[A8N-SLI] Verdwijnende SATA-drives

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
Ik heb onlangs een A8N-SLI Deluxe aangeschaft. Hier zijn twee SATA chips op: een Silicon Image, en de ingebouwde SATA van de nForce4-chipset.

De Silicon Image chip werkt perfect, met uitzondering van het feit dat je er niet kan van booten. Drives die perfect werken in andere systemen geven als je ze aan de Silicon Image controller hangt gewoon de bekende "Insert system disk"-error. De BIOS herkent deze drives niet, dus ik kan ze ook nergens selecteren om te booten. Ik kan alleen de Silicon Image chip aan- of afzetten.

De ingebouwde SATA van de chipset vertoont ook kuren. Testopstelling:
Drive 1: werkt in alle vier SATA-poorten
Drive 2: werkt in alle vier SATA-poorten
Twee drives te samen: alle mogelijke combinaties werken, maar vanaf dat er 1x gereboot wordt is de tweede drive (let op, dit is gewoon de drive die in de SATA-poort met het hoogste nummer zit, het omwisselen van de drives heeft geen effect) plots verdwenen :'( Verder rebooten haalt niks uit, maar er uit halen, POST'en, weer afzetten, inpluggen, en dan weer opstarten werkt.

Maw, ik kan niet serieus SATA drives op m'n bord gebruiken. De RMA-techie van m'n lokale computerboer beweert dat dit een gekend probleem is dat nog met BIOS flashes opgelost zal worden, maar dat betwijfel ik. Er is niemand op internet met gelijkaardige problemen te vinden.

Verwijderd

Dan hang je toch de boot-SATA-drive aan de nForce4, en die ander aan de Silicon? Het is natuurlijk raar dat ze niet beide op de nForce4 kunnen maar ah la.

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-02 09:25
racoontje schreef op zondag 02 januari 2005 @ 00:10:
Ik heb onlangs een A8N-SLI Deluxe aangeschaft. Hier zijn twee SATA chips op: een Silicon Image, en de ingebouwde SATA van de nForce4-chipset.

De Silicon Image chip werkt perfect, met uitzondering van het feit dat je er niet kan van booten. Drives die perfect werken in andere systemen geven als je ze aan de Silicon Image controller hangt gewoon de bekende "Insert system disk"-error. De BIOS herkent deze drives niet, dus ik kan ze ook nergens selecteren om te booten. Ik kan alleen de Silicon Image chip aan- of afzetten.

De ingebouwde SATA van de chipset vertoont ook kuren. Testopstelling:
Drive 1: werkt in alle vier SATA-poorten
Drive 2: werkt in alle vier SATA-poorten
Twee drives te samen: alle mogelijke combinaties werken, maar vanaf dat er 1x gereboot wordt is de tweede drive (let op, dit is gewoon de drive die in de SATA-poort met het hoogste nummer zit, het omwisselen van de drives heeft geen effect) plots verdwenen :'( Verder rebooten haalt niks uit, maar er uit halen, POST'en, weer afzetten, inpluggen, en dan weer opstarten werkt.

Maw, ik kan niet serieus SATA drives op m'n bord gebruiken. De RMA-techie van m'n lokale computerboer beweert dat dit een gekend probleem is dat nog met BIOS flashes opgelost zal worden, maar dat betwijfel ik. Er is niemand op internet met gelijkaardige problemen te vinden.
Het probleem is met de Silicon SATA die heeft nieuwe drivers nodig in windows die er niet standaard opstaan, daaroor kan het zijn dat je er niet van kan booten.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• lvh
Dus als ik geen Windows wil gebruiken kan ik met m'n nieuw bord niks doen? Trouwens, AFAIK moet Windows dan wel eerst gestart worden om die driver te installeren, maar hoe gaat dat lukken zonder dat je kan booten? :P
Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 00:13:
Dan hang je toch de boot-SATA-drive aan de nForce4, en die ander aan de Silicon? Het is natuurlijk raar dat ze niet beide op de nForce4 kunnen maar ah la.
Dat ben ik nu aan het proberen. Vind het wel erg dat op een bord waar 8 SATA's op zitten, er maar van een geboot kan worden en je maar 5 in totaal kan gebruiken.

