probleem met weegcomputer

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:10

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Topicstarter
wij hebben thuis een kalvermesterij met daarbij een weegcomputer die alles weegt en opslaat. deze gegevens willen wij per 2 weken op onze computer in huis op slaan.
maar nu gebeurt het steeds dat die chips kapot gaan.
die dus voor de communicatie zorgen met de poort in huis.
ik heb deze poort al beveiligd door middel van een relais want die compoort ging ook steeds kapot. dit was opgelost door middel van die relais.
maar nu gebeurt het steeds dat er 3 chips of soms 2 of 1 chips kapot gaan.
het zijn deze chips:
74HCT125N
LT1081CN
ICL232CPE/MAX232

nou wil ik deze chips beveiligen tegen die statische stroompjes die dus denk ik de oorzaak van dit probleem is.
maar nu weet ik niet precies hoe ik dat het beste kan doen en daarom hoop ik dat iemand mij hiermee kan helpen.
ik zat zelf te denken aan een aparte print met daarop de 3 chips die weer geschakeld worden door een aparte schakelaar. heel omslachtig maar het werkt wel. maar misschien is er wel een betere manier.
ik hoop daarom dat jullie me kunnne helpen ;)
alvast bedankt!!

ps. alles is goed geaard!

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Verwijderd

Hoe heb je 'de com poort beveiligd met een relais' :o? Toch niet een relais voor de datalijnen? Verder is het misschien handig de datasheets op te zoeken van de ic's (chips) en de bronspanning te controleren.

Ohja, hoofdletters en leestekens bevorderen het leesgemak.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2005 14:47 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Voor deze omgevingen is RS232 niet geschikt.
Je moet iets hebben wat galvanische scheiding geeft, bijvoorbeeld met optocouplers.

Ik denk dat Black Box wel doosjes daarvoor beschikbaar heeft. Informeer bij jullie IT leverancier, die moet dit soort problemen kennen en oplossingen kunnen geven.

Edit: effe googlen levert dit op :

http://www.data-connect.com/Patton_2018.htm
http://www.arcelect.com/OPTOISOL.htm
en nog vele andere links. Pick yours.

[ Voor 22% gewijzigd door joopv op 02-01-2005 14:51 ]

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Probeer de zaak galfiesch (hoe je het ook maar mag spellen) te scheiden

In de electuur heeft nl wel eens een schema gestaan die com/prn poorten om zet naar licht en visa versa. Hier door heb je nl geen spaningen die over kunnen springen.

Wat ook aan te raden is je apperatuur aan tesluiten via stroomfilters. Kijk maar eens wat er gebeurt als je een zware electromoter start. Je krijgt nu nl een spanings dip/schomeling op je net.

Zelf heb ik bij mijn ouders de pc voorzien van een ups op de dipen op te vangen (gebruikte eerst alleen een filter) zij monitoren 3 kuiken stallen.

Wat ook is aan te raden om de zaak eens door te meten, mogelijk heb je een apperaat wat je net /aarde vervuilt

Grutte Pier fansels

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 14:44:
Hoe heb je 'de com poort beveiligd met een relais' :o? Toch niet een relais voor de datalijnen? Verder is het misschien handig de datasheets op te zoeken van de ic's (chips) en de bronspanning te controleren.

Ohja, hoofdletters en leestekens bevorderen het leesgemak.
Ja, dat werkt nu wel goed. maar ja die chips blijven er uit vliegen.
Het zijn maar 4 datalijnen die beveiligd moesten worden en dat werkt gelukkig.
Hij zit tussen de connector en de kabel die naar de stal gaat, maar goed die kabel die er nu ligt moet er wel blijven.
Die ligt er net 1.5 jaar en kostte nogal wat. en is afgeschermd en die chips die er in zitten zijn bedacht door de maker van die weegcomputer.
Ik heb die dingen er niet in gemaakt.
Dus ik zoch eigenlijk een oplossing die de levensduurvan deze chips bevorderd.

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
RS232 poorten kunnen nogal snel stuk gaan door piekspanningen. Hiervoor zijn een aantal componenten aanwezig waaronder ook die 74****. Dit kun je oplossen door zowiezo alle aangekoppelde apparatuur goed te aarden (wat waarschijnlijk al het geval is) en door alle apparatuur die ermee gekoppeld is op de zelfde spanningsfase aan te sluiten (wat zou kunnen is dat dit niet het geval is). Een ander ding dat je kunt proberen is inderdaad de verbinding galvanisch te scheiden door bijv. een optocoupler.

