Toon posts:

Subwoofer Bouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heel even een kort vraagje,

Is een Altec 604-8G geschikt om een sub mee te bouwen, ik heb namelijk letterlijk en figuurlijk
zo'n beetje mijn nek over zo'n ding gebroken :P en ik dacht das wel iets om een sub mee te bouwen.

In google wel al gezocht maar kan hem eigenlijk alleen maar vinden in Stereo setup, ingebouwd in lellen van kasten.

BvD.

Roel

Verwijderd

Als je de parameters van dat ding kunt vinden, kun je er mee gaan rekenen met de bekende software hiervoor.

Dit is wat ik er met 1 seconde googlen over kon vinden:
>> fs: 28 Hz
>> Re: 7 ohm
>> Qts: .25
>> Qms: 8.3
>> Qes: .26
>> Vas: 624L
>> Xmax: 3.8mm
een Vmax van 3.8 mm is geloof ik nogal weinig voor een sub, maar ik ben geen kenner.

Lees zeker deze even:
Zelfbouwspeakers

en download bv WinISD:
http://www.linearteam.dk/

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2005 23:58 ]

Verwijderd

Kun je wat meer zeggen, zoals :

Wat is het ?? (een versterker / driver / filter / kast )
De specs erven ( bij versterker, wattages enz)

Al even van te voren, wat ik zo snel kon googlen, denk ik dat je een bestaande actieve subwoofer bedoelt, en ik kan je zeggen dat het je veel moeite zal kosten om hem beter te bouwen als hij was (en ook nog onder de kosten van een nieuwe / betere te blijven)

---edit---
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 23:56:
Dit is wat ik er met 1 seconde googlen over kon vinden:
was me voor 8)7 .

Maaruh, een die Xmax is inderdaad niet erg groot, dat zal (uitgaande dat je zoveel mogelijk bass wil van dat speakertje) waarschijnlijk een bassreflex worden. En die kasten zijn inderdaad groter als gesloten kasten

ik vraag me af of die specs goed zijn :?

Aha, hij is 15 inch (a.k.a. 38 cm membraan) Daar heb je al minder Xmax voor nodig, het zijn in ieder geval "High Effiency" speakers, dat betekent dat je ze met een vrij laag wattage al behoorlijk kunt laten spelen.

Hier een site voor je : http://members.myactv.net/~je2a3/open.htm
(wat links met betrekking tot Altec en het bouwen van kisten daarvoor)

Ik denk dat de wat ervarener speaker bouwers je wel verder zullen kunnen helpen met die T&S parameters, dus maar even wachten ;)

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2005 00:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Eerst even mijn welgemeend excuus voor de weinig info die ik gaf.

Ik zat op het moment van posten op mijn werk ( bioscoop ) vandaar dat
ik niet veel tijd had om te posten.

Het is jammer dat ik niet 2 van deze drivers heb want dan zouden het waardige opvolgers
van mijn B&W 305's die ik nu heb staan als Front speakers, tenminste afgaande op de reviews
die ik van deze altec's kan vinden.

Inmiddels heb ik wel de maten van de Altec 620A kast waarin deze drivers normaal werden ingebouwd, maar of ik dit ontwerp ook kan gebruiken voor een Sub ben ik nog niet achter.

Ik wacht i.d.d wel even op wat meer replies :P en ga in de tussentijd stoeien met WinISD

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Voordat je met WinIsd aan de gang gaat moet je toch écht de gevoeligheid weten.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op zondag 02 januari 2005 @ 02:15:
Voordat je met WinIsd aan de gang gaat moet je toch écht de gevoeligheid weten.
Nee, winISD rekent die zelf wel uit aan de hand van de parameters. Helaas zijn het er te weinig... Maar je kunt natuurlijk wel al zeggen dat deze speakers als sub niet erg geschikt zal zijn, 3.8 mm Xmax is nou niet echt veel :'(

