Toon posts:

[OC] 2600+ barton wil niet OC'en

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een kijkje genomen te hebben in dit forum was ik ook maar aan het overclocken van mijn barton 2600+ begonnen, maar op een asus a7v8x-x ging dat voor geen meter... de minste of geringste verhoging zorgde al voor instabiliteit e.d.
Dus ik uiteindelijk een abit NF7 besteld...
Helemaal blij dat ding ingebouwd en ging gelijk ff kijke hoe hoog hij kwam.
maar hij kwam helemaal niet hoog :(

probleem
telkens alsik de FSB boven de 168 zet en dan vervoglens restart om de instellingen te laten werken
weigert mijn FX5900XT te werken, het beeld word zwart, geeft de medling no signal input en (heel soms niet) de fan van mijn videokaart stopt met draaien (arctic vga silencer 3)
dit probleem doet zich ook voor als ik de muliplier boven de 13 zet.
dan moet ik de pc uitzetten, voeding uit 10 mins w88, voeding weer aan, pc aan en de reset knop indrukken. Dan start de pc op 1150 mhz en kannik in de bios de instellingen weer normaal zetten.
Maar wat soms ook gebeurt, is dat hij op normale instellingen ook niet meer wil booten. Dan moetik een CMOS clear doen en dan boot hij wel weer.

wat werkt?
11.5*168(standaard)
t/m
13*168
maar 170*11.5 werkt niet

mogelijke oorzaken

- Bios instellingen
Omdat ik nog niet bekend was met deze bios van abit heb ik de hele manual doorgespit en gegoogeld om erachter te komen wat alle instellingen deden.
Wat ik heb veranderd:
Cpu interface op enabled gezet
vga lock na een zoektocht op internet kwam ik erachter dat deze standaard staat ingesteld op 66 mhz en alleen veranderd als jij dat zelf instelt.
FSB en AGP spread spectrum op disabled gezet
CPU thermal throtling op disabled
CPU disconnect function op disabled
Al deze veranderingen mochten niet baten

- Geheugen
Ik heb pc2700 CL 2.5 geheugen van apacer,
hoger voltage en lossere timings werkte niet, memtest gaf na een nacht nog geen fouten
en op mijn oude bord wilde hij met hetzelfde geheugen wel gewoon booten, weliswaar wat instabiel, maar hij bootte.
Binnekort kan ik met een ander reepje pc3200 testen, als ik dat heb gedaan zal ik wel even de resultaten posten.

- Processor
Het zou kunnen zijn dat mijn proc het gewoon niet aan kan, maar volgens uAMD is het een downgraded 2800+ AQXEA en nogmaals zoals hierboven heeft het op mijn oude bord wel gewerkt

- Hitte
Het zou kunnen dar het helezaakje te heet werd.
Nu heb ik een aardige airflow met 2 120mm fans en 2 voeding fans (met het helezooitje buiten de kast isset hetzelfde probleem) en wordt mijn processor idle op stockspeeds 40 graden. De northbridge geeft wel aardig warme lucht af en mijn SB zonder heatsink word aardig warm maar toch niet heet.

- Voeding
Ik heb een 450Watt ToPower voeding ( computerland ) die eigelijk 430 watt levert (dit staat erop en heb ik ook ergens gelezen in een review).
De voltages zijn ook gewoon goed:
(speedfan)
3.3 = 3.34
5 = 5.19
12 = 12.10

Wie o wie kan mij helpen?
want ik kan zelf niets meer verzinnen en ik zou het toch wle lekker vinden alsik mijn net nieuwe moederboard dat ik heb gekocht oim te gaan overclocken oook wel en beetje kan gebruiken.

Specs:

2600+ barton
Abit NF7 v2.0
512 pc2700 van apacer (met heatspreader)
FX5900XT(OC'ed)
80 gb HDD maxtor
2 opticals

Verwijderd

Waarschijnlijk kan je hardware niet tegen een te hoge AGP/PCI frequentie aangezien dit bord geen AGP/PCI lock heeft.

Verwijderd

Topicstarter
NF7 topic in PMG
hier staat:

PCI Bus lock Yes, locked at 33 MHz N/A
AGP Bus lock Yes BIOS adjustable

nu heb ik wel de NF7 v2.0
maar dat is denk ik nog steeds het zelfde.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2005 19:11 ]

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:16

Syzzer

Prutser

Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 19:03:
Waarschijnlijk kan je hardware niet tegen een te hoge AGP/PCI frequentie aangezien dit bord geen AGP/PCI lock heeft.
Een NF7-S heeft een nForce2 chipset en dus wel een PCI lock.

Ik denk dat het geheugen toch het probleem is als ik het zo lees. Heb je de mogelijkheid met ander (liefst PC3200 of hoger) geheugen te testen?

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-02 17:01

PuijkeN

euhm ?

Idd dus waarschijnlijk je geheugen... de meeste Bartons 2500/2600 halen toch snelheden als die van een 3200+ zonder iets te veranderen aan de vcore... Je kan het beste je geheugen veranderen naar ten minste PC3200 en liefst 2 dezelfde latjes zodat je dual channel kan draaien :).

