"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Verwijderd
Is toch een mooie gelegenheid om er ervaring mee op te doen?Ik heb helemaal geen ervaring met linux, dus daar wil ik ook niet aan beginnen..
Heb hier een 486 sx 33 Mhz met 12 MB waarop Windows NT Server 4 draait. Werkt perfect. Hebben ongeveer 4 clients dus draait goed. Ik zou er geen win98se maar gewoon win95 op zetten. Win95 werkt in principe al op een 386DX met 4 MB en draait dus niet slecht op een gemiddelde 486. Win98SE vereist veel meer.
Proxy? Webserver? Mailserver? FTP server? Wat bedoel je?alleen maar als internet server dient te werken..
Die conclusie kun je niet trekken.Win95 werkt in principe al op een 386DX met 4 MB en draait dus niet slecht op een gemiddelde 486.
Verwijderd
Ik zou linux gaan proberen, koop een linuxpakketje van redhat ofzo (de buurman op de hoek van de straat heeft der vast wel eentje voor je) en begin met installeren..
ik denk dat als je windows zou gebruiken dat je minimaal toch wel 66 mhz moet hebben, ik heb der ook eentje gehad met 48mb intern op 66 mhz, die liep al klote onder windows.
dus
ik denk dat als je windows zou gebruiken dat je minimaal toch wel 66 mhz moet hebben, ik heb der ook eentje gehad met 48mb intern op 66 mhz, die liep al klote onder windows.
dus
Gooi sowieso geen win98 op een 486.
Ik heb nu een Compaqje op de kop weten te tikken (langggg geleden) tis een dx266 met 48 MB Ram. Vooral dit laatste is erg belangrijk, daardoor loopt alles best redelijk. Winroute 4 loopt daar ook best goed op, ik heb het een tijdje gehad maar draai nu weer wingate.
Dus ik zou gaan voor min. een dx2 66
en rond de 32 MB geheugen, anders gaat ie gigantisch swappen en dat maakt ook al een pokkeherrie.
(oude harde schijven staan nou niet echt bekend om hun lage geluidsniveau)
Ik heb nu een Compaqje op de kop weten te tikken (langggg geleden) tis een dx266 met 48 MB Ram. Vooral dit laatste is erg belangrijk, daardoor loopt alles best redelijk. Winroute 4 loopt daar ook best goed op, ik heb het een tijdje gehad maar draai nu weer wingate.
Dus ik zou gaan voor min. een dx2 66
en rond de 32 MB geheugen, anders gaat ie gigantisch swappen en dat maakt ook al een pokkeherrie.
(oude harde schijven staan nou niet echt bekend om hun lage geluidsniveau)
Verwijderd
Ik heb gister een "Starters-pakket" Linux gekocht, fl. 70,- voor 3cdeetjes en een begeleidend boek van zo'n dikke 500 pagina's waarin uitgelegd wordt hoe je het pakket moet installeren bij verschillende mogelijkheden, hoe je het kunt configureren en wat belangrijke functies in linux zijn.... Ik heb dus weer ff wat te doen.... :-) Dit ga ik overigens gewoon op mijn Celeron 333@416 langs windows 98se draaien, maar op een 486 met 16mb ram moet de Graphische versie het goed doen volgens het boek....
Pleur gewoon Linux op die bak, geloof met Win95 wil je niet als server, gaat veel te vaak onderuit. (en al crasht ie niet 'zomaar' dan gaat ie na 57 dagen nog op z'n bek (bugje in win95
))
Linux is echt niet zo moeilijk, je moet er een beetje tijd in steken, da's alles.
ik heb zelf een 486-sx25 met 24MB als server gehad, draaide perfect!. als je dezelfde performance wil halen op een win 95/nt bak heb je een veel zwaarder systeem nodig.
dus: neem de moeite om linux te installeren, ga je veel meer plezier van hebben , plus dat je met Linux leert opgaan
Linux is echt niet zo moeilijk, je moet er een beetje tijd in steken, da's alles.
ik heb zelf een 486-sx25 met 24MB als server gehad, draaide perfect!. als je dezelfde performance wil halen op een win 95/nt bak heb je een veel zwaarder systeem nodig.
dus: neem de moeite om linux te installeren, ga je veel meer plezier van hebben , plus dat je met Linux leert opgaan
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Novel heeft volgens mij ook wel software daarvoor.
