Email backup, hoe doen jullie dat ?

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik zat eens even te kijken wat een goede otpie is voor een mailbox backup. Het is natuurlijk heel simpel want een gebruiker heeft egwoon recht op de mbox die er in zijn map staat dus zou je user 1 en 2 wisselen van mbox dan kunnen ze leuk elkaars emails lezen.

OK nu krijg je heel wat mbox-en die je wil backuppen dus ga je dat in een gestructureerde mappen-contructie doen icm met een cronjob onder root-rechten die je per user aanpast en tpoevoegt, enz. Dit is goed te doen.

Maar je wil snel even van alle gebruikers de mbox wegschrijven naar een server en die cronjob is niet aanwezig. Opzich geen probleem maar FTP-en met de root gaat niet want die heeft geen rechten, OK die haal je uit je FTPusers maar dat werkt hier helaas nog niet 1,2,3 en tevens lijkt me dat ook niet de goede oplossing.

Ik kan hier op MBOX en backup en root en FTP geen zaken vinden voor ene werkende situatie hier..... iemand ene idee ? het is even als test namelijk maar die moet wel werken uiteraard ;)

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-02 21:24
Ik tar gewoon met een cronjob al mijn mbox'es..
Werkt voortreffelijk voor mij...

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is nou je enige probleem dat je niet als root kan ftpen? Kan je daar echt geen "workaround" voor bedenken?

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 12:04

FCA

Kun je niet scp-en (m.b.v SSH) als root?
Of anders een simpel cron scriptje dat de bestanden chown-ed naar user backup en dan FTPt?

Ik snap niet helemaal wat je probleem nu is.
De backups werken begrijp ik, maar je kunt het niet FTP-en, omdat root geen rechten zou hebben :?
Sowieso, waarom alleen de mail backuppen, en niet de hele home-dir?

Verandert z'n sig te weinig.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik snap het probleem echt niet? Kun je als root niet naar een andere pc ftp'en? Waarom niet? Gebruik anders su met een andere user om dit wel te doen.

Kun je niet als root inloggen om de backup op te halen? chown hem dan naar een andere user en haal hem als die user op?

Ik zie echt het probleem niet.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Probleem is vrij simpel.

Het enige wat belangrijk is dat opdie server staat is mail. de rest is letterlijk crap, de server ook dus daar moet even wat anders komen.

Het mooie van FTP is dat je wat sneller door de mappen heen gaat dan eerst alle via een SSH heen en weer te kopieren.

Ik wil namelijk tijdelijk even zo'n backup weg zetten:

driveletter\:mail\gebruiker1
driveletter\:mail\gebruiker2
driveletter\:mail\gebruiker3
driveletter\:mail\gebruiker4
driveletter\:mail\gebruiker5
....

Teru kopieren is het probleem niet, het SIMPEL weg schrijven van een aantal users wel zonder vreselijk veel tikwerk..... Aangezien je altijd met symlinks werkt met die sites en users enzo.....

[ Voor 12% gewijzigd door BacardiBreezer op 01-01-2005 21:52 ]

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
:? Ik snap het probleem nog niet. Als je gewoon een lijst met gebruikers hebt kun je toch gewoon een bash scriptje maken?

code:
1
2
3
for name in jan piet klaas sjonnie hans
  cp ~$name/mbox mail/$name
done

:?

En wat is het probleem met symlinks? Ik denk echt dat je wat duidelijker moet zijn, want nu snapt niemand je. Zet je verhaal eens op papier, lees het nog een keer door, verander het, en doe dat nog 3 maal want zo kunnen we er niets mee.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:51
Driveletter :?

We zitten hier toch in NOS?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik snap geen hout van het probleem, maar kun je niet rsync via ssh gebruiken, en eventueel iets opzetten dat root mag ssh'en vanaf bepaalde hosts, of ssh-keys. Ik gebruik rsync ook voor het backuppen van mn mail, en dat gaat vrij goed moet ik zeggen (wel maildirs, veel prettiger dan mbox vind ik).

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Wilke schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 22:10:
Driveletter :?

We zitten hier toch in NOS?
Jah de backup moet ff naar een windows-bak.... dus gewoon via FTP ofzo :) Maar je moet wel root-rechten hebben (of gebruiker zijn van die box) om die mailboxen te kunnen accessen => Problem.....root kan niet FTP-en.

Dus wat doe je.... je zet onder root een script op wat die boxen naar een map toe brengt waar alle boxen in zitten als backup. Nou dan ftp je even met de admin naar de server toe om die map op tehalen waar de backup in zit......... PIEP !!!! Jammer kan niet..... zitten rootrechten op die map..... OK CHMOD.... maarja beetje gedoe om die allemaal per mailbox later weer terug te moeten zetten naar de aparte user.

