Toon posts:

P4PE compatibiliteit met P4 3,06GHz 1MB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Onlangs een pentium 3.06 ghz met 1 mb cache geheugen gekocht.
Deze in mijn p4pe gezet maar ik kreeg steeds terugkomende beeps en geen beeld, de koeling draaide wel.

Vervolgens in de handleiding gekeken en tot mijn verbazing wordt maar 512kb cache ondersteund, althans de 256 en 512 staan vernoemd in de handleiding en op de asus site.

Nu kan het probleem van geen beeld ook liggen aan de 800mhz frontside bus, maar voordat ik opportunistisch de laatste bios erin gooi en 1 slotje met 400 mhz geheugen om aan de '800fsb limitation' als vernoemd op de asus site te voldoen vraag ik me af:

Is het mogelijk om een 1 mb cache processor in een p4pe te draaien?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je moet niet naar de chache kijken van een processor volgens mij... ;)
Waar je sowieso naar moet kijken, is de socket... Komen die overeen, dan past het, en zal het hoogstwaarschijnlijk ook werken, mocht het (nog) niet werken, dan kan je altijd nog kijken naar een BIOS update, op de site van de fabrikant van het moederbord (In jouw geval geloof ik ASUS) ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Socket 478 for Intel® Pentium® 4/ Celeron up to 3GHz+
On-die 512KB/256KB L2 Cache with full speed
Intel® Hyper-Threading Technology ready
New power design supports up to 3.06GHz CPU speed and above
Dus zo te zien wordt jouw cpu niet ondersteund.
Heb je de laatste bios erop staan?
Het zou kunnen dat het dmv een latere bios verholpen is (maar meestal werkt je systeem wel alleen herkend hij je cpu niet).

Verwijderd

Asus brengt veel nieuwe bios updates uit waarin 1 x meestal veel meer proccesors worden ondersteund . Maar of die van jouw ook de nieuwe prescott ondersteund geen idee

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 02 januari 2005 @ 17:19:
[...]

Dus zo te zien wordt jouw cpu niet ondersteund.
Heb je de laatste bios erop staan?
Het zou kunnen dat het dmv een latere bios verholpen is (maar meestal werkt je systeem wel alleen herkend hij je cpu niet).
Ik heb er de laatste bios op staan revision 1007. In het lijstje van Asus qua ondersteunde processoren staan alleen 512 kb cache en 256. Ik vond het een beetje maf aangezien ik dacht dat de cache niet een limit zou zijn. Maar nu ik er langer over nadenk, idd, de bios zal wel moeten weten hoe de processor aan te sturen. Als de bios geen 1mb cache herkent dan houdt het op.
Ik zal de bios updates nauwkeurig nagaan mbt cache geheugen.
Er zijn ook zgn. limitations voor het runnen van 800 fsb, gelukkig kan ik daar wel aan voldoen (1 dimm plaatsen van 400 mhz ).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2005 17:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
In het totaaloverzicht van ondersteunde processoren ziet het er triest uit voor m'n 1m b cache:

http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx

In het overzicht zie je 'since bios' en since pcb. Nu weet ik sinds bios bedoelen ze mee sinds het revisienummer wat in de kolom staat. Maar wat bedoelen ze met pcb??
voor 3.06 staat er nl. in die kolom 1.02

De laatste update van bios voor p4pe dateert uit november 2003..ook al een beetje maf aangezien zo'n 1mb cache gewoon een kwestie van biosaanpassing is lijkt me
Door de e in de naam 3ghze is het ook nog eens een prescott gebaseerd op andere transistorafstanden, lekker, ik kan het wel shaken :(

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2005 19:00 ]

Verwijderd

Tja dat is kut ja , maar ja dan spaar je toch ff voor een nieuw moederboord . De p4p800e deluxe is ook niet echt super duur en die ondersteund wel jouw nieuwe cpu . :)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Ehh je hebt het over een 800MHz FSB terwijl de P4 3.06 een FSB van 533MHz heeft, niet zo gek dat die wat moeilijk doet ;)

En PCB is de revisie van je moederbord, staat ergens op je moederbord een nummertje meestal met PCB ervoor :)

[ Voor 32% gewijzigd door FastBunny op 02-01-2005 20:08 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-08 09:50

Haan

dotnetter

Het klopt dat de p4pe die processor niet ondersteunt. Kwam ik ook achter :(. Maar de p4pe 2 kan het wel :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Sir_Killalot
  • Laatst online: 04-08 10:53
Nog iets, volgens mij heeft alleen de 3.06 GHz Xeon 1MB cache :?