Een ander iets is de poort beveiligen tegen de pieken zelf. Hier zijn commerciele producten voor op de markt, maar je zou het met wat handigheid ook zelf in elkaar kunnen zetten. Een van de pagina's die hierover gaat is http://www.hut.fi/Misc/El...uits/rs232_protector.html.

edit:
Die max232 is een omzetter van normale seriele spanningen naar 0v/5v (TTL). Ik denk ook dat dit circuit al gedeeltelijk bedoeld is om de poort te sparen vanwege het 74**** buffer.

[ Voor 12% gewijzigd door [TazZ] op 02-01-2005 15:27 ]

If it ain't broke, fix it till it is...

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 21:19
voordat de ts begint met kastjes te kopen, heb je in de boerderij toevallig ergens een grote transformator of iets anders wat een magnetisch veld opwekt (oude motor ofzo)

zijn er in de buurt van de apparatuur statisch electrisch opwekkende zaken zoals kunststof langs glas of wol langs glas of andere statisch electrisch gevoelige apparatuurt??

indien dit zo is, zijn dat je probleemgevallen om eerst eens naar te kijken
en laat ook eens je voedingsspanning meten, aarde nakijken en dat soort zaken

ik denk dat je in bovenstaande wel een oplossing kan vinden

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Een goed idee is ook om hier en daar wat varistors te plaatsen, over de voedingslijnen en over de ingangen en gnd van de ic's.
Pak natuurlijk wel een waarde die hoger ligt dan de normale spanning die op die aansluitingen staat.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
MR_WAZOO schreef op maandag 03 januari 2005 @ 03:06:
voordat de ts begint met kastjes te kopen, heb je in de boerderij toevallig ergens een grote transformator of iets anders wat een magnetisch veld opwekt (oude motor ofzo)

zijn er in de buurt van de apparatuur statisch electrisch opwekkende zaken zoals kunststof langs glas of wol langs glas of andere statisch electrisch gevoelige apparatuurt??

indien dit zo is, zijn dat je probleemgevallen om eerst eens naar te kijken
en laat ook eens je voedingsspanning meten, aarde nakijken en dat soort zaken

ik denk dat je in bovenstaande wel een oplossing kan vinden
Wat denk je dat het goedkoopste en snelste is - een machine vervangen of een setje RS485 converters kopen?

Het probleem ontstaat hoogstwaarschijnlijk door tijdelijke potentiaalverschillen op de aarde/nul vanwege in/uitschakel verschijnselen door ventilatoren, pompen, verlichting enz.

Dat los je niet zomaar op, in dit geval is het veel realistischer om te erkennen dat je geen gemeenschappelijk nulpunt kunt definieeren en dus via een galvanisch gescheiden verbinding moet communiceren. Dat de nul/aarde nivo's dan soms totaal verschillend zijn is dan niet meer belangrijk.

Verwijderd

mydogisgone schreef op zondag 02 januari 2005 @ 15:23:
Het zijn maar 4 datalijnen die beveiligd moesten worden en dat werkt gelukkig.
Hij zit tussen de connector en de kabel die naar de stal gaat, maar goed die kabel die er nu ligt moet er wel blijven.
Die ligt er net 1.5 jaar en kostte nogal wat. en is afgeschermd en die chips die er in zitten zijn bedacht door de maker van die weegcomputer.
De chips zijn gewoon standaardcomponenten, ik neem aan dat je bedoelt dat de maker van die weegcomputer deze schakeling bedacht heeft ;)

RS232 kan prima geschikt zijn voor dit doel. Dat is afhankelijk van de afstanden (in dit soort gevallen vaak niet meer dan 25~30 meter) en het gebruiksdoel.

Het zwikje omzetten naar RS485 kan, echter vooralsnog lijkt mij dit overdone. De verbinding werkt immers an sich wel, alleen branden de chips door.
Dus ik zoch eigenlijk een oplossing die de levensduurvan deze chips bevorderd.
Ik denk dat je het, zoals al vaker aangegeven, moet zoeken in een galvanische scheiding. Dit kan dmv. optocouplers.

In het onderstaande schema zie je een galvanische scheiding dmv. optocouplers. Dit schema is een schema voor een pic-programmer, dus niet klakkeloos nabouwen want je hebt er verder niets aan. HEt gaat mij zuiver om het gedeelte wat de seriele poort galvanisch scheidt, dus de 2 dual optocoupler IC's 827.

