Toon posts:

Athlon64 3000+ reboot bij heavy CPU gebruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb net mijn systeem geupgraded...

Nu is mijn hele systeem onstabiel geworden.

In ieder geval reboot het systeem automatisch. zo af en toe, dacht eerst dat het aan de enorme berg spyware lag die na het opnieuw instaleren van windows en wat andere progs op mijn comp zaten. Maar na uren bezig geweest te zijn deze eraf te slopen reboot het systeem zichzelf nog steeds.

Juist bij programma's waar de CPU hevig belast wordt komen deze reboots het meeste voor.
Internetten is dus geen probleem, farcry spelen weer wel. Ik heb het programma memtest gedraaid, hier werden veel fouten in mijn geheugen gevonden en dit was ook weer vaak de reden om te rebooten.

Ander geheugen geprobeerd en getest, hier gebeurde hetzelfde mee en mijn geheugen op andere comp gecheckt, hier lag het niet aan. Geheugen in andere geheugen bank geprobeerd. Andere videokaart geprobeerd, dit werkte ook niet, nieuwe voeding geprobeerd nu echter 350 Watt dit was het ook niet. Temperatuur gecheckt in speedfan dit was erg laag (36 graden), ook geen reden.

Ik heb geen idee waar het aan ligt, als iemand mij kan helpen stel ik dat zeker op prijs.

Dit is mijn systeem

nieuw:
AMD Athlon 64 3000+ 1800mhz
Asrock K8 Combo
Dane-Elec 512 MB, PC-3200, 400 MHz

oud:
saphire radeon 9000pro
Maxtor 60 gb 7200
lite-on cd-brander
dvd speler merk onbekend
voeding 300 watt

Ik zit bij speedfan te kijken en heb daar hele rare waardes vergeleken met de waardes die ik normaal bij de helpfunctie ziet,,,

De eerste vallen nog wel mee het begint bij de 6e

VCOREA: 1.42V
VCOREB: 1,46V
+3,3 3,42V
+5V 5,16V
+12V 12,16V

-12V 1,63V
-5V 2,44V
+5VSB 5,78V
VBAT 0,03V

Weet iemand wat dit betekent

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
zijn deze voltages onder load of bij ilde want ik verdenk toch je voeding hiervan dat hij als de cpu 100% is de voeding het niet meer kan trekken.

Is het een echt merk voeding 300watt of een noname ding?

• Xiled
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hmm, die waardes van -12 kloppen sowieso niet anders doet je pc het niet eens. Maar het kan best zijn dat je voeding het niet trekt bij heavy load. Kan je misschien een andere voeding proberen? Ook kan je volgens mij in speedfan je voltages loggen en na de reboot checken of ze ver onder de normale waardes zijn gekomen.

Xiled

Athlon 700 | Gigabyte 7IXE | 2x128mb pc133 | Voodoo Banshee

Verwijderd

Topicstarter
Deze voltages zijn zoals ze nu zijn, terwijl ik zit te internetten, idle dus denk ik

Heb voeding vervangen voor een nieuwe 350 Watt hetzelfde bleef aan de hand

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

Je voltages zijn prima, heel prima zelfs, vanaf de 6e t/m de rest moet je niet naar kijken. Heb je het nieuwste bios? Zo nee doen. En draai even memtest om je geheugen uit te sluiten.

Hoewel als die voeding geen goed merk is dat het ook wel daar aan kan liggen.

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:44

dj_dysaster

Stoom \o/

De -voltages zijn toch alleen maar voor de com poort ;) .

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:30
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:10:
Deze voltages zijn zoals ze nu zijn, terwijl ik zit te internetten, idle dus denk ik

Ik had ook zo'n soort probleem. Echter het lag toen ook niet aan mijn voeding. Heb je al geprobeerd om je mem op 333 Mhz te laten lopen ipv 400 ? Dat loste de mij meteen de instabiliteitsproblemen op.

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb nog niet de nieuwste bios, en heb geen idee hoe ik mijn geheugen op 333 Mhz moet zetten. Bios ga ik nu proberen.

• RonaldMade
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:14:
Nee ik heb nog niet de nieuwste bios, en heb geen idee hoe ik mijn geheugen op 333 Mhz moet zetten. Bios ga ik nu proberen.
Staat ook ergens in de bios als goed is, in advanced setting of dram configgen. Dan voor 166 kiezen om je geheugen op 333 Mhz te laten draaien.

