High end speakers op de PC (heeft het nut)

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
keb een vraagje over de beperkbaarheid van een geluidskaart op de echte high end speakers.

Ik keek namelijk in de pricewatch laatst (kopje speakers B) ); en zag helemaal onderaan (gesorteerd op prijs) op eenzame hoogte een paar dure KEF-speakers staan van 500 euro ofzo (pin me er niet op vast). Ik opende de KEF product-page en hun speakerrange varieerde wel van weet-ik-het-wat tot en met E10.000-speakers in de 'reference'-lijn.

'k pak maar ff de KEF eruit aangezien het daarmee begon in de speakers pricewatch, maarrrrrrrr mijn vraag is concreet: Heeft het nut om als audio-liefhebber echte dure high end speakers te kopen voor je PC die je dan vervolgens aansluit op je geluidskaart?? (zeg een stevige SB Audigy). Want ik zie ook vaak die hele dure amplifiers staan die met de speakers vaak in 1 zin worden gebruik; en dan vraag ik me af of die geluidskaart wel alles uit die dure speakers kan halen??

[ Voor 6% gewijzigd door Silent Thunder op 01-01-2005 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:42

xdc

om even heel kort door de bocht te gaan

NEE, een SB Audigy haalt niet het onderste uit de kan uit "ECHTE HIGH END" speakers. (maar 500,- eu per stuk voor een speaker vind ik persoonlijk geen highend.)
als we dan even een prijs moeten noemen voor highend ;) (nogmaals kort door de bocht)

Maar je kan best meer geld uitgeven aan goed pc geluid , en bv speakers a 500,- eu per stuk kopen en beter geluid hebben dan de logitech setjes 5.1 die nu heel populair zijn zoals de z680 etc .. die overigens ook niet slecht zijn voor het geld.

Wel zijn er natuurlijk ook mooie / duurdere geluidskaarten.. vaak voor de betere dac's en digitale outputs. aanboord.
Die oa gebruikt worden voor htpc's die vaak ook aangesloten staan op high-end apparatuur. Dus daarmee kom je al een heel eind.. het kan dus wel...

Maar mensen die het budget hebben voor echte highend apparatuur kopen de overige onderdelen ook wel highend. van bedrading tot pc-geluidskaart.

[ Voor 18% gewijzigd door xdc op 01-01-2005 23:57 ]

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
Nou jah, die 500euro was maar iets wat ik riep. Ik kan natuurlijk ook E3000 zeggen voor het model 201 van KEF. Het is niet echt een koopadvies daarom, maar meer eigen nieuwsgierigheid/zelfkennisvergroting op dat gebied.

Wat bedoel je met de betere geluidskaarten? Die Terratec's.. ? En worden die dan ook gewoon direct op een speaker aangesloten (aangezien die het wellicht beter aankunnen); of zit er nog een versterker of iets anders tussen?

[ Voor 6% gewijzigd door Silent Thunder op 02-01-2005 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
denk niet dat je zon box rechstreeks op je geluidkaart kan prikken. Een versterker ertussen lijkt mij een veel betere optie, zowel kwa geluid als volume.als je dit optisch doet krijg je lijkt mij de beste kwaliteit. echt ben ik nogal een audio noob maar dit is wat ik er over denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:42

xdc

Silent Thunder schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 23:59:
Nou jah, die 500euro was maar iets wat ik riep. Ik kan natuurlijk ook E3000 zeggen voor het model 201 van KEF. Het is niet echt een koopadvies daarom, maar meer eigen nieuwsgierigheid/zelfkennisvergroting op dat gebied.

Wat bedoel je met de betere geluidskaarten? Die Terratec's.. ? En worden die dan ook gewoon direct op een speaker aangesloten (aangezien die het wellicht beter aankunnen); of zit er nog een versterker of iets anders tussen?
[rml][ MP3] op High End - welke geluidskaart beste?[/rml]
voor meer info betreffende mooie geluidskaartjes op de pc.

En je hebt inderdaad voor de speakers wel een aparte versterker nodig.

