Toon posts:

Windows herkent sata schijf niet

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een WD 73GB SATA schijf met een Asus A8V deluxe (VIA K8T800Pro)

Er zijn 4 SATA connectors:

SATA1, SATA2 en SATA_RAID2 eb SATA_RAID1

Ik sluit de WD SATA schijf aan op Sata1.

Nu wil ik WindowsXP installeren op de schijf maar windows herkent de schijf niet. Bij het moederbord zit ook geen floppy meegeleverd alleen een CD (met daarop drivers). Probleem ik heb geen drivers op floppy dus en deze laptop heeft geen floppydisk

De manual zegt niks over drivers, er staat

Installing Serial ATA (SA!TA) hard disk:

-install hdd
-connect serial kabel etc etc etc
......
-boot het systeem en enter de bios
-Ga naar Advanced>OnBoard Devices Conf. en 'Onboard Promise Controller moet aan staan
-Set de Operating Mode op Raid
-Opslaan en afsluiten

Tijdens de setup begint ie te zeggen dat hij geen sata schijf kan vinden terwijl ik hem tijdens het opstarten wel zie langkomen (WD....)

Verder heb ik gekeken bij de faq
onboard controller moet middels een mobo-jumper ingeschakeld staan
onboard controller moet in de mobo-BIOS ingeschakeld staan
bij single schijf moet je de RAID modus uitschakelen in de BIOS
controleer in de mobo-BIOS de bootvolgorde en stel deze eventueel bij
bij een PATA schijf met SATA aansluiting moet je de jumper op Master zetten
Western Digital SATA schijven moet je op Single jumperen ipv Master
WD SATA jumperen op Single ipv Master? Er staat achter geen master of single iig bij de jumpers...

Help....

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 21:38
Als je nu tijdens de setup op F6 druk en probeer met een floppy drivers te installeren voor de schijf ? Dat werkte bij mijn Maxtor en Samsung s-ata schijf wel.

[ Voor 2% gewijzigd door harry64 op 31-12-2004 17:48 . Reden: Was F6 in plaats van F8 volgens mij :) ]

Verwijderd

Topicstarter
ook zoiets vaag:

Na het opstarten krijg ik het bericht:

FastTrack 387 cant connect to harddisks (of zoiets) , Bios not bootable ( :? )

• harry64
Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 17:50:
ook zoiets vaag:

Na het opstarten krijg ik het bericht:

FastTrack 387 cant connect to harddisks (of zoiets) , Bios not bootable ( :? )
Je weet zeker dat je s-ata poorten ge-enabled zijn in de bios en doormiddel va de jumper op je moederbord ?

Dit zouden de drivers voor jouw s-ata controller moeten zijn, probeer deze tijdens de windows setup te installeren doormiddel van een floppie.

http://www.asuscom.de/pub...0378/378ata_100104528.zip

Verwijderd

Topicstarter
harry64 schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 17:43:
Als je nu tijdens de setup op F6 druk en probeer met een floppy drivers te installeren voor de schijf ? Dat werkte bij mijn Maxtor en Samsung s-ata schijf wel.
De setup vraagt alleen dan naar A: om drivers te laden...

Is er een manier om tijdens de setup drivers van de cd te copieren naar de floppy?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:24

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zowiezo geen RAID aan zetten, je hebt maar 1 schijf. Voor RAID moet je een diskette hebben, voor een gewone SATA schijf niet. En over master/slave hoef je je geen zorgen te maken, SATA is altijd master (er zit tenslotte maar 1 schijf aan het kabeltje).
Probeer het nog eens, maar dan met RAID uit in de BIOS.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
harry64 schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 17:53:
[...]

Je weet zeker dat je s-ata poorten ge-enabled zijn in de bios en doormiddel va de jumper op je moederbord ?