[ Voor 51% gewijzigd door lvh op 02-01-2005 00:19 ]

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-02 09:25
racoontje schreef op zondag 02 januari 2005 @ 00:17:
Dus als ik geen Windows wil gebruiken kan ik met m'n nieuw bord niks doen? Trouwens, AFAIK moet Windows dan wel eerst gestart worden om die driver te installeren, maar hoe gaat dat lukken zonder dat je kan booten? :P

[...]

Dat ben ik nu aan het proberen. Vind het wel erg dat op een bord waar 8 SATA's op zitten, er maar van een geboot kan worden en je maar 5 in totaal kan gebruiken.
gewoon aan de NF4 controller hangen windows installen.

Welke bios gebruik je BTW ?? ik denk dat het daar best aan kan liggen

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• lvh
Maar de drives verdwijnen al in de BIOS bij POST! Ik krijg WinXP nooit geboot want je moet uiteindelijk toch rebooten en dan ben je je drive kwijt... Toch? En hoe zou dat het probleem oplossen BTW?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gewoon de hele zaal RMA-en, het werkt niet, en je pc-boer heeft geen oplossing....

Je kunt overwegen een andere moederbord te nemen, als dat een optie is.
Maar als dit probleem er nu is, dan loop je risico dat bij elke keer dat je iets doet het geemmer weer van vooraf aan begint...
Overigens kan het ook aan de combinatie schijf/mobo/bios liggen, maar zonder bios-update heb je weinig aan deze spullen op deze manier.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-02 13:49
racoontje schreef op zondag 02 januari 2005 @ 00:10:
Er is niemand op internet met gelijkaardige problemen te vinden.
Um... :?

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/981317/

[ Voor 58% gewijzigd door Steephh op 02-01-2005 17:50 ]

_@/'

• lvh
TheGhostInc schreef op zondag 02 januari 2005 @ 17:43:
Gewoon de hele zaal RMA-en, het werkt niet, en je pc-boer heeft geen oplossing....

Je kunt overwegen een andere moederbord te nemen, als dat een optie is.
Maar als dit probleem er nu is, dan loop je risico dat bij elke keer dat je iets doet het geemmer weer van vooraf aan begint...
Overigens kan het ook aan de combinatie schijf/mobo/bios liggen, maar zonder bios-update heb je weinig aan deze spullen op deze manier.
Misschien geld terugvragen dan, als RMA niet werkt. Die PC-boer heeft nml maar een SLI bord :'(

• zoooper
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
is hier al een oplossing voor? ik heb hetzelfde probleem

op de nvidia sata controller krijg ik maar 1 sata aan de praat, als ik er 1 op de nvidia controller en 1 op de sillicon image controller zet werkt het wel

Verwijderd

Ik had ditzelfde probleem meT Maxtor 10 SATA drives op een ASUS SLI deluxe board, dit probleem is meerdere malen gemeld door verschillende mensen in het ervaringen topic. dit probleem is in ieder geval met BIOS 1006 opgelost (bij mij)

Echter deze problemen bestonden alleen bij de NF4 en niet bij de Silicon. De Silicon kun je allen in RAID configs gebruiken (geen losse SATA), bootable maken in het bios configuratie programma van Silicon welke direct na de normale bios startup verschijnt en voor de NF4 Raid bios config.

• zoooper
  • Niet online
vreemd bios 1006 lost het bij mij niet op. ik zal 1007 beta eens proberen

• XorArch
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-11-2025
Ik heb het zelfde probleem bij 2 Maxtor DM10 schijven. Tot nog toe is alleen bios versie 1002 die het probleem niet vertoond, dus die staat er bij mij nog steeds op.

Je hebt zover ik kan zien nog niet verteld met welke schijven jij dat probleem heb maar als het DM10 schijven zijn zou je het volgende eens kunnen proberen.
In de Opslagmedia & I/O Controllers FAQ staat er wel het een en ander over de compabiliteit van de DM10 schijf met de controller van de NF4. Onderstaand stukje komt daar vandaan.