Maar aangezien elk bedrijf een ander bios gebruikt moet je misschien even zoeken.

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:50
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:10:

Kijk een 350 Watt kwaliteitsvoeding kan een verschil maken. Maar billige chap voeding kan altijd problemen geven.

Probeer een GOEDE voeding ala Enermax/ Antec / Chieftec of een 450 watt Qtec rotzooi dan... Kan je pas uitsluiten dan de voeding de problemen veroorzaakt

Verder heb je genoeg ventilatie in de kast (niet alleen cpu temp is belangerijk). Plaats casefans voor meer airflow.

Achterhaal temperaturen, hou je hand op t koelblok. Niet altijd kloppen de waardes van je beeldscherm. (normaal lekker warm = +- 40C, HEET is al snel 60-70C)

Zet eens een ventilator tegen je kast (kast open), doet ie dan nog steeds rebooten bij stressed conditie?

En ten slotte heb je pc wel goed in elkaar geknutseld? Altijd koelpasta gebruiken! Tenzei er zo een billige termal pad op zit(die pad kan je er het beste van afhalen en vervangen door Arctic silver). Verder geef eens aan hoe je alles koelt enzo? Aantal casefans enz enz

[ Voor 13% gewijzigd door Sharkys op 01-01-2005 17:21 ]

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
he ik heb ook een AMD athlon 64 3000+ maar mijn snelheid is toch echt 2000 mhz. ??

btw 70 graden is dat niet wat veel.

mijn cpu draait hier maar stressed om 35 graden de helft dus
en idle 30 graden

koop gewoon zo'n zalman 7000 die heb ik ook weinig geluid goed gekoelt.

[ Voor 56% gewijzigd door Gatygun op 01-01-2005 17:23 ]

• RonaldMade
Gatygun schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:21:
he ik heb ook een AMD athlon 64 3000+ maar mijn snelheid is toch echt 2000 mhz. ??
Bij de eerdere cores had je ze nog op 1800 Mhz lopen en dan met 1 MB cache. Verder kan het misschien ook zijn dat CnQ aan te werk is ?

Maar verder ja, kan de psu ook een probleem zijn als het geen a-merk is. sommige merken zijn nogal erg instabiel dus daar moet je idd ook even naar kijken. (zoals hierboven als gezegd is)

[ Voor 23% gewijzigd door RonaldMade op 01-01-2005 17:24 ]

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
dat zou goed kunnen bedankt voor de info dit wist ik dus niet.

• hershel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-07 15:35
Gatygun schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:21:

btw 70 graden is dat niet wat veel.

mijn cpu draait hier maar stressed om 35 graden de helft dus
en idle 30 graden

koop gewoon zo'n zalman 7000 die heb ik ook weinig geluid goed gekoelt.

Verwijderd

Topicstarter
Mem loopt op 333. Dit was standaard ingesteld terwijl hij naar mijn idee op 400 moet staan.

Kast staat al de hele week open en mijn biosversie is de op een na recentste

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat het een temperatuurkwestie is aangezien na 3 seconden stressed hij zich zelf al ophangt, hij heeft geen tijd om warm te worden.

• Sayko

Sayko

Knowledge Is Power

De TS heeft een 3000+ met 90nm winchester core. Die draait op 1800mhz. Heb er zelf ook een: zie sig

• RonaldMade
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:30:
Ik denk niet dat het een temperatuurkwestie is aangezien na 3 seconden stressed hij zich zelf al ophangt, hij heeft geen tijd om warm te worden.
Kun je misschien ook vertellen welk merk voeding je dan ook hebt ? Dan kunnen we misschien zien te achterhalen of het daar niet aan ligt ?

Verwijderd

Topicstarter
Voeding is van component pro 300 watt

Verwijderd

Topicstarter
Kan dit probleem aan de kast of de harddisk liggen ,

dit is onderhand het enige wat ik niet veranderd heb....

Of gewoon aan een gammel moederboard..?

