Toon posts:

[VB .NET] Grafieken zoals met MSChart control?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik probeer al de hele dag een chart voor m'n snuffert te krijgen in VB .NET (2005 Beta), maar het wil maar niet lukken. Ik heb de oude MSChart-control (zoals die in VB6) zat geprobeerd te gebruiken, maar dan krijg ik de volgende errors:
Illegal cross-thread operation: ctlGrafieken accessed from a thread other than the thread it was created on
en meteen daarna
Unable to get the window handle for the 'AxMSChart' control. Windowless ActiveX controls are not supported.
Als ik google op .net chart control dan krijg ik allemaal alternatieve controls voor veel geld, maar ik wil gewoon de simpele, ingebouwde control gebruiken. Die heb ik namelijk al eerder gebruikt (aantal jaren geleden), en er moet toch ook een werkende, megeleverde control bij Visual Studio .NET zitten?

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Ik heb vrij weinig verstand van ActiveX controls, dus ik kan niet zeggen of dit een beperking van je omgeving is, of een "fout" in je code. Als ik naar de eerste melding kijk: zolang je je control maakt in een InitializeComponent 'm aanroept vanuit event-handlers e.d. dan zal deze nog steeds vanuit de main thread aangeroepen worden. Wellicht dat jij een eigen thread hebt gemaakt en vanaf daaruit de control probeerd aan te roepen.

De tweede exception zegt mij niets, want het lijkt mij dat zo'n control wel een window heeft. Maar die foutmelding kan natuurlijk voortvloeien uit de eerste.

Verder, ik heb zelf die control niet op mijn computer staan, maar ik kan wel een MS Office Chart control zonder problemen op een form slepen, een dataset eraan hangen, etc. Misschien is dat iets voor jouw?

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:21

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Die heb ik namelijk al eerder gebruikt (aantal jaren geleden), en er moet toch ook een werkende, megeleverde control bij Visual Studio .NET zitten?
Die zitten er niet bij :) Optie is om dan zelf wat te gaan maken mbv System.Drawing :) Voor een hele hoop basisgrafieken heb je dit zo voor elkaar, wellicht is zelf maken ook een optie :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Er zijn toch wel freeware chart componenten voor .Net? Even googlen geeft bijvoorbeeld: http://aspnet.4guysfromrolla.com/articles/120804-1.aspx

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Dat WebChart component op 4 Guys is bedoeld voor ASP.NET, en is niet zondermeer te gebruiken als ActiveX vervanger in een Win32 .NET applicatie.
Technisch kan 't wel (een webservice'je schrijven die de URL van het gegenereerde plaatje teruggeeft bijvoorbeeld), maar in een Win32 programma is 't dan misschien zelfs simpelere om zelf je grafiekjes te tekenen...

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:56
Misschien is de VB.NET Resource Kit een oplossing.
Het is wel een flinke download, maar er zitten allemaal gratis controls bij. Ook om grafieken te maken. Let even op de licenties:

"* For ComponentOne controls, a fully paid license to distribute the developed Web server software on the first CPU is included as an integral part of the Visual Basic Resource Kit. For additional CPUs, separate licenses must be purchased. This restriction does not apply to Windows client applications."

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-04 19:23

MrSleeves

You'll thank me later.

En bij SoftwareFX (dochter van Microsoft) heb je ook een gratis uitvoering:
http://eu.softwarefx.com/sfxnetproducts/cfxlitefornet/
Je ziet dan wel softwarefx onder je grafiek staan, geloof ik.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Verwijderd

Topicstarter
Maar dit lijkt me toch een vrij basisfunctionaliteit voor een gigantisch pakket als Visual Studio? Waarom is het verwijderd uit dit pakket?

Verwijderd

Het is niet verwijderd, het is gewoon nog niet geimplementeerd in .NET.
Op het moment dat MS met een .NET versie van Office komt, denk ik dat we (weer) kunnen beschikken over een hoop leuke assemblies en componenten voor business applicaties... :)

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Ik gebruik hier (zoals Infinitive al aangaf) de MS Office Chart 10.0 (bij mij staat die in C:\program Files\Common Files\Microsoft Shared\Web Components). Beetje geknutsel om e.e.a. werkend te krijgen, maar 't werkt.

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Pagina: 1