Dit zouden de drivers voor jouw s-ata controller moeten zijn, probeer deze tijdens de windows setup te installeren doormiddel van een floppie.

http://www.asuscom.de/pub...0378/378ata_100104528.zip
In de bios staat alles goed zoals het in de manual ook staat, maar ik heb op de laptop waar ik nu zit geen floppy,

op de mobo is er geen jumper waar iets staat over SATA en in de manual staat daar ook niks over...

• harry64
Microkid schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 17:54:
Zowiezo geen RAID aan zetten, je hebt maar 1 schijf. Voor RAID moet je een diskette hebben, voor een gewone SATA schijf niet. En over master/slave hoef je je geen zorgen te maken, SATA is altijd master (er zit tenslotte maar 1 schijf aan het kabeltje).
Probeer het nog eens, maar dan met RAID uit in de BIOS.
Op mijn a7n8x deluxe worden zowel mijn Maxtor en Samsung s-ata schijf niet standaard herkent, ik moet eerst drivers laden.

• Bapawe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-03 20:16
Zet um in de bios op IDE mode i.p.v. RAID

www.twitch.tv/bapawe | www.twitter.com/bapawe

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Start anders eens een bootable linux cdtje (knoppix ofzo), brand die op je laptop, en boot je desktop van die cd, download de drivers en gooi die op een floppy. Dan ben je er :)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Windows op een IDE HDD geinstalleerd en een 2 tal drivers gecopieerd naar floppies (via makedisk)

die van Promise FastTrack 387 drivers voor SATA
en mischien dezelfde van de Asus site.

Maar geen oplossing gevonden, f6>s>kies de WinXP drivers en enter!

krijg verder ook meldingen als ik de comp start!
No device found
Bios is not installed
Serial Ch0 Master: WDG74.....
Serial Ch1:Master
Zo te zien herkent de comp de sata disk wel
No device connected to FastTracker, Bios not found

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 19:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb ook bij 'RAID mode' het veranderd in "Onboard ide operate mode"

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 19:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, opgelost!

De onderste 2 sata connectors(sata_raid, sata_raid2) van Promise sata controller, de bovenste 2 dus niet.

En het moet idd op 'Ide mode' staan in de bios!

Verwijderd

lol wilde idd net zeggen, heb van de week 3x een a8v gebouwd, 2 met sata en allebei het zelfde gedonder, stond idd ook op ide mode.

• Bapawe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-03 20:16
Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 20:15:
Oke, opgelost!

De onderste 2 sata connectors(sata_raid, sata_raid2) van Promise sata controller, de bovenste 2 dus niet.

En het moet idd op 'Ide mode' staan in de bios!
Jup ik dacht al dat het daar aan lag :)

www.twitch.tv/bapawe | www.twitter.com/bapawe

• JorisPenders
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-02 19:54

JorisPenders

Designer & Coder

ah zal ik ook eens proberen,
ik zit er nu ook mee te klooien
windows-setup loopt vast, moet ze denk ik dus ook even partitioneren!

SystemSpecs -- WebArea - Your Online Home -- Webdesign

Verwijderd

heren wat is er aan de hand als F6 niet reageert tijdens het installeren, is me nu meerdere malen gebeurt. gebruik gewoon een ps2 toetsenbord.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 23:21:
heren wat is er aan de hand als F6 niet reageert tijdens het installeren, is me nu meerdere malen gebeurt. gebruik gewoon een ps2 toetsenbord.
Heb je geen toets die je eerst moet indrukken voor dat de F toetsen werken? zoals bij mijn logitech internet navigator. ( F-lock toets ) ram er ook gewoon 100 keer op misschien dat het helpt :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kansloze kick. Het is niet de bedoeling om op zichzelf staande problemen in andermans topics te posten, al helemaal niet als het om oude topics gaat :) Start gewoon voor elk op zichzelf staand probleem netjes een nieuw topic met daarin alle informatie, details, geschiedenis, probleembeschrijving, de gevonden/bedachte oplossingen, de resultaten na het proberen daarvan, etcetera. Zie ook het forumgedrag gedeelte van de [faq]registratievoorwaarden[/] :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.