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

deepspace schreef op zondag 02 januari 2005 @ 16:29:
Nee, winISD rekent die zelf wel uit aan de hand van de parameters. Helaas zijn het er te weinig... Maar je kunt natuurlijk wel al zeggen dat deze speakers als sub niet erg geschikt zal zijn, 3.8 mm Xmax is nou niet echt veel :'(
Deze specs heb ik met 1 sec googlen gevonden op een forum. Die gast moet ze ook weer ergens vandaan hebben. Het zou me niets verbazen als er wel meer specs te vinden zijn, maar zo fanatiek heb ik niet gezocht :)

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels is dit wat ik heb aan specs :

Qts : .25
Vas : 264 L
Fs : 25.8 Hz
Re : 7 Ohm
Le : 001
Xmax : .0038 m
Qms : 8.30
Qes .26
Pe : 100
Bl : 17.18
Sd : 0.89
Vid : 0.33
mms : 006763
Sens : 98.145
Accel : 254
Ref : 4.00 %
Vd : 19.20 Cu. Inch
Dan mis ik volgens mij nog de volgende :
Z
SPL
Dia --> of is dat Diameter ? zo ja dan is dat 15"

Nu kom ik wel een eind in WinISD maar of dit nou een goede Sub is ?

Zou iemand mij dat kunnen vertellen ?

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Z = 8Ohm
en
SPL = 98dB
gok ik zo, maar dat is verder niet interesant
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 00:52:
Nu kom ik wel een eind in WinISD maar of dit nou een goede Sub is ?

Zou iemand mij dat kunnen vertellen ?
Tja, dé sub bestaat gewoon niet.
Gezien zijn grootte en tevens kleine xmax leid ik af dat deze woofer meer op bass dan op sub-bass gericht is. Dat wil niet zeggen dat deze geen sub-bas kan produceren. Sterker nog, ik denk dat deze heel behoorlijke sub-bas produceerd. Hier staat tegenover dat hij een zeer grote kast nodig heeft, wat ook wel te verwachten was met z'n VAS en z'n 15" omtrek. Persoonlijk zou ik voor 150L BR @ 24Hz gaan, in combinatie met de roomgain en z'n gevoeligheid houd je dan geen buren over :)
Group delay = ok tot 30Hz.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
Als ik met de parameters die je hebt gegeven in WinISD aan de slag ga dan zie ik in de grafiek
Dat het -3 Db punt op 70,72Hz ligt.

Is dit niet wat te hoog ? of is dat wat je bedoelde met Sub-Bas ?

En ik ben nogal een noob op het gebied van zelf speakers bouwen, maar ik heb nu een kast maat van : 57,5 x 89,8 x 35,9.

De kast staat dan rechtop dus bijna 1 mtr hoog, kan ik hem ook op zijn kant leggen 58 cm hoog
en de driver dan ook 90 graden gedraaid monteren zodat de hoge-tonen hoorn wel horizontaal zit ? of gaat dit weer tenkoste van het geluid ?

Sorry voor de vele vragen maar zoals ik al zij ik ben een noob op DiY Speakers.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

"Hoge-tonen hoorn" in een sub :?

Verwijderd

Topicstarter
Hehe :P

Het is een Duplex Driver Dus zowel Laag als Hoog, ik zit er i.d.d nog wel aan te twijfelen of ik beide zal aansluiten, maar i.i.g staat die hoge tonen hoorn horizontaal mooier als verticaal, vandaar mijn vraag.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

in een sub horen geen hote tonen thuis, dus weg ermee..

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

wat jij probeert te bouwen is een full range driver, dat is heel iets anders. Ik zie dat deze driver inderdaad een hoorn voor het hoog ingebouwd heeft. Ik vraag me af of deze driver dan wel echt nuttig is om te gebruiken als sub? misschien veel leukere dingen mee te doen :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
Ja het is ook leuker om wat anders mee te doen :)

Maar ik heb er maar 1 :( anders dan was het mooie vervanging voor mijn B&W DM305's die
ik nu als front heb staan, want het geluid wat uit deze duplexjes komt schijnt fenomenaal te zijn.

Maar ja aan 1 heb je dan zou weinig, ik ben wel al op zoek naar een 2e maar ik ben bang dat dat
een lastige gaat worden.

