Zelfbouw speakers; probleem met de bas

Pagina: 1
Acties:
  • 1.063 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Beste mensen,

Ik ben een tijdje geleden voor het eerste begonnen met het zelfbouwen van Speakers. Het leek me leuk om te doen, en heb daarom een soort 'kit' gekocht, met bouwtekeningen etc. Onder het motto: er staat precies wat je moet doen; dus zal er ook wel redelijk geluid uitkomen. Ook dacht ik van: Ik kies een paar grote speakers uit, als het dan goed lukt, heb ik ook meteen wat moois.
Mijn belangrijkste eis was niet dat er perfect super geluid uit kwam, ik verwacht ook niet dat mijn eerst box een geweldige JBL sound kan krijgen.. helemaal niet omdat het zelfbouw is. Ik heb gekozen voor de Terminator XX, te verkrijgen bij Conrad, bouwtekeningen te vinden op hun site. Leek mij een leuke, grote box, waar flink lawaai uit te halen viel. max vermogen 1000 watt (ik weet dat dit niet zo veel zegt, maar het klinkt wel leuk). 2x 15 inch speakers en 4 tweeters. Ik ben er een paar dagen mee bezig geweest, en het resultaat (uiterlijk) is er naar, ik vind ze er super uitzien! Mooi bekleed etc. etc. Maar nu komt het: De hoge tonen functioneren prima, komt goed geluid uit. De lage tonen echter niet. Tenminste, tot aan een bepaald vermogen. Met een lichte versterker, ca. 100W stuur ik er geluid naar toe. Versterker moet redelijk naar zijn max toe om er leuk geluid uit te krijgen, maar zo gauw ik de bas opschroef, gaan de 15 inch speakers raar doen. Ze lijken het niet aan te kunnen. Zacht geluid > zuivere bas, zet je hem iets harder > totaal niet meer zuiver.. hij lijkt te kraken oid.

Dit vond ik erg raar, ik had immers alles 'volgens de regels gedaan'. Maar misschien ben ik wat vergeten of heb wat verkeerd gedaan. Op de bouwtekening stond namelijk niet dat er dempingsmateriaal in moest. Ik hem ergens gelezen dat dat voor een mooiere bas zorgde, dus heb er flink wat van in de box gedaan. Ik dacht dat het geluid op een of andere manier niet weg kan of zo, en daardoor de speaker tegenwerkt. Ik weet het ook niet, gok maar wat.

Misschien ligt het ook aan de versterker... kan natuurlijk, maar met dezelfde versterker kan ik uit een losse 15 inch speaker, een diepe zuivere bas krijgen. Daar ligt het dus denk ik niet aan.

Wie kan mij helpen? Of aanwijzingen geven? Alle hulp is welkom. Ik heb gewoon het idee, dat er veeeel meer bas uit mijn box moet kunnen komen, een hoop gedreun, al dan wel niet kwalitatief of niet.

Verwijderd

Ik denk dat die woofers uit dat pakket gewoon brak zijn..
Is nou niet echt kwaliteit spul :X

Lullig maar waar..

Verwijderd

Beste sjansman

Dempingswol is er niet voor een mooiere bas te verkrijgen. Met dempingswel vergroot je de effectieve inhoud van de behuizing. Als vuistregel geld dat dempingwol het volume van de behuizing met 10% doet toenemen. 100 liter met wol = 110 liter zonder wol.

Belangrijk om te weten is dat het geluid staat of valt met de behuizing waar het geheel in geplaatst wordt. Heb je de behuizing zelf gemaakt, of ook als 'houtpakket'gekocht bij de conrad.
Heb je je gehouden aan de bouwvoorschriften qua gebruikte meterialen ( voor 2 x 15"minimaal 22mm MDF), type ( gesloten, bass-reflex, 4th order bandpass) Is de behuizng luchtdicht?

Natuurlijk kan het goed zijn dat je versterker vermogen te kort schiet, en gaat clippen zodra het het volume opschroeft. Welke versterken heb je momenteel ?

