[XP] Harde schijf van nForce3 naar nForce4 meenemen?*

Pagina: 1
Acties:

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 14:22
Beste lezers,

Ik zit me al een tijdje het volgende af te vragen. Op dit moment werk ik tot volle tevredenheid op een socket 939-nForce3 AMD systeem. In de komende tijd ben ik van plan te gaan upgraden naar PCI-E met de bijbehorende nForce4-chipset. Ik wil het liefste dat dit mij zo weinig mogelijk tijd kost en heb daarom het volgende bedacht. Graag hoor ik van jullie of dit gaat werken?

Om de harde schijf zo van het ene systeem in het andere te gebruiken wil ik het volgende doen:

- zoveel mogelijk, zoniet alle drivers verwijderen via Configuratiescherm-Software. Telkens rebooten.
- In Apparaatbeheer alle apparaten deinstalleren en dan bij het rebooten meteen de strooom eraf.

Als dit zou werken dan scheelt me dat een hoop tijd om alle instellingen weer in te voeren. Btw. ik heb gezocht maar vrijwel overal wordt gesproken over een schone Windows-installatie. Dit is misschien ook wel voor de hand liggend, maar ik wil dus graag weten of het op bovenstaande manier ook kan?

Bedankt voor je reactie alvast.

Kleine edit nog: ik vraag het omdat het me WEL gelukt is van:

Een ASUS A7N8X-E Deluxe naar een ASUS K8N-E Deluxe (nForce3)

Niet gelukt is:
Een MSI-KT400Ultra (Via) naar een ASUS A7N8X-E Deluxe (nForce2)
Van een ASUS K8N-E Deluxe (nForce3 754) naar een MSI K8N-Neo2 (nForce3 939)

[ Voor 18% gewijzigd door objectief2 op 02-01-2005 12:11 ]

Verwijderd

Natuurlijk is dat wel mogelijk, alleen is het de vraag of je systeem er stabieler en beter van word. Ik zelf zou toch gaan voor een clean instal, waarom bij apperaatbeheer alles weg halen?
Als het goed is kan windows bij het opstarten toch niets meer daar van vinden, en heb je daar dus ook verder weinig problemen mee.

Verwijderd

Voor zover ik weet is in Windows niet fatsoenlijk te werken als je er zomaar een nieuw moederbord in zet. Je kan proberen een unattended cd te maken, maar dat kost ook weer gigantisch veel werk.
Maar wat mij het meest handig lijkt is gewoon partities maken waar je alle bestanden (muziek enz.) op zet en een aparte partitie voor Windows. Hoef je alleen die leeg te maken als je em overzet.
Draai je trouwens in RAID, want dan is het al helemaal niet mogelijk om ze over te zetten zonder alles kwijt te raken?

Verwijderd

Met windos xp gaat dit zeker niet werken gezien aan het feit dat je maar enkele apparaten mag wijzigen in je pc. Met windows 98se ed is dit meestal wel mogelijk.

• objectief2
Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 10:35:
Natuurlijk is dat wel mogelijk, alleen is het de vraag of je systeem er stabieler en beter van word. Ik zelf zou toch gaan voor een clean instal, waarom bij apperaatbeheer alles weg halen?
Als het goed is kan windows bij het opstarten toch niets meer daar van vinden, en heb je daar dus ook verder weinig problemen mee.
Ik wilde alles, of in ieder geval zoveel mogelijk weghalen wat conflicten kan geven. Als bijv. de Realtek netwerkcontroller niet aanwezig is op het nForce4-mb dan zal Windows er wel naar gaan zoeken omdat dat tijdens de eerste installatie al mee is geinstalleerd snap je. Ik ben het met je eens dat een clean-install waarschijnlijk beter is alleen binnen een half uur het systeem weer kunnen gebruiken heeft ook z'n voordelen. En proberen kan altijd nietwaar. :)

Ik draai trouwens Windows XP-Professional, op 1 Raptor 74GB schijf, geen raid dus. Op deze schijf staat Windows+programma's. Nog een vraagje: als je een nieuwe Windows install doet, zelfs al heb je twee partities dan ben je toch al je ingangen in Start e.d. kwijt? Daar ben ik tenminste van uitgegaan toen ik ervoor koos om alles op C: te zetten. Zelfs al zou ik Windows op C: en de programma's op dezelfde schijf op D: zetten dan nog ben ik alle instellingen en ingangen in W-XP kwijt toch? Of is hier ook een tooltje voor? :)

Ik weet dat je wanneer je teveel in Apparaatbeheer wijzigt je opnieuw moet activeren omdat Windows je systeem dan niet meer herkent. Maar hier heb ik wel een tooltje voor :+

[ Voor 29% gewijzigd door objectief2 op 02-01-2005 10:50 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:59

Haan

dotnetter

Hoeveel tijd dacht je dat het kost om telkens een driver te verwijderen, te rebooten en dan de volgende te doen en dan ook nog eens in Apparaatbeheer de zooi te verwijderen?
Volgens mij kost dat sowieso al meer tijd en zeker meer moeite dan gewoon Windows opnieuw installeren..

