[Java] Development op OSX

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-02 12:22
Zijn er hier ook toevallig personen die mijn allerlaatste reserveringen ten aanzien van een overstap naar een gloeiend nieuwe iMac kunnen wegnemen?

Ik ben Java developer in de dagelijkse praktijk en het zou natuurlijk erg fijn zijn als ik, naast gewoon lekker aanklooien met iLife en wat er verder nog te krijgen is, ook gewoon lekker kan Eclipsen op de mac.

Nu heb ik dit gelezen: http://developer.apple.com/tools/eclipse.html
En dat is allemaal wel positief. Maar toch ben ik benieuwd naar ervaringen uit de eerste hand, ipv een marketing afdeling.

offtopic:
(En hoe zit dat met Panther en Tiger? Kun je gratis upgraden of kost je dat 150 euro?)

Wel een gave helpdesk trouwens, je belt de extensie van de persoon die ik al is gesproken heb en je krijgt voicemail. Als tie morgen netjes terug belt, dan heeft ie bijna zeker een bestelling. :P

Ben verder erg benieuwd hoe enthousiast ik van mn nieuwe systeem wordt. Heb er lang over gedaan en uiteindelijk gaf het uurtje spelen in een Apple store de doorslag.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:01
Over upgraden kan je dit mss in de gaten houden: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=33746

Java heb ik verder geen ervaring mee :)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Java op de Mac is eigenlijk niet zo heel anders dan onder Windows, behalve het feit dat alles meteen werkt en je niet hoeft te klooien met class paths enz.

Al je Java programma's draaien er vrijwel precies hetzelfde, zelf werk ik op het moment veel met JSP/Servlets/Tomcat/MySQL en dat draait allemaal veel makkelijker dan onder Windows.

Verder is het is fijn dat je ook de Mac OS X look& feel van Swing direct kan testen.

Als je specifieke vragen hebt over het ontwikkelen met Java op, of voor de Mac kun je al je vragen kwijt op de Java-Dev mailinglist: http://lists.apple.com/mailman/listinfo/java-dev

Met Apple's xCode Tools kun je ook Java devven, maar dat werkt nog niet echt geweldig, dat zou in Tiger verder uitgewerkt zijn, maar als je je eigen IDE gebruikt boeit dat dus niet zo.

Het enige nadeel is dat de releases van de JVM wat achterlopen, je zult het dus voorlopig nog met 1.4.2 moeten doen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• MacWolf
  • Laatst online: 06-09-2024
Waarschijnlijk zal de Java release bij Tiger (Mac OS X 10.4) helemaal bij zijn. Apple heeft de laatste jaren hard moeten werken om Java in zijn geheel te porten naar OS X, op internet is wel te lezen hoeveel werk daarin heeft gezeten.

Apple heeft een paar erg leuke extra's bij Java op de Mac geleverd, waaronder bijvoorbeeld een aantal opties om een Java applicatie er echt uit te laten zien als een Mac applicatie (menubalk verschijnt bijv. aan de bovenkant van het scherm i.p.v. in het window door een aantal opstart opties mee te geven: http://developer.apple.co...4SysProperties/index.html)

De 'Godfather' van Java ontwikkelt trouwens ook op de Mac: http://www.apple.com/pro/science/gosling/

Daarnaast is Java op Mac OS (in tegenstelling tot bijv. op Windows) een echt onderdeel van je systeem: http://www.apple.com/macosx/features/java/
Om deze reden mag je er wel van uitgaan dat de systeemondersteuning van Apple goed is m.b.t. Java. Dit jaar (ik denk rond februarie/maart) verschijnt er trouwens ook eindelijk een versie van de Xcode IDE die (naar mijn mening) echt geschikt wordt voor Java ontwikkeling, omdat code completion vanaf dat moment ook gaat werken voor Java: http://www.apple.com/macosx/tiger/xcode.html

Er zijn natuurlijk wel kleine platform verschillen en als je een applicatie ontwerpt voor meerdere platformen, zijn er zaken waar je rekening mee moet houden. Informatie hierover is te vinden op de Apple site, hier volgen enkele voorbeelden: http://developer.apple.co.../chapter_5_section_2.html

Meer info over Java op Mac OS is op de Apple Developer site te vinden: http://developer.apple.com/java/

[ Voor 19% gewijzigd door MacWolf op 02-01-2005 23:11 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• The - DDD
Ehj, tnx voor de info.... :)

Dat Gosling Apple was, wist ik echt niet.

