Welke (passief gekoelde) GFXkaart voor dedicated MCE systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HIDMAN-X
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-07 09:54

HIDMAN-X

Subterranean Homesick Alien

Topicstarter
Ik ben bezig een systeem samen te stellen om alleen als Mediacenter te werken.
Voor de rest zal ik er dus geen al te moeilijke dingen me uit gaan halen.
Ik ben alleen over één onderdeel nog niet helemaal zeker en misschien dat iemand me kan meehelpen de knoop door te hakken wat betreft welke videokaart ik moet nemen.
Ik zit te twijfelen tussen een Nvidia Fx5200 en een Ati Radeon 9250.
Het gaat mij er vooral om welke de beste compatibiliteit heeft met mce2005 en nog belangrijker welke de beste tv-out resultaten behaalt. (ik kan me voorstellen dat er geen ervaring is met deze kaarten specifiek, maar dat er wel iets gezegd kan worden over de tv-out ervaringen met nvidia en ati in z'n algemeenheid.

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 15:18
Als het tv out voor een tv is dan maakt het niet uit. Voor een beamer zou ik de 9200/9250 schrappen.

beter comp bestaat trouwens niet bij mce, hij is of wel comp of niet comp, er is geen tussenweg.

[ Voor 35% gewijzigd door ErikRo op 02-01-2005 21:18 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• HIDMAN-X

HIDMAN-X

Topicstarter
ErikRo schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:17:
Als het tv out voor een tv is dan maakt het niet uit. Voor een beamer zou ik de 9200/9250 schrappen.
En waarom zijn die niet goed voor beamers en wel voor 'normale' tv's?
beter comp bestaat trouwens niet bij mce, hij is of wel comp of niet comp, er is geen tussenweg.
Ik kan me zo voorstellen dat de één direct werkt na de install van mce en de ander nog wat software tweaking nodig heeft. Het woord compatible is dan misschien een beetje verkeerd gekozen. Dit omdat ik ook al gezien heb dat de nvidiafx5200 officieel ondersteund wordt.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-08 23:35
De Radeon

ATi staat bekend om hun goede TV-Out (beter dan die van Nvidia)
wat betreft de compatibiliteit zit het wel goed, beide kaarten horen gewoon te werken onder XP, dus ook onder de MCE versie

De wijzen komen uit het Oosten!

• ErikRo
NoepZor schreef op zondag 02 januari 2005 @ 22:56:
De Radeon

ATi staat bekend om hun goede TV-Out (beter dan die van Nvidia)
wat betreft de compatibiliteit zit het wel goed, beide kaarten horen gewoon te werken onder XP, dus ook onder de MCE versie
Dat is allang achterhaald, dat was vroeger zo. Zeker met een 9200 stoot je je neus. Als je perse ATI wil , neem dan minimaal een 9600 (maar geen 9600SE)
En dat verhaal van XP en MCE klopt ook al niet.

Hidman: Het hoe en waarom, wordt me teveel typewerk. Hou het maar op dat ik goed op de hoogte ben met testen uit de c't en zelf veel kaarten van div merken (ati, nvidia, matrox) heb kunnen proberen

[ Voor 26% gewijzigd door ErikRo op 02-01-2005 23:17 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Er zijn nog wel 9600's te krijgen, dus niet de SE noch de Pro, waarbij ze passief gekoeld zijn. Dat zijn leuke snelle kaarten. Kan je nog wat meer mee dan alleen een filmpje kijken, of een spel spelen op laagste kwaliteit. ;) Als je alleen een film wil kijken, dan maakt het niet echt veel uit denk ik.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• HIDMAN-X

HIDMAN-X

Topicstarter
Het gaat me inderdaad alleen om film en tv kijken en af en toe een ander lichte (grafisch gezien) applicatie.

Is er nog iets zinnigs te zeggen over het energie-verbuik en de temperatuur verschillen tussen deze twee budget nvidia en ati kaarten?

