Toon posts:

[exchange]users van gecrashte server overplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
goedemiddag,
afgelopen donderdag, nota bene tijdens onze borrel, kreeg ik het bericht dat e-mail niet meer zou werken. Na enig onderzoek kwam ik er achter dat de exchange databases corrupt geraakt waren. Begin van de week waren we verhuist en door alle hectiek heeft het backup programma z'n werk nog niet goed gedaan.
Ik heb diverse artikelen gelezen op GoT en via google en heb geprobeerd de databases op de huidige server (exchange 2000) te repairen. Dit lukt echter niet. Inmiddels heb ik in onze AD een nieuwe server opgetuigt, exchange 2003. Ik heb Ontrack powertools aangeschaft en wil de users migreren naar deze machine.
Ik kom er echter niet uit hoe ik de users in de AD overzet naar de nieuwe machine, als de information store van de oude off-line is. Zodra dit namelijk gelukt is kan ik met ontrack powertools de data wel recoveren. Kan iemand me een stukje op weg helpen ?

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-02 10:45

Kabouterplop01

chown -R me base:all

De users staan toch in de AD op de domaincontroller, die jij kan zien via de users en computers snap-in? Hierin staat toch alle "accountinformatie"?
store offline en eseutil-len(makkelijker gezegd dan gedaan hoor :X )

Verwijderd

Ik neem aan dat je bedoelt Ontrack Powercontrols? Daarmee geef je een source .EDB op en eventueel een target Exchange server/mailbox. Desnoods exporteer je de mailboxen naar .pst bestanden en ga je daarna met exmerge aan de gang om de boel weer te importeren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 15:00:
Ik neem aan dat je bedoelt Ontrack Powercontrols? Daarmee geef je een source .EDB op en eventueel een target Exchange server/mailbox. Desnoods exporteer je de mailboxen naar .pst bestanden en ga je daarna met exmerge aan de gang om de boel weer te importeren.
oke. Maar ik wil dus eigenlijk in de AD bekend maken dat de betreffende users op de andere server gehost worden. Nu zie je daar de oude, grayed out.
De enige optie die ik denk ik heb is users deleten en opnieuw aanmaken, met alle gevolgen van dien mbt group memberships etc.

Verwijderd

de disaster recovery whitepaper van MS al doorgelezen?
http://www.microsoft.com/...000/library/disrec00.mspx

Verwijderd

Topicstarter
ja..kom ik ook niet echt verder mee, heb de aangeboden oplossingen al geprobeerd.

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:17
waaruit concludeer je dat je store corrupt is?

Waarom ga je meteen met een nieuwe server ontrack powertools etc aan de gang. Heb je eerst op de orginele server de store geprobeerd te repareren? Met bv. "eseutil /p"

Zo ja wat kwam daar uit?

[ Voor 99% gewijzigd door TAMW op 02-01-2005 17:29 ]

Verwijderd

/p is een harde repair, daarna moet je ook nog isinteg en offline defrag draaien....
Eerst met /mh kijken of hij nog `clean shutdown' is (zeer waarschijnlijk niet....), dan pas /p draaien.

• TAMW
Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 17:29:
/p is een harde repair, daarna moet je ook nog isinteg en offline defrag draaien....
Dat hoeft echt niet. Als je repair gelukt is kun je hem gewoon weer mounten.

/g "isinteg" is alleen maar om te kijken of je DB weer consistent is en veranderd niks
/d "offline defrag" is alleen maar voor onderhoud en geen disasterrecovery

/p is idd een hard repair en voor hem enige oplosing mocht zijn store echt corupt zijn
/r Een soft recovery is alleen om je transaction log files nog in je database te pompen nadat je je volledige Store met bv NTbackup hebt teruggezet.

[ Voor 35% gewijzigd door TAMW op 02-01-2005 17:43 ]

Verwijderd

de command line switches ken ik wel hoor :)

Je kan inderdaad de database mounten na een repair, maar als je het volgende artikel leest, zie je dat MS aanraadt om isinteg en offline defrag te draaien:

http://support.microsoft.com/kb/259851

If you have no backup, and no other option but to run a hard repair on your database, follow these steps:
1. Run a hard repair on the database by using Eseutil /p or Eseutil /d /r.
2. Defragment the database by using Eseutil /d. Offline defragmentation creates a new physical database structure and moves the existing data to that structure.
3. Check the consistency of the database by using Isinteg -fix. You may need to run Isinteg several times until the summary report returns no errors.

edit: en dit is een hele uitgebreide post van het Exchnage product team:
http://blogs.msdn.com/exc...ve/2004/06/18/159413.aspx

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2005 18:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
de bovenstaande zaken mbt esutil heb ik allen al geprobeerd...kan ze niet mounten

Verwijderd

wat voor errors zie je in je event log staan? Heb je na eseutil wel de log files verwijderd?