Enne 1.4.2 JDK en geen Java 5 is natuurlijk jammer, maar dat zal vast zeer snel veranderen en tot die tijd, 1.4.2 is ook nog maar net main stream op dit moment.

Last stop, financiën. Zodra ik het geld bij elkaar heb... :P Spannend... Ga nog wel even de aankondigingen van 11 janurari afwachten, da's altijd zo'n moment om het product gamma een beetje af te prijzen in afwachting van nieuwe producten.

Zit alleen nog te twijfelen over iCare, maar dat is een kwestie van hoeveel zekerheid wil je hebben. Op zich is het wel aantrekelijk om eventuele reparaties tegen maximaal materiaal kosten te kunnen laten uitvoeren, zeker gezien het feit dat ik niet thuis ben in het binnenste van een Mac en het toch dunner gezaaid zijn van expertise op dat gebied.

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
De meeste mensen die ik spreek raden Apple Care aan... ik ga het ook doen. Mocht er wat gebeuren (helemaal bij een laptop) dan zijn de kosten er zo uit.

• lowfi
  • Laatst online: 22:01
applecare kan je tot een jaar na aanschaf nog nog nemen. Dan blijven de eerste kosten wat lager....

[ Voor 5% gewijzigd door lowfi op 04-01-2005 09:37 ]

• MacWolf
Als je een iMac of PowerMac gaat kopen, dan zou ik geen AppleCare nemen, tenzij je Mac in het eerste jaar problemen toont, dan is het handig om (voor de zekerheid) de garantieperiode te verlengen. Bij een desktop Mac kun je de meeste onderdelen ook zelf vervangen, daarmee vergeleken is AppleCare erg duur.

Bij een PowerBook is het raadzamer om AppleCare te nemen, gezien deze laptop een dure aanschaf is en moeilijker te repareren dan een desktop Mac.

EDIT: Nog een linkje met info voor je - Java IDE's voor de Mac: http://www.macdevcenter.c...4/16/osx_java.html?page=1

[ Voor 14% gewijzigd door MacWolf op 04-01-2005 09:58 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Johnny

Johnny

@MacWolf
Let wel op dat dat artikel al bijna 2 jaar oud is, en er dus eigenlijk niet meer zoveel van klopt aangezien alle besproken IDE's inmiddels al een aantal versies verder zijn.

@AppleCare
Helemaal leuk als bijvoorbeeld je laptop in het eerstejaar kapot (total loss) gaat, je hem verkoopt omdat je een nieuwe wint, of gestolen wordt terwijl je al 3 jaar extra AppleCare hebt betaalt... Wacht gewoon een jaartje.

[ Voor 32% gewijzigd door Johnny op 04-01-2005 18:49 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• MacWolf
Trouwens: het is wellicht goedkoper om de laptop te verzekeren bij een bank en dan ook tegen diefstal. Dat heb ik ook gedaan bij mijn Mac's en iPod en is in totaal veel goedkoper. AppleCare verzekerd bij mijn weten niet tegen diefstal.

EDIT: Artikel was idd. al bijna 2 jaar oud, was ik vergeten te vermelden.

Maar het is goed te weten dat er zoveel verschillende Java IDE's voor de Mac zijn te krijgen:
* JEdit
* Eclipse
* NetBeans
* SunONE Studio (vroeger bekend onder de naam Forte)
* Xcode 2
* e.v.a.

[ Voor 39% gewijzigd door MacWolf op 04-01-2005 23:35 ]

• The - DDD
Poeh, al die geruchten aangaande de elfde... Wacht het toch maar even af, kijken of er misschien een herziene versie van de iMac uitkomt in maart.

• MacWolf
Er zou zelfs een herziene versie van de iMac kunnen uitkomen in Januari denk ik, gezien de huidige iMac was geintroduceerd in September 2004. Stiekem hoop ik daar op, want ik wil dit jaar een iMac kopen, liefst met een iets betere grafische kaart en standaard meer gehuegen.