Is er iemand die weet of die HDTV adapters van Ati ook werken met bijvoorbeeld deze radeon 9250? Ik zie de 8500 bijvoorbeeld wel staan en die heb ik in m'n 'game' systeem zitten en die is volgens mij niet wezenlijk anders dan de 9250 of zie ik dat verkeerd? verkeerd gelezen dacht dat hij ook voor de eu markt was :'(

[ Voor 9% gewijzigd door HIDMAN-X op 03-01-2005 19:09 ]

• makreel
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik ben erg tevreden over mijn fx5200.
Wat ook heel handig is: je kan het beeld 90 graden roteren.
Erg handig als je in bed tv ligt te kijken.
De fx5200 van mij (http://www.pointofview-online.com/products/fx5200.php) heeft een extra output (dvi) die de asus van jouw link niet lijkt te hebben

[ Voor 35% gewijzigd door makreel op 03-01-2005 18:23 ]

Verwijderd

makreel schreef op maandag 03 januari 2005 @ 17:55:
Dit kan elke zichzelf respecterende videokaart...
Bedankt voor de tip, dit ga ik zeker eens proberen! :)

• HIDMAN-X

HIDMAN-X

Topicstarter
makreel schreef op maandag 03 januari 2005 @ 17:55:
Ik ben erg tevreden over mijn fx5200.
De fx5200 van mij (http://www.pointofview-online.com/products/fx5200.php) heeft een extra output (dvi) die de asus van jouw link niet lijkt te hebben
Die is inderdaad ideal, de RCA uitgang op de Asus zal ik toch nooit gebruiken en heb daar dan liever en DVI voor in de plaats, probleem is alleen de verkrijgbaarheid van die kaart :'(

• makreel
  • Niet online
ik heb 'm hier gekocht:

http://www.bertbyte.nl/

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

radeonbeeld kan je ook 90 graden draaien, dus daar hoef je het niet voor te laten!!

edit: goh, goed gelezen van mij! excuses

[ Voor 21% gewijzigd door Hann1BaL op 03-01-2005 19:18 ]

• HIDMAN-X

HIDMAN-X

Topicstarter
Ik zal morgen eens langs de winkel gaan. Is de Ati kaart de versie met Dvi dan neem ik die, is het zonder dan neem ik de Nvidia. Ben nog aan het twijfelen of ik ook zo'n vga naar scartkabel zal maken.

Maar tips zijn nog altijd welkom ik ga morgen pas aan het eind van de middag namelijk ;)

• makreel
  • Niet online
Als je er ooit nog een linuxbakje van wil maken is de nvidia qua drivers beter.

• jeroenvanthoog
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 12:09
Neem een FX5500 die loopt zeker perfect, de FX5200's willen soms nog wel eens problemen geven met DX9. Dat is een vereiste voor MCE.

Verder als je de TV-out gebruikt, blijft het altijd een beetje brak, helaas zie MCE er alleen echt goed uit als je een flatpanel met VGA of DVI gebruikt.

edit:
MSI heeft een goede passief gekoelde FX5500.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroenvanthoog op 03-01-2005 21:08 . Reden: Voorbeeld geven altijd handig ]

• HIDMAN-X

HIDMAN-X

Topicstarter
Wanneer de kwaliteit echt te laag is op de tv-out kan ik als laatste redmiddel wel de vga input van m'n tv gebruiken maar helaas zit die op de voorkant vandaar dat ik die liever niet gebruik.
(erg jammer trouwens dat Ati de Hdtv adapter niet gewoon uitbrengt in europa, dat zou voor mij nu de beste oplossing zijn)

[ Voor 26% gewijzigd door HIDMAN-X op 03-01-2005 21:41 ]

• ErikRo
of een beamer ;)

• HIDMAN-X

HIDMAN-X

Topicstarter
Zit nu toch sterk te denken om dan maar meteen een radeon 9600 te kopen en dan in een amerikaanse shop de hdtv adapter te kopen. Nu ben ik dus op zoek naar een passief gekoelde 9600, suggesties iemand?