Feed me, with your info

Mzzl Sonicreflex

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 16:56:
Ik denk dat die woofers uit dat pakket gewoon brak zijn..
Is nou niet echt kwaliteit spul :X

Lullig maar waar..
ja das de easy way out. Probeer eens eerst te achterhalen waar het aan schort. Concludeer je dan dat het theroretisch klopt, pas dan mag je stellen dat de woofer gewoon niet beter zijn.

• Dutch_Demon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-01-2022
Je kunt eens kijken op de volgende website:

http://www.12vhifi.nl/

Suc6 ermee

- Systeem Specs -

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

Dempingsmateriaal is ook om de straande golven te dempen dus het is wel degelijk voordelig voor de kwaliteit.

Voor de rest weet ik niet hoe hard jij hem zet, maar misschien gaat de versterker clippen. Probeer het is op een andere versterker.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• GhandiHarder
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:02:
Beste sjansman

Dempingswol is er niet voor een mooiere bas te verkrijgen. Met dempingswel vergroot je de effectieve inhoud van de behuizing. Als vuistregel geld dat dempingwol het volume van de behuizing met 10% doet toenemen. 100 liter met wol = 110 liter zonder wol.

Belangrijk om te weten is dat het geluid staat of valt met de behuizing waar het geheel in geplaatst wordt. Heb je de behuizing zelf gemaakt, of ook als 'houtpakket'gekocht bij de conrad.
Heb je je gehouden aan de bouwvoorschriften qua gebruikte meterialen ( voor 2 x 15"minimaal 22mm MDF), type ( gesloten, bass-reflex, 4th order bandpass) Is de behuizng luchtdicht?

Natuurlijk kan het goed zijn dat je versterker vermogen te kort schiet, en gaat clippen zodra het het volume opschroeft. Welke versterken heb je momenteel ?

Feed me, with your info

Mzzl Sonicreflex
Ik heb geen 22 mm gebruikt. Ik heb 18mm gebruikt, is dat te weinig? Bij de instrukties stond 19 mm, maar ik heb de inhoud gelijk gehouden. Hij is lucht dicht, behalve natuurlijk bij de reflex buizen. Het rare daaraan is, dat er vrijwel geen lucht uitkomt. Mijn kleine boomboxjes, bij de karwei gekocht, daar stuwt enorm veel lucht uit de buisjes, en heeft ook een goed bas (voor bij de pc dan)

Er zit ruim 7cm dempingsmateriaal tegen de achterkant van de box...

Zeg het maar...

Verwijderd

JT schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:08:
Dempingsmateriaal is ook om de straande golven te dempen dus het is wel degelijk voordelig voor de kwaliteit.

Voor de rest weet ik niet hoe hard jij hem zet, maar misschien gaat de versterker clippen. Probeer het is op een andere versterker.
Staande golf is 0,5 labda
15"speelt max 150 Hz

Dus voor een staande golf moet je een kist hebben ter grootte van een auto.

Verwijderd

SjanSman schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:11:
[...]

Ik heb geen 22 mm gebruikt. Ik heb 18mm gebruikt, is dat te weinig? Bij de instrukties stond 19 mm, maar ik heb de inhoud gelijk gehouden. Hij is lucht dicht, behalve natuurlijk bij de reflex buizen. Het rare daaraan is, dat er vrijwel geen lucht uitkomt. Mijn kleine boomboxjes, bij de karwei gekocht, daar stuwt enorm veel lucht uit de buisjes, en heeft ook een goed bas (voor bij de pc dan)

Er zit ruim 7cm dempingsmateriaal tegen de achterkant van de box...

Zeg het maar...
Hoe ziet de 'slag' van de woofer eruit? beweegd ie wel netjes tot aan zijn Xmax of issie stressed?

PS. het is wel vreemd dat er uberhaupt geen scheidingsfilter is de speakers zit ( helaas komt dit meer voor bij boomboxx, rave blablabla speakers. Dit houdt in dat het complete frequentiespectrum (stel 20 -20000 hz ) op iedere speakerunit wordt aangeboden.

• GhandiHarder
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:16:
[...]

Hoe ziet de 'slag' van de woofer eruit? beweegd ie wel netjes tot aan zijn Xmax of issie stressed?