• The - DDD
Dat zou wel heel erg cool zijn. Maar effe zien dan.

Maar waar haal je die info vandaan?

En dit is natuurlijk ook een voorteken of gewoon een koers aanpassing: Prijsverlagingen @ Apple

Discussie over de mogelijke gevolgen van de prijsverlaging, graag in dat topic. Blijft de boel een beetje bij elkaar.

[ Voor 106% gewijzigd door The - DDD op 06-01-2005 22:39 ]

• MacWolf
Ik schud die info uit mijn eigen mouw. De enige reden waarom ik denk dat het misschien mogelijk is dat er een nieuwe iMac uitkomt, is omdat het huidige model alweer zo'n 4 maanden oud is.

De MacRumors buyersguide zegt dat de iMac op de gemiddelde lifecycle is, en dat we nog gemiddeld 60 dagen moeten wachten op een nieuw model.

• The - DDD
Damn, ik heb vanavond eens mijn browsertje door de mac developers site laten lopen. Je krijgt echt veel gewoon gratis. En het is allemaal zo ontzettend geintegreerd met Java... * kwijl *

Een voorbeeldje:
http://developer.apple.com/tools/sharkoptimize.html

• MacWolf
Dat is ook niet zo vreemd. Apple ziet sinds Mac OS X zo'n beetje het belang van ontwikkelaars op het platform, daarom worden bijv. Developer Tools gratis meegeleverd met het OS en daarom richt Apple zich ook erg op de Unix/Open-Source en Java wereld.

Shark is slechts 1 applicatie van een grote groep optimalisatie applicaties. Voorbeelden:

Performance Tools
BigTop
MallocDebug (kijken naar Memory Allocations)
ObjectAlloc (kijken naar Objecten in geheugen)
QuartzDebug (Debuggen van foutjes in de grafische schil)
Sampler (Een sample nemen van je geheugen op een bepaald tijdstip)
Shark (Applicatie waar je de link van liet zien)
Spin Control (Om een spinning beachbal of death te debuggen)
Thread Viewer (Kijken naar threads, zaken die tegelijkertijd worden uitgevoerd)

Java Tools
Jar Bundler (Makkelijk een JAR maken)
JavaBrowser (browsen door documentatie van classes en methoden)

Graphic Tools
OpenGL Driver Monitor
OpenGL Profiler
OpenGL Shader Builder (Voor iedereen die zelf makkelijk pixel/vertex shaders wil maken)
Pixie (Pixels bestuderen)

Utilities
Bluetooth Monitor
Packet Decoder2 (voor Bluetooth)
FileMerge (Om bestanden samen te voegen of diff's uit te voeren)
icns browser (Icoontjes bestuderen)
Icon Composer (Icoontjes maken)
IORegistryExploren (Bestuderen van de Invoer/Uitvoer registers)
MacPython-2.3 (Sommige ontwikkelaars ontwikkelen in Python)
PackageMaker (een soort zelfde tool als JAR Bundler, maar dan alleen voor MacOS applicaties)
PEFViewer
Property List Editor (Op de Mac worden instellingen vaak opgeslagen in property lists, die is een XML formaat en met deze tool kunnen dergelijke bestanden veilig en makkelijk worden bekeken/aangepast)
Repeat After Me (voor spraakherkenning)
SRLanguageModeller
USB Prober (kijk wat er met USB gebeurt)

Java Tools als Apache Ant zijn ook te vinden, evenals de JBoss applicatieserver, hoewel Tomcat bijv. ook geinstalleerd kan worden: http://developer.apple.com/internet/java/tomcat1.html
Daarnaast zijn nog vele andere developer applicaties/tools te vinden...

PHP is geloof ik ook een onderdeel van de installatie en als je ook van MySQL gebruik wilt maken, hoef je alleen de volgende tutorial te volgen: http://developer.apple.com/internet/opensource/osdb.html

Edit: MacDevCenter van O'Reilly heeft trouwens ook veel goede tutorials. Tim O'Reilly zelf is ook geschwitched naar de Mac, daarom hebben ze ook best veel OS X boeken op de markt gebracht.