"Compatibiliteit
Alle Maxtor SATA schijven hebben compatibiliteitsproblemen met de ICH5(R) southbridge. Er zijn geen andere oplossingen dan een HDD van een ander merk nemen of het moederbord te vervangen door een bord met een ander chipset. De ICH6(R) heeft hier geen last van -tot zover bekend.
Verder heeft de Maxtor DiamondMax10 ook compatibiliteitsproblemen met andere controllers, zoals de onboard SATA (RAID) controller van nVidia nForce3/nForce4 borden, de Promise FastTrak en de LSI MegaRAID. Hiervoor is een nieuwe firmware voor de DiamondMax10 uitgebracht: 1B70 (740KB). Het is tot zover nog niet bekend, maar wellicht is dit ook de oplossing voor compatibiliteits-problemen met de ICH5(R).
Let op: sluit voor het flashen uitsluitend Maxtor DM10 schijven aan in je PC en verwijder de overige typen Maxtor schijven (zoals DMP9), anders wordt de Firmware van de andere Maxtor schijven ook overgeschreven."

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd daar ik geen diskettestations meer heb, en het met bios versie 1002 voorlopig prima werkt, d.w.z. totdat ze het eindelijk eens oplossen.

• zoooper
  • Niet online
ik heb 2 x Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB 8MB SATA (6Y120M0)

dus niet de DM10.. bios 1007 beta werkt ook niet.. ik denk dat ik dan ook maar weer eens 1002 ga proberen..

edit.. ik zal de firmware voor de DM10 maar niet proberen.. ik zoek slecht of ik vind nog geen firmware voor deze DM9....

[ Voor 27% gewijzigd door zoooper op 28-03-2005 19:59 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 15:45
XorArch schreef op maandag 28 maart 2005 @ 11:25:
Ik heb het zelfde probleem bij 2 Maxtor DM10 schijven. Tot nog toe is alleen bios versie 1002 die het probleem niet vertoond, dus die staat er bij mij nog steeds op.

Je hebt zover ik kan zien nog niet verteld met welke schijven jij dat probleem heb maar als het DM10 schijven zijn zou je het volgende eens kunnen proberen.
In de Opslagmedia & I/O Controllers FAQ staat er wel het een en ander over de compabiliteit van de DM10 schijf met de controller van de NF4. Onderstaand stukje komt daar vandaan.

"Compatibiliteit
Alle Maxtor SATA schijven hebben compatibiliteitsproblemen met de ICH5(R) southbridge. Er zijn geen andere oplossingen dan een HDD van een ander merk nemen of het moederbord te vervangen door een bord met een ander chipset. De ICH6(R) heeft hier geen last van -tot zover bekend.
Verder heeft de Maxtor DiamondMax10 ook compatibiliteitsproblemen met andere controllers, zoals de onboard SATA (RAID) controller van nVidia nForce3/nForce4 borden, de Promise FastTrak en de LSI MegaRAID. Hiervoor is een nieuwe firmware voor de DiamondMax10 uitgebracht: 1B70 (740KB). Het is tot zover nog niet bekend, maar wellicht is dit ook de oplossing voor compatibiliteits-problemen met de ICH5(R).
Let op: sluit voor het flashen uitsluitend Maxtor DM10 schijven aan in je PC en verwijder de overige typen Maxtor schijven (zoals DMP9), anders wordt de Firmware van de andere Maxtor schijven ook overgeschreven."

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd daar ik geen diskettestations meer heb, en het met bios versie 1002 voorlopig prima werkt, d.w.z. totdat ze het eindelijk eens oplossen.
Flash werkt niet met SATA.
Had het zelfde probleem met een A8N-SLI en Maxtor DP10. Denk als ik de hd terug heb, maxtor bel en dan eff overleg. Want ze hebben toch wel een SATA Firmware :?

