Eigen router bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:17
Ik ben van plan een eigen router te bouwen in een eigen gemaakte behuizing. Ik heb voor mezelf bedacht wat ik nodig heb en vast een lijstje opgesteld:

- Intel Pentium 200 MHz (heb ik nog)
- Klein vierkant moederboardje, Socket 7 (heb ik nog)
- Geheugen, ongeveer 64 mb (op zoek)
- Klein compactflash kaartje (32 mb heb ik nog, op zoek naar eventueel 16 mb)
- Netwerkkaart (heb ik nog)
- USB kaart voor CF reader (heb ik nog)
- CF reader (op zoek)
- Videokaart? (heb ik nog)

Ik heb de componenten die ik heb alvast in elkaar gezet. Dus een Socket 7 boardje met de 200 MHz cpu, 32 Mb EDO geheugen, videokaart, usb kaart, netwerkkaart.

Als ik nu echter probeer te booten dan laat hij de cpu zien en het geheugen maar dan stopt het board. Net voor de herkenning van de harddisk (die er dus niet is). Hoort het dat de pc dan 'vastloopt'? Zoja, dan kan ik dus niet de harddisk weglaten?

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
...Een router heeft ook een besturingssysteem nodig hoor :? Zonder OS doet hij vrij weinig. Dat hoeft niet per see op een hd maar je moet er wel IETS opzetten :P

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21

Cyphax

Moderator LNX/AI
Nou, als in je BIOS nog staat dat er een hd inzit gaat ie de fout in op het moment dat ie ze niet kan vinden. Doe even een HD detectie in het BIOS. :)

Je kunt dus de HD rustig weglaten als je het maar even kenbaar maakt aan je PC.
Het gedrag dat ie nu vertoont is normaal. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Cyphax op 31-12-2004 15:22 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Spixo
JvH schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 15:21:
...Een router heeft ook een besturingssysteem nodig hoor :? Zonder OS doet hij vrij weinig. Dat hoeft niet per see op een hd maar je moet er wel IETS opzetten :P
OS komt op de CF card ;)
Cyphax schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 15:22:
Nou, als in je BIOS nog staat dat er een hd inzit gaat ie de fout in op het moment dat ie ze niet kan vinden. Doe even een HD detectie in het BIOS. :)

Je kunt dus de HD rustig weglaten als je het maar even kenbaar maakt aan je PC.
Het gedrag dat ie nu vertoont is normaal. :)
Dat zou inderdaad het probleem kunnen zijn, het keyboard reageerd echter niet. Het lijkt net of de pc freezed. Heb helaas geen harddisk over om even te booten.

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

Swerfer

Hmm...

Als je iets kleins wilt hebben, zou ik voor een Via Epia mini-itx bordje gaan. Dan heb je alles wat je nodig hebt al op het bordje zitten...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Spixo
Swerfer schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 15:24:
Als je iets kleins wilt hebben, zou ik voor een Via Epia mini-itx bordje gaan. Dan heb je alles wat je nodig hebt al op het bordje zitten...
Dat weet ik wel maar ik vind het veel uitdagender om zelf wat in elkaar te knutselen.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:02

Exirion

Gadgetfetisjist

Swerfer schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 15:24:
Of je koopt gewoon voor 79 euro een Asus WL500g router die Linux draait en een open source firmware heeft waar je zelf aan kunt sleutelen. Je kunt bijna alles wat je met een gewone Linux installatie ook kan, mits de resources het toelaten (4MB flash, 16MB RAM en 125MHz MIPS).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 22:57
ik heb me wel eens laten vertellen dat er aan CF (flash) geheugen een beperkt aantal schrijf acties zitten.

Dus het wordt erg belabgrijk dat je het systeem volledig laat opereren vanuit het systeemgeheugen. (Ramdisk o.i.d.)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX/AI
Ricardo87 schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 15:23:

Dat zou inderdaad het probleem kunnen zijn, het keyboard reageerd echter niet. Het lijkt net of de pc freezed. Heb helaas geen harddisk over om even te booten.
Is dat een ps2 keyboard, of ouder?
Werkt het met oudere keyboards wel?

Je kunt even een BIOS reset doen?
(batterijtje eruit halen, halve minuut wachten ofzo)

• Spixo
Exirion schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 15:27:
[...]

Of je koopt gewoon voor 79 euro een Asus WL500g router die Linux draait en een open source firmware heeft waar je zelf aan kunt sleutelen. Je kunt bijna alles wat je met een gewone Linux installatie ook kan, mits de resources het toelaten (4MB flash, 16MB RAM en 125MHz MIPS).
Zoals ik al zei, ik vind het leuker zelf wat te freubelen dan zo'n standaard oplossing te kopen. Heb al een Linksys WRT54G met open firmware.
Cyphax schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 15:28:
[...]

Is dat een ps2 keyboard, of ouder?
Werkt het met oudere keyboards wel?

