Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Router werkt niet bij meerdere pc's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisterenavond was ik aan het internetten en toen viel ineens de verbinding weg. Ook bij de andere pc's in het netwerk was geen verbinding meer mogelijk. Ik heb 1 en ander geprobeerd en ben tot een wat vreemde conclusie gekomen: CPU-load van router stijgt naar ca 35% als er meerdere pc's verbinding willen maken.

Allereerst de configuratie van het netwerk:
- ADSL-modem/router staat in verbinding met internet, het is een Zyxel Prestige 650R die ik van mijn provider Demon heb gekregen
- op de modem/router (als router geconfigureerd) is een switch aangesloten waarop een WLAN-accespoint en een pc zijn aangesloten
- mijn notebook maakt via WLAN verbinding met acces-point

Nu is het zo dat ik de router heb geconfigureerd volgens http://www.zyxel.nl/p650/z009.html en dat is altijd goed gegaan. Het heeft op die manier al zeker een jaar gewerkt. Onze huidige modem draait op deze manier al ca 3 maanden (daarvoor hadden we hetzelfde type modem, maar er is een nieuwe gekomen omdat het leek alsof er problemen mee waren wat later niet zo bleek te zijn).

Goed, nu weet ik zeker dat de switch perfect is want:
- verbinding tussen computers is uitstekend
- verbinding met modem is ook uitstekend

Aan de andere kant denk ik dat het modem het ook nog wel aardig doet want:
- we krijgen het juiste IP (WAN-IP) van de provider
- bij instelling als modem werkt internet goed
- bij instelling als router werkt internet goed als 1 pc is aangesloten op switch

De router functioneert niet goed (geen verbinding met internet op alle pc's als):
- er meerdere pc's op de router zijn aangesloten
- er een wlan accespoint is aangesloten en de laptop hiermee verbinding heeft (dit zijn ook meerdere ip's zeker???)

En verder:
- DHCP is uitgeschakeld, alles is statisch (en juist) ingesteld
- de firmware van de modem/router heb ik geupdate, hierna werkt het nog niet
- de instellingen nagelopen, alles goed (en zo heeft het dus ook al maanden gewerkt)
- de router meerdere keren uitgezet en gereset en weer opnieuw ingesteld etc
- zonder splitter tussen ISRA en modem houdt ik hetzelfde probleem

Ik denk zelf dat er toch iets met de router is aangezien ik keurig een juist ip van de provider krijg en er een keurige verbinding is van de pc's naar de router toe. De communicatie van de ene kant van de router naar de andere kant lijkt dus niet helemaal goed te zijn. Iemand enig idee wat er mis kan zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal niemand die mij iets kan vertellen? :/

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:45
Waar gaat het precies fout? Je hebt dus 1 pc aangesloten rechtstreeks op de router (dmv UTP). Dit werkt dus. Zodra als je via je Accespoint wil internettten doen helemaal niks het meer??
Zou je misschien je IpConfig willen posten van 1 PC?
Heb je ook gekeken naar je subnetmask e.d. :? Misschien toch even proberen alles via de routers DHCP te laten lopen. Dan weet je bijna zeker dat ook je DNS en je default Gatewat goed zijn ingesteld.
Heeft de Accespoint ook een DHCP optie ingebouwd en staat deze aan misschien?
Kun je je misschien bedenken wat er is veranderd, of dat je misschien wel gehacked bent (logfiles oid) :?
offtopic:
Hoe weet je eigenlijk de CPU-Load van je router;) Zit dat erin ofzo :?

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:51:
Helemaal niemand die mij iets kan vertellen? :/
Het lijkt erop alsof er een bitje is omgevallen in de firmware. Mogelijk is ergens een interne verbinding losgeraakt (of doorgebrand), maar verder zou ik niks kunnen verzinnen dat het zou kunnen zijn. In ieder geval veel succes ermee en laat ook (indien enigszins mogelijk) de oplossing danwel de oorzaak weten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• takker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-11 17:54

takker

]HuT[ klaassenster

dat heb ik ook gehad, met exact zelfde modem...

op studentenflat ging het toen mis, omdat de processor van het modem het aantal requests niet aan kon.
je kunt die proc. belasting in de gaten houden en dan een bittorrent-pogramma laten draaien (opent veel verbindingen). Als je dan met een andere pc ook nog iets gaat doen, kom je over die 100% uit en dat houd ie maar een minuutje vol en dan kapt ie ermee.

enige 2 oplossingen zijn : niet van dat soort programmas draaien, of een dedicated router kopen.