PS. het is wel vreemd dat er uberhaupt geen scheidingsfilter is de speakers zit ( helaas komt dit meer voor bij boomboxx, rave blablabla speakers. Dit houdt in dat het complete frequentiespectrum (stel 20 -20000 hz ) op iedere speakerunit wordt aangeboden.
Hij lijkt totaal niet aan zijn Xmax te komen. Hij gaat (op het moment dat het misgaat) veel sneller trillen... en een soort prrrrr geluid maken ... om het maar mooi uit te leggen ;)

Verwijderd

Ik heb in de bouwtekeningen gekeken van die dingen , maar er is wel een 6 DB filter aanwezig,
Kijk zelf even goed aan de hand van de tekeningen of je alles op de juiste wijze aangesloten hebt.
Kijk ook goed naar de polariteit van de units, de plussen en minnen zogezegd,
Succes

• GhandiHarder
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:21:
Ik heb in de bouwtekeningen gekeken van die dingen , maar er is wel een 6 DB filter aanwezig,
Waar zie je die dan?

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 20:09

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Begint je versterker niet gewoon te clippen (Het uitgangssignaal komt op het niveau van de voedingsspanning).
Vertel eens wat voor merk/type versterker je gebruikt.
Je zegt een lichte versterker van 100W, maar een echte 100W versterker behoord niet tot de lichte versterkers.

PGEQRZEM

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 19:39
Probeer maar eens een Zwaardere versterker. Dan zal het probleem wel opgelost zijn, Mijn marantz versterker heeft ook moeite met boxen boven de >500 watt, Dan krijg je echt vet verot geluid met de bassen.

Verwijderd

Ik zie ut al , ik heb naar een speaka set zitten kijken, mijn fout .
Geen filter dus, ik zie het nu .
Dan is het dus echt alleen maar een kwestie van de polariteit van de bas units allemaal hetzelfde aansluiten .
Misschien even een andere versterker proberen.
Misschien wil je de impedantie per woofer even bekijken , want als deze 4 ohm per woofer is dan wordt het dus 2 ohm per box , daar ze parallel staan , niet iedere versterker vindt dat leuk wanneer je meer volume geeft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:04:
[...]

ja das de easy way out. Probeer eens eerst te achterhalen waar het aan schort. Concludeer je dan dat het theroretisch klopt, pas dan mag je stellen dat de woofer gewoon niet beter zijn.
Ik zeg ook niet dat het zo is, ik geef alleen maar een mogelijkheid.
Ik heb ook ooit soortgelijke woofers gehad, en die kreeg ik ook op hun knieën met een niet al te zware amp. :D

• GhandiHarder
  • Nu online
MARTIJN_ schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:24:
Begint je versterker niet gewoon te clippen (Het uitgangssignaal komt op het niveau van de voedingsspanning).
Vertel eens wat voor merk/type versterker je gebruikt.
Je zegt een lichte versterker van 100W, maar een echte 100W versterker behoord niet tot de lichte versterkers.
Een oude is het: Een sony, type STR 6036A. Hij is zelf 165W nodig, van het lichtnet. Uitgangsvermogen staat er niet op...

• GhandiHarder
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:28:
Ik zie ut al , ik heb naar een speaka set zitten kijken, mijn fout .
Geen filter dus, ik zie het nu .
Dan is het dus echt alleen maar een kwestie van de polariteit van de bas units allemaal hetzelfde aansluiten .
Misschien even een andere versterker proberen.
Misschien wil je de impedantie per woofer even bekijken , want als deze 4 ohm per woofer is dan wordt het dus 2 ohm per box , daar ze parallel staan , niet iedere versterker vindt dat leuk wanneer je meer volume geeft.
Ik zal eens een andere versterker vinden en en proberen. Maar een vraag: Hoe kan het, als ik perongeluk de polariteit niet ok heb, bij niet al te hoog volume wel goede bas uit komen?

per speaker, is het 4 ohm ja...

[ Voor 3% gewijzigd door GhandiHarder op 01-01-2005 17:35 ]

Verwijderd

Inderdaad zou je dan op laag volume ook geen goede bas moeten hebben, dus ik denk nu meer aan een impedantie probleem.