[ Voor 90% gewijzigd door MacWolf op 08-01-2005 12:11 ]

Verwijderd

Het zou ondertussen beter moeten zijn, maar Eclipse 2.x was niet echt bijster snel op de Mac. Dit kwam doordat de onderliggende widget toolkit (SWT) nog maar in beta was. Dit zou met 3.0 beter moeten zijn.

Het nadeel van Apple is wel dat je om je JVM up te graden, je ook je hele systeem moet upgraden. Ik draai zelf OS X 10.2, en kan dus niet even makkelijk Eclipse 3.0 installeren, die heeft namelijk Java 1.4 nodig en die heb je weer alleen met OS X 10.3.

Nu zou ik opzich geen bezwaar hebben tegen het updaten van mijn OS, als Apple nu maar eens met goedkopere update versies kwam voor gebruikers van de voorgaande versies. Nu maakt het niet uit welk OS je hebt, je betaalt altijd de volledige mep. Sommige zeggen dat elke Apple OS licentie een upgrade is omdat je Mac kwam met een Apple OS, maar het blijft zuur dat als je net 10.2 gekocht heb, je net zoveel moet betalen als iemand die van 9.1 overstapt en nog nooit een OS los gekocht heeft.

Hoewel Java opzich bijzonder goed draait op de Mac (SWT is namelijk grotendeels native en loopt dus helemaal niet via de JVM), ervaar ik het toch als een heel groot nadeel dat de JVM aan het OS is gekoppeld en het OS weer aan een heel hoge prijs gekoppeld is. Apple is wat dit betreft erger dan MS.

• Johnny

Johnny

Ik heb vanavond Eclipse 3.1 op 10.3.7 geinstalleerd, maar het is nu al twee keer vastgelopen, en ik heb nog maar 3 regels code geschreven, door de help gebladerd, en een paar knoppen op de werkbalk ingedrukt :(

Verwijderd

Johnny schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 23:20:
Ik heb vanavond Eclipse 3.1 op 10.3.7 geinstalleerd, maar het is nu al twee keer vastgelopen, en ik heb nog maar 3 regels code geschreven, door de help gebladerd, en een paar knoppen op de werkbalk ingedrukt :(
Grapjas! :)

Dat overkomt me onder andere platformen ook regelmatig. 3.1 is nog een hele vroege beta, waarvan pas over 6 maanden(!) de eerste release van geplanned staat.

Je kunt beter even 3.01 proberen, de huidige stable. (of bedoelde je die ook en is 3.1 een typo???)

• Johnny

Johnny

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 00:11:
[...]

Grapjas! :)

Dat overkomt me onder andere platformen ook regelmatig. 3.1 is nog een hele vroege beta, waarvan pas over 6 maanden(!) de eerste release van geplanned staat.

Je kunt beter even 3.01 proberen, de huidige stable. (of bedoelde je die ook en is 3.1 een typo???)
Het is inderdaad 3.0.1, ik heb hem nu toch maar weer opgestart en nog geen crashes, maar ik heb ook nog niet veel gedaan...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Eclipse 3.0.1 draait bij mij prima in OSX, geen crashes mee gezien. Heb je wellicht brak geheugen? :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Ma_rK
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07-2025
Ik heb zelf een apple g4 933 en daar draait eclipse op. Er zit slecht 256 MB aan geheugen in de machine en dat is eigenlijk te weinig (draait prima hoor maar je kunt er niet teveel ernaast open zetten). En eclipse is gewoon zo'n geweldig coole app _/-\o_ . Daar is zo goed over nagedacht.

Mijn collega's gebruiken windows met daarop eclipse en er wordt ook gebruik gemaakt van een CVS. Daait ook prima maar op een apple ziet het er gewoon geiler uit :9~

Verwijderd

Is het helemaal niet mogelijk om Sun linux jvm's onder os x te draaien? (Performance maakt dan weinig uit, puur voor testen).

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Sun maakt ueberhaupt geen PowerPC jvm en aan een linux versie heb je sowieso geen moer want osx is nu eenmaal geen linux. Nee dus.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Ah jammer, ik dacht aan de linux compatiblity tool die je in freebsd kan gebruiken om toch Java te draaien.