• TAMW
Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 18:20:
de bovenstaande zaken mbt esutil heb ik allen al geprobeerd...kan ze niet mounten
zegt eseutil /g dat de DB's in orde zijn (vergeet niet dat je er 2 hebt (je priv en je pub)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 18:24:
wat voor errors zie je in je event log staan? Heb je na eseutil wel de log files verwijderd?
The MAPI call 'OpenMsgStore' failed with the following error:
The Microsoft Exchange Server computer is not available. Either there are network problems or the Microsoft Exchange Server computer is down for maintenance.
The MAPI provider failed.
Microsoft Exchange Server Information Store
ID no: 8004011d-0526-00000000

For more information, click http://www.microsoft.com/contentredirect.asp.

dat soort meldingen. Log files verwijderen heb ik niet geprobeerd, ben ik ook nergens tegen gekomen, maar ik ga het nu accuut proberen

Verwijderd

die melding zou je moeten krijgen als je eseutil /p runt.

• TAMW
Dat is gewoon een standaard melding die je krijgt als je store om wat voor reden niet gestart is

Verwijderd

Topicstarter
goede tip die van de logging, ik heb m'n private store weer kunnen mounten en ga nu asap users moven naar de nieuwe omgeving.
De public storing lukte nog niet, wellicht nog een keer opnieuw mounten. To be continued.

Verwijderd

TAMW schreef op zondag 02 januari 2005 @ 18:50:
Dat is gewoon een standaard melding die je krijgt als je store om wat voor reden niet gestart is
klopt. Wat we dus willen weten is wat voor andere meldingen er nog in de log staan vanaf het punt dat je de store probeert te mounten totdat hij stopt.

edit: dat hoeft dus niet meer :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2005 18:58 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 18:53:
goede tip die van de logging, ik heb m'n private store weer kunnen mounten en ga nu asap users moven naar de nieuwe omgeving.
De public storing lukte nog niet, wellicht nog een keer opnieuw mounten. To be continued.
Ontrack tools zijn er juist voor ontworpen om OFFLINE te restoren. Als je met Ontrack tools op een draaiende EDB store wil mounten krijg je ook foutmeldingen om je oren en mag je het opnieuw proberen als je store offline is. Het is echt worstcase scenario restore ofwel uitkopieeren naar PST files deze inlezen in de nieuwe mailboxen of eventueel repairede mailboxen.

Verwijderd

Nou heb ik al deze stappen gedaan,

Nieuwe exchange geinstalleerd, daar de corrupte database gemount, en alles mount correct,
echter hij herkent geen enkele user.
Alle users zie ik wel bij Mailboxes, maar thats it. Als ik ze via Outlook wil benaderen krijg ik onherroepelijk de melding dat de naam niet op de adres lijst staat.

vanuit de AD Users & Groups zie ik ook geen exchange aliasses meer. Kan ze wel weer laten "aanmaken" maar de melding: "niet gevonden" blijft gelijk.

Wat nu? Zelfs NIEUWE users krijgt ie niet meer gevonden.....

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2005 09:41 ]

Verwijderd

In de EMS kun je de mailboxen weer koppelen aan de bestaande gebruikers accounts.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2005 10:00 ]

Verwijderd

Helaas, ook dat werkt niet.
Hij koppelt wel iets,
maar inloggen blijft: "Gebruiker niet gevonden".

(tijdens het koppelen krijg ik overigens een foutmelding dat ik moet wachten tot alles gerepliceerd is. Maar er IS niks te repliceren. de oude mailserver = de nieuwe mailserver...hij was immers gecrasht).

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2005 13:47 ]

Verwijderd

Raar hoor.
De oude mailserver is fysiek dezelfde machine?
Zelfde IP adres?
Zelfde naamgeving?
Al wat met adsiedit geprobeert?
Nee?
Haal oude mailserver daar dan weg!
Is de machine juist in AD geregistreerd?

Succes en sterkte!

Verwijderd

Nou, heb het nu voor elkaar (vraag niet hoe)

Iedereen kan in zijn mailbox, adresboeken blijven leeg, verstuurde mail blijft in zwart gat zitten. Maargoed ik kan PST-tjes gaan bakken.
En dan ga ik daarna nog maar eens exchange opnieuw bouwen.
Pagina: 1