Optisch tov coaxiaal is een voordeel op de pc , aangezien hij dan geen stroom geleid.. (lelijke brom op je geluid)

Overigens zou ik als je gaat beginnen het rustig aandoen en bv beginnen met een terratec soundkaartje , die geven prima geluid over de optische output, sluit hem aan op een versterker met optische ingang en knallen maar.

[ Voor 17% gewijzigd door xdc op 02-01-2005 00:10 ]

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Optisch, coaxiaal: het maakt volgens mij niet echt veel uit, als je echt over goede dacs beschikt. er was wel iets met coaxiaal dat er meer ruis was als je het via de pc zou aansluiten. Maar daat praatje echt over de top. Daarbij weet ik het niet 100% zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almar
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04-2024
simpelweg---> b en o heeft speciale voorzieningen voor computer <-->versterker met handige functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08 09:45
Het heeft in sommige gevallen wel degelijk nut, ik heb bv een set KEF Coda's aan een rotel amp hangen + een set KRK RP8 (niet highend, maar wel leuk). Daarnaast ook nog een B&O platenspeler. allemaal aangesloten op mijn pc, ik heb een EMU 1820m geluidskaart en het klinkt perfect.

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothVision
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-03 13:40
'k zou in dit geval eerder voor dit setje gaan

Creative Soundblaster Audigy 2 ZS
&
Creative GigaWorks S750 (7.1)

Dan heb je een zeer aangenaam geluidssetje waar je niet meer van kan stil zitten _/-\o_ :Y)

info voor..
&

*SmoothVision gaat dit setje volgende maand halen na ontvangst van m'n wel verdiende salaris :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

'k zou in dit geval eerder voor dit setje gaan

&

Dan heb je een zeer aangenaam geluidssetje waar je niet meer van kan stil zitten
Die combinatie heb ik! :)

Ik kan zeggen, voor films en games.. SUPER! je wilt niets anders meer.

Voor puur muziek (stereo) kun je voor het geld wel betere speakers krijgen. De set die ik nu heb klinkt eigenlijk voor alles wel goed, maar toch komt de muziek niet echt mooi over, en dat is eigenlijk bij alle subwoofer-satteliet setjes een probleem.
Voor muziek moet je eigenlijk hifi zuilen hebben.

Ik ben nog steeds heel blij met mijn audio configuratie en ik wil hem echt niet kwijt. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door frankknopers op 02-01-2005 01:54 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothVision
Frank_Knopers schreef op zondag 02 januari 2005 @ 01:51:
Die combinatie heb ik! :)

Ik kan zeggen, voor films en games.. SUPER! je wilt niets anders meer.

Voor puur muziek (stereo) kun je voor het geld wel betere speakers krijgen. De set die ik nu heb klinkt eigenlijk voor alles wel goed, maar toch komt de muziek niet echt mooi over.

Ik ben nog steeds heel blij met mijn audio configuratie en ik wil hem echt niet kwijt. ;)
Wat zeg jij dan voor muziek komt het niet echt mooi over!! :( |:( ( :P )
Dat had ik voor zo'n setje toch wel verwacht eigenlijk ;)
Dus niet echt aan te raden of.. wat zou jij aanraden met een budget van ~ 450-500 euro
(moet incl. geluidskaart zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Nou.. wat heet niet mooi. Ik zou het zo zeggen: luister je enkel, uitsluitend en alleen maar muziek (geen films, games en surround sound), dan ben je vast beter af met een stereo zuilenset.

De speakers van de gigaworks zijn in staat hele mooie klanken te produceren over een groot frequentiebereik, maar toch klinkt de muziek vooral bij de lage stemmen wat vreemd. Alsof de subwoofer een deel van de stem doet.

Dit ''probleem'' wat door de meeste mensen niet eens opgemerkt wordt, geld eigenlijk voor alle sub-sat setjes..

Hoe dan ook, de Gigaworks is wel de beste surround set voor het geld in de high-end klasse (highend is relatief, maar ik bedoel hier 500 euro), de surround ervaring is onvergetelijk! 8)

Edit: Laat je niet beinvloeden door mij, audio is altijd subjectief, en zo slecht is het nou ook weer niet. Ik bedoel: als je de speakerset een cijfer moest geven op deze punten:

Games 10
Films 10
Muziek 8,5

Dat zou muziek net een streepje minder zijn dan de rest.

