ik zie daar een breuklijn tussen sumatra & maleisie lopen?
Anoniem: 78739 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 22:43:
Het enige gevaar voor een mega-tsunami komt van de Canarische Eilanden. Het stuk dat daar in zee kan schuiven valt naar het westen waardoor wij in het noordoosten slechts de rand van de golf zouden krijgen. Daarbij komt nog dat het Iberisch schiereiland, Bretagne en Engeland als barrière fungeren en dat de Noordzee niet zo diep is waardoor het water sterk afgeremd wordt. De Oostkust van de VS die pal in het vizier van de golf ligt zou zo'n 20 km landinwaarts verwoest worden. Nederland met zijn sterke dijken en het hoger gelegen België zouden niet zo veel schade lijden denk ik:
[afbeelding]
clickable
Ik denk dat als de golf in het nauw v calais opgestuwd word, hij daar de hoogte in moet en grote delen al zal overstromen en ten dele zijn energie al verliezen. Als hij dan in de noordzee komt die toch al vrij ondiep is, zal zijn kracht alleen maar afnemen naar mate de zee breder word....
swampy schreef op maandag 03 januari 2005 @ 00:32:
[...]
Tja... stel je voor een 500 Meter hoge golf..stroomt over engeland... Verliest daar kracht.... komt bij de noordzee..helaas is die veels te ondiep on kracht op te pakken dus verliest nogsteeds kracht...wat uiteindelijk hier komt is... relatief gezien veel minder als de initiele 500 meter hoge golf!
misschien 10-20 meter... als het meezit voor de aarde!
Engeland is wel hoger dat 500 meter. Daarnaast kotm een golf van 500 meter niet zo gek vel land inwaats dan je zou denken. Misschien 30km max. LAs het land vlak is zoals in nederland misschien 10 -20 km meer, maar zodra de golf los is van de zee(dus bij/over de duinen) valt hij om en kan hij aleen nog maar energie verliezen....
Idd, en het feit dat ie voor moet rollen. Zelfs zonder omhoogglooiend land neemt de sneheid snel af. Ik Denk dat je bij utrecht wel natte voeten krijgt, maar je huis zal iig blijven staan.
Sassie schreef op maandag 03 januari 2005 @ 00:57:
Ach men zou ook kunnen besluiten om de boel zo te laten, kan er tzt weer een (veen)moeras groeien. Heb je een mooi nat natuurgebied erbij.
En ipv je weer te vestigen in een kwetsbaar gebied (wat de Hollanders zelf zo kwetsbaar hebben gemaakt door het veen droog te malen waardoor het inklinkte), zou je ook best je belangrijke centra in plekken kunnen vestigen die wat minder kwetsbaar zijn, hoef je ook niet meer zo bang te zijn voor zeewaterstijging agv klimaatsverandering (smelten van ijskappen) ...
Op veenland kun je niet bouwen(zonder droog malen) en in polders is het op den duur niet veilig. In beide gevallen heb je er op de lange termijn nix aan, maar op de korte termijn wel door in te polderen
Daarnaast bestaat zo'n tsunami uit zout water. Wil je veenlandschap cre-eren zul je toch zoet water moeten hebben, dus moet je het6 alsnog wegpompen...
silentsnow schreef op maandag 03 januari 2005 @ 03:49:
Wat mij opviel is dat een tsunami een onwijs hoge snelheid kan hebben, op sommige plekken zelfs boven de 700km/u. Ik vraag mij af of er wel genoeg tijd is om de inwoners van een land te waarschuwen als er een tsunami relatief dicht bij het land ontstaat.
Overigens, een tsunami is de verplaatsing van kracht, en dus niet een grote golf oid. Een golf van 500 meter is (in dit geval) dus het gevolg van een tsunami, en niet de tsunami zelf.
Een tsunami is de golf(het betekent ook golf volgen mij) de onderzeese verplaatsing van kracht of water. en dus ook dat ding dat uiteindelijk op de kust te pletter slaat
Vroeger wist men immers niet wat een tsunami veroorzaakte: ene meteoriet, vulkaan uitbarsting of een onderzeesebeving? Niemand wist het, wel dat er een 15 meter hoge golf kwam aan rollen

De golf moet wel ergens zijn water vandaan halen, en dat komt echt niet van de breuk lokatie helemaal hierheen gesnelt met 6-800 km/h....
Je ziet die golf dus echt nauwelijks, tot ie bij de vs voor de deur staat hoor. Door de oceaan issie hoogstens een meter of 2-3 hoog, maar wel ontiegelijk snel. Pas bij de kust word de snelheid omgezet in hoogte.
ik vraag me wel af hoe men bij een hoogte van 500 meter komt? Da's wel ff een 1/8e kubieke(als ie ook 500 meter breed en lang) is meter water, en dat over een lengte van pakweg 4-5000 kilometer? Da's wel ff meer water dan de alle kanarische eilanden bij elkaar verplaatsen kunnen....
[
Voor 5% gewijzigd door
Rey Nemaattori op 03-01-2005 13:46
]