Je kunt ook even per box één woofer afkoppelen , als het geluid dan wel goed is dan is de impedantie van de parallel geschakelde woofers te laag voor je versterker, .
Dan zou je eventueel kunnen proberen hoe ze klinken wanneer je ze in serie schakelt.

Zeker versterkers zoals jij beschrijft voldoen bij acht ohm , en zeker niet bij 2 ohm, dus ik denk dat je het in die richting moet zoeken .

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2005 17:37 ]

• GhandiHarder
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:34:
Inderdaad zou je dan op laag volume ook geen goede bas moeten hebben, dus ik denk nu meer aan een impedantie probleem.

Je kunt ook even per box één woofer afkoppelen , als het geluid dan wel goed is dan is de impedantie van de parallel geschakelde woofers te laag voor je versterker, .
Dan zou je eventueel kunnen proberen hoe ze klinken wanneer je ze in serie schakelt.

Zeker versterkers zoals jij beschrijft voldoen bij acht ohm , en zeker niet bij 2 ohm, dus ik denk dat je het in die richting moet zoeken .
Ik heb net vriend gebeld, die heeft een skytec 2x500W pa versteker liggen, daarmee zouden ze het in princiepe goed moeten doen? (naar alle waarschijnlijkheid?)

Verwijderd

Als die versterker wel geschikt is voor 2 ohm , ( en dat zijn er niet veel ) dat staat namelijk los van het vermogen , je moet ook met jouw versterker een buren ruzie kunnen ontketenen mits de impedantie maar goed is , dus ik zou het gewoon even proberen door per box één bas unit af te koppelen of de bas units in serie te schakelen en dan te kijken wat het doet ..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2005 17:42 ]

• GhandiHarder
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:42:
Als die versterker wel geschikt is voor 2 ohm , ( en dat zijn er niet veel ) dat staat namelijk los van het vermogen , je moet ook met jouw versterker een buren ruzie kunnen ontketenen mits de impedantie maar goed is , dus ik zou het gewoon even proberen door per box één bas unit af te koppelen of de bas units in serie te schakelen en dan te kijken wat het doet ..
Ok!
Bedankt! Ik ga er morgen weer mee aan het knutselen, een nog even verder slapen ;) Ik hoop dat het lukt!

Verwijderd

Nu al slapen ? , nou vooruit dan , maar houdt ons op de hoogte van de uitkomst ,

succes.. :)

• GhandiHarder
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:44:
Nu al slapen ? , nou vooruit dan , maar houdt ons op de hoogte van de uitkomst ,

succes.. :)
Zal ik doen! nu al slapen? nu pas... bijna dan

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 23:32

B4tman_DH

To the Bat.....

Ik heb een aantal jaar terug die Terminator XXL gehaald.. ook bij de conrad :D
Bij mij gaan ze snoei hard. Ik stuur ze wel aan met een rotel versterker.

Vroeger had ik een sony ding uit de prehistorie en zelfs toen ging het al :D Wel de versteker in de fik na een paar maandjes ;) Maar het werkte wel :z

Voor de foto's zie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/aajee/digicam/speakers/

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Met 94 dB rendement moet er met 1W al erg veel geluid uitkomen! Die 500W zijn absoluut niet nodig (laat staan dat de speakers dat zouden overleven ;) )!

1. Zijn de woofers wel goed gepoolt aangesloten? Hang er eens een 9V batterij aan, en check of de woofers beiden de zelfde kant op bewegen. Zoniet, eentje ompolen!
2. Klopt de BR afstemming wel :?
3. Voor 85 euro heb je 2x 15"" woofers, en 4 hoorns, je moet daar gewoon niet al te veel van verwachten...
4.
SjanSman schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:20:Hij gaat (op het moment dat het misgaat) veel sneller trillen... en een soort prrrrr geluid maken ... om het maar mooi uit te leggen ;)
kun je dat mischien nader omschrijven? Probeer ook ff vast te stellen of dat met bepaalde frequenties gebeurt. Klinkt niet erg fris eigenlijk... Misschien heb je de woofers zelfs al kapot gespeelt met je amp. Probeer je ook eens met de hand ik te drukken: hoor je dan een schrapend geluid, weet je genoeg :X