[ Voor 18% gewijzigd door frankknopers op 02-01-2005 02:02 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothVision
Frank_Knopers schreef op zondag 02 januari 2005 @ 01:59:
Nou.. wat heet niet mooi. Ik zou het zo zeggen: luister je enkel, uitsluitend en alleen maar muziek (geen films, games en surround sound), dan ben je vast beter af met een stereo zuilenset.

De speakers van de gigaworks zijn in staat hele mooie klanken te produceren over een groot frequentiebereik, maar toch klinkt de muziek vooral bij de lage stemmen wat vreemd. Alsof de subwoofer een deel van de stem doet.

Dit ''probleem'' wat door de meeste mensen niet eens opgemerkt wordt, geld eigenlijk voor alle sub-sat setjes..

Hoe dan ook, de Gigaworks is wel de beste surround set voor het geld in de high-end klasse (highend is relatief, maar ik bedoel hier 500 euro), de surround ervaring is onvergetelijk! 8)
flex-ibel :) maar er zijn niet echt veel games/film die echt 7.1 hebben.. 'k neem aan dat je 5.1 ook op een aangename manier te horen krijgt? bij muziek ook muziek over alle box'jes of alleen front audio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Nou, met die audigy 2 ZS (een geweldige geluidskaart) kun je dus precies instellen welke kanalen geluid moeten geven. Zo kun je dus alle speakers onafhankelijk van elkaar volledig muten, softwarematig dus). Op deze manier kun je dus bij muziek alleen de mid left en de mid right laten meespelen, en dan klinkt het wel stereo, zoals het hoort bij muziek.

Maar toch, de speakers beschikken over een 3,5'' midrange driver. Deze zijn voor surroundset begrippen groot, maar in 'echte' zuilen zitten wel 6 inch drivers. Je kunt nagaan dat deze een mooiere diepe klank bij muziek kunnen maken.

Een subwoofer blinkt daarentegen weer uit in films, waar je een lekkere sublaag wilt horen en voelen. Ook in de nieuwere games in het een genot om een stevige subwoofer te hebben. Denk aan het geluid van inslaande granaten, van de trommels in een voetbalstadion, van de sound van je getunede auto (need for speed underground 2 :P)

Kortom: deze speakerset is ontzettend goed, maar voor uitsluitend muziek luisteren zou ik voor een stereoset gaan.

Edit:
1. Films zijn zowieso al voorzien van 5.1 of 6.1 Dit wordt door de audigy 2 ZS subliem ge-upmixt naar 7.1 (zonder kwaliteitsverlies)
2. Muziek wordt ook door deze fantastische geluidskaart altijd over 7 speakers en de sub gegeven, je kunt natuurlijk softwarematig slechts 2 speakers laten spelen bij muziek..
3. Games in surround zijn er al zat, maar de echte full 7.1 supporting games zijn voor zover ik weet Call of Duty en Max Payne. :)

[ Voor 19% gewijzigd door frankknopers op 02-01-2005 02:11 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothVision
Frank_Knopers schreef op zondag 02 januari 2005 @ 02:08:
Nou, met die audigy 2 ZS (een geweldige geluidskaart) kun je dus precies instellen welke kanalen geluid moeten geven. Zo kun je dus alle speakers onafhankelijk van elkaar volledig muten, softwarematig dus). Op deze manier kun je dus bij muziek alleen de mid left en de mid right laten meespelen, en dan klinkt het wel stereo, zoals het hoort bij muziek.

Maar toch, de speakers beschikken over een 3,5'' midrange driver. Deze zijn voor surroundset begrippen groot, maar in 'echte' zuilen zitten wel 6 inch drivers. Je kunt nagaan dat deze een mooiere diepe klank bij muziek kunnen maken.