Als je het nu niet snapt.... begint al redelijk te lukken hier :)

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

tar.gz maken met rootrechten, daarna chown eroverheen halen en met een gewone user ftpen.
* moto-moi snapt uberhaupt het probleem niet, waarom zou je niet met root mogen ftpen :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

Misschien heb je hier wat aan http://shfs.sourceforge.net/
Dit is een soort nfs via ssh.
Bij mij werkt dit goed.

/edit: (had niet goed gelezen.
Voor windows heb je hier niets aan.

[ Voor 25% gewijzigd door wica op 02-01-2005 01:05 ]

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:51
Het is vaak zo dat je met root niet kunt FTP'en, omdat FTP een ontzettend onveilig protocol is (password gaat unencrypted over het internet). Om te voorkomen dat mensen het uit onwetendheid toch continu doen mag je er daarom vaak niet als root in.

(wat trouwens een kwestie is van een default instelling in de FTP-server config veranderen)

[ Voor 17% gewijzigd door Wilke op 02-01-2005 02:01 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Wilke schreef op zondag 02 januari 2005 @ 02:01:
Het is vaak zo dat je met root niet kunt FTP'en, omdat FTP een ontzettend onveilig protocol is (password gaat unencrypted over het internet). Om te voorkomen dat mensen het uit onwetendheid toch continu doen mag je er daarom vaak niet als root in.

(wat trouwens een kwestie is van een default instelling in de FTP-server config veranderen)
Helaas werkt die default-instelling veranderen hier niet :(

Verwijderd

Al gedacht aan gewoon samba?

Maak een share aan op je windowspc waar de backups moeten komen. En maak een script dat alle mboxen doet tarren, de share van de andere pc mounten, de zooi doet overpompen en de share weer umounten.

• usr-local-dick
  • Niet online
Pffff, sorry maar je mist echt iedere vorm van creativiteit.
Als je nou de volgende dingen hebt:

-linux server + windows server (i assume?)
-tar/gzip
-ssh
-ftp
-useraccount
-bash (=scripting met for/each loops etc)

Dan valt daar toch wel een werkend ding van te breien?
Wat eerdere poster al zei lokaal op linux alles tarren naar 1 file en die ftp-en naar een andere machine. Als je dat teveel 'typewerk' vindt kun je beter geen backup maken.

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Wilke schreef op zondag 02 januari 2005 @ 02:01:
Mjah, ik mag ook niet als root inloggen op arethusa,maar niets houdt mij tegen om lokaal als root te werken, en naar arethusa te sshen met m'n gewone useraccount ;)
En het lijkt me dat dat bij ftp niet veel anders is, anders had ik tenslotte met de debian updates al jaren geleden een probleem gehad ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 20:06

Gerco

Professional Newbie

Misschien een user 'backup' aanmaken in de group 'backup', de mboxen chgrp'en naar group 'backup' en chown'en naar 640 (rw- r-- ---).

Nu kun je erin ftp'en met user backup en gewoon alle mboxen kopieren zonder problemen. Met ACL zouden de rechten wat mooier kunnen, zodat de user backup echt alleen de mbox kan lezen en niet de rest van de homedir.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Ik ben een verstokte IMAP gebruiker. De IMAP servers die ik gebruik ondersteunen allemaal een maildir achtig formaat (Cyrus gebruikt iets anders maar ook daar heb je mailtjes als individuele bestanden in folders).

Het aardige is dat je met zo'n opslagsysteem heel mooi incrementele 'snapshot' backups kunt maken. Daarmee sla je de wijzigingen van je inbox (en subfolders) per dag op, zo dat je altijd terug kunt naar de staat van een bepaalde dag. Maar dat dan zonder extra diskruimte in te nemen (een mailtje neemt altijd maar ruimte in in een bepaalde snapshot dir).

De truc is on rsync te gebruiken (kan lokaal, op dezelfde machine, maar ook remote) in combinatie met hard links. Voor meer details over die techniek zie:

http://www.mikerubel.org/computers/rsync_snapshots/

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Zo, allemaal gelukt hoor. Ik heb gewoon even een backup-script in elkaar gedraaid. Het enige waar het mij alleen even om ging was snel van die vele boxen de rechten te veranderen.

• usr-local-dick
  • Niet online
BacardiBreezer schreef op zondag 02 januari 2005 @ 19:20:
Zo, allemaal gelukt hoor. Ik heb gewoon even een backup-script in elkaar gedraaid. Het enige waar het mij alleen even om ging was snel van die vele boxen de rechten te veranderen.
Bedankt nog he voor alle moeite.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
usr-local-dick schreef op maandag 03 januari 2005 @ 13:17:
[...]

Bedankt nog he voor alle moeite.
Sorry heb weinig van hier gebruikt, maarja moest toch wat he ;) Jou stukje was ik al mee bezig... dus jij toch een beetje bedankt :)

Moet ik je aanbidden dan ?

[ Voor 12% gewijzigd door BacardiBreezer op 03-01-2005 13:52 ]

• blaataaps
  • Niet online
Dit gaat nergens meer over, persoonlijke dingen bespreek je maar via icq/mail/irc.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.