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• MidiMaze
  • Laatst online: 21:00

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Is dit de versterker waarmee je ze aanstuurt?
Afbeeldingslocatie: http://mitglied.lycos.de/legoit/PS-Forum/sony6036.jpg
In dat geval zou ik je boxen eens proberen met een VEEL zwaardere versterker....
Je versterker houd waarschijnlijk helemaal geen controle over je bass speakers omdat de uitgangs impedantie simpelweg te hoog is. Dus een amp met een RMS vermogen van 500 wat of meer zou wel eens uitkomst kunnen bieden... Suc6 met dit monsterlijke speaker pakket :)

blabla

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:12:
[...]

Staande golf is 0,5 labda
15"speelt max 150 Hz

Dus voor een staande golf moet je een kist hebben ter grootte van een auto.
Ow, nou ja, dan heeft het een andere naam, ik bedoel meer de golven die heen en weer gaan en zich concentreren en die niet diffuus worden. Vandaar ook wel is die speakers die geen rechte wanden hebben, en om die golven te dempen die dan diffuus worden.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

MidiMaze schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 19:27:
[afbeelding]
In dat geval zou ik je boxen eens proberen met een VEEL zwaardere versterker....
Je versterker houd waarschijnlijk helemaal geen controle over je bass speakers omdat de uitgangs impedantie simpelweg te hoog is.
Uitgangsimpedantie ? Nofi, maar weet je wel waar je het over hebt 8)7 Een versterker stuurt geen ohm uit, een speaker heeft een bepaalde weerstand die op elke frequentie anders is en deze weerstand wordt uitgedrukt in ohm. En een lagere weerstand betekent minder stabiliteit.
Dus een amp met een RMS vermogen van 500 wat of meer zou wel eens uitkomst kunnen bieden... Suc6 met dit monsterlijke speaker pakket :)
Nogal uit de lucht gegrepen he, die 500 wat...

Ecodan warmtepomp

• GhandiHarder
  • Nu online
B4tman_DH schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:54:
Ik heb een aantal jaar terug die Terminator XXL gehaald.. ook bij de conrad :D
Bij mij gaan ze snoei hard. Ik stuur ze wel aan met een rotel versterker.

Vroeger had ik een sony ding uit de prehistorie en zelfs toen ging het al :D Wel de versteker in de fik na een paar maandjes ;) Maar het werkte wel :z

Voor de foto's zie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/aajee/digicam/speakers/
Hey,

Heb jij ze aangesloten zoals in de instructies? of de speakers in serie?

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 13:38
Je dempingsmateriaal is wel degelijk van belang om tevens de staande golven en resonanties te dempen lijkt me. Die woofers zijn niet de enige drivers die in de kast staan te tetteren, de tweetertjes en/of midtoners spelen wel de resonantie-frequenties mag ik hopen :).
Zou best eens clippen kunnen zijn.... Andere versterker testen of misschien even van beide speakers even 1 tweeter, 1 midrange en 1 woofer aansluiten zodat die versterker geen lage impedanties aan zijn uitgangen heeft hangen.

Zin.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Dat je geen lucht voelt blazen uit de baspoort kan normaal zijn. Als de diameter ervan vrij groot genomen is heb je minder luchtsnelheid in de poort, dat zegt niets over het vermogen dat de drivers staan weg te pompen.

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

(jarig!)
Drivers met zo'n hoge Qts (geen krachtige aandrijving) hebben weinig baat bij een BR, wat resulteert in weinig output uit de BR pijp. De "midtoners" en "tweeters" zijn piezo drivers welke zelden een impedantie onder de 30ohm krijgen. De laagweergevers kunnen wel degelijk het probleem zijn, ze in serie aansluiten kan een mogelijkheid zijn, probleem is dan dat de hoge tonen veel te hard klinken, een serieweerstand van zo'n 60-100ohm (ja dit klopt) zou dit kunnen corrigeren.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• MidiMaze