Een subwoofer blinkt daarentegen weer uit in films, waar je een lekkere sublaag wilt horen en voelen. Ook in de nieuwere games in het een genot om een stevige subwoofer te hebben. Denk aan het geluid van inslaande granaten, van de trommels in een voetbalstadion, van de sound van je getunede auto (need for speed underground 2 :P)

Kortom: deze speakerset is ontzettend goed, maar voor uitsluitend muziek luisteren zou ik voor een stereoset gaan.
Bedankt voor je info!
'k ga toch maar voor de S750 icm Audigy2 ;)
alleen al het feit dat ik gewoon die set hier in mn buurt moet hebben :+ 'k hou der van :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
is een quadrofonische setup geen goede oplossing? je hebt toch 3d geluid maar als je muziek afspeelt kan je het linkerkanaal gewoon laten klonen naar linksachter. Zo kan je heerlijk gamen en dvdtjes kijken, en muziek luisteren gaat helemaal meesterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Probleem is dat je dan geen subwoofer hebt, en als je toch wel flink wat bas wilt hebben moet je gelijk vier joekels van zuilen hebben.. en dat voor een budget van 500 euro. Nee. :)

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
aan de ene kant heb je wel gelijk, maar de ellende van een x.1 setje is dat de subwoofer meestal tot een te hoge frequentie gaat, nl dat vreemde effect zoals eerder beschreven. Met een quadrofonische setup heb je daar geen last van.

Bovendien kan een gemiddelde huis-tuin en keukenbox vrij goed lage tonen weergeven. je hebt wel 4 boxen die dat laag produceren ;)

Ik denk dat de TS duidelijk moet maken wat hij het belangrijkste vindt:
films kijken of gamen -> een x.1 setje.
muziek luisteren -> een quadrofonische setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Hier, 'high end' speakers voor de pc:

http://www.videologic.com.../Products600/VL-60402.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 00:21

Boekster

Naimoholic

bigfoot1942 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 02:23:
is een quadrofonische setup geen goede oplossing? je hebt toch 3d geluid maar als je muziek afspeelt kan je het linkerkanaal gewoon laten klonen naar linksachter. Zo kan je heerlijk gamen en dvdtjes kijken, en muziek luisteren gaat helemaal meesterlijk.
Quadrofonie is iets heel anders dan dubbel stereo :) . Quadrofonie is in zeker mate surround, en werd door bijvoorbeeld Pink Floyd bij concerten toegepast. Er komt niet hetzelfde uit als devoorluidsprekers, maar het is een gescheiden kanaal. Perfect geschikt voor effecten, maar absoluut geen gehoor voor instrumenten. Ik zit liever niet in het orkest of tussen de band, maar ik luister er naar. Dan heb ik de muziek liefst alleen van voren :) .

Wat betreft het antwoord op de topicstart: Het heeft zeker wel zin, mits je bron goed is. Dat houdt in: Geen bagger MP3/WMA enz. Geen el-cheapo CD-ROM speler, maar liefst ongecomprimeerd bronmateriaal doorgegeven door een goede geluidskaart. Een Audigy is eigenlijk nog maar een simpel ding vergeleken met een goede, high-end geluidskaart. Vervolgens heb je ook nog een losse versterker nodig van enige kwaliteit en dan pas komen de luidsprekers. Al met al kom je op een aardig bedrag waar je beter een losse set voor kan kopen :) . Dus echt heel rendabel is het niet. Het geluid is zeker beter dan een setje met computerluidsprekers, maar ik zou die Kef Reference er absolut niet aan willen hangen. De luidsprekers van een paar honderd euro is nog tot daar aan toe :) .

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Kijk ook eens naar deze beestjes: http://www.m-audio.com/products/en_us/BX5-main.html

Zijn meer studio monitors, maar zeker ook gewoon direct op de PC aan te sluiten, zonder extra versterkern, en ze zullen zeker niet verkeerd klinken. De vraag is wat ze in NL zouden kosten...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Tja, met een mini mengpaneeltje en actieve monitoren kun je ook makkelijk een PC systeempje samenstellen natuurlijk :)

Of direct in een geluidskaart met aparte links en rechts uitgangen.

