Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Router Koelen

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kheb een router , en vind dat deze wat te warm is en wil hier een kleine fan op aanbrengen , denken jullie dat dit veel zal helpen?

Pics

Het Fannetje , van een oude radeon kaart
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/koningkaas/Foto%2050.jpg

De Router
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/koningkaas/Foto%2051.jpg

tis een hele kleine fan , en maakt weinig geluid , daarom wou ikdie gebruiken..

zaldit helpen alsik hem in het midden erop zet voor wat meer "adem-vrijheid" voor de router , want hij is best warm , en ik denk dat een fan erop wel de levensduur wat zal verlengen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als je zorgt dat er ook ergens frisse lucht naar binnen en naar buiten kan zal het zeker helpen. Je zou een gat in het midden van het deksel kunnen maken en de fan daarop schroeven. Als je aan weerszijden ook nog wat kleine ingangen maakt, krijg je een prima luchtstroom en zal het zeker koelen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
boeie!

de router doet het toch? als hij "normaal' wordt gebruikt dan is een fan echt niet nodig.. maakt alleen maar geluid...
de warmte zal wel meevallen...

en je hoeft er niet gelijk een fan op zetten... enkele koelribben of luchtgaten zijn ook goed.
fan=geluid en wij, tweakers, houden van stilte ;)
heb je de router toevallig niet boven een radiator gehangen? zoja dan gwn zo laag mogelijk plaatsen.hangen...

wat is de temp. van het ding?

• wenneyhanney
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-10 23:20
Ben met willie1986 mee eens ;) hij is op temp. getest in de lab voordat hij in de productie komen, dus de temp. zou geen probleem zijn (wel als je bij de kachel zetten) :P

Hope for the best, prepare for the worst...

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

willy1986 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 19:18:
en je hoeft er niet gelijk een fan op zetten... enkele koelribben of luchtgaten zijn ook goed.
fan=geluid en wij, tweakers, houden van stilte ;)
Tweakers willen vooral thuis stilte, in de serverhokken kan het geen kat schelen hoe luid het is. Welkom bij de 50dB SCSI harde schijven, zelfs professionele switches maken een hels kabaal.

Als het nu goed werkt, dan zal het niet veel beter doen met de fan. Tenzij als je routers probeert over te klokken.

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 02-01-2005 19:24 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
wenneyhanney schreef op zondag 02 januari 2005 @ 19:22:
Ben met willie1986 mee eens ;) hij is op temp. getest in de lab voordat hij in de productie komen, dus de temp. zou geen probleem zijn (wel als je bij de kachel zetten) :P
Mijn oude router (SMC Barricade) viel nochtans wel uit omdat hij te warm werd (bij langdurig veel dataverkeer). De router werd dan onbereikbaar en hem even uitzetten en laten afkoelen was de enigste oplossing.

Ik heb hem in de garantieperiode teruggestuurd en kreeg toen een andere in de plaats maar die vertoonde hetzelfde probleem. Ik heb dan gaten in de zijkant geboord en sindsdien doet hij het perfect en dient hij op mijn kamer als ik eens een mini LAN party wil houden :P

Een fannetje lijkt me dus alleen maar voor overbodig lawaai te zorgen. Probeer het eerst eens met wat luchtgaten en gebruik je tweakskills om een heatsink op de heetste onderdelen te modden :P

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Onze hub heeft een interne voeding, en dat wou ook nog wel eens warm worden. Ik heb de fan die er in zat al 3 keer moeten vervangen (de laatste keer heb ik er maar papst ipv el-cheapo in gezet ;) )

Die kleine fans maken iha een irritanter geluid dan een 8cm fan, dus Ik heb het voltage van het fannetje wat er in zit schakelbaar gemaakt tussen 12 en 5 volt (zo'n tuimelschakelaar en en een spanningsregelaar)
Standaard zaten er kleine gaatjes voor dat fannetje, maar ik heb met een gatenzaag één groot gat gemaakt en er een fanguard op gezet.

