P4C800 Dlx / P4 3GHz HT stabiliteitsproblemen

Pagina: 1
Acties:

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:15
Sorry voor de enorm vage topic-titel, maar dit is een enorm vaag probleem. Als een modje een betere (toepasselijkere) naam weet verander 'm aub. Ik wordt hier ondertussen langzaam gek.

Hier het grote probleem:
De laatste tijd heb ik nogal last van stabiliteitsproblemen. Random crashes, en voornamelijk tijdens het gamen bij diverse spellen (maar vooral bij voetbalspellen :?), soms bij zwaar desktop gebruik (veel applicaties, veel mem in gebruik). Doet denken aan geheugen/videokaart problemen. Crash houd hier in dat beeld bevriest, geluid (muziek) gaat door, muis blijft het vaak ook doen maar keyboard niet (geen CTRL-ALT-DEL).

Nog meer rare symptomen:
- Tijdens de POST krijg ik een hoog gebrom uit m'n PC speaker. Dit gebrom is even stil op de momenten dat de POST wat zooi op het scherm zet zoals de gevonden HDD's etc.. Dit komt *niet* altijd voor, maar meestal als ik reboot na een crash. Rare spanning op m'n mobo?
- Memtest86+ 1.4 gedraaid: hangt (meestal) bij test #3, krijg geen errors, maar echte lock-up. Andere tests wel OK. Helft geheugen er uit: zelfde probleem. Andere helft er in: zelfde probleem. Andere timings geprobeerd: zelfde probleem. PAT aan of uit: zelfde probleem. Ligt dus waarschijnlijk niet aan de modules zelf (kans dat 2 setjes kapot zijn is vrij klein), maar probleem met het geheugen is er zeker. Toch?

Mijn voorlopige conclusie is dat er iets mis kan zijn met het mobo, maar zeker weten doe ik het dus niet. Hebben jullie ervaring met de genoemde rare symptomen hier?

M'n (standaard) specs:
asus p4c800 deluxe, PAT disabled,
intel p4 3ghz met HT,
4x 256mb Corsair TWINX, default SPD timings (2.5,3,2,6)
asus 9800XT
windowsXP, sp1, sp2 (al 100x opnieuw geinstalleerd)
niks overgeklokt, temps zijn normaal (alles onder de 55 graadjes).

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Temperatuurprobleempje ?

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 23:48
Wat zijn je Voltagelijnen? Meestal te bekijken in je Bios.

• BramT
Niet dat ik weet. Hieronder wat Everest er van vind:

Field Value
Sensor Properties
Sensor Type Winbond W83627THF (ISA 290h)
GPU Sensor Type Winbond F75373S (I2C 2Eh)
Motherboard Name Asus P4C800 / P4P800 / P4P8X

Temperatures
Motherboard 26 °C (79 °F)
CPU 37 °C (99 °F)
GPU 50 °C (122 °F)
GPU Memory 45 °C (113 °F)
WDC WD1600JB-00EVA0 42 °C (108 °F)
WDC WD1600JB-00EVA0 44 °C (111 °F)
WDC WD360GD-00FNA0 43 °C (109 °F)
Maxtor 6Y120M0 47 °C (117 °F)

Cooling Fans
CPU 3729 RPM
GPU 5338 RPM

Voltage Values
CPU Core 1.55 V
+3.3 V 3.25 V
+5 V 5.00 V
+12 V 11.80 V
+5 V Standby 5.03 V
GPU Core 1.78 V
GPU Vcc 3.22 V
GPU AGP VDDQ 1.58 V
GPU FB VDDQ 2.64 V

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 23:48
Voor zover ik kan zien, zijn dat de waarden van een gezond systeem. ;)

Heb je je PC aangesloten op een ge-aard wandcontactdoos?

• BramT
Yep. Zelfs dat...

Ik kan ook niets vinden over dat speakergebrom tijdens de POST op internet... Heb ik weer.. vage shit. *baal*

Ojah... Ik draai ook SetPoint (DiNovo setje) van Logitech (met bij bijbehorende bluetooth kwats). Had gehoord dat Logitech ook niet erg goed was in het maken van betrouwbare drivers/software... Zal dat 's gaan disabelen.

• BramT
Zal voor de volledigheid deze topic even aanvullen zodat anderen met de search ook wat meer te weten komen, daarna kan ie dicht.

Ik had hier helaas last van 2 problemen:
- TOCH defecte memory module.
- MAAR OOK defect moederbord, ik verdenk m'n northbridge maar zeker kan ik hier nooit meer over zijn.

Beide kon ik niet goed testen omdat fouten van de 1 de andere resultaten beinvloedde. Lastig dus, maar na een hoop geswap is alles goedgekomen.

Heb de defecte modules (twinx set) en mobo (p4c800 deluxe) vervangen en alles werkt weer naar behoren. Geen lockup/crash meer gehad. Timings staan op een mooie 2-3-2-6 en zelfs PAT werkt zonder problemen. Heerlijk, werken/spelen zonder problemen ;)

=== case closed ===

Pagina: 1