Verwijderd

Topicstarter
Name AMD Athlon 64 3000+
Code Name Winchester
Specification AMD Athlon(tm) 64 Processor 3000+
Family / Model / Stepping F F 0
Extended Family / Model F 1F
Brand ID 4
Package Socket 939
Core Stepping DH8-D0
Technology 0.09 µ
Supported Instructions Sets MMX, Extended MMX, 3DNow!, Extended 3DNow!, SSE, SSE2, x86-64
CPU Clock Speed 1799.9 MHz
Clock multiplier x 9.0
HTT Bus Frequency 200.0 MHz
L1 Data Cache 64 KBytes, 2-way set associative, 64 Bytes line size
L1 Instruction Cache 64 KBytes, 2-way set associative, 64 Bytes line size
L2 Cache 512 KBytes, 16-way set associative, 64 Bytes line size
L2 Speed 1799.9 MHz (Full)
L2 Location On Chip
L2 Data Prefetch Logic yes
L2 Bus Width 128 bits

Mainboard and chipset
Motherboard manufacturer TBD
Motherboard model K8 Combo-Z, 1.00
BIOS vendor American Megatrends Inc.
BIOS revision P1.30
BIOS release date 09/16/2004
Chipset ALI ID1689 rev. 0
Southbridge ALI M1563 rev. 70
Sensor chip Winbond W83627HF

Memory
DRAM Type DDR-SDRAM
DRAM Size 512 MBytes
DRAM Frequency 163.6 MHz
FSB:DRAM CPU/11.0
CAS# Latency 2.5 clocks
RAS# to CAS# 6 clocks
RAS# Precharge 6 clocks
Cycle Time (TRAS) 15 clocks
Bank Cycle Time (TRC) 10 clocks
DRAM Idle Timer 16 clocks

Software
Windows version Microsoft Windows XP Home Edition Service Pack 1 (Build 2600)
DirectX version 9.0c

Verwijderd

Heb je wel de benodigde 64 bit drivers geinstalleerd???

• RonaldMade
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:59:
Heb je wel de benodigde 64 bit drivers geinstalleerd???
Hoef je niet perse te installeren. Was alleen voor CnQ ed in windows. Iig mijn pc deed het ook prima zonder.

-edit woeps stond onzin, was een athlon 64 op 939, en ik keek naar 754 speeds-

Aangezien het geheugen ook al anders was ingesteld, zou ik dus ook even kijken naar je mobo. En de voeding laat ook weinig belletjes bij me rinkelen.

En het merk van de voeding (350 watt die je er nu in hebt zitten) ?

[ Voor 22% gewijzigd door RonaldMade op 01-01-2005 18:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
De 350 watt voeding die ik gebruikt heb was van een vriend van mij en deed het bij hem prima, merk weet ik niet, hij slaapt nog laat gemaakt gister...

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-08 13:05

jotheman

Was like that when I got here!

Euhm... je geheugen is 166mhz, en je processor draait op een fsb van 200. Kan zijn dat 't geheugen 't gewoon niet meer trekt.

I see dead pixels...

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:04

rapture

Zelfs daar netwerken?

Crashen bij full-load:
1) Te warm, maar opwarmen heeft tijd nodig.
2) Voeding te zwak, spanningen checken met een tooltje zegt niks. Je moet de spanningen checken als je computer druk bezig is.

Cpuburn bij http://pages.sbcglobal.net/redelm/ afhalen, deze installeren. K7-test doen om alleen je cpu maximaal te belasten (niet vergeten HIGH-prioriteit op te zetten) , zo kan je zien of je cpu stabiel is @ full-load, je cpu wordt zo warm als het kan en jje moet de spanningen ook checken.

Daarna MMX en BX-testen (niet vergeten slider naar 64MB en HIGH opzetten) doen, om de chipset/ram max te belasten, zodat je kan zien of het geheugen mee kan. Als het cmd-schermpje (dos-achtig-geval) verdwijnt, dan is het niet stabiel genoeg. Meestal loopt het gewoon vast. Ook hier spanningen checken.

Elke test moet minstens een nachtje laten draaien (8 uren).

Daarna gaan we 3D Mark laten benchen, zodat ook de grafische kaart veel stroom mag trekken. Hier ff alt-tab om spanningen te checken.

Post de resultaten en we gaan verder zien.

* rapture gebruikt een enorme stabiliteitskeuringprocedure, zodat stabielverklaarde computers minstens 365 dagen uptime in Windows 2000 of Windows XP kan halen.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 01-01-2005 18:47 ]

• jotheman

jotheman

rapture schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 18:43:
Dus!
Elke test moet minstens een nachtje laten draaien (8 uren).

