volume bij AC3/DTS gelijk trekken

Pagina: 1
Acties:

• porto33
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-12-2025
Hallo!

ik weet niet hoe zo'n apparaat heet of de benaming dus ik zou ook niet weten waarop ik zou moeten zoeken op GoT.

Mijn vraag:

Ik irriteer me bij films, via m'n AC3/DTS set afgespeeld, vaak aan de verschillende volumes die per kanaal eruit worden gestuurd. Zo moet je je volume harder zetten omdat je men nauwelijks hoort praten door de center en zo moet je hem snel weer terugdraaien omdat een of andere actiescene of filmmuziek er ineens keihard eruit knalt door de surrounds. Ik weet dat er een soort van processor bestaat die het volume over alle (5.1) boxen gelijk verdeelt zodat je net als in de bioscoop zowel spraak als actie op 1 en dezelfde volumeregeling kan beluisteren. Hoe heten deze kasten (merken, typenrs etc) en waar kan ik ze evt kopen?

Is er ook programmatuur voor de PC in omloop die icm een digitaal in/out geluidskaart ditzelfde kan bewerkstelligen? Een geluidskaart met digitale in en uitgangen zijn namelijk niet meer zo prijzig en ik vermoed dat zo'n standalone kast nogal prijzig is?!

ik hoop dat jullie begrijpen waarover ik het heb.

Bvd....... Porto

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:51
ben je dan niet hele hele surround effect kwijt?

• porto33
nee, ik denk 't niet. Hij zet de volumes niet gelijk maar hij houdt bij dat ze niet over een bepaalde uitgangswaarde heenkomen ofzo. Je surroundeffect behoud je wel hoor.

Een maat van me heeft zo'n apparaat van NAD en hij hoeft dus niet met zijn volume te klooien de hele tijd. Als hij hem uitzet wel. Ik vind het nog net zo goed klinken met dat ding ertussen.
Alleen, zo'n NAD ding is wel erg duur. Ik wil hem toch es vragen of ik hem een keertje bij mij mag uittesten. :)

Verwijderd

Bij de sony str-Db790qs kan je kompressie van het dynamisch bereik instellen. zo word alles naar eenzelfde volume gebracht zodat je 's avonds rustig een filmpje kan zien. Er zal wel bij meerdere recievers zo'n functie zitten.

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 21:45
yep zo heet zo'n ding - compressor - (in de muziek hardware tenminste)
heeft meestal ook een 'treshhold' - drempelwaarde - en nog mate van compressie
zit al eeuwig te zoeken naar zo'n programmaatje

meestal zijn opties (ik zoek treble bass) in de software van je soundcard verwerkt, en
verder nergens :( (tenzij iemand nu iets weet:)

een effect & 'mengpaneel' dus tussenin je geluidsstream

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 21:45
yep zo heet zo'n ding - compressor - (in de muziek hardware tenminste)
heeft meestal ook een 'treshhold' - drempelwaarde - en nog mate van compressie
zit al eeuwig te zoeken naar zo'n programmaatje

meestal zijn opties (ik zoek treble bass) in de software van je soundcard verwerkt, en
verder nergens :( (tenzij iemand nu iets weet:)

een effect & 'mengpaneel' dus tussenin je geluidsstream :P

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Ik ken geen programma's die het digitale signaal aanpassen. Wat echter wel kan is de computer de ac3 decoding laten doen en daar de volumes gelijk aan te passen. Je gebruikt dan echter de hardware decoder niet meer en je moet het setje analoog aansluiten aan de computer. De software hiervoor is ac3filter. Door hierbij de present op loud te zetten krijg je het gewenste effect.
zodat je net als in de bioscoop zowel spraak als actie op 1 en dezelfde volumeregeling kan beluisteren
Dit is dus niet zo. Het geluid op een dvd is erg dynamisch en daardoor komen net als in een bioscoop de knallen harder over dan de stemmen. Als je het volume maar hard genoeg hebt voor de stemmen en alle boxen zijn ongeveer gelijk dan heb je de echte bioscoop ervaring. Echter zijn de knallen dan ook net zo hard als in een bioscoop en dat wil jij dus niet.

• pdehoop
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-06-2024

pdehoop

volgens mij is normalizing ook iets.

geen tijd om het precies op te zoeken, maar kijk zelf even of je hier iets over kunt vinden.

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

je kunt toch ook je center gewoon iets harder zetten ? of sla ik nu de plank mis

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Verwijderd

B-lennium schreef op zondag 02 januari 2005 @ 17:00:
je kunt toch ook je center gewoon iets harder zetten ? of sla ik nu de plank mis
Volgends mij niet, Ik heb ook zo'n soort set, en daar kon ik op mijn versterker aangeven hoe hard hij elke box moet aan sturen, Dit gaat dmv een setup met een piep die omste beurt uit elke box komt, kan je je ze instellen. ;) ;)

• porto33
Hoi!

sorry, ik kon niet eerder antwoorden.

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik bezit zelf een Sony STR-DB930QS (4 jaar oud) maar kan me niet herinneren dat die ook die settings heeft van de DB790. Ik zal eens de handleiding zoeken, het stof eraf blazen en doorlezen want dadelijk zit die optie idd ook op deze versterker terwijl ik daar met m'n stomme kop nog niet eens aan heb gedacht. :)

Ik kan de boxen wel instellen tussen -10db en +10db maar heb daar al mee geexperimenteerd maar haal niet het gewenste effect eruit... of ik moet iets missen?! %-)

Porto

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

porto33 schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 08:39:
Hoi!

sorry, ik kon niet eerder antwoorden.

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik bezit zelf een Sony STR-DB930QS (4 jaar oud) maar kan me niet herinneren dat die ook die settings heeft van de DB790. Ik zal eens de handleiding zoeken, het stof eraf blazen en doorlezen want dadelijk zit die optie idd ook op deze versterker terwijl ik daar met m'n stomme kop nog niet eens aan heb gedacht. :)

Ik kan de boxen wel instellen tussen -10db en +10db maar heb daar al mee geexperimenteerd maar haal niet het gewenste effect eruit... of ik moet iets missen?! %-)

Porto
Sony heeft vaak een ingebouwde compressor in hun receivers zitten.
Speciaal bedacht voor het doel bij jij voor ogen hebt.
Het schiet me zo even niet te binnen hoe de functie heet, maar spit eens door zijn settings en manual heen zou ik zeggen.

[EDIT]
Schiet! -> het heet gewoon COMP. (bij mij dan) en ik kan een waarde tussen OFF, 0.0 - 1.0 instellen dacht ik. 1.0 is max. compressie geloof ik.
Ik gebruik het niet, verstiert het geluid onwijs...

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 07-01-2005 11:54 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Ik gebruik het niet, verstiert het geluid onwijs...
Precies, zeg maar gegroet tegen je dynamiek (maar dat is dan ook het achterliggende idee van al die modes zoals 'late night mode' :)).
Ik zou eerst eens je set calibreren met een een test DVD (of eventueel de interne testtonen in je Sony receiver) en een analoge dB-meter met langzame stand en C-weging (bv. Voltkraft welke 30 euro kost). En eventueel de plaatsing van je speakers aanpassen: komt vaak ten goede aan de helderheid, minder boomy, etc.
Pagina: 1