[ Voor 24% gewijzigd door Yokozuna op 02-01-2005 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-09-2024
Ik ben jaren erg gelukkig geweest met een 2.1 setje van Altec Lancing met mijn ingebouwde geluidskaart, maar ik heb nu een setje KRK PR-5 active monitors staan met een Novation X-station als geluidskaart. Hoewel die KRK's en de Novation niet high end zijn, is er een wereld voor me open gegaan. Wat een geweldig geluid en een mooi stereobeeld! _/-\o_

Om antwoord op je vraag te geven: ja! de geluidskaart is een essentieel onderdeel geweest in mijn setup! Dus ik denk dat de KEF's op een soundblaster zonde van je geld zijn. Koop dan een goedkope semi-profi geluidskaart (M-audio Audiophile 2496 of Emu 0404) bij een paar actieve monitoren naar keuze, en je zal gelukkig worden! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
Boekster schreef op zondag 02 januari 2005 @ 18:33:
[...]

Quadrofonie is iets heel anders dan dubbel stereo :) . Quadrofonie is in zeker mate surround, en werd door bijvoorbeeld Pink Floyd bij concerten toegepast. Er komt niet hetzelfde uit als devoorluidsprekers, maar het is een gescheiden kanaal. Perfect geschikt voor effecten, maar absoluut geen gehoor voor instrumenten. Ik zit liever niet in het orkest of tussen de band, maar ik luister er naar. Dan heb ik de muziek liefst alleen van voren :) .
hoe quadrofonie werkt weet ik, ik vind t heerlijk, helemaal met Dark Side Of The Moon, maar je kan je audiospeler (ieg foobar2000) zo instellen dat je wel dubbel stereo hebt wanneer je een stereo geluidsbestand afspeelt.
Dat jij dan liever voor gewoon stereo gaat kan ik me voorstellen, maar met een quadrofonische opstelling kan je ook wel aardig dvdtjes kijken.
zo zou ik mijn quadrofonische opstelling beoordelen:
muziek (stereo) :8
muziek (DTS) : 9
Films :9
games :8
En ik heb een nogal low-budget quadrofonische setup, maar het kan heel aardig meekomen en het is ieg value-for-money. Maar in de beoordeling gaat het niet specifiek om mijn opstelling maar meer een quadrofonische opstelling in zijn algemeen.

deze waarden zijn natuurlijk niet vergelijkbaar met de waarden die gegeven zijn in de beoordeling van dat creative ding ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

deze waarden zijn natuurlijk niet vergelijkbaar met de waarden die gegeven zijn in de beoordeling van dat creative ding
Die waarden waren natuurlijk ter illustratie, dus dat kun je ook niet vergelijken. :P

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
nee, maar voordat iemand dat wel probeert zeg ik het maar even :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Steenvoorde schreef op maandag 03 januari 2005 @ 00:41:Om antwoord op je vraag te geven: ja! de geluidskaart is een essentieel onderdeel geweest in mijn setup! Dus ik denk dat de KEF's op een soundblaster zonde van je geld zijn. Koop dan een goedkope semi-profi geluidskaart (M-audio Audiophile 2496 of Emu 0404) bij een paar actieve monitoren naar keuze, en je zal gelukkig worden! ;)
Ja, de conclusie is volgens mij wel dat actieve monitoren + een goede geluidskaart (waar je ze dan ook meestal direct op kunt aansluiten zonder verloopjes en toestanden) 'the way to go' zijn voor mensen die zonder fratsen een geweldige stereo setup op de pc willen.

Bij www.feedback.nl kunnen ze je wat dat betreft perfect helpen.

edit: bijvoorbeeld:
- M Audio - Audiophile 24/96 voor 99euro (!) http://www.feedback.nl/ni...roducttype=afdeling&id=76
- 2x Behringer B2031A's (180 per stuk): http://www.feedback.nl/ni...ducttype=afdeling&id=3128
Hebben ook Linkwitz-Riley filters en dat is zoieso een goede keuze in deze prijsklasse :)

[ Voor 59% gewijzigd door Yokozuna op 03-01-2005 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
Yokozuna schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:45:
[...]

Ja, de conclusie is volgens mij wel dat actieve monitoren + een goede geluidskaart (waar je ze dan ook meestal direct op kunt aansluiten zonder verloopjes en toestanden) 'the way to go' zijn voor mensen die zonder fratsen een geweldige stereo setup op de pc willen.