• ErikRo
Zomaar een vraag hoor, maar waar precies op je tv wil je die hdtv uitgangen aansluiten en welke connectors (van deze hdtv plug) dacht je daarvoor te gebruiken?

• HIDMAN-X

HIDMAN-X

Topicstarter
Ik dacht hem aan te sluiten op de component (YPrPb) ingang van m'n tv dus diegene met die drie tulpjes. M'n tv ondersteund de door ati aangeraden 720p formaat dus dat zit wel goed (correct me if im wrong).
Nu alleen nog een passief gekoelde 9600 vinden :X (zijn die dingen uit de handel ofzo ik kan ze nergens vinden)

[ Voor 4% gewijzigd door HIDMAN-X op 03-01-2005 23:47 ]

• ErikRo
HIDMAN-X schreef op maandag 03 januari 2005 @ 23:47:
Ik dacht hem aan te sluiten op de component (YPrPb) ingang van m'n tv dus diegene met die drie tulpjes. M'n tv ondersteund de door ati aangeraden 720p formaat dus dat zit wel goed (correct me if im wrong).
Nu alleen nog een passief gekoelde 9600 vinden :X (zijn die dingen uit de handel ofzo ik kan ze nergens vinden)
OK ik was al bang dat je hem op de scart of composiet wilde aansluiten omdat dat misschien een beter beeld zou geven met component signalen ;)

Ik geloof idd dat de 9600 serie (en de 9800) zo onderhand vervangen gaan worden door iets uit de X*00 serie.

• HIDMAN-X

HIDMAN-X

Topicstarter
ErikRo schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 00:11:
[...]

OK ik was al bang dat je hem op de scart of composiet wilde aansluiten omdat dat misschien een beter beeld zou geven met component signalen ;)

Ik geloof idd dat de 9600 serie (en de 9800) zo onderhand vervangen gaan worden door iets uit de X*00 serie.
Ik krijg het idee dat je er behoorlijk veel verstand van hebt... denk jij dat de laatste oplossing (radeon 9600 met hdtv adapter) een aanzienlijk hogere beeldkwaliteit op gaat leveren dan de eerder genoemde kaartjes met 'standaard' tv-out? (verschil in euro's is iets van 50 tegen 120)

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:11

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
HIDMAN-X schreef op maandag 03 januari 2005 @ 23:47:
Ik weet niet wat voor TV jij hebt, maar eentje met component ingangen is al zeldzaam, en met component ingangen op de voorkant heb ik nog nooit gezien. Zijn die tulpjes wel groen, rood en blauw? Ik vermoed nl. dat ze rood, wit en geel zijn, en dan zijn het dus huis-tuin-en-keuken audio plus composiet ingangen...

In dat geval heb je dus geen moer aan HDTV, en is S-video het hoogst haalbare op je TV. Mogelijk dat je dat nog naar RGB over SCART kan opkrikken, maar door de converters die je dan moet gaat toepassen doet dat het kwaliteitsverschil tussen RGB en S-video teniet. In dat geval dus gewoon een kaartje met S-video uit nemen (laatst een Radeon 9550 gekocht die dat heeft voor ongeveer hetzelfde geldt, allicht dat die FX5200 of 9250 het ook hebben) en het bijgeleverde S-video kabeltje aansluiten.

[ Voor 26% gewijzigd door Dr. Strangelove op 04-01-2005 00:23 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• HIDMAN-X

HIDMAN-X

Topicstarter
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 00:20:
[...]