[ Voor 9% gewijzigd door Sir_Killalot op 02-01-2005 20:23 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-08 07:14

Rmg

Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 18:13:
In het totaaloverzicht van ondersteunde processoren ziet het er triest uit voor m'n 1m b cache:

http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx

In het overzicht zie je 'since bios' en since pcb. Nu weet ik sinds bios bedoelen ze mee sinds het revisienummer wat in de kolom staat. Maar wat bedoelen ze met pcb??
voor 3.06 staat er nl. in die kolom 1.02

De laatste update van bios voor p4pe dateert uit november 2003..ook al een beetje maf aangezien zo'n 1mb cache gewoon een kwestie van biosaanpassing is lijkt me
Door de e in de naam 3ghze is het ook nog eens een prescott gebaseerd op andere transistorafstanden, lekker, ik kan het wel shaken :(
met since pcb bedoelen ze vanaf welke revisie van het board zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi bedankt .Na uitgebreide tests (ook in de computerzaak) is het niet gelukt.
De p4pe ondersteunt wel 800 FSB (staat ook op de asus site). De grap is als ik mijn oude processor erin doe met 400mhz geheugen op de eerste brug dat het zaakje ook niet start. De asus site die stelt dat je 800FSb aan het draaien kan krijgen met een 400 mhz geheugen is twijfelachtig. Niet zo gek omdat het moederbord in feite ddr 333 mhz is.

Asus site:
*800MHz FSB CPU is not the default specification of this motherboard. If you decide to overclock with Intel Pentium 4 processor on 800MHzm FSB, DDR400 DRAM module is a must.

1) Apply only one DIMM
2) Download the latest BIOS and the P4PE series will automatically upgrade to 800MHz FSB.
3) Only supported Northwood/WM CPU

Ze geven duidelijk aan alleen northwood wordt ondersteund (dus geen prescott). Wel maf dat ze 400 mhz geheugen adviseren terwijl het mobo dat ook vertikt, in samenwerking met de oude proc die niet hangt start de boel dan nl. ook niet op.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2005 00:31 ]

• Sir_Killalot
  • Laatst online: 04-08 10:53
zal je niet eerst goed uitzoeken welke proc je hebt want een P4 3,06 GHz met 1MB cache bestaat niet :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sir_Killalot schreef op zondag 02 januari 2005 @ 20:22:
Nog iets, volgens mij heeft alleen de 3.06 GHz Xeon 1MB cache :?
Inderdaad. Verwar je het niet met de gewone 3,0GHz @ 800? Kijk anders op je aankoopbewijs. Daarnaast, met een FSB van 200MHz kun je met hele multipliers geen klok van 3066MHz maken :+

Verwijderd

Ik heb nog wel een MSI 865Pe Neo 2 of MSI 875Pe Neo 2 bord voor je. Ondersteunt wel prescott en 400Mhz dimmen, en D.O.T. ( Dynamic Overclocking Technology :) )

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik ken het hele bord verder niet, maar ik heb een P4P800E-Deluxe, en dat 800 zal misschien slaan op het feit dat hij een FSB van 800 Mhz ondersteunt...

Daarbij is het idd zo dat je of een Northwood, 512Kb cache, 3,06Ghz, 533Mhz FSB hebt, of een Prescott, 3,0 Ghz, 1024Kb cache, 800Mhz FSB...

Zoek anders een oud Celeronnetje of een andere Northwood om mee te testen, die draaien op een FSB van resp. 400 en 533 Mhz.

Waarschijnlijk moet je dus voor een nieuw mobo gaan, dat van mij is een fijn mobo met veel features voor rond de 120 euries. Zeker aan te raden. Zet anders dit mobo in Vraag&Aanbod?

[ Voor 28% gewijzigd door Tim_R op 04-01-2005 12:27 ]

Pagina: 1