Gisterenavond was ik aan het internetten en toen viel ineens de verbinding weg. Ook bij de andere pc's in het netwerk was geen verbinding meer mogelijk. Ik heb 1 en ander geprobeerd en ben tot een wat vreemde conclusie gekomen: CPU-load van router stijgt naar ca 35% als er meerdere pc's verbinding willen maken.
Allereerst de configuratie van het netwerk:
- ADSL-modem/router staat in verbinding met internet, het is een Zyxel Prestige 650R die ik van mijn provider Demon heb gekregen
- op de modem/router (als router geconfigureerd) is een switch aangesloten waarop een WLAN-accespoint en een pc zijn aangesloten
- mijn notebook maakt via WLAN verbinding met acces-point
Nu is het zo dat ik de router heb geconfigureerd volgens http://www.zyxel.nl/p650/z009.html en dat is altijd goed gegaan. Het heeft op die manier al zeker een jaar gewerkt. Onze huidige modem draait op deze manier al ca 3 maanden (daarvoor hadden we hetzelfde type modem, maar er is een nieuwe gekomen omdat het leek alsof er problemen mee waren wat later niet zo bleek te zijn).
Goed, nu weet ik zeker dat de switch perfect is want:
- verbinding tussen computers is uitstekend
- verbinding met modem is ook uitstekend
Aan de andere kant denk ik dat het modem het ook nog wel aardig doet want:
- we krijgen het juiste IP (WAN-IP) van de provider
- bij instelling als modem werkt internet goed
- bij instelling als router werkt internet goed als 1 pc is aangesloten op switch
De router functioneert niet goed (geen verbinding met internet op alle pc's als):
- er meerdere pc's op de router zijn aangesloten
- er een wlan accespoint is aangesloten en de laptop hiermee verbinding heeft (dit zijn ook meerdere ip's zeker???)
En verder:
- DHCP is uitgeschakeld, alles is statisch (en juist) ingesteld
- de firmware van de modem/router heb ik geupdate, hierna werkt het nog niet
- de instellingen nagelopen, alles goed (en zo heeft het dus ook al maanden gewerkt)
- de router meerdere keren uitgezet en gereset en weer opnieuw ingesteld etc
- zonder splitter tussen ISRA en modem houdt ik hetzelfde probleem
Ik denk zelf dat er toch iets met de router is aangezien ik keurig een juist ip van de provider krijg en er een keurige verbinding is van de pc's naar de router toe. De communicatie van de ene kant van de router naar de andere kant lijkt dus niet helemaal goed te zijn. Iemand enig idee wat er mis kan zijn?
Allereerst de configuratie van het netwerk:
- ADSL-modem/router staat in verbinding met internet, het is een Zyxel Prestige 650R die ik van mijn provider Demon heb gekregen
- op de modem/router (als router geconfigureerd) is een switch aangesloten waarop een WLAN-accespoint en een pc zijn aangesloten
- mijn notebook maakt via WLAN verbinding met acces-point
Nu is het zo dat ik de router heb geconfigureerd volgens http://www.zyxel.nl/p650/z009.html en dat is altijd goed gegaan. Het heeft op die manier al zeker een jaar gewerkt. Onze huidige modem draait op deze manier al ca 3 maanden (daarvoor hadden we hetzelfde type modem, maar er is een nieuwe gekomen omdat het leek alsof er problemen mee waren wat later niet zo bleek te zijn).
Goed, nu weet ik zeker dat de switch perfect is want:
- verbinding tussen computers is uitstekend
- verbinding met modem is ook uitstekend
Aan de andere kant denk ik dat het modem het ook nog wel aardig doet want:
- we krijgen het juiste IP (WAN-IP) van de provider
- bij instelling als modem werkt internet goed
- bij instelling als router werkt internet goed als 1 pc is aangesloten op switch
De router functioneert niet goed (geen verbinding met internet op alle pc's als):
- er meerdere pc's op de router zijn aangesloten
- er een wlan accespoint is aangesloten en de laptop hiermee verbinding heeft (dit zijn ook meerdere ip's zeker???)
En verder:
- DHCP is uitgeschakeld, alles is statisch (en juist) ingesteld
- de firmware van de modem/router heb ik geupdate, hierna werkt het nog niet
- de instellingen nagelopen, alles goed (en zo heeft het dus ook al maanden gewerkt)
- de router meerdere keren uitgezet en gereset en weer opnieuw ingesteld etc
- zonder splitter tussen ISRA en modem houdt ik hetzelfde probleem
Ik denk zelf dat er toch iets met de router is aangezien ik keurig een juist ip van de provider krijg en er een keurige verbinding is van de pc's naar de router toe. De communicatie van de ene kant van de router naar de andere kant lijkt dus niet helemaal goed te zijn. Iemand enig idee wat er mis kan zijn?