Toon posts:

[XP] Computer traag op P4 3,0 GHz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik post hier niet vaak, alleen als ik er zelf echt niet meer uitkom. Dit is zo'n geval:

Enkele weken geleden heb ik een nieuwe computer gekocht. Tenminste, nieuwe onderdelen die ik zelf heb samengesteld. Of ik heb de verkeerde spullen gekocht (wat ik betwijfel), of ik heb iets fout gedaan bij het in elkaar zetten, of er is iets anders aan de hand. Het probleem is namelijk dat mijn computer vreselijk traag opstart, langzaam tussen programma's wisselt en een langzame schermopbouw heeft. Als ik echter in een programma zit is ie bloedsnel (Halflife 2 op maximale kwaliteit, Doom 3 bijna maximaal). Dit is al zo vanaf dag 1 toen de computer schoon geinstalleerd was. Na twee maanden ergernis heb ik hem weer schoon geinstalleerd (Windows XP, SP2, voorheen alleen SP1) maar nog steeds het probleem. Scannen op spyware en virussen geeft een schone machine, HijackThis geeft geen problemen weer. Er zijn nauwelijks programma's actief, en er wordt niks automatisch opgestart. De services die opgestart worden zijn default. Ik heb de volgende systeemspecs:

Mobo: Asus P5GDC
Video: Asus EAX600XT (nieuwste drivers)
RAM: 512MB DDR2
CPU: Intel 3,0GHz (Hyperthreading is actief)
HDD: SATA Maxtor 200GB, 8MB cache

Geheugen is misschien wat laag, maar ik kan me niet bedenken dat het zo'n grote impact heeft. Swapfile is meer dan groot genoeg. Ik zit momenteel te twijfelen aan mijn voeding, aangezien dat bij het bouwen van mijn PC problemen opleverde, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dat het probleem kan zijn. Heeft iemand pointers?

Verwijderd

als ik moet gokken, zet ik mijn geld op die sata schijf. Of misschien moet je iets eenvoudigs uitvinken als zoeken naar netwerken bij opstarten.

Verwijderd

eventlogs bekeken? Is ie ook traag in safe mode?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2005 13:44 ]

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-04 18:01

GreyGhost

Het is een spook

Staan er in de device manager uitroeptekens?

Heb je wel de goede chipsetdrivers voor je moederbord geinstalleerd?

Worden En je monitor En je display adapter goed herkend bij display properties?

En als laatste wat voor powersupply heb je? Wattage en merk aub

For I am grey, between the darkness and the light

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 13:42:
als ik moet gokken, zet ik mijn geld op die sata schijf. Of misschien moet je iets eenvoudigs uitvinken als zoeken naar netwerken bij opstarten.
Het probleem lijkt me niet aan het zoeken van een netwerk te liggen: ik heb een netwerk en IP staat op vast ingesteld (geen DHCP). Er is maar 1 netwerkkaart. Daarbij is de PC ook traag tussen het wisselen van programma's en het opbouwen van het bureaublad (bij het minimaliseren van programma's). Dat lijkt me niet te liggen aan een netwerk.
Harde schijf zou kunnen. Ik heb er ook standaard ATAs in zitten. Deze zijn ondertussen afgekoppeld en dan is het probleem er nog steeds, maar heb de SATA nog niet afgekoppeld. Ik heb wel al opgestart van een normale IDE, probleem blijft.
Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 13:44:
eventlogs bekeken? Is ie ook traag in safe mode?
De enige event die met grote regelmaat terugkomt is MrxSmb. Volgens de Microsoft site kan dit probleem genegeerd worden en heeft waarschijnlijk iets te maken met eDonkey die constant netwerkrequests opvraagt. Voor de rest niks bijzonders te zien in de eventlogs.
GreyGhost schreef op zondag 02 januari 2005 @ 14:32:
Staan er in de device manager uitroeptekens?
Nope
Heb je wel de goede chipsetdrivers voor je moederbord geinstalleerd?
Jep. Zijn geen nieuwere (nog) te downloaden van Asus.
Worden En je monitor En je display adapter goed herkend bij display properties?
Display adapter wel, monitor niet. Dat lijkt me echter geen ramp?
En als laatste wat voor powersupply heb je? Wattage en merk aub
Standaard 400W voeding. Niet echt een merk.

By the way: Task manager geeft nooit aan dat CPU en PF usage op 100% zit, ook niet als ie langzaam is.

Verwijderd

Heb je je harddisk al eens gedefragmenteerd? Ding staat ook niet extreem vol ofzo?
En hoe staat je PF ingesteld? Auto of heb je zelf een omvang toegekend?

Daarnaast zou ik de nieuwste Intel INF drivers even installeren:
http://downloadfinder.int...roductID=816&DwnldID=7948

Wat heb je verder allemaal aan je pc hangen qua randapparatuur?
Trek dat er eens allemaal uit en kijk of de troubles (op keyboard en muis na) zich dan nog voordoen.

Van de rest van de componenten heb je ook de meest recente drivers geinstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Wow! Dat scheelt een boel. De machine start nog steeds niet supersnel op, maar de beeldschermopbouw is tenminste en stuk rapper. Blijkbaar ondersteunde mijn configuratie toch mijn videokaart niet optimaal. Als je ook nog een suggestie hebt voor het langzaam starten van programma's... (Defrag is recentelijk nog gedraaid, PF staat vast ingesteld op 512MB min., 2GB max., meer dan genoeg ruimte op HDD)

Verwijderd

Graag gedaan. :)
Wat voor controller hangt je HDD aan? (Zie device manager)
Wellicht de moeite om daar ook eens de nieuwste drivers van te installeren?

En heb je nog randapparatuur?

Verwijderd

Topicstarter
HDD zit op de IDE controller. HIervoor is wel een nieuwe driver, maar alleen voor de RAID versie controller. Daar heb ik dus niet veel aan.

Niet al te veel hardware verder. Een printer en tekentablet op USB poort, remote conrol op COM1. Probleem blijft als alle apparatuur is afgekoppeld.
Pagina: 1