Verwijderd

Voor een systeem wat cross-platform moet zijn maakt Sun bedroevend weinig JVM versies zelf. De bedoeling was min of meer dat voor elke platform dat door een third party gedaan zou worden. Zo was in het in het begin ook met MS, maar dat ging niet helemaal goed zoals we allemaal weten. Apple heeft altijd een eigen VM gemaakt.

Sun zelf doet alleen Solaris, Windows en na veel geheibel tegenwoodig ook Linux.

Irix, hp-ux, aix, *bsd, embedded platformen, etc mogen het allemaal zelf uitzoeken.

Verwijderd

Is het eigenlijk wel mogelijk meerdere jdk's te installeren? Is het een installatiepakket wat je zelf op een andere locatie kan plaatsen of is het echt een onderdeel van het os?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 10:50:
Is het eigenlijk wel mogelijk meerdere jdk's te installeren? Is het een installatiepakket wat je zelf op een andere locatie kan plaatsen of is het echt een onderdeel van het os?
Het is in redelijke hoge mate een deel van het OS. Dat Apple java belangrijk vind blijkt ook wel uit het feit dat de enigste andere language binding voor de cocoa libs java is.

Er komen wel af en toe losse updates uit voor java, maar dat zijn voornamelijk implementatie bug fixes (die dan een eigen versie nummer aan de officiele jdk revisie toevoegen).

Voor zover ik weet kun je niet meerdere jdk's op je systeem hebben, maar ik heb dat eigenlijk nooit geprobeerd. Iniedergeval zit een jdk vast aan je OS versie (zie post van mij boven), dus ik denk dat het niet kan. Bv, JDK 1.3 zit vast aan OS X 10.2, en JDK 1.4 aan OS X 10.3, JDK 1.5 (J2SE 5.0) zal OS X 10.4 exclusive worden.

M.a.w. een update van je JVM kost je zo'n 160 euro :( Daar krijg je natuurlijk ook een *heleboel* meer voor, maar als het je alleen om de JVM te doen is, is dat erg zuur.

Verwijderd

Hm, dat is wel een uitermate groot nadeel van Mac.

Het was ook te mooi om waar te zijn. En een fijn os, bsd onder de motorkap en snelle Java, in de computerwereld kunnen dat soort utopieen natuurlijk niet echt bestaan :-).

• MacWolf
Bij mijn weten zijn er 2 JVM's op de Mac standaard geinstalleerd, nl. 1.3.1 en 1.4.x. Betekend dit niet dat er ook meerdere JDK's geinstalleerd kunnen zijn?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

MacWolf schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 00:20:
Bij mijn weten zijn er 2 JVM's op de Mac standaard geinstalleerd, nl. 1.3.1 en 1.4.x. Betekend dit niet dat er ook meerdere JDK's geinstalleerd kunnen zijn?
Onder 10.3 zijn er idd twee JVM's: 1.3.1 en 1.4.2. Zie ook Java 1.4 Development for Mac OS X: Java, Built In. Daar staat overigens dat de 1.4.2 JVM en JDK los te downloaden zijn. Wellicht dat dat ook met 1.5 gebeurd. Finding Your Way Around is ook wel interessant om te lezen. Heck, heel de ADC Reference Library is interessant om te lezen :P

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• maqish
  • Laatst online: 26-01 16:42
Ik heb nu netbeans geinstalleerd op mijn imac G5, maar die hangt vrij regelmatig zonder duidelijke reden. Ik zal eclipse maar eens installeren.

Maq

• Johnny

Johnny

maqish schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 21:09:
Ik heb nu netbeans geinstalleerd op mijn imac G5, maar die hangt vrij regelmatig zonder duidelijke reden. Ik zal eclipse maar eens installeren.

Maq
Ik gebruikte ook Netbans voor Eclipse... dat werkte ook niet lekker, het was traag, crashte vaak en de interface was lelijk en helemaal niet afgestemd op Mac OS X en het gebruik van 1 muisknop. Het zou iets beter moeten zijn in versie 4, maar dat is nog steeds een Beta, waarin je dus ook de nodige crashes kan verwachten. Netbeans op de Mac is op dit moment dus gewoon niet practisch.

Pagina: 1