DDR400 cas2 of DDR434 cas2,5

Pagina: 1
Acties:

• Thas
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-07 18:50
Hey mensen,

Ik ga een nieuwe pc samenstellen en daarbij heb ik nog twijfels over welk geheugen het beste is. Ik kwam uiteindelijk uit op 2 mogelijkheden. Het systeem wordt: Athlon64 3000+, MSI K8N Neo-FSR en (oud) GF4 Ti4600. Ik wil 512 MB hebben en om de dual channel functie te gebruiken wordt dat dus 2 x 256 MB. Ik ben van plan om de spullen te overclocken, om te gamen. Uiteindelijk vond ik deze 2:

Kingston HyperX pc3200 DDR400 cas 2-3-2-6-1 Matched pair en
Kingston HyperX pc3500 DDR434 cas 2,5-3-3-7-1 Matchd pair

Ze kosten hetzelfde (96€) dus dat maakt niet uit. Nou weet ik niet welke ik zal nemen, met het oog op overclocken denk ik dat de pc3500 wat stabieler is, maar de pc3200 heeft weer een net wat lagere cas. Ik ga ervan uit dat het verschil niet groot is, maar ik wil toch graag de beste voor mijn situatie. Wat denken jullie?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:38
CAS Doet er niet zo toe op hogere snelheden.
Veel verschil zal die halve eenheid niet maken imho.
Helemaal als je dat PC3500 geheugen verder kunt klokken dan dat PC3200.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Ga hier eens kijken wat anderen voor ervaringen hebben: [rml][ OC] Het grote DDR geheugen OC-results topic Deel 6[/rml]

Verwijderd

zou de cas2 pakken
lagere latency leveren vaak meer voordeel op dan hogere bandbreedte

Verwijderd

De timings en snelheden liggen zodanig bij elkaar, dat de kans groot is dat ze dezelfde chips gebruiken. Natuurlijk is dat geen garantie dat je de snelheden/cas van de andere modules haalt.
Ik denk in dit geval dat van PC3200 --> PC3500 makkelijker haalbaar is dan andersom met de bijhorende timings, maar dat is gokken. In jouw geval ben je beter af met de PC3500 modules, omdat je gaat overklokken. Je hebt dan in ieder geval garantie tot die snelheid, wat je bij de andere modules niet hebt :)

Verwijderd

Dat moederbord is voor socket754 en die heeft geen dual channel geheugencontroller. Je zal een socket939 moederbord en processor moeten kopen als je dual channel wil.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:39
en voor Gamen zou ik 2x512MB aanraden, goedkoop bijv MDT, wil ook wel op Cas 2 draaien

De wijzen komen uit het Oosten!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 12:10

DaOverclocker

Overclocker for life...

Tijdje geleden was er een test op TomsHardware over de impact van de cas instelling, het b leek dat het vooral bij de A64 echt niks uitmaakte. Bij de AthlonXp was het verschil ook maar 5% bij de 64 dus nog minder. Ze hebben daar reallife dingen getest. Vroeger maakte het nog veel meer uit, in de tijd van pc100/133. Tegenwoordig is mhz'en veel belangrijker. Het enige wat jij je dus moet afvragen is welke chips zouden verder overclocken, en niet welke chips halen een lagere cas. Maar in dit geval zouden beide chips even hard gaan denk ik. Maar zou voor de zekerheid gewoon voor de 3500 gaan.

systeem specs

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57
Als jij wilt overclocken gewoon voor de snelste variant gaan, die halve kloktik extra wachttijd voor de CAS stelt met dergelijke snelheden geen donder voor. Om het even met cijfers te verduidelijken:

DDR400 CL2 is 5ns wachttijd per kloktik, dus CL is 10ns (nml. 2x5)
DDR423 CL2.5 is 4.6ns wachttijd per kloktik, dus CL is 11,5ns (nml. 2,5x4,6)

Je praat over een verschil van slechts 1,5ns! Vroeger ten tijde van PC100 was dat anders:

PC100 CL2 is 10ns wachttijd per kloktik, dus CL is 20ns
PC100 CL3 is 10ns wachttijd per kloktik, dus CL is 30ns

Toen had je een verschil van 10ns, dus door de toegenomen geheugensnelheid is het effect van een lagere CL met bijna een factor zeven afgenomen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 12:23
je zou ook nog eens naar g.skill geheugen kunen kijken, dat is relatief goedkoop en draait of PC3200 2-2-2-5 of PC4400 (ddr550) 2,5-3-3-8 (dacht ik)

LinkedIn
BlackIntel

• Thas
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-07 18:50
Bedankt voor alle reacties!
Ik ga nu dus voor het DDR434, dat lijkt mij de beste. G-skill vindt ik een beetje te duur.
Thx allemaal!
Pagina: 1