Sorry voor de enorm vage topic-titel, maar dit is een enorm vaag probleem. Als een modje een betere (toepasselijkere) naam weet verander 'm aub. Ik wordt hier ondertussen langzaam gek.
Hier het grote probleem:
De laatste tijd heb ik nogal last van stabiliteitsproblemen. Random crashes, en voornamelijk tijdens het gamen bij diverse spellen (maar vooral bij voetbalspellen
), soms bij zwaar desktop gebruik (veel applicaties, veel mem in gebruik). Doet denken aan geheugen/videokaart problemen. Crash houd hier in dat beeld bevriest, geluid (muziek) gaat door, muis blijft het vaak ook doen maar keyboard niet (geen CTRL-ALT-DEL).
Nog meer rare symptomen:
- Tijdens de POST krijg ik een hoog gebrom uit m'n PC speaker. Dit gebrom is even stil op de momenten dat de POST wat zooi op het scherm zet zoals de gevonden HDD's etc.. Dit komt *niet* altijd voor, maar meestal als ik reboot na een crash. Rare spanning op m'n mobo?
- Memtest86+ 1.4 gedraaid: hangt (meestal) bij test #3, krijg geen errors, maar echte lock-up. Andere tests wel OK. Helft geheugen er uit: zelfde probleem. Andere helft er in: zelfde probleem. Andere timings geprobeerd: zelfde probleem. PAT aan of uit: zelfde probleem. Ligt dus waarschijnlijk niet aan de modules zelf (kans dat 2 setjes kapot zijn is vrij klein), maar probleem met het geheugen is er zeker. Toch?
Mijn voorlopige conclusie is dat er iets mis kan zijn met het mobo, maar zeker weten doe ik het dus niet. Hebben jullie ervaring met de genoemde rare symptomen hier?
M'n (standaard) specs:
asus p4c800 deluxe, PAT disabled,
intel p4 3ghz met HT,
4x 256mb Corsair TWINX, default SPD timings (2.5,3,2,6)
asus 9800XT
windowsXP, sp1, sp2 (al 100x opnieuw geinstalleerd)
niks overgeklokt, temps zijn normaal (alles onder de 55 graadjes).
Hier het grote probleem:
De laatste tijd heb ik nogal last van stabiliteitsproblemen. Random crashes, en voornamelijk tijdens het gamen bij diverse spellen (maar vooral bij voetbalspellen
Nog meer rare symptomen:
- Tijdens de POST krijg ik een hoog gebrom uit m'n PC speaker. Dit gebrom is even stil op de momenten dat de POST wat zooi op het scherm zet zoals de gevonden HDD's etc.. Dit komt *niet* altijd voor, maar meestal als ik reboot na een crash. Rare spanning op m'n mobo?
- Memtest86+ 1.4 gedraaid: hangt (meestal) bij test #3, krijg geen errors, maar echte lock-up. Andere tests wel OK. Helft geheugen er uit: zelfde probleem. Andere helft er in: zelfde probleem. Andere timings geprobeerd: zelfde probleem. PAT aan of uit: zelfde probleem. Ligt dus waarschijnlijk niet aan de modules zelf (kans dat 2 setjes kapot zijn is vrij klein), maar probleem met het geheugen is er zeker. Toch?
Mijn voorlopige conclusie is dat er iets mis kan zijn met het mobo, maar zeker weten doe ik het dus niet. Hebben jullie ervaring met de genoemde rare symptomen hier?
M'n (standaard) specs:
asus p4c800 deluxe, PAT disabled,
intel p4 3ghz met HT,
4x 256mb Corsair TWINX, default SPD timings (2.5,3,2,6)
asus 9800XT
windowsXP, sp1, sp2 (al 100x opnieuw geinstalleerd)
niks overgeklokt, temps zijn normaal (alles onder de 55 graadjes).
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack