Toon posts:

[Passsive RAD] Sanitair Spul

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat me dus af te vragen waarom die radiatoren(passief) voor waterkoeling zo belachelijk duur zijn?
Dus ik ging zoeken naar goedkopere alternatieven. Vond ik een gewone CV-verwarming radiator voor 10 euro 50!

Afbeeldingslocatie: http://www.cv-shop.nl/easyshopmaker/e31_46.jpg
Dit is niet exact de goede afbeelding, het moet enkelwandig zijn.

Dit is weining geld en met 1/2" aansluitingen moet het wel in een set van 1/4" goed kunnen koelen!
Dus! Gaat dit werken?

Hoogte is 300mm, lengte 500, 214Watt.http://www.cv-shop.nl/Henrad/Henrad_%20300.htm

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Als je er een flinke pomp achter doet zal het wel werken jah...

Alleen 't is zo groot....

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit lijkt me idd niet echt practish om weg te werken in je kast.
Haal dan een rad van de autosloop oid.

Verwijderd

Topicstarter
Dat het groot is boeit me niet. Als dat ding zonder fans mijn processor, VGA, NB en misschien ook maar mijn PSU koel kan houden ben ik blij!

Deze is van Innovatek en heeft dezelfde oppervlakte.
Afbeeldingslocatie: http://www.webshop-innovatek.de/images/maxikonvblau_517.jpg
Prijs: 149 EURO!

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 17:39 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:54

Exigence

dnkroz

Bedenk wel dat je corrosie zult krijgen als je een stalen radiator (zoals je in je startpost laat zien) gebruikt. Die van Innovatek zijn van geanodiseerd aluminium.

Verwijderd

Exigence schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 17:48:
Bedenk wel dat je corrosie zult krijgen als je een stalen radiator (zoals je in je startpost laat zien) gebruikt. Die van Innovatek zijn van geanodiseerd aluminium.
tjah, het prijsverschil zit naturlijk wel ergens ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ah, ok. Maar dan moest ik er toch demiwater bijgooien ofzo? Dan mag je toch koper en aluminium en staal door elkaar gebruiken? En kan het eigenlijk wel corroseren als de pomp altijd loopt?

EDIT:
-Een vloeistof gebruiken of toevoegen aan het water, die elektrolyse tegengaat. Voorbeelden hiervan zijn RedLine WaterWetter, Innovatek/Klax CorrosieProtect en EnginIce.
-Een metaal dat nog minder edel is dan aluminium ergens in de keten plaatsen.
Ja dit heb ik in de FAQ gevonden. Dus waterwetter erbij gooien in goede hoeveelheid en het zaakje kan niet meer roesten?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 18:05 ]

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-02 11:00
Waarom kunnen die radiatoren dan wel in je cv worden gebruikt? Vraag ik me af.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Exigence

Exigence

dnkroz

Solomon schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 18:02:
[...]

Waarom kunnen die radiatoren dan wel in je cv worden gebruikt? Vraag ik me af.
Daar corrodeert het ook. En er worden ook vaak stalen pijpen gebruikt. Voor drinkwater etc meer koper. En in sommige installaties zit ook een stuk opofferingsmetaal.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Vergeet ook niet de hoeveelheid water dat in zo'n rad gaat

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-12-2025

bille

Don't call me Buff

die elektrolyse tegengaat
moet dat niet zijn: redoxreactie?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Redox-reactie
en
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrolyse

Bij electrolyse heb je 2 electroden (+ en -) nodig, die worden onder gedompeld in een geleidende vloeistof. Bij redoxreactie is geen spanningsverschil nodig gezien de ionen zelf het werk doen door het electronen verschil tussen 'sterke' en 'zwakke' ionen.

[ Voor 83% gewijzigd door bille op 31-12-2004 19:28 ]

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Verwijderd

Topicstarter
Nou zoek ik alleen nog fittings of barbs om aan te kunnen sluiten op zo'n cv-verwarming.
Ik heb op deze site wel wat gevonden maar ik vraag me af of het wel de goede maat is.
http://www.watercoolingsh...6be49da82bfae8f524989f49b
Ik denk dat ik een barb van 1/2" nodig heb want dat staat op die site van cv-shop.nl dat het 1/2" aansluitingen heeft.
Ik weet alleen niet of het wel klopt allemaal.

Verwijderd

Om in stijl te blijven zou je een muurplaat met vlakke onderkant als waterblok op je cpu kunnen gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.dvcshop.nl/Media/Categories/big/27493.jpg

Verwijderd

Waarom neem je niet gewoon een normale radiator en doe je er 1 of 2 zeer langzaam draaiende fans op?

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
zelfs met een rad van waar 2 of 3 120mm fans op kunnen werken primapassief met gpu en cpu en nb

LinkedIn
BlackIntel

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 21:53:
Waarom neem je niet gewoon een normale radiator en doe je er 1 of 2 zeer langzaam draaiende fans op?
Omdat een verwarming netzo duur is als 1 fan B)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
lijkt mij an sich wel oke. MAAR

Je moet een opofferingsmateriaal hebben
Je moet een megakrachtige pomp hebben denk ik
Je moet veel ruimte hebben, niet handig ivm LAN's enzo

• 418O2
  • Nu online
verdomme ik heb ineens een idee (vast allang bedacht, maar toch)

Als je nu een apart systeem bouwt om een peltier mee te koelen aan de hand van zo'n CV rad, dan kan je toch een veel lagere temp halen in je setup?

Ik ga een setup maken met pomp > CV Rad > blok (@ peltier) welke ik zo kan aansluiten op mijn systeem.

zit ik nog wel met de voeding voor dat systeem, maar daar komen we op terug

• _Ernst_
  • Laatst online: 13:20

_Ernst_

Mark It Zero!

418O2 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 08:38:
verdomme ik heb ineens een idee (vast allang bedacht, maar toch)

Als je nu een apart systeem bouwt om een peltier mee te koelen aan de hand van zo'n CV rad, dan kan je toch een veel lagere temp halen in je setup?

Ik ga een setup maken met pomp > CV Rad > blok (@ peltier) welke ik zo kan aansluiten op mijn systeem.

zit ik nog wel met de voeding voor dat systeem, maar daar komen we op terug
Hoe bedoel je dat? Peltier op je cpu of wil je met het peltier een tweede waterkring koelen?
Als het het tweede is moet je zorgen voor een extreem zwaar peltier (meerdere) omdat het zeer inefficient werkt.

Swiftech heeft een warmte wisselaar met 2 223 watt peltier, zuipt stroom maar werkt heel erg inefficient. Het peltier element kun je beter rechtstreeks op je cpu plakken.

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
_Ernst_ schreef op zondag 02 januari 2005 @ 10:27:
[...]

Hoe bedoel je dat? Peltier op je cpu of wil je met het peltier een tweede waterkring koelen?
Als het het tweede is moet je zorgen voor een extreem zwaar peltier (meerdere) omdat het zeer inefficient werkt.

Swiftech heeft een warmte wisselaar met 2 223 watt peltier, zuipt stroom maar werkt heel erg inefficient. Het peltier element kun je beter rechtstreeks op je cpu plakken.
Ik vraag me alleen wel af of het wel genoeg koelt zo'n radiator. Misschien worden die dingen juist gemaakt om het warme water ook warm te houden, HR enzo. Of ben ik aan het bullshitten?

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ze worden juist gemaakt om warm water snel zijn warmte aan de omgeving te laten afgeven. Dat ios namelijk wat je wilt in het geval van een centrale verwarming ;)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• 418O2
  • Nu online
en wat je wil van een rad. Ik wil idd een 2e systeem maken die de warme kant van de pelt koelt en aan de koude kant doe ik een blok waar het water van het hoofdsysteem door stroomt

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 16:50:
[...]

Ik vraag me alleen wel af of het wel genoeg koelt zo'n radiator. Misschien worden die dingen juist gemaakt om het warme water ook warm te houden, HR enzo. Of ben ik aan het bullshitten?
Mijn post was eigenlijk ook niet als antwoord op jou vraag bedoelt maar als reactie op de gene boven mij (beetje offtopic dus) :)

Maar het oppervlak van een gewone radiator is kleiner als een echte radiateur om water af te koelen. Die heeft vele lamellen die het oppervlak heel groot maken.
Of dat zo'n ding de watertemperatuur genoeg omlaag kan brengen weet ik niet, maar ik denk dat het behoorlijk tegen zal vallen in vergelijking met een simpele normale radiateur met een fan
418O2 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 16:59:
en wat je wil van een rad. Ik wil idd een 2e systeem maken die de warme kant van de pelt koelt en aan de koude kant doe ik een blok waar het water van het hoofdsysteem door stroomt
Daar heb je dus een enorm vermogen voor nodig om een redelijk effect mee te bereiken

Last.fm

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Wat voor temperatuur wil je ongeveer halen met dit systeem?

graag even in graden,
wil je hiermee zwaar overclocken of voor de stilte ?

Portfolio

Verwijderd

Topicstarter
Gurbe de n00b schreef op zondag 02 januari 2005 @ 17:03:
Wat voor temperatuur wil je ongeveer halen met dit systeem?

graag even in graden,
wil je hiermee zwaar overclocken of voor de stilte ?
Ikku? Nou nee, niet OC maar wel stil. Maaru ik denk dat ik toch maar afzie van dit idee want zo'n cv heeft ongeschikte aansluitingen en ook een krachtige pomp nodig dus dat lijkt mij niet zo handig.

Ik ga denk ik toch aar voor een wat duurder passief setje zoals Reserator II als die uit is of deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.webshop-innovatek.de/images/xxkneu21.jpg289 euro

• 418O2
  • Nu online
nou ik ga het gewoon proberen. Kost me misschien es 100e in totaal (ga het budgettair verantwoord aanpakken) en zie wel wat er gebeurt.

Verwijderd

Ik heb de rad die hierboven achter mijn kast gemonteerd staat en er blaast bij mij een outtake fan tegenaan (nexus 12cm, 1100rpm): temps zijn wel aardig maar niet super: het water wordt met cpu, chipset en gpu blokje ongeveer 36! graden stressed. Met mijn oude bigass autorad met minimale flow was dit 28 graden. De kwaliteit van de rad is wel super. Ik heb hem 2ehands en vind hem nieuw veel te duur. Ik had denk ik beter een black ice extreme kunnen nemen voor lagere temps. Want een beetje airflow heb ik altijd nodig in m'n systeem.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2005 18:02 . Reden: typo ]

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Als er een beetje acceptabele temp's uit komen dan ga ik het ook eens proberen,

mijn pa zit in de cv brance dus duur zal het niet worden! ;)

Portfolio

• 418O2
  • Nu online
hmmm. Op die site staan rads met 700+ watt warmte afvoer. De betere Dangerden's doen 450watt geloof ik.

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-02 20:55
418O2 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 18:09:
hmmm. Op die site staan rads met 700+ watt warmte afvoer. De betere Dangerden's doen 450watt geloof ik.
geloof je het zelf...

• Exigence

Exigence

dnkroz

Mja, d'r staat niet bij bij welk temperatuursverschil. Bij een minimaal temperatuursverschil is het heel moeilijk om veel vermogen af te voeren, bij een groot tempverschil is het easy.

Verwijderd

Toen ik nog mn WC aan het uitzoeken was, ging ik ook voor zo groot mogelijk etc.. maar die cv's zijn toch niet optimaal. Je hebt een flink beestje nodig om een klein temperatuur-verschil tussen kamer en water te realiseren.

Nu zit ik met een rad van 35x40x5 cm (passen zeg maar ongeveer 9 12cm fans op :Y) ) en dat koelt ook als een tierelier en is heel wat compacter! Een zuchtje lucht is dan al zat, maar bij passief gebruik wordt het water ook nog best warm (35 graden geloof ik), met twee 12cm-fans op 4 volt wordt het 26 graden, op 12 volt misschien 24 graden ofzo.

Moraal: doe jezelf een lol qua LAN-ability en neem een flinke radiateur, maar geen CV.

• Vandread
pics B)

• 418O2
  • Nu online
o ik bedenk me nu iets

mijn huisbaas doet NU al moeilijk over het stroomgebruik, met een 225watt pelt zal dat wel niet minder worden

• frickY
  • Laatst online: 06-02 16:05
Volgens mij hebben dergelijke CV radiatoren helemaal geen efficiente warmte overdracht. Voel maar eens aan de afvoer-buis van je kachel, die is toch ook gewoon heet als de kachel aanstaat? ;)

Verwijderd

Topicstarter
frickY schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:19:
Volgens mij hebben dergelijke CV radiatoren helemaal geen efficiente warmte overdracht. Voel maar eens aan de afvoer-buis van je kachel, die is toch ook gewoon heet als de kachel aanstaat? ;)
Daar was ik eigenlijk ook al bang voor..

Verwijderd

Een CV-radiator is met meer gedachten ontworpen dan alleen warmte afgeven aan de lucht. Bij een gemiddelde radiator voor watercooling zitten er flinterdunnen lamellen. Als je die aan de muur zou hangen, dan zouden die lamellen snel gesloopt zijn door de stofdoek van moeder de vrouw. Bovendien is het vervelend als je zoontje er met z'n skelter tegenaan rijdt. Elke week weer de monteur bellen zou nogal onhandig zijn, dus vandaar het verschil tussen een CV-radiator en een 'tweakers-radiator'. Met een hele grote CV-radiator met meerdere lagen en daartussen lamellen, zou het nog wel een succes kunnen worden. Da heb je alleen een hele heftige pomp nodig, maar de installateur kan die dingen wel leveren. Ze schijnen trouwens ook nog goed stil te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:23:
Een CV-radiator is met meer gedachten ontworpen dan alleen warmte afgeven aan de lucht. Bij een gemiddelde radiator voor watercooling zitten er flinterdunnen lamellen. Als je die aan de muur zou hangen, dan zouden die lamellen snel gesloopt zijn door de stofdoek van moeder de vrouw. Bovendien is het vervelend als je zoontje er met z'n skelter tegenaan rijdt. Elke week weer de monteur bellen zou nogal onhandig zijn, dus vandaar het verschil tussen een CV-radiator en een 'tweakers-radiator'. Met een hele grote CV-radiator met meerdere lagen en daartussen lamellen, zou het nog wel een succes kunnen worden. Da heb je alleen een hele heftige pomp nodig, maar de installateur kan die dingen wel leveren. Ze schijnen trouwens ook nog goed stil te zijn.
Ervaring?

• Vandread
Verteld ie toch, denk niet dat ie echt meer weet, anders had ie dat wel gedaan :X 8)7

Verwijderd

Als je toch met sanitair bezig gaat is dit een mooi bijpassend reservoir: hier.

;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 22:06:
Als je toch met sanitair bezig gaat is dit een mooi bijpassend reservoir: hier.

;)
Ja is wel zo makkelijk bij te vullen...
Ik drink veel bier, lol... >:)

Verwijderd

Nee, heb geen ervaring, maar heb wel eens ergens een site gezien van iemand die z'n PC eerst met een CV-radiator koelde. Daarna bouwde hij zelf een soort radiator van koper, die de grootte had van de achterwand van z'n bureau, wat een stuk beter werkte. In z'n verhaal kwam ook die CV-pomp voor. Misschien dat er iemand hier de link nog heeft?

• Niels_0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 17:49:
[...]

Nee, heb geen ervaring, maar heb wel eens ergens een site gezien van iemand die z'n PC eerst met een CV-radiator koelde. Daarna bouwde hij zelf een soort radiator van koper, die de grootte had van de achterwand van z'n bureau, wat een stuk beter werkte. In z'n verhaal kwam ook die CV-pomp voor. Misschien dat er iemand hier de link nog heeft?
http://users.pandora.be/inox/

~**~

Verwijderd

Dit is ook wel grappig: koperbuizen op de garagevloer.
http://overclockers.com/tips1093/index02.asp

Verwijderd

als je nog op zoek bent naar een radiator, kijk dan eens op www.actechnologie.com.
Een betere kun je niet vinden!

• 418O2
  • Nu online
dat is een beetje het convekt-o-matic idee van innovatek, of zit er nu heel erg naast?

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 09:51
Leuk topic, ik ben ook van plan een cv-rad te gebruiken. Een stel vrienden hebben een drieplaats 40cm*150cm nog liggen. kan ik zo meenemen. Ik heb zelf een eheim1050, die pompt 2248 liter geloof ik. ff vraagje: Wordt dit wat? Ik heb een sterke pomp, cv-rad met drie lamellen en flink oppervlak. De cv-rad is laag(40cm), dus dat zou ook niet te zwaar voor de pomp moeten zijn??

vrede in rust

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:18
het probleem is dat een radiateur van dusdanige kwaliteit moet zijn dat er geen vuiltjes of dingen uit de radiateur in je koelsysteem verzeild raken want een klein kruimeltje zand kan een goed koelblok zo ruineren opzich is het idee wel goed maar ik denk dat je erg lang bezig bent met het doorspoelen van zo'n ding en dan nog zou ik voor de zekerheid een filter er tussen zetten

Adjust non olet, plerumque...

