Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

vermoedelijk voeding problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
sinds een twee tal weken komt het regelmatig voor dat de de difrentieel schakelaar afspringt, (dus al de stroom toevoer in het huis springt af) nu vandaag kwam ik tot de conclusie dat he probleem bij men computer ligt.
ik heb het vermoeden dat he probleem bij men voeding zal liggen.
De problemen starte ongeveer gelijktijdig met het instaleren van een HIS ato x800 pro iceQ2.

mijn configuratie:
amd 2800 barton @3000
2.5GB geil ddr 400 geheugen
asus 7n8x deluxe
His x800pro iceQ2
dvd lezen
cd writer
diamand max 80gig 8mb cache maxtor hd
350watt voeding enermax.
DiNovo bluetooth keyboard logitech

ik vroeg mij af of er mensen zijn die gelijkaardige problemen hebben ondervonden en of dit aan de voeding zou liggen of niet?

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11 14:55
Misschien is het geheel toch wat te zwaar en kan je denken over een 400 watter... ;) Gezien de stroomslurpende X800 dan...

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:22
dan zou die kortsluiting moeten maken.. denk dat je dat wel moet kunnen ruiken ( die geur dan ) en zal wsl wel gepaard gaan met beetje rook ontwikkeling.. Maar als dat echt in je voeding zit dan zal je pc uitslaan.. Dus lijkt me sterk dat het echt je voeding is.. Maar zou natuurlijk altijd wel kunnen

• mrFoce
Timmyboy_ schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:08:
Misschien is het geheel toch wat te zwaar en kan je denken over een 400 watter... ;) Gezien de stroomslurpende X800 dan...
Dan valt toch niet de stroom uit in het hele huis 8)7 Als je voeding niet sterk genoeg is doet je pc het gewoon niet / niet goed.. Maar daar blijft het dan ook bij

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maakt het ding niet toevallig ergens kortsluiting?
Ik neem aan dat je met de diferentieel schakelaar de aardlekschakelaar bedoelt? Die knalt er alleen uit als hij of te zwaar belast wordt of als de aarde ergens weglekt (kortsluiting dus).

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11 14:55
gideon82 schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:09:
dan zou die kortsluiting moeten maken.. denk dat je dat wel moet kunnen ruiken ( die geur dan ) en zal wsl wel gepaard gaan met beetje rook ontwikkeling.. Maar als dat echt in je voeding zit dan zal je pc uitslaan.. Dus lijkt me sterk dat het echt je voeding is.. Maar zou natuurlijk altijd wel kunnen
Jah het is idd wel vaag dat de aardlekschakelaar er direct van terugspringt, dan zal dat denk ik niet door overbelasting komen...

Heb je niet toevallig op dezelfde groep drogers, wasmachines enz. hangen, zodat je nu met je x800 en het toegenomen verbruik over de limiet ven de groep gaat bij zware belasting van de computer?

Verwijderd

Topicstarter
Timmyboy_ schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:13:
[...]

Jah het is idd wel vaag dat de aardlekschakelaar er direct van terugspringt, dan zal dat denk ik niet door overbelasting komen...

Heb je niet toevallig op dezelfde groep drogers, wasmachines enz. hangen, zodat je nu met je x800 en het toegenomen verbruik over de limiet ven de groep gaat bij zware belasting van de computer?
nee, overbelasing is het zeker niet.
ik vraag me af of het gewoon de voeding is die de consante need van stroom niet aankan, en na een tijd gewoon op één of andere manier een probleem veroorzaakt.
Het mottige is dat het altijd maar meer voor komt.
dus ik denk dat ik me best een nieuwe zwaardere voeding koop.
iemand een sugestie voor een betere voeding?

• Yofresh
  • Laatst online: 21:40
Tagan 480 watt

Voor iets van 90 euro is ie de jouwe en je hebt nooit meer voedingproblemen :)

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik vraag me af of het uberhaupt je pc is die het veroorzaakt. ik denk eerder aan een ander apparaat
zo'n X800 heeft volgens mij een apparte molex naast de voeding uit de agp. kan je de spanning op de de 12 en 5 volt lijntjes meten als de pc aan staat.
veranderen ze erg, zijn ze erg laag?

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Topicstarter
virus.elektro schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 23:19:
ik vraag me af of het uberhaupt je pc is die het veroorzaakt. ik denk eerder aan een ander apparaat
zo'n X800 heeft volgens mij een apparte molex naast de voeding uit de agp. kan je de spanning op de de 12 en 5 volt lijntjes meten als de pc aan staat.
veranderen ze erg, zijn ze erg laag?
De x800pro is inderdaad met een aparte molex,
Het uitspringen van de aardlekschakelaar wordt wel degelijk door de computer veroorzaakt, meschien niet noodzakelijk door de voeding, maar ik heb een sterk vermoeden van wel,
ik ben het niet zeker, daarom dat ik men vraagje hier post ;)

voltages:
+12v -->12.224v
+5V --> 4.919v
+3.3v ---> 3.328v
vcore --> 1.68v

na het instaleren van de grafishe kaart heb ik ook windows xp sp2 geinstaleerd, en sinds dien heb ik ook last van plotse reboots.
het ligt niet aan men temperaturen die zijn perfect.
maar ik denk dat ik hoe dan ook men voeding zal moeten vervangen.
enigste probleem, examens beginnen binnen een week :(
geen tijd dus, voor te klooien aan de pc

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2005 00:30 ]

Verwijderd

Een aardlekschakelaar gaat er niet uit bij overbelasting of kortsluiting.