Afbeeldingslocatie: http://www.picbasic.nl/images/schema_galva-wisp.gif

Dit kun je in eerste instantie eens aan één van beide zijden van de verbinding neerzetten.

Gaan die chips altijd aan dezelfde kant kapot, zitten ze uberhaupt aan beide kanten, of is het slechts de interface met de weegcomputer?

Wat voor aansluiting zit er op de weegcomputer (stel dat daar al RS485 opzit, dan zou je alleen die schakeling hoeven te verplaatsen).

Als laatste.. kan de fabrikant van het geheel dit probleem niet oplossen?

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Topicstarter
het is slechts een interface in de weegcomputer. maar ik denk dat er statische elektriciteit word opgewekt door het lossen van melkpoeder in de silo's voor ons huis.
hierbij ontstaat statische elektriciteit.
me vader gaat vandaag kijken of hij de aarde van deze silo's kan verbeteren en daarmee kan proberen dit op te lossen.
ik zal ook wel even een paar foto's maken van de chips in de kast zelf.
Zodat het wat duidelijker word voor jullie.
in ieder geval al super dat mensen me hiermee willen helpen. :)

Verwijderd

mydogisgone schreef op maandag 03 januari 2005 @ 08:28:
het is slechts een interface in de weegcomputer. maar ik denk dat er statische elektriciteit word opgewekt door het lossen van melkpoeder in de silo's voor ons huis.
Zijn dat van die polyester silo's? Op een metalen frame? Hoe zijn die verbonden met die weegcomputer?

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 08:54:
[...]

Zijn dat van die polyester silo's? Op een metalen frame? Hoe zijn die verbonden met die weegcomputer?
ja klopt.
de motors die zijn verbonden met de weegcomputer op een relais bord.
en de weegcomputer schakeld dat weer zeg maar.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Met diodes en zenerdiodes kan je de boel ook wel wat 'beveiligen'.
Als je een diode in de 'stroomrichting' plaatst dan voorkom je dat je bv de uitgangen van een chip opblaast omdat er toevallig een stroom op komt te staan.
Verder kan je mbv een zenerdiode dacht ik ook piekspanningen redelijk opvangen maar hoe dat precies zit weet ik ook niet helemaal meer (Ik dacht een zenerdiode van 5volt over de signaalpin en de aarde zetten).

Verder zijn er extremere varianten van allerlei chips te koop maar in hoeverre die de problemen op kunnen vangen is de vraag.

Is niet toevallig de voedingsspanning te hoog van de interface electronica (bv 7 volt ipv 5 volt)?
Als een geschakelde voedig kapot gaat dat wil de spanning ook wel eens te hoog zijn.

Een multimeter kopen zou je een hoop informatie kunnen opleveren. (no flame :) )

Heb je al eens een 220V ingangsfilter geprobeerd? Als er zware motoren (paar honderd Watt) aan en uit gaan dan krijg je behoorlijke 'spikes' op het net die mogelijk ook weer enorme piekspanningen op je interface-electronica geven.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Controleer effe of de kabel van de schuur naar het huis aan één kant geaard is. Dus niet aan twee kanten aarden want dan heb je grote kans dat het mis gaat.
Naast de silo moet een aardpen in de grond zitten die tot in het grondwater zit voor goede aarde.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 21:19
inplaats van overal een lapoplossing voor te gebruiken is het beter het probleem in 1 keer goed op te lossen

als je dat niet doet kan je namelijk nog ernstigger problemen krijgen

een silo die statisch word is levensgevaarlijk, voor t zelfde geld volgt een stofexplosie

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Ik denk niet dat het aan de voedingsspikes zou kunnen liggen. De apparatuur is galvanisch gesscheiden van het net, en de voeding is dermate gestabilliseerd dat dit geen problemen mag geven. Dit betreft ook faseverschillen.

Weet je zeker dat beide interfaces op de juiste manier zijn verbonden? (RS232 aan computer, RS485 aan de voercomputer?). RS232 is het ongebalanceerde broertje van RS485.

De galvanische scheiding lijkt mij een goed idee. Als je geen schema kan vinden contacteer me even, heb wel ergens iets denk ik.

Wat nog een optie zou kunnen zijn is de massa / mantel van je kabel: als beide computers op een andere fase aangesloten zijn, kan de nul weggetrokken worden door slecht verdeeld gebruik, en door de ontstorende componenten overgebracht worden op de mantel. Hierbij helpt het om of voor galvanische scheiding te kiezen, of door beide apparaten op dezelfde fase te zetten.

Succes

Electronics development

Pagina: 1