Bij www.feedback.nl kunnen ze je wat dat betreft perfect helpen.

- M Audio - Audiophile 24/96 voor 99euro (!) http://www.feedback.nl/ni...roducttype=afdeling&id=76
- 2x Behringer B2031A's (180 per stuk): http://www.feedback.nl/ni...ducttype=afdeling&id=3128
Hebben ook Linkwitz-Riley filters en dat is zoieso een goede keuze in deze prijsklasse :)
Ik denk wel dat hierbij wel vermeld moet worden dat monitor speakers nooit per definitie goed voor iemand hoeven te zijn. Het slimste is gewoon om eens langs te wippen bij Feedback en een middagje monitorspeakers gaat luisteren. Heb ik ook gedaan en ben uiteindelijk voor die KRK's gegaan (tweedehands ;) ), terwijl ik eerst voor Alesis of Behringer wou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ik denk wel dat hierbij wel vermeld moet worden dat monitor speakers nooit per definitie goed voor iemand hoeven te zijn.
Monitoren kun je tenminste dicht bij je monitor plaatsen en het is de beste oplossing voor mensen met weinig geld die toch een zo natuurgetrouw mogelijk geluid willen.

Niet dat mensen die high end (waar het topic over ging) speakers kopen persé een neutraal geluid willen, maargoed. Die Behringers waren slechts een voorbeeld, zelf luisteren staat altijd voorop!

[ Voor 130% gewijzigd door Yokozuna op 03-01-2005 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
Yokozuna schreef op maandag 03 januari 2005 @ 19:15:
[...]

Monitoren kun je tenminste dicht bij je monitor plaatsen en het is de beste oplossing voor mensen met weinig geld die toch een zo natuurgetrouw mogelijk geluid willen.

Niet dat mensen die high end (waar het topic over ging) speakers kopen persé een neutraal geluid willen, maargoed. Die Behringers waren slechts een voorbeeld, zelf luisteren staat altijd voorop!
Oké, misverstand! :) Het ging niet over monitoren over het algemeen, daar was ik het helemaal mee eens! Die KRK's zijn shielded en ik kan er gewoon geen ruis uitkrijgen (alleen als ik een noise waveform gebruik op mijn Novation ;) ) Maar dat de keuze qua monitoren gewoon een kwestie van smaak is. Verbaasde mij trouwens wel, dat er zoveel verschil is in monitoren die het geluid zo natuurlijk mogenlijk zouden moeten weergeven... Daarom ook mijn opmerking, maar dat had je al begrepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Verbaasde mij trouwens wel, dat er zoveel verschil is in monitoren die het geluid zo natuurlijk mogenlijk zouden moeten weergeven...
Daar klopt inderdaad geen zak van.

Monitoren zijn gebouwd om een zo lineair mogelijk frequentieresponse neer te zetten, zo natuurgetrouw mogelijk geluid dus. Ga je echter monitoren vergelijken dan merk je meteen een behoorlijk verschil tussen merken en typen. Ook bij duurdere typen van Mackie, Dynaudio, Genelec etc. Blijkbaar kleuren ze toch het geluid behoorlijk, anders had je zulke grote verschillen niet kunnen merken. Stom, want als ik speakers wil die het geluid kleuren dan koop ik wel een setje Hifi speakers, geen monitoren.

Dat maakt monitoren nogal ongeloofwaardig. Dan heb je echt het gevoel van "WELKE geeft nou het meest natuurgetrouw geluid?!". Je zou eigenlijk een dure meetmicrofoon + een cd met een geluidsbestand van 30Hz tot 18KHz moeten gebruiken in de shop, en dan maar hopen dat de shop geluidsdemping gebruikt of groot genoeg is. Of je zou het geluid met een studio koptelefoon moeten vergelijken, bijna alle speakers zijn daar zoieso inferieur aan. Maarja, dat is ook weer een kromme vergelijking. Het is allemaal wat :)

[ Voor 21% gewijzigd door Yokozuna op 04-01-2005 20:22 ]

Pagina: 1