Toon posts:

Dode Pixels bij Canon S1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in September vorig jaar (2004) een S1 van Canon gekocht. Erg tevreden over t beestje, maar nu viel mij van de week het volgende op:

Afbeeldingslocatie: http://www.vlex-online.com/vlex/dodepixel.jpg

Op het eerste oog leken mij dit dode pixels, alleen als je er iets op inzoomed (rechter plaatjes) zie je dat er antialiasing op zit en t eigenlijk VEEL meer pixels zijn, dan 1 per keer.

Weet iemand misschien wat dit zou kunnen zijn? Het is geen rans op mn lens want die heb ik grondig schoon gemaakt, en dit blijft en zit op elke foto op dezelfde plek.

Alvast bedankt! Groeten,

Vlex

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:46
Het lijkt mij een hotpixel, deze treden op bij langere sluitertijden.
En dit ziet er uit als een nachtopname, dus daar zal wel een lange sluitertijd mee gepaard gaan. Opzich geen onoverkomelijk probleem, even wegklonen (als ze uberhaupt opvallen) en zo vaak zul je geen nachtopnamen maken toch?

Er zijn zelfs programmatjes voor om ze automagisch weg te halen, bijvoorbeeld: http://www.girder.nl/hpk/

En nog één, met meer info/uitleg over hotpixels:
http://www.mediachance.com/digicam/hotpixels.htm

Als je er overdag ook last van hebt dan is het een ander verhaal.

[ Voor 23% gewijzigd door Xtuv op 02-01-2005 17:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Xtuv schreef op zondag 02 januari 2005 @ 17:22:
Het lijkt mij een hotpixel, deze treden op bij langere sluitertijden.
En dit ziet er uit als een nachtopname, dus daar zal wel een lange sluitertijd mee gepaard gaan. Opzich geen onoverkomelijk probleem, even wegklonen (als ze uberhaupt opvallen) en zo vaak zul je geen nachtopnamen maken toch?

Er zijn zelfs programmatjes voor om ze automagisch weg te halen, bijvoorbeeld: http://www.girder.nl/hpk/

En nog één, met meer info/uitleg over hotpixels:
http://www.mediachance.com/digicam/hotpixels.htm

Als je er overdag ook last van hebt dan is het een ander verhaal.
Dit is een avond opname, idd met een wat langere sluitertijd. Maar hij is dus maar paar maandjes oud, dus ga zeker terug naar de winkel want dit vind ik echt niet kunnen.

EDIT: Hmm ok, na t lezen van de 2e link; t 'hoort' dus ongeveer bij camera's?... beetje raar want zo lange sluitertijd was t nou ook weer niet:

1/3 sec met F3,1

Lijkt me toch niet kloppen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2005 18:36 ]

• Type-R
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-02 21:07

Type-R

One Minute Shakin

met 1/3e seconde hoor je zoeits natuurlijk niet te hebben - gewoon terug ermee naar de winkel waar je em hebt gekocht. Heb ik ook gedaan met me A60, netjes paar weken later me A60 dead-pixel-loos :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb even een test gedaan, lensdop voor de lens, F2.8, en schieten maar op steeds andere sluitertijdwaardes. Uitkomst:

Blauwe pixel (streepje) wordt met moeite zichtbaar vanaf 1/60 sec en (te) goed zichtbaar vanaf 1/30.

Wit stipje wordt met moeite zichtbaar vanaf 1/60 en (te) goed zichtbaar vanaf 1/40.

Wat ik erg raar vind is dat beide pixels verdwijnen bij een sluitertijd hoger dan 1 sec.

Terwijl 'normale' hot pixels juist pas zichtbaar horen te worden bij een sluitertijd hoger dan 1 a 2 sec.

• Barney
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09-2025

Barney

nee, ik kan niet darten

Misschien past je camera boven de 1 sec automatisch een soort hotpixel removal toe?

PW5 DH Deluxe | Conroe 6600 @ 3,4 GHz (380x9) | Zalman 8000 | 2GB DDR2 GEIL pc6400 | Sapphire 1900XTX | 2x Maxtor 250GB RAID0 | Acer 1951c |

Verwijderd

Topicstarter
Barney schreef op zondag 02 januari 2005 @ 19:59:
Misschien past je camera boven de 1 sec automatisch een soort hotpixel removal toe?
Dat is echt een scherpe opmerking :) ff opgezocht in handleiding, en ik citeer:

"langere sluitertijden van 15 tot 1,3 sec. of meer functioneren met ruisreductie"

Dus vandaar dat ze vanaf 1 sec weg zijn. Maar dan zit ik nog met de hotpixels daaronder...

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-02 09:06
Ik had met mn HP camera precies hetzelfde en die werd zo omgeruild voor een nieuw exemplaar.

• Johnvh
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 13:05
Ik heb het met mijn S1 IS ook gehad
Ik ben ermee terug gegaan, en kreeg een goed model.

Deze had na 2 weken ook last van 2 hot pixels die zichtbaar waren, ook toen weer terug naar de winkel gegaan.
Na meer dan 4 weken (cameraloos) kreeg ik h'm terug, ze hadden h'm opgestuurd naar Canon.

Nu heb ik nog steeds 1 hot pixel erin zitten, maar ik heb me er maar bij neergelegd :)

Hopelijk heb jij meer geluk!

Verwijderd

Topicstarter
Johnvh schreef op zondag 02 januari 2005 @ 22:32:
Ik heb het met mijn S1 IS ook gehad
Ik ben ermee terug gegaan, en kreeg een goed model.

Deze had na 2 weken ook last van 2 hot pixels die zichtbaar waren, ook toen weer terug naar de winkel gegaan.
Na meer dan 4 weken (cameraloos) kreeg ik h'm terug, ze hadden h'm opgestuurd naar Canon.

Nu heb ik nog steeds 1 hot pixel erin zitten, maar ik heb me er maar bij neergelegd :)

Hopelijk heb jij meer geluk!
Ai... dat hoop ik ook ja. Bij jou is ie ook bijna altijd zichtbaar dus?

• Johnvh
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 13:05
Die van mij is altijd zichtbaar,
maar gelukkig moet je er soms echt naar zoeken :)

Bij foto's die met een hogere ISO waarde genomen (200+) is hij amper te zien gelukkig

Uiteindelijk heeft het naar Canon sturen dus toch nog zin gehad, eerder was de pixel namelijk op alle foto's zeer goed te zien :)
Pagina: 1