• Nas T
Mijn pa(gasadviseur, weet zowat alles van cv's, die zegt dat een cv-radiator wel roest, totdat er geen lucht meer is, en aangezien dat sowieso de bedoeling is met een waterkoelingsset, voorzie ik geen ernstige problemen met het gebruik ervan. Toch ff filtertje plaatsen, en om de zoveel tijd schoonmaken.

vrede in rust

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:00

Epsilon

Nas T schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 14:39:
[...]

Mijn pa(gasadviseur, weet zowat alles van cv's, die zegt dat een cv-radiator wel roest, totdat er geen lucht meer is, en aangezien dat sowieso de bedoeling is met een waterkoelingsset, voorzie ik geen ernstige problemen met het gebruik ervan. Toch ff filtertje plaatsen, en om de zoveel tijd schoonmaken.
De roest waar wij het over hebben is geen roest van de zuurstof, maar galvanische corrosie. Het komt er op neer dat het ijzer langzaam wegroest (weggaat, het wordt niet echt roest zoals je die kent) en op het koper neer zal slaan. Dit kun je tegengaan door gedestileerd water te gebruiken met anti corrosie toeving, maar helemaal ga je het nooit tegen.

• Nas T
hmm, zal toch es ff navragen dan, zou een filtertje helpen? Er zit een filter bij mijn eheimpomp(een beetje een vrij poreuze spons, groen)

vrede in rust

• Exigence

Exigence

dnkroz

Nas T schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 16:16:
hmm, zal toch es ff navragen dan, zou een filtertje helpen? Er zit een filter bij mijn eheimpomp(een beetje een vrij poreuze spons, groen)
Tuurlijk, mits die spons atomen kan tegenhouden :+

[ Voor 3% gewijzigd door Exigence op 21-01-2005 16:18 ]

• Nas T
...atomen...nee, dat zal mijn koelblokje ernstig beschadigen. Toch vandaag mijn vader gevraagd, hij zei dat er alleen roest was, en dan in het begin. Trouwens, na verloop van tijd zou je radiator gewoon op zijn.
Dus: atomen kunnen niet veel kwaad(verbeter me als ik het fout heb)
Het zal niet heel erg zijn, die galvanische corrosie. En als ik een vrij grote waterreservoir neem, en de pomp zo plaats, dat die atoomdeeltjes zakken? Of zou dat niet werken?

vrede in rust

• 418O2
  • Nu online
ligt er aan wat voor atomen natuurlijk ;)

• Nas T
kreeg vanmorgen in bed een vrij helder idee. Ik dacht, als ik in mijn waterreservoir wat magneten doen, zal die dan niet die atomen aantrekken? aangezien magneten blijven plakken aan cv-rads, en cv-rads uit 1 sort metaal bestaan...

vrede in rust

• 418O2
  • Nu online
ik denk zelf dat het niet gaat werken. Ik denk dat het magnetisme niet in de roestdeeltjes blijft zitten

Verwijderd

even terugkomend op die corrosie.
ik draai nu al twee en een half jaar met een zelfgebouwd WC systeempje.
Alu radiaror en koperen verbindingen / koelblok(ken), met soldeertin in elkaar gezet.

Ik heb nog niets van corrosie gezien, geen volkjes of vuil in mijn water. Het koperen buisje dat ik flink had opgepoetst en te zien is in mijn waterreservoir glimt nog bijna net zo hard.

Mijn water is in totaal maar 3x vervangen, gewoon demi spul zonder iets er in.

IMHO word er een beetje paniekkerig over corrosie gedaan.

Time will tell. :)

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02 09:57
uhm die radi die je daar laat zien heb je al voor goedkoper d8 ik... www.caseking.de

je hebt ze in 2 maten en kleuren... http://www.caseking.de/shop/catalog/default.php?cPath=27_282
vanaf 80 euro.. best wel te doen ofniet? En deze kun je bv aan de andere zijkan van je kast monteren

• Nas T
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 17:16:
even terugkomend op die corrosie.
ik draai nu al twee en een half jaar met een zelfgebouwd WC systeempje.
Alu radiaror en koperen verbindingen / koelblok(ken), met soldeertin in elkaar gezet.

Ik heb nog niets van corrosie gezien, geen volkjes of vuil in mijn water. Het koperen buisje dat ik flink had opgepoetst en te zien is in mijn waterreservoir glimt nog bijna net zo hard.

Mijn water is in totaal maar 3x vervangen, gewoon demi spul zonder iets er in.

IMHO word er een beetje paniekkerig over corrosie gedaan.