• NIMBUS
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-02 12:19
Ik had ook last van problemen met de combinatie Asus a8n deluxe icm een maxtor diamond 10 SATA. Wat bij mij het probleem verholp was dat ik het MB geflasht heb naar 1004 (die heeft net als de 1002 geen problemen met de HD, maar is verder een stuk beter dan de 1002 versie) en daarnaast heb ik meteen na het installeren van de NForce 6.53 drivers (+ een reboot) NCQ uitgezet in apparaatbeheer. Nu heb ik al een aantal dagen geen last meer van een verdwijnende maxtor en dat terwijl ik al heel wat keren heb ge-reboot om dit te testen.

Oja, misschien nog wel even handig om erbij te zeggen, ik heb de HD aangesloten op de eerste poort van de Nvidia SATA controller en heb verder geen HD's aangesloten.

En misschien nog een andere tip, als je de bios geflasht hebt dan kun je het beste windows helemaal opnieuw (en op een geformatteerde hd) installeren.

Zie ook: http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/38623/

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-02 13:47

Nessuno

io sono nessuno

zoooper schreef op maandag 28 maart 2005 @ 19:34:
ik heb 2 x Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB 8MB SATA (6Y120M0)

dus niet de DM10.. bios 1007 beta werkt ook niet.. ik denk dat ik dan ook maar weer eens 1002 ga proberen..

edit.. ik zal de firmware voor de DM10 maar niet proberen.. ik zoek slecht of ik vind nog geen firmware voor deze DM9....
zoek eens op dmp9

aan gezien het de diamond 9 plus is
btw ik heb het zelfde probleem met 2x200gb dm9 plus :'(

Na rose e cient spin

• zoooper
  • Niet online
ik heb inmiddels de schijven vervangen door een raptor en een 250gb hitachi..

maxtor heeft ook problemen met andere asus moederborden las ik laatst ergens.. wel vreemd dat zo'n problemen ontstaan en dit niet goed door zowel asus als maxtor worden gecommuniceerd.

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

zoooper schreef op zondag 15 mei 2005 @ 14:44:
ik heb inmiddels de schijven vervangen door een raptor en een 250gb hitachi..

maxtor heeft ook problemen met andere asus moederborden las ik laatst ergens.. wel vreemd dat zo'n problemen ontstaan en dit niet goed door zowel asus als maxtor worden gecommuniceerd.
ja dat vind ik niet echt een oplossing
ook omdat ik de schijven al een maand of wat heb en ze dus niet meer kan ruilen
mag er toch van uitgaan dat mn huidige hardware gewoon naar behoren blijft werken niet ?
tis nl niet zo dat die schijven 3jaar oud zijn (ook al zouden ze dan nog steeds moeten werken bv)

Na rose e cient spin

Verwijderd

Bouw je harde schijf eens uit en kijk naar de jumpers. Ik had gigantisch veel problemen met mn SATA schijven op de A8N tot ik voor de gein eens de jumpers op de HDs verwijderde die SSC (of was het nou SCC?) disablen. Het verwijderen van deze jumper activeert een soort spread spectrum controller die de EM-straling tot 10dB vermindert. Sindsdien loopt mijn systeem vlekkeloos waar voorheen om de 5 reboots de RAID naar de zak was.

In windows met SATA schijven NOOIT een quickformat doen btw.

Zet in je BIOS bij jumperfree configuration de instelling op manual en de standaard FSB, etc. Zet ook de PCI clock op 33.33Mhz VAST, aangezien je SATA controller hieraan hangt.

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 16:12:
Bouw je harde schijf eens uit en kijk naar de jumpers. Ik had gigantisch veel problemen met mn SATA schijven op de A8N tot ik voor de gein eens de jumpers op de HDs verwijderde die SSC (of was het nou SCC?) disablen. Het verwijderen van deze jumper activeert een soort spread spectrum controller die de EM-straling tot 10dB vermindert. Sindsdien loopt mijn systeem vlekkeloos waar voorheen om de 5 reboots de RAID naar de zak was.

In windows met SATA schijven NOOIT een quickformat doen btw.