Ik weet niet wat voor TV jij hebt, maar eentje met component ingangen is al zeldzaam, en met component ingangen op de voorkant heb ik nog nooit gezien. Zijn die tulpjes wel groen, rood en blauw? Ik vermoed nl. dat ze rood, wit en geel zijn, en dan zijn het dus huis-tuin-en-keuken audio plus composiet ingangen...
Op de voorkant heb ik alleen een vga een svideo en composiet ingang.
Op de achterkant heb ik 3 scarts (waarvan 2 rgb of svideo instelbaar is de ander weet ik niet :X) en dan heb ik nog de component ingang (groen rood en blauw) met daaraan gekoppeld een ingang voor het geluid (wit en rood). In totaal 5 tulpjes voor één extern av kanaal dus. In de handleiding staan daar een aantal formaten bij waaronder dus die 720p die door ati aangeraden wordt.
Het is een plasma scherm btw.

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07 17:31
HIDMAN-X schreef op maandag 03 januari 2005 @ 22:59:
Zit nu toch sterk te denken om dan maar meteen een radeon 9600 te kopen en dan in een amerikaanse shop de hdtv adapter te kopen. Nu ben ik dus op zoek naar een passief gekoelde 9600, suggesties iemand?
9600 + zalman ZM80c/d-HP

goeie koeling niet zo duur !

• ErikRo
HIDMAN-X schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 09:48:
[...]

Op de voorkant heb ik alleen een vga een svideo en composiet ingang.
Op de achterkant heb ik 3 scarts (waarvan 2 rgb of svideo instelbaar is de ander weet ik niet :X) en dan heb ik nog de component ingang (groen rood en blauw) met daaraan gekoppeld een ingang voor het geluid (wit en rood). In totaal 5 tulpjes voor één extern av kanaal dus. In de handleiding staan daar een aantal formaten bij waaronder dus die 720p die door ati aangeraden wordt.
Het is een plasma scherm btw.
Kwalitatief wel ja, als je echt HDTV gaat uitsturen kan de bandbreedte wel eens net te klein worden voor echt schokloos film kijken. Maar dat kan je eventueel voorkomen met iets overklokken of misschien een nog betere kaart ;) 6600GT misschien maar die is nog niet passief.

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:40

dodo79

witte dikke tonnie

jeroenvanthoog schreef op maandag 03 januari 2005 @ 21:06:
Neem een FX5500 die loopt zeker perfect, de FX5200's willen soms nog wel eens problemen geven met DX9. Dat is een vereiste voor MCE.

stond nog iets..........
Dx9 vga kaart een vereiste voor mce?
dat willen ze je wel laten geloven ja maar onnodig.

Hier draait een gf4 ti4200 prima onder mce2005, en heb al verhalen gelezen dat een gf4 mx4000 ook werkt onder mce2005.
zeker die mxjes zijn goed te koelen, maar ook een gf4 ti natuurlijk.

Een fx5200 zou dan ook meer als genoeg moeten zijn voor je mce bak :)

omdat het kan!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:11

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Waarom heb je in zoveel 3D acceleratie nodig in MCE? Videoplayback is toch veel meer processor afhankelijk? Volgens mij is een 9600 vette overkill, laat staan een 6600GT... Onafhankelijk van welke kaart HDTV out ondersteunt; als dat toevallig alleen de snellere kaarten zijn... tja. Maar voor de GPU hoef je het dan niet te doen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• HIDMAN-X

HIDMAN-X

Topicstarter
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 16:37:
Waarom heb je in zoveel 3D acceleratie nodig in MCE? Videoplayback is toch veel meer processor afhankelijk? Volgens mij is een 9600 vette overkill, laat staan een 6600GT... Onafhankelijk van welke kaart HDTV out ondersteunt; als dat toevallig alleen de snellere kaarten zijn... tja. Maar voor de GPU hoef je het dan niet te doen.
Een 9600 is ook overkill voor mijn gebruik en dat heb ik goed in de gaten. Ik ben nu dan ook hard opzoek naar een alternatieve meer low budget kaart waar ik toch op de één of andere manier YPbPr uit kan trekken.

BTW. Ik heb net even m'n huidige pc op m'n tv aangesloten en daar was het verschil tussen xvga en svhs aanzienlijk.
Pagina: 1