Time will tell. :)
Ja maar jij hebt een alu rad, ikke een cv rad, en aangezien er hier mensen zijn die vertellen dat die corroseren, en dat mijn koelblok aantast, ben ik daar niet zo blij mee. Vandaar de paniek.

vrede in rust

• Nas T
lekker dood hier...weet iemand nou of die galvanische corrosie nou echt (schadelijk) is?

vrede in rust

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 00:44
Ik heb wel eens pics gezien dat een waterblok inderdaad naar de mallemoeren was door corrosie, daar was echter gewoon kraanwater gebruikt.

Gewoon demi water met corrosie-protect of engine ice (o.a bij oc-shop) en je hebt nergens last van!

• Nas T
8)7 kraanwater 8)7

vrede in rust

Verwijderd

Als reservoir lijkt me zo'n rood bolletje leuker! :-)

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

op deze site staat een gast die dat dus gedaan heeft met een plaatstaal radiotor.. Wordt ook al genoemd in een vorige versie van het grote waterkoelingstopic. Het probleem met roesten (want een CV radiator is van plaatstaal) schijnt best wel irritant te zijn. Je kan eens kijken naar 2e hands design radiatoren, die zijnv aak wel van koper, dus hebben minder problemen.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Nas T
sjit...dan toch een koperen autorad dan maar
weet iemand een site of zo waar goed uitgelegd wordt van slangaansluitingen?
Ik snap er geen fl*kker van eerlijk gezegd. Dat gedoe met zoveel/zoveelste, binennbuitendiameter, terwijl vaak maar 1 maat aangeduid wordt, etc etc

vrede in rust

• 418O2
  • Nu online
nou het is vrij simpel

de wanddikte boeit niet, alleen als je een knelkoppeling hebt (zoals bij zalman en innovatek). Die vereisen meestal 1mm wanddikte

stel je hebt een slang met de maat 8x1. Dan is de binnendiameter 8mm en de wanddikte 1mm.

• Nas T
en de buitendiameter dus 10(8+2,want 2 wanden, *1)
das niet moeilijk... bedankt ;) _/-\o_

vrede in rust

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:23
Het idee met de magneten gaat niet werken, roest is een zout

En zouten zijn niet magnetisch, alleen metalen

Fe+O->Fe2O3 (dus een zout, verbeter me ff als ik de geroeste spijker compleet mismep)

[ Voor 29% gewijzigd door Yofresh op 15-02-2005 20:13 ]

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• 418O2
  • Nu online
je moet sowieso niet met magneten of opofferingsmaterialen werken, tenzij het echt niet anders kan. Na verloop van tijd krijg je rommel in je systeem en dat wil je niet. Het klinkt niet zo erg, maar elke 2 maanden je systeem helemaal doorspoelen is NIET chill

• Nas T
hmmm idd...nou ja jammer dan van die cv, kunnen mijn vriende die dus ook niet aan mij kwijt
Ach ik zoek wel iets op de sloperij :P

vrede in rust

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-02 16:35

casemodder

--->

De corrosie zal iig. wel mee vallen, want in een cv ketel zit ook een koperen warmtewisselaar. En de radiatoren zijn van staal en dat gaat al jaaaaren goed duss...

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• Nas T
maar dat zal daarvoor ook wel gemaakt zijn, een waterkoeling is volgens mij toch wel wat fijngevoeligere apparatuur... :?

vrede in rust

• 418O2
  • Nu online
in principe valt dat wel mee. het lijkt alleen voor geen meter, maar zolang het niet heel extreem is kan het wel.

alleen moet je wel oppassen bij lekken, het vervuilde water zal wel geleiden

• Nas T
water geleid sowieso...??? :/ als het lekt op de mobo is het kaduuk...of moet ik dan oppaassen voor mezelf? maar dan zou er ergens iets op electriciteit moeten komen, dat dan sowieso stukgaat...

vrede in rust

• VernL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-02-2025
Water (h20) geleid opzich niet, de stoffen die in kraanwater zitten (zouten als ik het goed heb) geleiden, daarom heeft me demi water uitgevonden, water waaruit de meeste ongewenste stoffen zijn verwijdert. (bijna puur h20 dus)

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Nas T schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 19:47:
water geleid sowieso...??? :/ als het lekt op de mobo is het kaduuk...of moet ik dan oppaassen voor mezelf? maar dan zou er ergens iets op electriciteit moeten komen, dat dan sowieso stukgaat...
Zuiver water geleid niet, alleen kom je dat niet snel tegen. Kraanwater is zoiezo al "vervuild" door mineralen, en demi water word te plaatse vervuild door stof en metalen op je moederbord.

Water op je mobo wil niet zeggen dat het meteen kapot is en gevaarlijk is het zoiezo niet (tenzij het in aanraking komt met je voeding)
Ik heb al meerdere keren waterschade gehad, maar nog steeds heeft alle hardware het overleefd, alleen ervoor zorgen dat het allemaal goed droog word.
Het geleidingsniveau van water is zo laag dat het geen fikse kortsluitingen veroorzaakt.

/laat! :P wat Vernl dus zegt (ongeveer dan)..

[ Voor 5% gewijzigd door _Ernst_ op 02-03-2005 20:24 ]

Last.fm

• 418O2
  • Nu online
Nas T schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 19:47:
incorrect

zuiver water geleid niet

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

en wat versta jij onder zuiver water?

Gedistileerd water (zonder toevoegingen, of smeerdeeltjes oid) is idd niet geleidend...

maar zuiver water met bactieren en alles er in wel natuurlijk :)

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

418O2 schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 20:55:
[...]

incorrect

zuiver water geleid niet
no shit!
dat stond ook al in de 2 reply's boven je ;)

Last.fm

• Nas T
peddro schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 21:30:
en wat versta jij onder zuiver water?

Gedistileerd water (zonder toevoegingen, of smeerdeeltjes oid) is idd niet geleidend...

maar zuiver water met bactieren en alles er in wel natuurlijk :)
Zuiver water geleid niet, alleen kom je dat niet snel tegen. Kraanwater is zoiezo al "vervuild" door mineralen, en demi water word te plaatse vervuild door stof en metalen op je moederbord.

vrede in rust

• Naj_Geetsrev
  • Laatst online: 21-07-2025
Watercool MO-RA 2 Core

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/2159-2176.gif
De specificaties van de Watercool MO-RA 2 Core spreken voor zich. In totaal is er 24 meter aan koperbuizen en 3,5 vierkante meter blik verwerkt in deze enorme radiator. Het koelwater stroomt drievoudig parallel door de 60 buisrijen. Door het enorme oppervlak van de radiator en de efficiente geometrie kunnen extreem goede koelprestaties worden gegarandeerd. De drievoudig parallel geschakelde buisrijen zorgen, ondanks een zeer groot oppervlak, voor een lage stromingsweerstand.

Het 1/4" schroefdraad en de diverse bevestigingsboringen zorgen ervoor dat de inbouw van de radiator zeer eenvoudig is.
Dit geen idee? :/.

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Naj_Geetsrev schreef op maandag 07 maart 2005 @ 12:24:
Watercool MO-RA 2 Core

[afbeelding]

[...]

Dit geen idee? :/.
Komt een beetje in de buurt van mijn airco rad kwa afmetingen :P

brakke pics:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/53567/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/53566/full.jpg

afm: 70x44x12 cm
Koperen leidingen en aluminium lamellen :)

Last.fm

• Naj_Geetsrev
  • Laatst online: 21-07-2025
_Ernst_ schreef op maandag 07 maart 2005 @ 12:44:
[...]

Komt een beetje in de buurt van mijn airco rad kwa afmetingen :P

brakke pics:
[afbeelding]
[afbeelding]

afm: 70x44x12 cm
Koperen leidingen en aluminium lamellen :)
Hoe koelt het en hoe duur was het? :).

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Naj_Geetsrev schreef op maandag 07 maart 2005 @ 12:54:
[...]

Hoe koelt het en hoe duur was het? :).
Kosten: niks, heb hem 2 jaar geleden mee genomen van m'n vakantiewerk. Kwam uit een afgeschreven koelinstallatie, er zat een scheurtje in 1 van de leidingen. Nu heb ik dus ook maar 4 van de 5 kanalen in gebruik (nog steeds meer dan voldoende natuurlijk)

Temperatuur: Heb ik alweer een tijdje geleden gemeten, maar toen kwam de watertemperatuur na een paar uur stressen een paar graden boven de omgevingstemp uit. 17 graden omgevings temp en water van 19-20 graden dacht ik :)

Last.fm

• Nas T
hoe krijg ik die? en wat zijn de slangaansluitingen?

vrede in rust

Pagina: 1