Voor de electronica maakt het denk ik niet veel uit, maar het wel leuke bezigheids therapie ;)

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mja oke, als ie uitvalt kun je er inderdaad wel een fan opzetten. De airflow wordt er natuurlijk sowieso een stuk beter van. Maar luchtgaten enz. helpt ook al behoorlijk dus probeer dat ook eens, tenzij je het natuurlijk heel leuk vind om te doen ;)

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Verwijderd

Topicstarter
ik heb soms , dat mn internet gewoon ff niet werkt , na een half uurtje/uurtje werkt hij weer wel , maar indie tijd is de router errig heet (kheb er 2 PC's en een Xbox opstaan , staat allemaal tegelijk aan meestal) ik denk dus dattie daardoor errig warm is..
ik heb er geen tempratuur metertje opzitten maar ik gok alsdie zo warm is dattie rond de 45 graden zit.
kheb hem net open gemaakt , en voel aan dat proccesortje dat erin zit en die is errig warm :S

ik wil dat fannetje erop zetten , kheb een mooie Dremel® liggen dus waarom niet?
enige wat ik nog niet weet is de voeding (voor het fannetje ).. is zon heel klein wit stekkertje.. hoe wou ik dat erop aansluiten?
en ik wil em eerst ff testen kwa geluid :P

[EDIT]

De componenten die zo heet zijn

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/koningkaas/Foto%2052.JPG

beetje kut foto , maar beste wattik ernu van kan krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2005 21:48 ]

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:29:
ik heb soms , dat mn internet gewoon ff niet werkt , na een half uurtje/uurtje werkt hij weer wel , maar indie tijd is de router errig heet (kheb er 2 PC's en een Xbox opstaan , staat allemaal tegelijk aan meestal) ik denk dus dattie daardoor errig warm is..
ik heb er geen tempratuur metertje opzitten maar ik gok alsdie zo warm is dattie rond de 45 graden zit.
kheb hem net open gemaakt , en voel aan dat proccesortje dat erin zit en die is errig warm :S

ik wil dat fannetje erop zetten , kheb een mooie Dremel® liggen dus waarom niet?
enige wat ik nog niet weet is de voeding (voor het fannetje ).. is zon heel klein wit stekkertje.. hoe wou ik dat erop aansluiten?
Zo te zien is het gewoon 5V (rood-zwart) en daarbij is rood de +5V-lijn en zwart de GND-lijn. Je moet dus zorgen dat je ergens 5V af kan tappen. Dan knip je dat witte stekkertje af en soldeer je er nieuwe stekkertjes (kan je ooit nog wisselen van fan) aan of je soldeert het rechtstreeks op een 5V-bron. Kijk maar eens of je het rechtstreeks af kan tappen waar je adapterlijn binnenkomt, waarschijnlijk is dat 5V (bij mij iig wel), maar je moet dat wel eerst even nakijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Electronical op 02-01-2005 22:00 ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Verwijderd

Topicstarter
Electronical schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:58:
[...]

Zo te zien is het gewoon 5V (rood-zwart) en daarbij is rood de +5V-lijn en zwart de GND-lijn. Je moet dus zorgen dat je ergens 5V af kan tappen. Dan knip je dat witte stekkertje af en soldeer je er nieuwe stekkertjes (kan je ooit nog wisselen van fan) aan of je soldeert het rechtstreeks op een 5V-bron. Kijk maar eens of je het rechtstreeks af kan tappen waar je adapterlijn binnenkomt, waarschijnlijk is dat 5V (bij mij iig wel), maar je moet dat wel eerst even nakijken.
er zit een adapter ingang in idd

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/koningkaas/Foto%2053.jpg

maar eraf tappen kannik niet echt , dat zoudan vanaf buiten moeten (kheb ernaast nog zon 10 ~ 15mm plek)
maar krijgt de Router zo niet te weinig stroom?
en wat voor stekkertjes moeten erdan op? gewoon die op de videokaart ookzitten?