PSN: mug_8pm
Hé Onno, dat ligt er aan wat je gewend bent en bijv. alleen voor Word97 gebruikt. Bij mijn opa (dus met 486sx33+8mb) wil het soms wel eens vlotter lopen als bij mij omdat hij nooit zoveel tegelijk probeert te doen. Zelfs Word97 (of course wat geminimaliseerd, anders kan mijn opa het niet) draait dan niet slecht.
Wat ik dus bedoel te zeggen is niet dat het goed loopt maar ook niet dat je kan zeggen dat het vreselijk traag loopt. Als internet server is het dus best te gebruiken, zeker als je niets anders met je PC doet!
(discussie gesloten)
Wat ik dus bedoel te zeggen is niet dat het goed loopt maar ook niet dat je kan zeggen dat het vreselijk traag loopt. Als internet server is het dus best te gebruiken, zeker als je niets anders met je PC doet!
(discussie gesloten)
Verwijderd
Ik heb ook nog een 486 staan. Daar kun je dus echt geen analoge modem aan hangen. Nou tenminste het kan wel maar de snelheid van een modem op een 486 kan maximaal 14k4 zijn ook al heb je er een 56k6 modem aanhangen. de porten kunnen gewoon niet meer tegelijk doorsturen. Trouwens Win98 werkt dus echt niet goed op een 486
Het enige wat ik zei was dat je uit het feit dat Windows 95 minimaal een 386 dx nodig heeft om uberhaupt te kunnen draaien niet kunt concluderen dat het niet slecht draait op een 486.Hé Onno, dat ligt er aan wat je gewend bent en bijv. alleen voor Word97 gebruikt.
Waarvoor?Novell heeft volgens mij ook wel software daarvoor.
Een beetje 486 kan dat met gemak aan.Ik heb ook nog een 486 staan. Daar kun je dus echt geen analoge modem aan hangen.
Verwijderd
Ligt ook niet aan de processor van de 486 maar aan de andere hardware, porten, moederbord en zo. Dit was in iedergeval zo bij mijn 486Sx 50 Mhz zo misschien kan het wel bij een dx maar mijn analoge 33k6 modem kwam in 1997 toch echt niet hoger dan die 14k4 grens. Zijn er mensen uit het 486 tijdperk die ervaring hebben met het 486-modem tijdperk.
Verwijderd
't is maar net of dat moederbord UART 16550 compatible compoorten heeft...anders kun je 56k wel vergeten...
maar hij had 't toch niet over analoge modems?
Btw, ik draai mijn "servertje" onder Redhat.
486DX4-100MHz, 16MB FastPage RAM, 3Com 509B en 3Com 905TX...
maar hij had 't toch niet over analoge modems?
Btw, ik draai mijn "servertje" onder Redhat.
486DX4-100MHz, 16MB FastPage RAM, 3Com 509B en 3Com 905TX...
Ik ken iemand die heeft een 386 als webserver draaien. Hij is zo'n echte linux harry, de hele kernel is getweaked op die bak om voor stabiliteit en snelheid te zorgen.
Alles heeft hij eruit gesloopt tenzij het nodig was. Ding staat volgens hem al bijna 9 maanden up.
Het ding staat ergens in een kast tussen de vochtvreters, hij doet de admin op dat dingetje via telnet ofzo.
Mijn mening over een internet servertje: Linux, het is mischien effe de pest om het goed draaiende te krijgen, maar als het werkt dan heb je er ook geen omkijken meer naar.