Voor de rest... zet CPU interface best op enabled, scheelt iets in performance (alhoewel je overclock waarschijnlijk iets lager zal liggen). En zet ook CPU disconnect functie op enabled, normaal veranderd dit niets aan je overclock, maar het scheelt wel een hoop in idle temps. Zoek maar eens hier op GOT naar S2K disconnect, zo kan je je temperaturen behoorlijk naar beneden krijgen in idle stand.

PVOutput

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nu naar een (zelf georganiseerde) LAN en ik zal daar aan iemand vragen of ik een reepje pc3200 mag lenen. Ik hoop dat dit het is, want dan kan ik eht tenminste oplossen... :)
Dan maar even in de buidel tasten en 1 gig dual channel mem kope >:)

edit: als mijn beeld uitvalt, heb ik het idee dat de pc wel doorboot, want de harddisk is actief
zou dit op een andere probleem kunnen duiden?
ook heb ik de vidkaart al op een losse molex aangesloten waar voorderest niets aanhing...

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2005 20:42 ]

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Eerst even de specs:

Barton 2600+
Abit KD7a
OCZ 420 watt
1 giga corsair pc3200
FX 5900XT

Verhaaltje ;) :

Vanaf 200Mhz Fbus stopt ie ermee, 199 werkt (performance daalt al, 196 bleek het best), maar vanaf 200 wil hij niets meer doen. Heb me al dood gezocht, maar buiten dat het mobo vanzelf terugclocked als je de volgende divider-setting bereikt, niets gevonden. Was trouwens ook maar een gissing van iemand, en hij clocked niet terug, hij houd het helemaal voor bekeken. :/

Momenteel draait hij op 13.5*166 @ 1.75 volt. Doordat men 5900XT ter reparatie weg is zit ik met geforce 2 vervang iets ( :r ). Hiermee krijg ik de Fbus niet stabiel omhoog. Denk dat het dus toch iets te maken heeft met agp/pci lock.

Wat jou pc betreft, de pc heeft nog stabiel gedraaid up 11.5*196, met PC2700 geheugen. Ik dacht toen dat ik niet hoger kwam dan 200 door het geheugen, maar niets bleek minder waar. Dus ik denk niet dat het aan je geheugen te wijten is.
Dan maar even in de buidel tasten en 1 gig dual channel mem kope >:)
Doe geen moeite, dual channel wordt voor de desktop proc enkel ondersteunt op het 939 platform. ;)

edit:

Bij AMD bedoelde ik weliswaar ;)

@hieronder
Dacht het niet, enkel het 939 platform van AMD ondersteunt dit. (opteron en zo niet meegerekend)

[ Voor 22% gewijzigd door Frigolamptje op 02-01-2005 22:13 ]

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
[b][message=22478746,noline]
Doe geen moeite, dual channel wordt voor de desktop proc enkel ondersteunt op het 939 platform. ;)
Uhm.
Bullshit :+
Ook nForce 2 & KT800 (!?) (nm) heeft DC.

En wat dacht je van Intel? :P

[ Voor 5% gewijzigd door SH4D3H op 02-01-2005 22:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar wat verklaard waarom de pc na een mislukte OC poging ook niet meer op stock speeds wil draaien? Dit is me al een keer of 4 overkomen (de eerste keer stond ik doodsangsten uit... :X ) zou het misschien aan de bios kunnen liggen?
ik heb deze nog niet geupdate omdat de flashutility om in windows je bios te flashen niet werkte( hij zei dat de bios te nieuw was en dat je de nieuwste versie moest installeren, na dit gedaan te hebben bleef hij t zelfde zeggen :/ ) en ik heb nog nooit met een floppy geflashed. Moetik maar eens gaan leren.
Maar zou dit ook een oplossing kunnen zijn?

Btw mijn moederbord ondersteunt wel degelijk dualchannel... en het is toch echt een socket A moederbord... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2005 22:48 ]

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Doordat de bios geresset is.

Heb je al eens geprobeerd voltage van cpu te verhogen? Een andere (hoger model) videokaart wil ook wel helpen heb ik ontdekt, maar aangezien je vga lock hebt betwijfel ik dit ook... Kan je de CPU niet testen in andere pc op overclockbaarheid? Al denk ik wel dat het niet aan de cpu ligt doordat je de multiplier kunt verhogen, maar ermee stopt als je de fbus omhoog doet.

Verwijderd

Sorry,ik dacht dat je nog die Asus A7V8 had :z

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Frigolamptje schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:07:
[...]

edit:

Bij AMD bedoelde ik weliswaar ;)

@hieronder
Dacht het niet, enkel het 939 platform van AMD ondersteunt dit. (opteron en zo niet meegerekend)
En waar haal jij die wijsheid vandaan :?

Alle socket a processoren op een nforce chip en alle via chips vanaf de kt600 hebben het evenals intels 865/875 setjes, en nog verschillende SIS chipsets ondersteunen dit.

Tenzij je bedoeld dat het weinig tot geen nut heeft dan heb je gelijk. Bij socket 939 scheelt het idd behoorlijk.

edit:

Oeps, ouder topic zag ik net O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Banshee op 25-03-2005 15:21 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wel jammer zeg, heb je voor niks een nieuw moederbordje besteld.

• eR1k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-02 01:08
Anders kick je voor de gein een nog ouder topic :+
Pagina: 1