MidiMaze

JT schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 19:36:
Uitgangsimpedantie ? Nofi, maar weet je wel waar je het over hebt 8)7 Een versterker stuurt geen ohm uit, een speaker heeft een bepaalde weerstand die op elke frequentie anders is en deze weerstand wordt uitgedrukt in ohm. En een lagere weerstand betekent minder stabiliteit.
Een speaker heeft idd een impentie (immers fequentie afhankelijk) en zal dus op iedere frequentie een andere belasting vormen en zelfs voor fase draaing zorgen. Een lage belastings impedantie betekent idd dat het moelijker wordt om deze aan te sturen en dus moet je er voor zorgen dat de uitgnags impedantie van je sturend apparaat laag genoeg is om de controle over de belasting niet te verliezen.
Een versterker trap heeft een uitgangs impedantie. Meestal zitten de eind torren hierbij in een gemeenschappelijke collector schakeling waarbij ze de stuur torren volgen en dus enkel de stroom versterken. (een audio versterker levert in princiepe een stroom, geen spanning) De uitgangs weerstand van zo'n trap is vaak bij benadering
Ruit = Remitter // (Alpha(fe)/s // (1/s)
Waarbij Alpha(fe) uit de datasheet en s de steilheid (s = (q/kT) * Ic) die afhangt van de rust stroom door de transistor (Ic) en is ook nog eens temperatuur afhankelijk via de factor kT. Bij een hogere rust stroom hoort een grotere s, dus daarom heeft een klasse a versterker een lager uitgangs impedantie dan een klasse b. Uit deze formule blijkt dus meteen dat Re weinig invloed heeft mits s groot genoeg, wat overigens al snel het geval is omdat je bij een te lage rust stroom last van cross over vervorming krijgt. Een s van boven de 100 is snel gedaan.
Voor een mosfet gaat bijna het zelfde op, hierbij is de uitgangs weerstand
Ruit = Rsource // (1/s)
Hierbij heeft de ingang van de mosfet geen invloed (maak maar een klein signaal vervang schema).
Zo genoeg gedaan voor mijn studie, het is immers vakantie :)

blabla

Verwijderd

We zijn er stil van , ik denk alleen dat sjansman er niets wijzer van is geworden..........

• GhandiHarder
  • Nu online
stephen2002,
Je hebt helemaal gelijk!
Mijn vorderingen:
Vandaag is een kameraad geweest, met een dikke 4 ohms versterker. Eentje waarmee hij wel eens flink feestjes heeft gedraaid.. Hoeveel vermogen? Weet ik zo niet meer. Er kwam aanzienlijk meer, goede, harde, bas uit. Maar ook deze versterker begon zowat te clippen. Er moest volgens hem veel meer uit de box komen dan dat er nu uitkwam.

We kwam er ook achter dat er ook, met toen een harde bas, geen enkele lucht uit de buizen kwam. Waar ik aan denk: niet luchtdicht. Blijkbaar heb ik hem niet goed afgesloten.

Wat denken jullie? Ik ben van plan aan de binnenkant de naden/randen een keer goed af te kitten...

Je kunt er wel een nog dikkere versterker aanhangen, maar ik denk dat de boxen het dan niet houden...

• GhandiHarder
  • Nu online
MidiMaze schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 19:27:
[afbeelding]
Je versterker houd waarschijnlijk helemaal geen controle over je bass speakers omdat de uitgangs impedantie simpelweg te hoog is. Dus een amp met een RMS vermogen van 500 wat of meer zou wel eens uitkomst kunnen bieden... Suc6 met dit monsterlijke speaker pakket :)
Hey,

Dit is hem.. tenminste bijna, precies hetzelfde, alleen zonder dat mooie metertje linksbovenin.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:20
Bewegen beide woofers dezelfde kant op? Ik zou dat eerst nakijken voor ik de randen afkit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• GhandiHarder
  • Nu online
naftebakje schreef op maandag 03 januari 2005 @ 19:33:
Bewegen beide woofers dezelfde kant op? Ik zou dat eerst nakijken voor ik de randen afkit.
Zal ik doen, gewoon met een batterij las ik?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:20
idd

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 13:38
Goeie, naftebak!

