Toon posts:

[XP] Bij boot timeout diverse services na upgrade 98*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een paar maanden geleden liep mijn pc niet echt lekker meer, en vond ik het weer eens tijd om windows xp opnieuw te instaleren. Omdat ik geen bootable win xp cd heb liggen, heb ik eerst windows 98 geinstaleerd, en hierna de xp cd-rom erin geduwd. Ik heb toen gekozen om het bestaande besturingssysteem te updaten (of iig iets in die richting). Windows xp geinstalleerd, en geen enkel probleem tijdens de setup.

Helaas heeft hij nu sinds deze instalatie van windows xp een heel raar probleem bij het opstarten: De ene keer doet hij het niet, en de andere keer wel, meestal na een keer of 7 te hebben opgestart doet hij het. Als hij het niet doet, merk je dit meteen al wanneer hij windows start en bij het scherm met de tekst "welkom" komt. Hij blijft hier lang hangen (ongeveer een minuutje denk ik) en als je op alt-tab drukt zie je 2 processen, 1 daarvan is "Winlogon Generic Control Dialog" en de ander is "windows logon". Dan na ongeveer een minuut gaat hij verder, en zie ik dat de virus scanner (deze) op non active blijft staan. Het windows logon geluid hoor je tijdens het hele opstart proces van windows niet. Ook het "gewone" geluid doet het niet, en als ik bijvoorbeeld winamp start, loopt hij helemaal vast. Kies ik (ook nog voordat ik iets heb gestart of wat dan ook) om de pc via start/afsluiten de pc opnieuw op te laten starten of gewoon af te sluiten, dan blijft hij gewoon op mijn bureaublad staan. Al deze symptonen heeft hij niet als hij een keertje wel goed opstart.

Ik heb al even mijn logboek bekeken, en het is me toen opgevallen dat, wanneer hij "verkeerd" opstart er allerlei sevices niet (goed) worden gestart, ze geven allemaal een timeout. Als ik op enkele van deze services klik zie ik onder andere dit:

code:
1
Time-out (30000 seconden) tijdens het wachten op een reactie op een transactie van deze service: AudioSrv.

code:
1
Time-out (30000 seconden) tijdens het wachten op een reactie op een transactie van deze service: ShellHWDetection.

code:
1
Time-out (30000 seconden) tijdens het wachten op een reactie op een transactie van deze service: dmserver.

code:
1
Time-out (30000 seconden) tijdens het wachten op een reactie op een transactie van deze service: Schedule.

Dit zijn de meest voorkomende. Af en toe zijn het een paar andere of enkele meer. Ik heb zelf het idee dat een of andere service niet helemaal lekker meer is, en dat daardoor de rest van de services mee crashed, was de slechte boot veroorzaakt. Ik ben dus al op google gaan zoeken hoe ik de timeouts van services kan verhogen, maar ik heb hier niks bruikbaars over kunnen vinden. Weet iemand misschien wat het probleem is, of hoe dat ik deze timeouts eens kan aanpassen, en kijken of het daardoor beter gaat?

Alvast bedankt,
Wouter Sijm

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Lijkt er op dat het niet helemaal lekker gaat met een driver ofzo. Krijg je nog specifiekere errors, met nummers welke je op bijvoorbeeld www.eventid.net zou kunnen opzoeken?

Anders misschien al eens geprobeerd Windows XP schoon te installeren? Neem aan dat je nog wel ergens een legale XP-cd hebt liggen, die zijn immers altijd bootable. Anders kan je er wellicht een maken, zie hierover [rml][ Howto] Windows XP Sp2 slipstreamen[/rml] :) Soms blijven er restjes van 9X achter welke het optimaal functioneren van XP belemmeren. Heb je ook Service Pack 2 al geinstalleerd?

Ik pas nog even de topictitel aan. Er komen hier veel mensen met een probleem. Het is de bedoeling dat je zelf dus een duidelijke titel verzint. Hierover kan je meer lezen in Windows Operating Systems - Policy :)

[XP] boot probleem > [XP] Bij boot timeout diverse services na upgrade 98*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply. Een driver probleem zou natuurlijk kunnen, maar lijkt me nogal sterk aangezien ik dezelfde drivers gebruik als die ik eerst ook gebruikte, toen ik nog geen problemen had. Ik heb verder ook al de driver van de videokaart gedelete, en de onboard videokaart toen gebruikt. Netwerk kaart ook al eens verwijderd, wat helaas niet hielp. Het geheugen (simpel pc100 geheugen, is een oudere pc) heb ik ook vergroot/verkleind en omgewisseld maar ook dit veranderde niets.

De event id's die ik krijg zijn de 7011, de 7000 en de 7009. Ik heb hier al meerdere malen op gegooled (ook op de namen van de services) maar vond geen oplossing, en zelfs ook geen mensen die dezelfde rare problemen hebben in combinatie met timeouts van deze services.

Windows xp instaleren (met een bootable xp cd dan iig) is natuurlijk een optie, maar doe ik liever niet vanwege het vele gedoe wat het met zich mee brengt (programma's die niet werken enz.)