Alles heeft hij eruit gesloopt tenzij het nodig was. Ding staat volgens hem al bijna 9 maanden up.
Het ding staat ergens in een kast tussen de vochtvreters, hij doet de admin op dat dingetje via telnet ofzo.
Mijn mening over een internet servertje: Linux, het is mischien effe de pest om het goed draaiende te krijgen, maar als het werkt dan heb je er ook geen omkijken meer naar.
Bedankt voor alle reacties..
Nog even voor de duidelijkheid..
de server moet aan de kabel komen te hangen..
daar heb ik nu mijn athlon aan, met een netwerk verbinding 100mbit naar mijn p2.. en ik draai win98se+winroute..
maar deze machines wil ik dus niet 24/7 hebben draaien..
Heeft iemand toevallig een oude 486 nog staan ?? die voor dit doeleind geschikt zou zijn ?? hij moet dus wel pci sloten hebben.. en een beetje intern geheugen.. harde schijf hoeft niet.. ik heb hier nl. nog een quantum bigfoot 6.5gb liggen.
verder geen goede videokaart nodig, geen monitor.. gewoon zo simpel mogelijk..
Ik wil wel stoeien gaan met linux, heb hier een cdtje liggen van Mandrake 7 en ook nog wel een shareware versie van Suse.
Maareh.. het kost zoveel tijd heh, ermee kloten, en tijd heb ik nu juist niet zo erg veel
er zitten gewoon te weinig uren in een dag
Alvast heel erg bedankt.. en als iemand nog meer advies heeft, ik hoor het heel erg graag !!
Nog één dingetje.. hij hoeft alleen maar als proxy te gaan dienen.. en misschien een beetje als kleine fileserver.. niet snel.. als hij maar gewoon de snelheid van de internet kabel goed door kan geven..(UPC rulez hier !!)
Nog even voor de duidelijkheid..
de server moet aan de kabel komen te hangen..
daar heb ik nu mijn athlon aan, met een netwerk verbinding 100mbit naar mijn p2.. en ik draai win98se+winroute..
maar deze machines wil ik dus niet 24/7 hebben draaien..
Heeft iemand toevallig een oude 486 nog staan ?? die voor dit doeleind geschikt zou zijn ?? hij moet dus wel pci sloten hebben.. en een beetje intern geheugen.. harde schijf hoeft niet.. ik heb hier nl. nog een quantum bigfoot 6.5gb liggen.
verder geen goede videokaart nodig, geen monitor.. gewoon zo simpel mogelijk..
Ik wil wel stoeien gaan met linux, heb hier een cdtje liggen van Mandrake 7 en ook nog wel een shareware versie van Suse.
Maareh.. het kost zoveel tijd heh, ermee kloten, en tijd heb ik nu juist niet zo erg veel
Alvast heel erg bedankt.. en als iemand nog meer advies heeft, ik hoor het heel erg graag !!
Nog één dingetje.. hij hoeft alleen maar als proxy te gaan dienen.. en misschien een beetje als kleine fileserver.. niet snel.. als hij maar gewoon de snelheid van de internet kabel goed door kan geven..(UPC rulez hier !!)
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Verwijderd
het heeft mij ongeveer 100 uur gekost om van niets tot een perfect werkende router/firewall te komen.
Maar linux is gewoon leuk
Maar linux is gewoon leuk
Lees nog eens goed wat je hier zegt.Ligt ook niet aan de processor van de 486 maar aan de andere hardware, porten, moederbord en zo. Dit was in iedergeval zo bij mijn 486Sx 50 Mhz zo misschien kan het wel bij een dx
Dat moet geen probleem zijn. Met de juiste software kan een 286 dat al makkelijk.als hij maar gewoon de snelheid van de internet kabel goed door kan geven..
Verwijderd
De HD controller van een 486 kan toch geen harde schijven aan van 6,5gb ofwel ?
of heb ik het nou verkeerd..
of heb ik het nou verkeerd..
Pagina: 1