Zin.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
MidiMaze schreef op zondag 02 januari 2005 @ 17:38:
[...]

Een speaker heeft idd een impentie (immers fequentie afhankelijk) en zal dus op iedere frequentie een andere belasting vormen en zelfs voor fase draaing zorgen. Een lage belastings impedantie betekent idd dat het moelijker wordt om deze aan te sturen en dus moet je er voor zorgen dat de uitgnags impedantie van je sturend apparaat laag genoeg is om de controle over de belasting niet te verliezen.
Een versterker trap heeft een uitgangs impedantie. Meestal zitten de eind torren hierbij in een gemeenschappelijke collector schakeling waarbij ze de stuur torren volgen en dus enkel de stroom versterken. (een audio versterker levert in princiepe een stroom, geen spanning) De uitgangs weerstand van zo'n trap is vaak bij benadering
Ruit = Remitter // (Alpha(fe)/s // (1/s)
Waarbij Alpha(fe) uit de datasheet en s de steilheid (s = (q/kT) * Ic) die afhangt van de rust stroom door de transistor (Ic) en is ook nog eens temperatuur afhankelijk via de factor kT. Bij een hogere rust stroom hoort een grotere s, dus daarom heeft een klasse a versterker een lager uitgangs impedantie dan een klasse b. Uit deze formule blijkt dus meteen dat Re weinig invloed heeft mits s groot genoeg, wat overigens al snel het geval is omdat je bij een te lage rust stroom last van cross over vervorming krijgt. Een s van boven de 100 is snel gedaan.
Voor een mosfet gaat bijna het zelfde op, hierbij is de uitgangs weerstand
Ruit = Rsource // (1/s)
Hierbij heeft de ingang van de mosfet geen invloed (maak maar een klein signaal vervang schema).
Zo genoeg gedaan voor mijn studie, het is immers vakantie :)
Als je er toch zoveel verstand van hebt, waarom raad je de TS dan in godsnaam een versterker van 500W aan :? Ik weet niet wat de gevoeligheid van de speakers zijn (SjanSman?), maar ik zou graag willen uitrekenen met hoeveel watt je die speakers plat krijgt...

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Ik ben blij dat je weer een stukje verder bent gekomen.
Inderdaad is de tip met de batterij ook een gouden tip.
En afkitten is altijd goed.
Ik ben heel benieuwd wat je na deze handelingen ontdekt hebt.

Succes.

• MidiMaze

MidiMaze

Barry|IA schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:06:
Als je er toch zoveel verstand van hebt, waarom raad je de TS dan in godsnaam een versterker van 500W aan :? Ik weet niet wat de gevoeligheid van de speakers zijn (SjanSman?), maar ik zou graag willen uitrekenen met hoeveel watt je die speakers plat krijgt...
Die 500 W is ook uit de lucht gegrepen, maar deze boxen kan je dus impuls tot 1200 watt belasten en hebben een sinus vermogen van 400 a 500 watt als ik me niet vergis (moet ik ff opzoeken in een oude conrad catalogus) en hadden dacht ik een rendement van 88 dB en ik meen dat per set/box de impedantie 4 ohm was (pin me der niet op vast, dit is wat ik me er van herinner omdat ik er versteld van stond). Een versterker met een muziek vermogen van 500 watt is dus niet overdreven. maar met een amp van minder dan 100 watt hoef je het dus niet te proberen omdat je alle controle verliest en de amp constant op z'n max moet gebruiken. Verder heb je bij dit soort vermogens toch zeker wel 4 mm^2 kabel nodig, zo niet 6mm^2 omdat de stromen toch wel erg groot worden, wil je tenminste niet te veel spannings verliezen in je kabel hebben.
Verder heeft de versterker van de TS een opgenomen vermogen van 165 watt en dat is een amp met ook nog een tuner der in, dus laat het vermogen niet meer zijn dan 40 watt muziek oid.
@TS ik weet niet hoe het filter van die boxen is, maar soms zit er geen condensator voor de piezo hoorns dus pas op met clippen want dan stuur je pure DC uit, je bassen zullen dat wel overleven denk ik....

blabla

Pagina: 1