[No OS Found]

Pagina: 1
Acties:

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:03
Situatie bij een pc van een vriend

1e HDD: 1 partitie(C:/), fat16.
2e HDD: 1 partitie (D:/), NTFS en een deel niet gepartitioneerd.

Als je opstart krijg je een dual boot scherm, met daarop:
  • Winxp home NL (Primary)
  • Win 2000
  • Win 98
Ja de pc was sloom, vind je t gek? 8)7
Maargoed, ik kijken, Win 2000 staat op de C:, Win XP staat op de D: en Win 98 was een grote error...

Ik partition magic erop, De C: weghalen, nieuwe NTFS Partitie erop en de Winxp partitie vergroot zodat hij de andere 10gb van die schijf ook gebruikte, geen flauw idee waarom dat niet eerder was...

Maargoed, partion Magic heeft even staan stampen en toen met de XP CD in de herstelmodus fixboot en fixmbr gedaan, om die stomme dualboot weg te krijgen.
Maar als ik nu boot zegt hij dat er geen OS gevonden is en reboot hij!

Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt,
stevenp

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Welke config wil je nu? Probeer eens met de xp-cd een rapair uit te voeren.

LinkedIn WoT Cash Converter

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-03 19:50

newpegasus

Hertog

klopt het boot.ini bestand nog wel? daarin staat waar je besturingssysteem gevonden kan worden. je kunt dit eventueel aanpassen met een linux bootdisk, of gewoon via dos.

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-02 18:15

Metzie

Nyaano !

Je moet je nieuwe C partitie nog wel als "active" instellen. (dit kan je met fdisk doen) dan pas kan je booten vanaf die partitie.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• stevenP
Ik wil die winXP Er alleen op hebben en die kleine schijf waar eerst win 2000 opstond als data schijf gebruiken.

Boot.ini? En dan op de D schijf staat die he?

Ik heb eens gekeken in mijn eigen boot.ini
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows Server 2003, Web" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
Ik heb hier dus een dual boot van win 2k3 server en winXP Pro. Maar ehm, wat als ik hier dus een ander bij ga zetten? Want dit zijn 2 partities op 1 schijf, dus dan zou ik Disk(1)partition(1)\WINDOWS moeten doen?

[ Voor 116% gewijzigd door stevenP op 02-01-2005 18:37 ]

• newpegasus

newpegasus

Hertog

zoals metzie zegt zal je eerst je partitie als active moeten instellen, als het dan nog niet werkt kun je naar dat boot.ini gaan kijken. deze staat gewoon in de root van je schijf, in jouw geval dus op de D schijf.

/edit op jou edit

als jij een ander windows os gaat toevoegen aan je configuratie zou automatisch het boot.ini bestand aangepast worden. je moet er zelf niets aan veranderen als je iets toevoegt, wel als je wilt dat het boot menu andere items weergeeft.

[ Voor 38% gewijzigd door newpegasus op 02-01-2005 18:40 ]

• stevenP
newpegasus schreef op zondag 02 januari 2005 @ 18:35:
<blaat>

/edit op jou edit

als jij een ander windows os gaat toevoegen aan je configuratie zou automatisch het boot.ini bestand aangepast worden. je moet er zelf niets aan veranderen als je iets toevoegt, wel als je wilt dat het boot menu andere items weergeeft.
Nee, ik heb eens gekeken, maar wat ik bedoel is dan op DIE pc daar het zo maken? Trouwens, met fdisk vanaf een win98 Boot flop, kan ik daarbij de D: als active instellen? Of moet ik daarvoor iets anders hebben?

• newpegasus

newpegasus

Hertog

volgens mij zou de boot.ini dan dit moeten worden:

code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
tenminste, als de installatiemap gewoon WINDOWS is.

idd, met een w98 bootflop kun je via fdisk de active schijf instellen.