Een aardlekschakelaar meet de inkomende en de uitgaande stroom, is de inkomende stroom lager dan de uitgaande dan schakelt ie af. Hoe groot die stroom moet zijn staat er wel op, vaak is dat 30mA.

Waarom kom je tot de conclusie dat het aan je comp ligt?

• mrFoce
Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 00:28:
[...]

De x800pro is inderdaad met een aparte molex,
Het uitspringen van de aardlekschakelaar wordt wel degelijk door de computer veroorzaakt, meschien niet noodzakelijk door de voeding, maar ik heb een sterk vermoeden van wel,
ik ben het niet zeker, daarom dat ik men vraagje hier post ;)

voltages:
+12v -->12.224v
+5V --> 4.919v
+3.3v ---> 3.328v
vcore --> 1.68v

na het instaleren van de grafishe kaart heb ik ook windows xp sp2 geinstaleerd, en sinds dien heb ik ook last van plotse reboots.
het ligt niet aan men temperaturen die zijn perfect.
maar ik denk dat ik hoe dan ook men voeding zal moeten vervangen.
enigste probleem, examens beginnen binnen een week :(
geen tijd dus, voor te klooien aan de pc
denk dan toch kortsluiting ergens in je pc.. ( de zogenaamde reboots ) kunnen nu nog een waarschuwing zijn dat er iets goed mis is dus ik zou niet te lang het zo laten anders loop je kans dat je al je hardware 'voorgoed' beschadigd en daarmee ook automatisch je garantie void ( want als bv je grafische kaart is opgeblazen zullen ze je helaas geen garantie meer willen geven omdat het niet aan het produkt gelegen heeft )

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 01:05:
Een aardlekschakelaar gaat er niet uit bij overbelasting of kortsluiting.

Een aardlekschakelaar meet de inkomende en de uitgaande stroom, is de inkomende stroom lager dan de uitgaande dan schakelt ie af. Hoe groot die stroom moet zijn staat er wel op, vaak is dat 30mA.

Waarom kom je tot de conclusie dat het aan je comp ligt?
heb ik proefondervindelijk ondervonden, gisteren bleef de schakelaar afspringen, we hebben systematish alle aparaten (keuken aparaten, compreser in de garage, was machiine,...) uitgeschakeld, en de aardlekschakelaar bleef uitspringen tot ik de stekker van men pc uit getrokken heb, dan was het probleem over.
denk dan toch kortsluiting ergens in je pc.. ( de zogenaamde reboots ) kunnen nu nog een waarschuwing zijn dat er iets goed mis is dus ik zou niet te lang het zo laten anders loop je kans dat je al je hardware 'voorgoed' beschadigd en daarmee ook automatisch je garantie void ( want als bv je grafische kaart is opgeblazen zullen ze je helaas geen garantie meer willen geven omdat het niet aan het produkt gelegen heeft )
zou kunnen, maar is het dan niet raar dat het zeer onregelmatig voorkomt, ik bedoel, stel dat er ergens een kabel kortsluiting veroorzaakt dan zou die toch constant kortsluiting veroorzaken.
anyway, ik zal vandaag men kast nog es opensmijten en al men kabels nakijken en ik zal men neus eens tegen men voeding duwen, meschien dat ik een verbrande geur waarneem.

zou men voeding gewoon niet te licht zijn, en de constante vraag van stroom niet aan kunnen? waardoor er een serieuze overbelasting onstaat en op die manier het probleem veroorzaakt.
(kortsluiting, stroomverlies, ...)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2005 10:27 ]

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

zit die kaart niet toevallig los ofzo, of schuin in het slot?
als je de kast toch open maakt kijk dan even of de zekering in de voeding er niet raar uitziet, als dat tenminste te zien is.

dit ruikt naar een koude las ergens. en ik gok dat die op de kaart zit en dat zou garantie moeten zijn. kan je de kaart in een andere pc proberen.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
een aardlekbeveiliging constateert of er stroom "weglekt" naar aarde of niet. Dit wordt gedaan door de stromen van alle fasen en de nul van een groep te meten en deze op te tellen. Als er geen aardlek in de groep zit zal de som van de stromen nul zijn volgens de wet van Kirchoff.

Dat komt er dus op neer dat een aardlekschakelaar er alleen uit springt bij kortsluiting. Daarom slaan de stoppen wel eens door maar niet de aardlek.

Als het volgens jouw door de pc komt, haal dan eens alle hardware uit de kast en leg het op een houten (of andere niet geleidende ondergrond) en kijk dan eens of het probleem nog steeds optreedt.

Verwijderd

Topicstarter
bij nader inzien, zijn we hier thuis tot de conclusie gekomen dat het toch niet aan men pc lag.
anyway, een 350watt voeding is nog altijd op het randje voor mijn configuratie, dus ik ga me toch een nieuwe voeding aan schaffen in één van de volgende weken.
thanks voor jullie help
greets flightfreak
Pagina: 1