succes

Asus A8n-SLI Premium, AMD64 4000+, 2x1gB Dual Channel Crosshair, Asus Extreme N7800GT 256mB, Coolermaster Centurion 532, Zalman ZM460B-APS, Logitech Media Keyboard Elite , G7 en Logitech Freedom 2.4 Cordless Joystick

Verwijderd

Topicstarter
IJnte schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:59:
Waar gaat het precies fout? Je hebt dus 1 pc aangesloten rechtstreeks op de router (dmv UTP). Dit werkt dus. Zodra als je via je Accespoint wil internettten doen helemaal niks het meer??
Als ik alleen het accespoint aansluit kan ik de CPU-load niet weten dus dat heb ik niet getest. Het gaat iig fout als:
- accespoint en notebook (dus WLAN) is aangesloten, niet gebruikmakend van DHCP
- of als er meer dan 1 ding (pc of acces point) is aangesloten op de switch
Zou je misschien je IpConfig willen posten van 1 PC?
Heb je ook gekeken naar je subnetmask e.d. :? Misschien toch even proberen alles via de routers DHCP te laten lopen. Dan weet je bijna zeker dat ook je DNS en je default Gatewat goed zijn ingesteld.
Heeft de Accespoint ook een DHCP optie ingebouwd en staat deze aan misschien?
op alle pc's en het acces point is de default gateway het ip van de router (192.168.1.1), het subnet mask is overal 255.255.255.0. Er wordt nergens (ook niet in het acces point) gebruik gemaakt van DHCP, in de router is deze ook uitgeschakeld. Verder heeft elke host een uniek ip. Het heeft ook allemaal gewerkt (en wel een paar maanden).
Kun je je misschien bedenken wat er is veranderd, of dat je misschien wel gehacked bent (logfiles oid) :?
Mja daar vraag je me wat. Er is in ieder geval niets veranderd aan de opbouw van het netwerk om het zo maar te zeggen. En waar denk je dat ik dan gehacked ben :9 ; als je de router bedoelt zal het probleem na een paar keer resetten en firmware-updates toch wel weer teruggezet moeten zijn.
En de CPU-load kan ik via een Telnet-sessie met de router bekijken.
Mr. Liu schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 18:01:
[...]
Het lijkt erop alsof er een bitje is omgevallen in de firmware.
En had dat met een firmwareupdate dan rechtgezet kunnen worden of denk je dat de beschikbare firmware een bug heeft? Ik zal eens de vorige versie erop zetten.
Mr. Liu schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 18:01:In ieder geval veel succes ermee en laat ook (indien enigszins mogelijk) de oplossing danwel de oorzaak weten.
Zal ik zeker doen.
takker schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 18:12:
dat heb ik ook gehad, met exact zelfde modem...

op studentenflat ging het toen mis, omdat de processor van het modem het aantal requests niet aan kon.
je kunt die proc. belasting in de gaten houden en dan een bittorrent-pogramma laten draaien (opent veel verbindingen). Als je dan met een andere pc ook nog iets gaat doen, kom je over die 100% uit en dat houd ie maar een minuutje vol en dan kapt ie ermee.

enige 2 oplossingen zijn : niet van dat soort programmas draaien, of een dedicated router kopen.

succes
Mja maar als ik de pc alleen maar aansluit en verder niets doe (nou ja, hij zal altijd wel iets doen natuurlijk) dan is de CPU-load al meteen 30-35% (dat zie ik dan op de pc die de Telnet-sessie met de router heeft die overigens ook zeker merkbaar trager wordt, te zien aan de refresh van de counters)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu een heel stuk verder; toch blijf ik een aantal dingen wat vreemd vinden. Ik stond helemaal raar te kijken toen het modem na een reset niet eens meer wilde starten.

Maar goed, allereerst heb ik de netvoeding losgekoppeld van de modem. Deze heb ik toen even laten staan en 5 minuten later aangesloten op de switch, zonder aansluiting van DSL. Toen heb ik hem flink gereset en vervolgens weer de netspanning eraf gehaald. Toen opnieuw opgestart en alles weer ingesteld. Eerst 1 pc op switch aangesloten en CPU-load weer in de gaten gehouden, alles ging goed. Vervolgens WLAN-accespoint aangesloten (notebook uit) en ja hoor: gaat ook goed! Vervolgens notebook aan, WLAN maakt verbinding en ja hoor: CPU-load 50-75%! Ik meteen weer WLAN verbroken en hij gaat weer terug naar 4%.

Waarom ik nu opeens een acces-point en een pc tegelijk op de switch kon aansluiten verbaasd me nog steeds (alleen door die stroomonderbreking???). In ieder geval ben ik verder gaan zoeken op het notebook en heb eerst spyware gedraaid. Paar dingetjes gevonden en eraf gehaald, weer gedraaid en niets gevonden. Ik vervolgens WLAN weer aangezet en nog steeds hetzelfde probleem.