Zet in je BIOS bij jumperfree configuration de instelling op manual en de standaard FSB, etc. Zet ook de PCI clock op 33.33Mhz VAST, aangezien je SATA controller hieraan hangt.
over welke jumpers heb je het ?
ik heb mn schijven zo ie zo los liggen (niet aangesloten zewerken toch niet LOL)
maar zie er geen jumper op zitten mischien heb je een foto'tje
systeem stel ik altijd zelf helemaal ook het cpu en sata enz enz enz gebeuren dus dat zal het niet zijn
hij vind mn raptor nl wel gewoon normaal 8)7

Na rose e cient spin

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

subtiel kickje

heb mn bord inmiddels omgeruild voor een deluxe versie
maar deze heeft bijna de zelfde problemen
schijfen zijn alle 3 bij een cold boot wel aan wezig 1x raptor 2x dm9+200gb
maar naar een reboot vind hij 1 van de 2 - 200gb's alleen en mn raptor :'(
begin er langzaamer hand een beetje moe van te worden ........
is dit probleem er met elk nforce 4 bord ? gigabyte dfi enz enz
of is dit nu echt een asus probleem

zelf denk ik wel dat dit probleem opgelost gaat worden in de toekomst
denk dat ik morgen maar even een sata kaartje ga halen om de tussen periode te overbruggen

iemand daar nog problemen mee gehad ?
en zal er erg veel verschil zitten tussen een sweex kaartje van 20 euro en een promise van 45 euro

schijven dienen alleen als opslag dus snelheid enz boeid niet zo veel
voor het os gebruik ik mn raptor die op de nforce controler zit

Na rose e cient spin

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat voor een voeding heb je in je bak hangen? :)

Oh, Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers trouwens.

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 20-05-2005 08:21 ]

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

ik heb een ultra connect x 500 watt
met genoeg amperes op de 12v 5v en 3.3 v dus dat mag het probleem niet zijn

het vreemde is dus ook dat hij het bij een cold boot wel goed doet maar bij een normale reset niet (als alles dus al draaid en opgespind is )

erg vaag dit allemaal

Na rose e cient spin

• Shuriken
  • Laatst online: 13-02 19:24

Shuriken

Life is all about priorities

prodigy schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 00:14:
subtiel kickje
zelf denk ik wel dat dit probleem opgelost gaat worden in de toekomst
denk dat ik morgen maar even een sata kaartje ga halen om de tussen periode te overbruggen

iemand daar nog problemen mee gehad ?
en zal er erg veel verschil zitten tussen een sweex kaartje van 20 euro en een promise van 45 euro

schijven dienen alleen als opslag dus snelheid enz boeid niet zo veel
voor het os gebruik ik mn raptor die op de nforce controler zit
Het sweex kaartje gebruikt een SiI 3112 chip. Op de Deluxe zit een SiI 3114. Het 4 poortige broertje van de 3112. Heb je em daarop al geprobeert?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

heb het net even voor je na gekeken

3.3v 28 amp
5v 30 amp
12v 34 amp
Shuriken schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 14:56:
[...]
Het sweex kaartje gebruikt een SiI 3112 chip. Op de Deluxe zit een SiI 3114. Het 4 poortige broertje van de 3112. Heb je em daarop al geprobeert?
nee want ik wil mn schijven niet in raid maar gewoon los naast elkaar

heb net 2x samsung spinpoint 200gb opgehaald
en het lijkt er op dat dit gewoon goed werkt :D

[ Voor 29% gewijzigd door Nessuno op 20-05-2005 17:03 ]

Na rose e cient spin

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

eind conclusie is dat maxtor dus kennelijk no go is
en met de 2x samsung heb ik dus totaal geen problemen meer :D

Na rose e cient spin

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:42
wou misschien dit bordje ook kopen. Heb ook een maxtor schijf weet zo niet meer bij welke serie die hoort.

weet zo alleen het model ID.

Maxtor 7Y250M0 geeft deze ook problemen?
Pagina: 1