Na een kijkje genomen te hebben in dit forum was ik ook maar aan het overclocken van mijn barton 2600+ begonnen, maar op een asus a7v8x-x ging dat voor geen meter... de minste of geringste verhoging zorgde al voor instabiliteit e.d.
Dus ik uiteindelijk een abit NF7 besteld...
Helemaal blij dat ding ingebouwd en ging gelijk ff kijke hoe hoog hij kwam.
maar hij kwam helemaal niet hoog
probleem
telkens alsik de FSB boven de 168 zet en dan vervoglens restart om de instellingen te laten werken
weigert mijn FX5900XT te werken, het beeld word zwart, geeft de medling no signal input en (heel soms niet) de fan van mijn videokaart stopt met draaien (arctic vga silencer 3)
dit probleem doet zich ook voor als ik de muliplier boven de 13 zet.
dan moet ik de pc uitzetten, voeding uit 10 mins w88, voeding weer aan, pc aan en de reset knop indrukken. Dan start de pc op 1150 mhz en kannik in de bios de instellingen weer normaal zetten.
Maar wat soms ook gebeurt, is dat hij op normale instellingen ook niet meer wil booten. Dan moetik een CMOS clear doen en dan boot hij wel weer.
wat werkt?
11.5*168(standaard)
t/m
13*168
maar 170*11.5 werkt niet
mogelijke oorzaken
- Bios instellingen
Omdat ik nog niet bekend was met deze bios van abit heb ik de hele manual doorgespit en gegoogeld om erachter te komen wat alle instellingen deden.
Wat ik heb veranderd:
Cpu interface op enabled gezet
vga lock na een zoektocht op internet kwam ik erachter dat deze standaard staat ingesteld op 66 mhz en alleen veranderd als jij dat zelf instelt.
FSB en AGP spread spectrum op disabled gezet
CPU thermal throtling op disabled
CPU disconnect function op disabled
Al deze veranderingen mochten niet baten
- Geheugen
Ik heb pc2700 CL 2.5 geheugen van apacer,
hoger voltage en lossere timings werkte niet, memtest gaf na een nacht nog geen fouten
en op mijn oude bord wilde hij met hetzelfde geheugen wel gewoon booten, weliswaar wat instabiel, maar hij bootte.
Binnekort kan ik met een ander reepje pc3200 testen, als ik dat heb gedaan zal ik wel even de resultaten posten.
- Processor
Het zou kunnen zijn dat mijn proc het gewoon niet aan kan, maar volgens uAMD is het een downgraded 2800+ AQXEA en nogmaals zoals hierboven heeft het op mijn oude bord wel gewerkt
- Hitte
Het zou kunnen dar het helezaakje te heet werd.
Nu heb ik een aardige airflow met 2 120mm fans en 2 voeding fans (met het helezooitje buiten de kast isset hetzelfde probleem) en wordt mijn processor idle op stockspeeds 40 graden. De northbridge geeft wel aardig warme lucht af en mijn SB zonder heatsink word aardig warm maar toch niet heet.
- Voeding
Ik heb een 450Watt ToPower voeding ( computerland ) die eigelijk 430 watt levert (dit staat erop en heb ik ook ergens gelezen in een review).
De voltages zijn ook gewoon goed:
(speedfan)
3.3 = 3.34
5 = 5.19
12 = 12.10
Wie o wie kan mij helpen?
want ik kan zelf niets meer verzinnen en ik zou het toch wle lekker vinden alsik mijn net nieuwe moederboard dat ik heb gekocht oim te gaan overclocken oook wel en beetje kan gebruiken.
Specs:
2600+ barton
Abit NF7 v2.0
512 pc2700 van apacer (met heatspreader)
FX5900XT(OC'ed)
80 gb HDD maxtor
2 opticals
Dus ik uiteindelijk een abit NF7 besteld...
Helemaal blij dat ding ingebouwd en ging gelijk ff kijke hoe hoog hij kwam.
maar hij kwam helemaal niet hoog
probleem
telkens alsik de FSB boven de 168 zet en dan vervoglens restart om de instellingen te laten werken
weigert mijn FX5900XT te werken, het beeld word zwart, geeft de medling no signal input en (heel soms niet) de fan van mijn videokaart stopt met draaien (arctic vga silencer 3)
dit probleem doet zich ook voor als ik de muliplier boven de 13 zet.
dan moet ik de pc uitzetten, voeding uit 10 mins w88, voeding weer aan, pc aan en de reset knop indrukken. Dan start de pc op 1150 mhz en kannik in de bios de instellingen weer normaal zetten.
Maar wat soms ook gebeurt, is dat hij op normale instellingen ook niet meer wil booten. Dan moetik een CMOS clear doen en dan boot hij wel weer.
wat werkt?
11.5*168(standaard)
t/m
13*168
maar 170*11.5 werkt niet
mogelijke oorzaken
- Bios instellingen
Omdat ik nog niet bekend was met deze bios van abit heb ik de hele manual doorgespit en gegoogeld om erachter te komen wat alle instellingen deden.
Wat ik heb veranderd:
Cpu interface op enabled gezet
vga lock na een zoektocht op internet kwam ik erachter dat deze standaard staat ingesteld op 66 mhz en alleen veranderd als jij dat zelf instelt.
FSB en AGP spread spectrum op disabled gezet
CPU thermal throtling op disabled
CPU disconnect function op disabled
Al deze veranderingen mochten niet baten
- Geheugen
Ik heb pc2700 CL 2.5 geheugen van apacer,
hoger voltage en lossere timings werkte niet, memtest gaf na een nacht nog geen fouten
en op mijn oude bord wilde hij met hetzelfde geheugen wel gewoon booten, weliswaar wat instabiel, maar hij bootte.
Binnekort kan ik met een ander reepje pc3200 testen, als ik dat heb gedaan zal ik wel even de resultaten posten.
- Processor
Het zou kunnen zijn dat mijn proc het gewoon niet aan kan, maar volgens uAMD is het een downgraded 2800+ AQXEA en nogmaals zoals hierboven heeft het op mijn oude bord wel gewerkt
- Hitte
Het zou kunnen dar het helezaakje te heet werd.
Nu heb ik een aardige airflow met 2 120mm fans en 2 voeding fans (met het helezooitje buiten de kast isset hetzelfde probleem) en wordt mijn processor idle op stockspeeds 40 graden. De northbridge geeft wel aardig warme lucht af en mijn SB zonder heatsink word aardig warm maar toch niet heet.
- Voeding
Ik heb een 450Watt ToPower voeding ( computerland ) die eigelijk 430 watt levert (dit staat erop en heb ik ook ergens gelezen in een review).
De voltages zijn ook gewoon goed:
(speedfan)
3.3 = 3.34
5 = 5.19
12 = 12.10
Wie o wie kan mij helpen?
want ik kan zelf niets meer verzinnen en ik zou het toch wle lekker vinden alsik mijn net nieuwe moederboard dat ik heb gekocht oim te gaan overclocken oook wel en beetje kan gebruiken.
Specs:
2600+ barton
Abit NF7 v2.0
512 pc2700 van apacer (met heatspreader)
FX5900XT(OC'ed)
80 gb HDD maxtor
2 opticals