Toen eerst maar eens IIS en MySQL stopgezet, nog steeds zonder resultaat. Vervolgens aantal voor mij onbekende processen in Task Manger afgesloten. Weer geprobeerd en nu blijkt het ineens wel te werken! Perfecte verbinding op notebook en pc. Nu moet ik alleen nog even kijken welk proces het nu echt was, ik laat het jullie weten :)

--edit--
En nu ben ik weer een stukje verder. Als ik na een frisse start van het notebook het proces binetc.exe afsluit dan zie ik de CPU-load van de router terugklappen naar 4% (nadat deze geflipt was naar 30% na het tot stand komen van de WLAN-verbinding). Nu is alleen het probleem dat ik op internet niets over dit proces kon vinden dus nu mijn vraag aan jullie: wat nu?

--edit2--
Ik ben even gaan zoeken op de pc naar die binetc.exe maar deze is niet te vinden. Ik was eigenlijk van plan om hem door de Jotti-scan te halen maar dat gaat dus ook niet op. Wel heb ik het volgende bestand gevonden:

BINETC.EXE-33319339.pf (C:\WINDOWS\Prefetch)

Wat mij meteen opviel is dat de datum dat dit bestand is aangemaakt (created date) precies het tijdstip is waarop alle problemen zijn begonnen. Het lijkt me niet verstandig deze .pf meteen te verwijderden omdat ik daarmee het probleem niet oplos. Maar nu weet ik echt niet meer wat ik wel kan doen.

En dan nog iets: moeten we niet eens naar een ander forum verhuizen aangezien het nog weinig met NT heeft te maken denk ik zo :P

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2005 16:14 ]

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 15:25:
<knip>
En dan nog iets: moeten we niet eens naar een ander forum verhuizen aangezien het nog weinig met NT heeft te maken denk ik zo :P
Move naar BV lijkt me inderdaad wel aangewezen :P

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:16

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > BV on request

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Niemand hier een idee hoe ik binetc.exe eraf krijg (zie hierboven)?

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 18:08:
Niemand hier een idee hoe ik binetc.exe eraf krijg (zie hierboven)?
In safe mode starten en verwijderen :? Verder zou ik dan de registry even handmatig nalopen op het voorkomen van "binetc.exe" (CTRL-F werkt uitstekend binnen regedit) en die vermeldingen ook slopen.

Verwijderd

Topicstarter
Mr. Liu schreef op maandag 03 januari 2005 @ 19:19:
[...]

In safe mode starten en verwijderen :? Verder zou ik dan de registry even handmatig nalopen op het voorkomen van "binetc.exe" (CTRL-F werkt uitstekend binnen regedit) en die vermeldingen ook slopen.
Dat is juist het probleem. Het proces is nergens op de pc te vinden (ook niet in Safe Mode). In de registry heb ik het volgende gevonden en volledig verwijderd (maar na herstarten pc was het er alweer):

sleutel [Bin Personal Firewall - binetc.exe] in:
[HKEY_CURRENT_USER/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Run]
[HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/Microsoft/Windows/CurrentVerson/Run]
[HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/Microsoft/Windows/CurrentVerson/RunServices]
[HKEY_USERS/.DEFAULT/SOFTWARE/Microsoft/Windows/CurrentVerson/Run]
[HKEY_USERS/S-1-5-18/SOFTWARE/Microsoft/Windows/CurrentVerson/Run]
[HKEY_USERS/S-1-5-21-1390067357-688789844-854245398-1003/SOFTWARE/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Run]

Het proces binetc.exe is dus een zogenaamde Bin Personal Firewall. Ik gebruik Spy Sweeper en die heeft een startup shield. Als ik hierin aangeef dat hij niet mag worden gestart staat hij er 1 seconde later weer bij in het rijtje om toch op te starten. Ik denk dus dat er nog een ander iets is dat alles er meteen weer opgooit waarbij bij mij meteen het woord 'spyware' in het hoofd schiet. Maar ja, hoe krijg je zoiets er dan toch af als er met Google niets over wordt gevonden en spyware-programma's (in mijn geval dus SpySweeper) niets herkennen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was net aan het internetten (ik zat hier op GoT) en toen kreeg ik ineens een melding van McAfee Virusscan dat er een virus was gevonden. En in welk proces denk je, jawel: binetc.exe

McAfee geeft nu aan dat hij succesvol is verwijderd maar mocht ik nog gekke dingen tegenkomen dan post ik het wel voor het geval iemand anders hetzelfde probleem heeft. Echt een oplossing heb ik dus nog niet (tenzij hij nu echt weg is).
Pagina: 1