Kater? Eerst water, de rest komt later

• objectief2
Haan schreef op zondag 02 januari 2005 @ 10:46:
Hoeveel tijd dacht je dat het kost om telkens een driver te verwijderen, te rebooten en dan de volgende te doen en dan ook nog eens in Apparaatbeheer de zooi te verwijderen?
Volgens mij kost dat sowieso al meer tijd en zeker meer moeite dan gewoon Windows opnieuw installeren..
Nou, bij mij gaat het verwijderen van die n-Force drivers met 1 druk op de knop hoor en ze zijn in een halve minuut gedeinstalleerd. En apparaatbeheer kost misschien 5 minuten schat ik. Maar dit is wel afhankelijk van hoe snel je systeem is natuurlijk dus heb je inderdaad een minder snel systeem dan duurt het langer.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:50

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

De door jou voorgestelde wijze gaat niet werken, je zult een compleet nieuwe installatie uit moeten voeren. De moederbord drivers zijn te specifiek om zo een harde schijf over te prikken van een nforce 3 naar nforce 4.

Hier kon uw advertentie staan

• Sir Guinhill
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-02 08:33
Ik gebruik altijd Windows XP powertoys om bijvoorbeeld de locatie van mijn desktop te veranderen, i.e. op mijn 2e harddisk, dit doe ik ook met andere mappen die belangerijk zijn, Favorieten b.v.
Zodat ik bij een nieuwe install alleenmaar naar die mapen toe moet linken met de powertoy en ik de bestanden weer snel berijken kan.

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 16:12

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Het kan geen enkel probleem ik heb een raid0 partitie welke gemaakt is onder een nforce 3 en deze werkt gewoon ook in mijn nforce 4 moederbord. :)

Turn it off and on again.

• objectief2
Nitroglycerine schreef op zondag 02 januari 2005 @ 10:54:
De door jou voorgestelde wijze gaat niet werken, je zult een compleet nieuwe installatie uit moeten voeren. De moederbord drivers zijn te specifiek om zo een harde schijf over te prikken van een nforce 3 naar nforce 4.
Oke, dan kan ik daar in ieder geval rekening mee houden bij aanschaf :) Bedankt. Eigenlijk hoort de vraag hier misschien niet, maar toch.

In het nieuwe systeem kan ik dan misschien ook het beste die Raptor aanvullen met nog 1 en dan een RAID-0 array gaan maken. Mijn vraag is of dit goed te backuppen valt met bijv. Ghost? Misschien een open-deur-vraag maar ik vroeg het me af. Kan ik dan gewoon van beide schijven een aparte backup maken en zijn de images later te gebruiken? Of ziet Ghost de array als 1 schijf en kan ik op die manier backuppen? Bedankt :)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:56
objectief2 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 11:01:
[...]
Kan ik dan gewoon van beide schijven een aparte backup maken en zijn de images later te gebruiken?
Dat zou ik niet gaan proberen :X
Of ziet Ghost de array als 1 schijf en kan ik op die manier backuppen? Bedankt :)
Als Ghost je controller ondersteund, ondersteund hij denk ik ook wel de RAID functionaliteit... dus dit mag geen probleem zijn :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Bornin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08-2024
Gewoon proberen, het enige wat je aan zal moeten passen zijn je chipset drivers en dat zou wel moeten lukken. Je chipset blijft Nfoce dus misschien gaat t best. Als het in een instabiel systeem resulteert kun je altijd windows nog reinstallen.

Non taken

• objectief2
SmokeyTheBandit schreef op zondag 02 januari 2005 @ 11:00:
Het kan geen enkel probleem ik heb een raid0 partitie welke gemaakt is onder een nforce 3 en deze werkt gewoon ook in mijn nforce 4 moederbord. :)
Complimenten voor je dream-machine _/-\o_ Maaruh wat voor moederbord had je hiervoor? Ik heb nu een MSI-K8N Neo2 en wil dus inderdaad ook naar de ASUS A8N-Sli Deluxe gaan. Misschien heb je ook nog antwoord op de vraag hierboven over backups met Raid0.

BTW: BEDANKT voor jullie geweldige support allemaal _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ .

[ Voor 8% gewijzigd door objectief2 op 02-01-2005 11:07 ]

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:50

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Als je in staat bentg om een hardware based RAID configuratie aan te maken, dus mbv een mobo raid chip, is het mogelijk, want dan worden beide schijven als 1 gezien na het laden van de raid configuratie. Indien je een software based RAID configuratie (dus binnen windows) aan gaat leggen, dan ziet ghost ze als 2 drives. Je kunt ze dan nog steeds backuppen, maar of de installatie ook goed zal werken na het terugzetten, weet ik niet zeker. Ik vermoed van wel, alleen heb ik met zo'n situatie geen ervaring.

Hier kon uw advertentie staan

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:56
SmokeyTheBandit schreef op zondag 02 januari 2005 @ 11:00:
Was dit ook een array waar je van opstart? Dit was de belangrijkste vraag van de TS aangezien hij nu geen RAID draait natuurlijk... :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-04 10:44
Ik heb igg een keer een nforce 2 mobo met een nforce 1 mobo omgewisseld, liep best goed na wat geklooit te hebben met de drivers.... Maar t scheelt wel als je de zelfde drivers kan blijven gebruiken , wat dus kan met de nforce (go nvidia) omdat die drivers voor elk nforce mobo werken.Aleen t idd niet optimaal. Vergeet trouwens niet dat ook andere drivers mogelijk problemen kunnen geven.

LinkedIn
BlackIntel

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 08:28
Pfft, gewoon proberen!

Ik heb laatst nog een hdd met winxp overgezet van een p2 233 naar een p3 550.
Alle hardware anders, hij bootte gewoon, detecteerde de harware rebootte en toen was alles klaar.

Je zal alleen wel je windows misschien opnieuw moeten registreren (kopieerbeveiliging)

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

zal i toch nooit goed werken, 9 van 10x, werkt het niet. als de chipset anders is dan gaat het helemaal niet.

• Haan
  • Laatst online: 08:59

Haan

dotnetter

Dekaasboer schreef op zondag 02 januari 2005 @ 11:30:
Pfft, gewoon proberen!

Ik heb laatst nog een hdd met winxp overgezet van een p2 233 naar een p3 550.
Alle hardware anders, hij bootte gewoon, detecteerde de harware rebootte en toen was alles klaar.

Je zal alleen wel je windows misschien opnieuw moeten registreren (kopieerbeveiliging)
Ik denk dat je ook een portie geluk moet hebben. Toen ik laatst mn harde schijf overzette van een mobo met i865 chipset naar een met i915, weigerde het systeem om Windows te starten (ik kreeg een of ander BSOD), dus toen moest ik ook Windows opnieuw installeren.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Gewoon proberen,

Maak een backup van je userprofile zodat je die terug kan kopieren. Als je van een applicatie weet dat die zijn instellingen in program files neerzet kopieer je die map ook. Meestal heb je dan alles wel. Mirc doet dit bijv.

Ik heb mijn hd na het verkopen van mijn moederbord en processor van een nforce 3 naar een intel based systeem gezet en dat ging gewoon. Alleen toen ik terug wilde met diezelfde schijf naar een amd plank was het een en al blauwe schermen :D

Maar toen heb ik niet geformatteerd maar de winnt map via de installatie laten deleten zodat alle data en apps er nog opstonden. Hierna de applicaties opnieuw installeren, het oude profiel mapje kopieren naar je nieuwe profiel en dan weer aan de gang. Ik garandeer niet dat alles weer is zoals het was maar het scheelt wel een hoop instel werk!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Soms lukt het maar vaak lukt het niet als de chipset van het ander moederbord anders is. En zelfs als Windows lijkt te werken krijg je vaak te maken met een onstabiel systeem.

Bespaar je al die vage ellende en herinstalleer Windows gewoon, kost je enkele uurtjes om alles terug in te stellen en dan ben je er van af :)

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-04 13:34
Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 11:38:
zal i toch nooit goed werken, 9 van 10x, werkt het niet. als de chipset anders is dan gaat het helemaal niet.
Zal je het beter vertellen. Het is wel goed mogelijk dat het wel eens gaat werken.
Ik heb mijn windows XP Pro geintalleerd op een KT133 chipset. Toen heb ik de HD mee genomen naar een andere pc. KT266, later zelfs een KT333 Cipset.
Later werkte het zelfs nog een Nforce 2 mobo.
En dit was alles nog met 1 install :)

De HD was wel iedere keer op het chipset ATA controller aangesloten.

[ Voor 10% gewijzigd door The_Greater op 02-01-2005 11:50 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit zodat het OS in je topic titel staat :)
Pagina: 1