[ Voor 5% gewijzigd door newpegasus op 02-01-2005 18:49 ]

• stevenP
newpegasus schreef op zondag 02 januari 2005 @ 18:48:
volgens mij zou de boot.ini dan dit moeten worden:

code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
tenminste, als de installatiemap gewoon WINDOWS is.

idd, met een w98 bootflop kun je via fdisk de active schijf instellen.
Ok, zo moet ik er wel uitkomen denk ik! En anders, er is daar nog een pc met internet dus dan kan ik altijd nog posten/nakijken!
Alvast bedankt voor de snelle reactie,
Stevenp

• stevenP
Hmm, ben nu hier bij die vriend. Hij herkend 1 van de schijven niet meer... wat ik ook doe met de jumpers hij ziet er maar 1... Soms de 1 soms de andere! Ik ben zelf aan de gang gegaan met de jumpers omdat ik dacht dat de D: als primary moest. Ook allebij op cable select ziet hij er maar 1. Iemand tips? En welke schijf ik ook laat herkennen, bij fdisk zegt hij dat hij geen fat of fat32 partitie ziet. Vind je t gek, t is NTFS 8)7

*sidenote: die fdisk komt van een bootflop van win 98SE

jumper settings zijn als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://img98.exs.cx/img98/7788/jumpers4lw.png
de 1e en daar onder de 2e

[ Voor 19% gewijzigd door stevenP op 04-01-2005 14:32 ]

• newpegasus

newpegasus

Hertog

op cable select zou het eigenlijk altijd moeten werken met de computers van tegenwoordig. maar anders moet je even op de schijven zelf kijken, daar staat hoe de jumpers moeten staan. wij kunnen zo ook niet zien als het goed staat.

de schijf waarop je windows wil zetten (de primary dus) zal de master moeten worden, en de andere schijf de slave. als het niet werkt zou ik alleen even de primary schijf eraan hangen, dat is toch de enigste die je op het moment nodig hebt.

dan prop je de windows xp cd erin en laat je hem booten naar de de setup. dan kun je eventueel je schijf formateren of rechtstreeks de installatie doen.

• stevenP
OK, ik heb nu die schijven eruit geschroeft, de D: alleen erin gedaan, ben in fdisk gekomen, zag 1 partitie van ~17gb met NTFS. Helemaal geweldig, ik heb m active gemaakt en nu als ik boot naar de HDD zegt hij dat hij de NTLDR mist.. en kan ik alleen ctrl-alt-delete drukken om te rebooten... iemand?

*sidenote: er staat windows op die grote NTFS partitie als partition magic m niet heeft verkloot

• newpegasus

newpegasus

Hertog

dat is al vooruitgang, iig. ik het die foutmelding ook wel eens gehad, dat NTLDR. met zoeken kwam ik hierop uit: "NTLDR" zeg iemand dat iets?

het OS heeft dat bestand nodig om te kunnen starten. of het bestand ontbreekt of het is corrupt. als ik jouw was zou ik windows over de bestaande installatie installeren. Dan houd je wel gewoon al je bestanden, alleen ben je dan je instellingen kwijt.

• stevenP
newpegasus schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 15:52:
dat is al vooruitgang, iig. ik het die foutmelding ook wel eens gehad, dat NTLDR. met zoeken kwam ik hierop uit: "NTLDR" zeg iemand dat iets?

het OS heeft dat bestand nodig om te kunnen starten. of het bestand ontbreekt of het is corrupt. als ik jouw was zou ik windows over de bestaande installatie installeren. Dan houd je wel gewoon al je bestanden, alleen ben je dan je instellingen kwijt.
Ik ga eerst eens even een repair install proberen, kijken of dat werkt en dan ja zit dat toch wel dicht bij te komen ja...

//edit: Nou inderdaad, dat is dus eroverheen installeren, dan maar word opnieuw installeren :p

[ Voor 10% gewijzigd door stevenP op 04-01-2005 16:08 ]

• stevenP
Nou, na het overwriten van die installatie draaid hij weer als nooit ervoor! Ik heb nu ook die 2e schijf aan de praat. De bios herkende m niet omdat hij niet geformatteerd was ofzo, want ik hing m eraan, niks in de bios en wel in windows! |:( Maargoed, ben nu weer thuis, alles doet t daar dus onwijs bedankt voor de hulp!

slotje?

Pagina: 1