Daarna gaan we 3D Mark laten benchen, zodat ook de grafische kaart veel stroom mag trekken. Hier ff alt-tab om spanningen te checken.
En nog meer.
Dat klinkt allemaal heel leuk maar dat kan toch niet, hij crasht niet voor nix.... Als 't nou 8 uur kon benchen was er niet echt 'n probleem geweest denk ik... :|

I see dead pixels...

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:04

rapture

Zelfs daar netwerken?

jotheman schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 21:27:
[...]

Dat klinkt allemaal heel leuk maar dat kan toch niet, hij crasht niet voor nix.... Als 't nou 8 uur kon benchen was er niet echt 'n probleem geweest denk ik... :|
Als die geen enkele test kan doen, dan is er een groot probleem.

Dan www.memtest.org, daar tooltje afhalen en op een CDR branden. Hiermee booten en die moet een nachtje foutloos draaien, als het binnen 1 uur errors geeft, stuur dan je moederbord/cpu/ram op RMA. Zorg dat je ram/cpu niet overgeklokt draait.

Waarom een nachtje?
Als je computer lichtjes onstabiel is, dan kan het af en toe rare dingen doen. Om dat uit te sluiten moeten de testen lang genoeg duren.

Als je een multimeter hebt liggen, meet dan de spanningen tijdens de testen/crashes.

[ Voor 11% gewijzigd door rapture op 01-01-2005 22:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik cpu burn gebruik houdt de computer het nog geen 2 seconden uit, dit proces is echt te zwaar voor hem. Verder zit er niks meer in mijn kast nu alleen een HDD en een hele oude pci videokaart.

Verwijderd

Hoodlum2000 schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:31:
De TS heeft een 3000+ met 90nm winchester core. Die draait op 1800mhz. Heb er zelf ook een: zie sig
offtopic:
Hoe krijg jij die met boxed cooler op 2727 MHz :o

• jotheman

jotheman

Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 00:29:
[...]

offtopic:
Hoe krijg jij die met boxed cooler op 2727 MHz :o
Hij bedoelt waarschijnlijk dat die koeler nog boxed is. Dattie in een doosje zit en ie d'r een andere op heeft zitten...

I see dead pixels...

• Sayko

Sayko

Knowledge Is Power

Nee hoor ik draai 2727mhz met boxed cooler. Op 1,55volt. processor wordt niet warmer dan 53 graden stressed.

mijn core?
CBBHD 0444XPMW
batch 115

Heb hier nog wel een screenie op 2700

Afbeeldingslocatie: http://imparator.demon.nl/masterpice.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Sayko op 04-01-2005 14:52 ]

Verwijderd

Ik heb een Athlon XP 3200+ socket 939, het Asus A8V moederbord, Corsair XLL 2x 512 matched pair geheugen en heb dezelfde problemen.
Processor wordt na een tijdje gamen onstabiel lijkt het, het scherm valt uit, en kort daarna reboot het hele systeem.

Drivers zijn up to date.

OT: Ik zie dat hier iemand een 3000+ op 2700 heeft draaien >:) , hoe heb je die overgeclockt en heb je daarbij de gewone boxed cooler gebruikt ?
Het lijkt mij namelijk ook wel wat om deze cpu eens tot het uiterste uit te proberen.

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 13:55

EaS

Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:04:
.....Ik heb het programma memtest gedraaid, hier werden veel fouten in mijn geheugen gevonden en dit was ook weer vaak de reden om te rebooten.

Ander geheugen geprobeerd en getest, hier gebeurde hetzelfde mee en mijn geheugen op andere comp gecheckt, hier lag het niet aan. Geheugen in andere geheugen bank geprobeerd. Andere videokaart geprobeerd, dit werkte ook niet...
Zo te lezen, zit het geheugen dat zoveel fouten gaf er nog gewoon in ?
Zo ja -> Zorgen natuurlijk dat er geheugen inkomt dat foutloos door memtest heen komt.

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Misschien is de proc wel gewoon stuk. 8)7

Kan je hem in een ander systeem testen? Anders even overleggen met de winkel.

Great minds think alike!

• jotheman

jotheman

jotheman schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 18:26:
Euhm... je geheugen is 166mhz, en je processor draait op een fsb van 200. Kan zijn dat 't geheugen 't gewoon niet meer trekt.
Nog 's, je geheugen is niet snel genoeg voor je processor! Niet als je 't zo laat draaien in ieder geval. Daar krijg je ook fouten van, zoals dus die memtest fouten.

I see dead pixels...

Pagina: 1