[php] Smartschool, Claroline of Moodle ?

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
We willen voor school een online leerplatform hebben. Ik heb opgezocht op internet en ik kom aan deze lijst :
- smartschool (smartschool.be)
- Claroline (claroline.net)
- Moodle (moodle.net)
- Dokeos (dokeos.com)

Voordelen

Claroline en moodle zijn gratis en dus open source. Bijgevolg kan er stukken php code bijgeprogrammeerd worden.
Dit lijkt mij een zeer nuttig iets.
Iedereen kan overal inloggen en huiswerken uploaden / downloaden.

Nadelen

Smartschool is te betalen, maar is dit een beter systeem dan claroline of moodle ?
Als server offline is, kan niemand inloggen of huiswerken uploaden --> zorgen voor 2de server.

Mijn vragen zijn nu : Heeft er iemand ervaringen met 1 of meerdere systemen ?
Plaats van server : we dachten aan het ICT-blok van de school om zelf een server te maken en op internet zetten. Kan dit ?
Ben ik juist aan het redeneren ?
Zou Windows Server hiervoor het best geschikt zijn ?
Zijn er al mensen die dit project hebben voltooid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-06 11:47

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Je beredenatie dat als iets gratis is, het ook meteen open soucre is slaat als een tang op een varken.

Maar als iets ook daadwerkelijk open source is, en je mag de broncode voor eigen gebruik aanpassen dan is dat inderdaad wel handig.

Een Windows server zou wel werken, maar bij Apache, MySQL en MySQL denk ik toch veel eerder aan Linux, aangezien die letterlijk voor elkaar gemaakt zijn, en het echt heel stabiel, snel, en veilig is en weinig beheer nodig heeft (als je het goed instelt).

Een tweede server lijkt me een beetje overkill, ik denk dat je beter kunt investeren in een goede back-up methode en redundantie voor de eerste server, aagezien het niet om bedrijfskritieke software gaat, maar om ondersteunende software.

[ Voor 20% gewijzigd door Johnny op 02-01-2005 11:30 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 12:56

jurma

simply connecting...

Ik had op mijn vorige school (mbo) zo'n soort gelijk project en had toen moodle geinstalleerd.
Dit werkt echt fijn en me school gebruikt het nog steeds.

Bij moodle moet je 'vaksleutels' opgeven en alleen de personen die vaksleutels kennen komen er in.
Voor de leraren is het makkelijk om agenda toe te voegen, dit zelfde geldt ook voor de opdrachten en feedback van het vak.

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
Hoe kan je die sleutels dan krijgen ?
Via een inschrijving ?
Moet je jezelf inschrijven of kan dit door de leerkracht gebeuren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Ik gebruik voor het seminarie programmeren op mn school Claroline, en dat valt goed mee vind ik.
Ben er zeer tevreden over. Helaas geen ervaring met de 2 andere pakketten.
<edit> DEMO: http://www.claroline.net/...152/index.php?category=NL </edit>

[ Voor 21% gewijzigd door Tofu op 02-01-2005 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tato
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-06 18:57
Bij ons op school gebruiken ze Smartschool naar alle tevredenheid. Dit is al het tweede jaar dat ik ermee werk en dit zijn de punten die mij opvallen.

# Positieve
* Eenvoudige opzet
* Mogelijkheid tot samenwerken dmv een speciale functie
*

# Negatieve
* Traag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:41
We hebben zoiets ooit eens zelf geschreven voor mijn school. (http://www.id-alphen.nl).. In de tijd dat we daar aan begonnen waren, waren er nog amper andere oplossingen voor. Het systeem is dus helemaal costum en gebaseerd op interactieviteit...

Ik heb overigens geen ervaring met de 3 genoemde systemen..

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26812

Tja, misschien dat het niet helemaal is wat je nodig hebt. Maar bij ons op de uni gebruiken ze blackboard. Dit pakket kost aardig wat centjes, dus ik denk niet dat het een alternatief is voor je.

Persoonlijk heb ik Moodle en Claroline allebei al eens geinstalleerd in een testomgeving. Beiden zijn goede scripts met goede mogelijkheden. Ik denk dat je dus gewoon een lijstje van eisen moet maken, testen welk script hieraan voldoet en gaan met de geit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128217

Geen ervaring met smartschool.
Claroline is nu opgesplitst in Claroline en Dokeos - na een ruzie in het ontwikkelteam denk ik, ik heb in elk geval ooit eens zo'n mailtje gekregen waarin de een mij waarschuwde voor de snode plannen van de ander :-(

Met Moodle heb ik de beste ervaringen. Vooral de uitgebreide gebruikersgemeenschap maakt het een goed product. Stel een vraag op het forum van Moodle (moodle.org) voor je gaat slapen en 's anderendaags heeft een wakkere Amerikaan of Australiër het vaak al opgelost.
Bovendien worden er elke maand wel nieuwe modules / verbeteringen gepubliceerd. Ik weet niet hoe het ondertussen met dokeos/claroline zit, maar toen ik ernaar keek zaten er nog heel wat fouten in de Nederlandse vertaling. De vertaling bij Moodle is echt zeer verzorgd. De man die wereldwijd de vertalingen van moodle coördineert, is trouwens een Vlaming, dus is het Nederlandse language pack altijd erg up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
Blackboard en Smartschool zijn te betalen dus deze vallen af (voor ons dan toch).

Voor een middelbare school zal er toch een design moeten aanhangen, Moodle heeft dit en Claroline / Dokeos niet echt.
Op het eerste zicht ziet Dokeos er moderner uit dan claroline.
Onze school wil van een basis pakket starten en ook zelf ontwikkelen.

Moodle is een pakket dat (denk ik) meer is ontwikkeld. Ik heb het gedownload en geinstalleerd, prachtige help-bestanden, goede installatie wizard, ...

Dus heeft er iemand ook nog ervarigen met Dokeos / en de andere systemen ?

[ Voor 3% gewijzigd door software op 03-01-2005 10:18 ]

Pagina: 1