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Hang die fan aan een adapter, gooi die in het stopcontact, kabeltje's door zelf geboord gaatje in router en klaar is kees. Fan zou ik dan laten zuigen boven de hete onderdelen. (Warme lucht naar buiten halen. Als je op de hete onderdelen blaast dan krijg je overdruk met maar 1 fan. Dan zou je één intake moeten maken en één outtake.) Succes iig :P

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:32
die onderdelen die je aanvinkt zijn de processor (volgens mij adm5120) en je geheugen. Je processor is 143mhz en je geheugen is 16MB. Deze 2 onderdelen worden bij mij(heb zelfde router als switch+ap draaien hier) ook redelijk warm. Heb Sitecom hier wel eens over gebeld, is normaal verschijnsel bij deze router, er is dus niks aan de hand. BTW, waar is je PCMCIA wifikaartje gebleven?:P Dat is trouwens een Z-Com XI-325, leuke wardrive kaart door externe antenneaansluiting. Die kaart kan ook redelijk warm worden :P

EDIT: Sorry, jouw router is de versie zonder Wireless. Ik kan het op je pic niet zo goed zien, maar die rij met koperen pinnetjes is een PCMCIA slot. Hier zou je eventueel een Z-Com XI-325 in kunnen doen en de firmware van de wireless broadband home station version 1(NIET 2) erin kunnen flashen, hebbie em nog wireless 802.11b ook:P

Technokiddy heeft hier ooit eens een topic voor geopend met allemaal hardwarematige specificaties, daar heb ik deze info van :P

[ Voor 33% gewijzigd door RadioAir op 02-01-2005 23:06 . Reden: Copyright Technokiddy voor zijn knowledge :P ]

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:35
Ik heb thuis dezelfde router liggen alleen dan int zwart, ja, ze worden wel wat warm maar het is niet om je zorgen om te maken, denk maar zo: GRATIS VERWARMING :D als je het bij je voeten zet werkt het perfect ;)

Verwijderd

Je kunt er ook gewoon een passief koelblokje op gooien voor geheugen blokjes zeg maar .....

En als ze dan nog te warm worden, kun je altijd nog een fan erop gooien, bij de meeste switches zit die aan de achterkant ( wat bij jouw moeilijk wordt), of aan de zijkant ....

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Die routers worden inderdaad erg heet, ik heb hier dus een eminent router staan en die heeft een mooie stalen kap. Die kap is echter wel van ruw materiaal, zoals je dat ook had bij de pc kasten van vroeger.

Ik zat er dus aan te denken om de metalen kap te polijsen/gladvijlen, en er vervolgens een heatsink op te bevestigen. Dat lijkt mij voldoende voor een router. Een koelertje produceert natuurlijk geluid en daarom lijkt passief mij beter. :)

Goud is geen geld

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:57
De warmte is echt vast niet slecht voor je router hoor. Ze hebben de router hierop vast volop getest. Maar probeer anders een een heatsinkje met of zonder fan erop te monteren, als je je er dan beter bij voelt. Gewoon een fan erbij hangen heeft echt haast geen nut.

• SebaZ
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07-2022

SebaZ

High Tech!

Hmm, mijn persoonlijke ervaring: misschien geen slecht idee. Aangezien m'n Draytek Vigor 2200E laatst is doorgebrand :/

Verwijderd

Hhhmm dit is interressant... Mijn Linksys wireless 54mbit router doet soms nogal vaag... stuurt ie random paar keer per minuut heel even geen data... zeer irritant met games etc. Zou dit door oververhitting kunnen komen? De router staat in een koele kelder (ongeveer 10-15C)

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:52
amour021 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 19:25:
[...]

Mijn oude router (SMC Barricade) viel nochtans wel uit omdat hij te warm werd (bij langdurig veel dataverkeer). De router werd dan onbereikbaar en hem even uitzetten en laten afkoelen was de enigste oplossing.

