa. Er is namelijk een vulkaan op een vd canarische eilanden, die gespleten is. De helft (!!!) ervan dreigt in zee te donderen. En als dat gebeurd rekenen ze op een tsunami van minstens 100 meter hoog. Vooral het middelandse zee gebied zou dan behoorlijk hard geraakt worden, en ook Frankrijk en zuid-engeland. Nederland zit op zich aardig veilig achter het kanaal, maar zeeland t/m noord-holland zouden wel geraakt worden dan.
Voor de rest is de noordzee en waddenzee te ondiep om een sterke tsunami door te kunnen geven. Tsunami's hebben namelijk diepte nodig om kracht te winnen. Als er ooit een zich door de noordzee zou verplaatsen, zou deze maar 70 km/h kunnen halen in zee. Dit is een flinke golf dan, maar niets om ons erg veel zorgen om te maken.
De gevolgen van een dergelijke tsunami hebben dan ook veel ergere effecten voor Amerika, want ze schatten dat de gehele oost kust dan geraakt zou worden. Tsunami's remmen namelijk niet makkelijk, maar worden alleen maar krachtiger. Alhoewel de hoogte vd tsunami dan af zou nemen tot "maar" 50 meter, zou dit een verwoestend effect hebben op de amerikaanse kustlijn.

Zomaar een linkje over deze golf
Is allemaal reeds uitgelegd:
Anoniem: 78739 in "Megatsunami bij Nederland en Engeland"
De golf zou tot 600 meter hoog kunnen zijn en zou het hardst de oostkust van de VS raken, Europa zou redelijk gespaard blijven omdat de golf richting het westen gaat:
Afbeeldingslocatie: http://images.google.be/images?q=tbn:kHcdz_RN0HAJ:www.benfieldhrc.org/CentreNews/press%2520releases/LaPalma4.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 06-01-2005 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 13:55:
[...]
Is allemaal reeds uitgelegd:
De golf zou tot 600 meter hoog kunnen zijn en zou het hardst de oostkust van de VS raken, Europa zou redelijk gespaard blijven omdat de golf richting het westen gaat:
[afbeelding]
Die 600 meter geldt dus alleen voor op het begin. Volgens de documentaire van de BBC (die Netwerk dus aanhaalde) zou de golf zodra de kust van de VS is bereikt een hoogte hebben van zo'n 50 meter. Zie ook -Larz- in "Megatsunami bij Nederland en Engeland"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Laatst online: 02-06 13:24

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Whoeps, dat krijg je er van als je te snel een topic door leest 8)7 Nouja toch nog een handig linkje gepost! ;) En een reactie gegeven, dus compleet nutteloos was de post niet :+

[ Voor 46% gewijzigd door Cloud op 06-01-2005 15:34 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61994

Tomcat schreef op maandag 03 januari 2005 @ 00:40:
En afgeremd door mensen.... Maar ik voel toch iets geruststellends in deze beschrijving van een natuurramp op nederlandsche gronden.
wolkje schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 11:38:
Nederland zit op zich aardig veilig achter het kanaal, maar zeeland t/m noord-holland zouden wel geraakt worden dan.
Voor de rest is de noordzee en waddenzee te ondiep om een sterke tsunami door te kunnen geven. Tsunami's hebben namelijk diepte nodig om kracht te winnen.
Het probleem met het kanaal: het is small..
En als een Tsunami al een voedende kracht heeft die het water met een bepaalde impuls voortstuwd, dan krijg je het zelfde als wanneer je de tuinslang pakt en deze fijn knijpt... En dat is in het geval van een Tsunami dus geen verbetering.

Het probleem met de waddenzee is... Er wordt water onttroken uit die wadden zee, met een vrij grote kracht... Als je het niet eens hebt over de stuwende kracht van de tsunami, dan is het wel het terug kerende water wat al over de afsluitdijk stroomd en dus mega problemen veroorzaakt.

Trouwens we hebben al genoeg problemen met een beetje teveel aan smeltwater... Dus een Tsunami van welke aard ook, heeft hele vervelende gevolgen.
Pagina: 1