• michelkoenders
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:48
Ik wil dus ook zelf een sub gaan bouwen omdat ik het geld gewoonniet heb om een REL of iets in die klasse te kopen. en omdat ik het echt leuk vind om dingen met hout te maken. Ik heb hier op GOT al veel projecten doorgelezen, en veel daarvan maken gebruik van de Shiva als ik dat zo allemaal gelezen heb ben ik er ook zeker van dat ik deze wil gaan gebruiken. De Shiva van deepspace vond ik er echt bovenuit komen.omdat het een gesloten behuizing is. Ik ga hem zelf vooral voor muziek gebruik (Genesis Pinkfloyd). Ik wilde graag aan Deepspace vragen of hij nog tekeningen heeft van de behuizing. want ik ben zelf niet zo goed in het berekenen van de inhoud. alvast bedankt en ik hoop er reactie op te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Die berekeningen voor de maat van je kast kan je heel makkelijk door WinISD laten doen.

Als je de T&S specs van de Shiva weet doet winISD bijna de rest.

Wat misschien wel handig is, is dat Deepspace de inhoud en de Freq. van zijn kast ff zegt.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

michelkoenders schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 17:09:
Ik wil dus ook zelf een sub gaan bouwen omdat ik het geld gewoonniet heb om een REL of iets in die klasse te kopen. en omdat ik het echt leuk vind om dingen met hout te maken. Ik heb hier op GOT al veel projecten doorgelezen, en veel daarvan maken gebruik van de Shiva als ik dat zo allemaal gelezen heb ben ik er ook zeker van dat ik deze wil gaan gebruiken. De Shiva van deepspace vond ik er echt bovenuit komen.omdat het een gesloten behuizing is. Ik ga hem zelf vooral voor muziek gebruik (Genesis Pinkfloyd). Ik wilde graag aan Deepspace vragen of hij nog tekeningen heeft van de behuizing. want ik ben zelf niet zo goed in het berekenen van de inhoud. alvast bedankt en ik hoop er reactie op te krijgen.
Thanks, maar zo mooi is mijn sub nu ook weer niet, zeker niet de afwerking. Vergeet niet dat je incl amp ook al snel 500 euro kwijt bent, maar dan heb je wel een dikke REL-killer >:)

bouwschema is simpel, want dat staat gewoon op de adire website ;) www.adire-audio.com -> technical -> app notes -> Shiva sealed applications :) Ik heb de 54 Liter versie, de rest is wel in mijn topic te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 05-01-2005 10:56 ]

• michelkoenders
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:48
deepspace schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 10:54:
[...]

Thanks, maar zo mooi is mijn sub nu ook weer niet, zeker niet de afwerking. Vergeet niet dat je incl amp ook al snel 500 euro kwijt bent, maar dan heb je wel een dikke REL-killer >:)

bouwschema is simpel, want dat staat gewoon op de adire website ;) www.adire-audio.com -> technical -> app notes -> Shiva sealed applications :) Ik heb de 54 Liter versie, de rest is wel in mijn topic te vinden.
hartstikke bedank voor deze reactie. ik had jouw topic al door gelezen en ik ga er zeker wat mee doen. nadat ik ijn BE rijbewijs heb aan het eind van deze maand

• lordofthelints
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09-2025

lordofthelints

Evil_ivanhoe in former GoTlife

Ik ben benieuwd hoe het met je vorderingen staat Dutch-Priest, ik ben namelijk hetzelfde als jij van plan: ik heb een Altec 412-8h woofer goedkoop op de kop getikt, en wil daar waarschijnlijk ook ee subwoofer mee bouwen. Ik heb afgelopen weekend de speaker in een Altec A7 kast gemonteerd om te testen, het geluid was echt geweldig. Ik ben dus benieuwd of je nog wat met die duplex speaker gaat doen, zo nee, dan wil ik hem wel van je overnemen ;)

Moederborden..... Kunnen die in de afwasmachine??? || Specs, zie: http://specs.tweak.to/list/2481

Pagina: 1