Ik heb hem in de garantieperiode teruggestuurd en kreeg toen een andere in de plaats maar die vertoonde hetzelfde probleem. Ik heb dan gaten in de zijkant geboord en sindsdien doet hij het perfect en dient hij op mijn kamer als ik eens een mini LAN party wil houden :P
Ik heb dezelfde router , of IIG iets met dezelfde naam, ook het zelfde probleem, af en toe uitvallen. Hij staat op kamertemperatuur, in mijn geval was de oplossing nog simpeler, zet m op zn kant (met een steuntje, blijft niet zomaar staan) dan heeft ie al een veel groter oppervlak op af te koelen. Is afdoende want sindsdien heeft ie het eigenlijk altijd goed gedaan...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik heb em ok .....

idd rechtopzetten helpt een boel

let op als de router op een gegeven moment stuk gaat is het waarchijnlijk de adaptor en niet de router zelf ... ik heb al een niuewe adaptor nodig gehad ..

en oh ja geforceerde koeling heeft een boel nut imho .. de lucht moet wel weg kunnen

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 03-01-2005 03:01 ]

Iperf

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
De meste warmte bij mijn router kwam door de spanningsregelaar die de spanning van 12V naar 3.3 volt omzette. De routerchips zelf werd niet echt warm.
Zelfs gewoon een gat in de behuizing maken boven het koelelement van de spanningsomvormer scheelde al een boel. :)

Senile! Senile Oekaki

• Admiral Freebee
  • Niet online
SymbianFan schreef op maandag 03 januari 2005 @ 01:24:
[...]

Ik heb dezelfde router , of IIG iets met dezelfde naam, ook het zelfde probleem, af en toe uitvallen. Hij staat op kamertemperatuur, in mijn geval was de oplossing nog simpeler, zet m op zn kant (met een steuntje, blijft niet zomaar staan) dan heeft ie al een veel groter oppervlak op af te koelen. Is afdoende want sindsdien heeft ie het eigenlijk altijd goed gedaan...
Ja, maar aangezien m'n garantie toch al vervallen was heb ik er enkele gaten in de zijkant geboord. Even effectief en hij kan horizontaal blijven staan :)

Verwijderd

Ik heb mijn routertje vermoord door zo'n mod maar mocht hem gewoon omruilen.
Die fans laat ik maar liggen, gebruik kleine heatsinks.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Misschien is het mogelijk om en router kwartslag te draaienb en hem in een Harddisk 3,5 inchg bay te plaatsen, 8 cm koelertje ervoor..

Mijn router is volgens mij net zo breed als een harddisk.. Wellicht een ideetje.

Of je plaatst de router in de bovenste 5,25'' bay, met een 12 cm koeler op het dak van de computerkast..

Ik krijg casemod jeuk.. :P

Goud is geen geld

Verwijderd

Frank_Knopers schreef op maandag 03 januari 2005 @ 16:21:
Misschien is het mogelijk om en router kwartslag te draaienb en hem in een Harddisk 3,5 inchg bay te plaatsen, 8 cm koelertje ervoor..

Mijn router is volgens mij net zo breed als een harddisk.. Wellicht een ideetje.

Of je plaatst de router in de bovenste 5,25'' bay, met een 12 cm koeler op het dak van de computerkast..

Ik krijg casemod jeuk.. :P
Ja, het is volgens mij zoiezo handig als een router verticaal gebruikt wordt. Die warme lucht kan anders gewoon niet weg. Dan is passief koelen (of in je kast met een fan) voldoende.
Ik brgijp ook niet waarom sommige routers toch vooral horizontaal gebruikt worden. Er zullen vast en zeker wel redenen voor zijn, maar toch vind ik dat mijn SMC routertje best voorzien had mogen zijn van een viertal schroefaansluitingen.
Pagina: 1