Je kunt even een BIOS reset doen?
(batterijtje eruit halen, halve minuut wachten ofzo)
Het is een PS/2 keyboard. Er zit ook zo'n oude (AT?) connector op, zo'n toetsenboard heb ik helaas niet liggen. BIOS reset ga ik zo even testen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OS op een CF kaart :? :X

Een CF kaart kan rond de 10.000 maal herschreven worden. Wanneer je 24/7 een OS op laat draaien, dan kun je minstens eenmaal per week een nieuwe CF kaart voorbereiden. Daarnaast, de PC moet ook capabel zijn om van USB te kunnen booten.

Zet er een beetje harddisk erin of koop gewoon een echte router met een webinterface. Zoals Alcatel Speedtouch enzo :)

• Spixo
BalusC schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 15:31:

Een CF kaart kan rond de 10.000 maal herschreven worden. Wanneer je 24/7 een OS op laat draaien, dan kun je minstens eenmaal per week een nieuwe CF kaart voorbereiden. Daarnaast, de PC moet ook capabel zijn om van USB te kunnen booten.

Zet er een beetje harddisk erin of koop gewoon een echte router met een webinterface. Zoals Alcatel Speedtouch enzo :)
Helaas heb ik geen harddisk liggen, die zal ik dus even moeten kopen (paar 100 mb ofzo). Ik wil graag m0n0wall gaan proberen, die geven zelf aan dat je ook een CF install kan doen:

http://www.m0n0.ch/wall/installation_generic.php
The recommended amount of RAM for m0n0wall is 64 MB. It might work with less, especially if you don't use a lot of features/services, but there are no guarantees about that - watch out for failing firmware uploads (m0n0wall does not use swap space, so it can't do anything about running out of memory).
Hij doet dus alles in zijn RAM

[ Voor 20% gewijzigd door Spixo op 31-12-2004 15:34 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX/AI

Zou het niet zo kunnen zijn dat die distributies daar rekening mee houden en net als Live-CD distro's (Knoppix enzo) de boel gewoon op een ramdiskje zetten?
Er zijn zat distro's die vanaf een USB stick booten, en die kun je ook maar beperkt beschrijven. :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is dan wel handig :)

Maar kan je PC überhaupt van USB booten? Check de handleiding en de BIOS instellingen.

[ Voor 25% gewijzigd door BalusC op 31-12-2004 15:36 ]

• Spixo
BalusC schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 15:35:

Maar kan je PC überhaupt van USB booten? Check de handleiding en de BIOS instellingen.
Daar heb ik inderdaad niet aan gedacht. Aangezien het een oud VXPro boardje is zonder USB porten gok ik van niet. Kan echter nog niet het BIOS checken omdat ik geen harddisk/juist keyboard heb.

Misschien dat ik maar een harddisk van 500 mb of iets dergelijks aan moet schaffen. Dan weet ik zeker dat ik goed zit.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
BalusC schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 15:35:

Nou dat valt me wel een beetje van je tegen hoor... :)
Er zijn gewoon IDE => CF adapters en zoals je waarschijnlijk wel weet, heeft een CF-kaartje gewoon een IDE-interface. (je moet pin 9 aan de massa leggen meen ik)
Kortom je gebruikt die adapter (de mijne kostte ongeveer 10$) en je BIOS ziet een harde schijf ter grootte van die CF-kaart.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 17:04
Ik dacht dat je een linux router ook vanaf een floppy kon laden, is dat geen optie?

• Spixo
TD-er schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 15:53:
[...]

Nou dat valt me wel een beetje van je tegen hoor... :)
Er zijn gewoon IDE => CF adapters en zoals je waarschijnlijk wel weet, heeft een CF-kaartje gewoon een IDE-interface. (je moet pin 9 aan de massa leggen meen ik)
Kortom je gebruikt die adapter (de mijne kostte ongeveer 10$) en je BIOS ziet een harde schijf ter grootte van die CF-kaart.
Dat ga ik even uitzoeken :)
stefan001 schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 15:53:
Ik dacht dat je een linux router ook vanaf een floppy kon laden, is dat geen optie?
m0n0wall kan van CF, harddisk of floppy in combinatie met CD-ROM. Aangezien het compact moet blijven is dat dus geen optie (floppy én cd)

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-05 23:48

r0b

Ricardo87 schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 15:55:
[...]

Dat ga ik even uitzoeken :)

[...]

m0n0wall kan van CF, harddisk of floppy in combinatie met CD-ROM. Aangezien het compact moet blijven is dat dus geen optie (floppy én cd)
Maar waarom m0n0wall? (Wat een *puke* naam overigens. nofi :+ )
FreeSCO draait wel gewoon van een floppy, en daar heb je geen cd-rom bij nodig.
Dan heb je ook geen hdd, EN geen cd-rom EN geen cf-reader+kaartje nodig. :)

• Spixo
r0b schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 16:01:
[...]

Maar waarom m0n0wall? (Wat een *puke* naam overigens. nofi :+ )
FreeSCO draait wel gewoon van een floppy, en daar heb je geen cd-rom bij nodig.
Dan heb je ook geen hdd, EN geen cd-rom EN geen cf-reader+kaartje nodig. :)
Dat was ik vergeten te melden, ik wil hem ook als wireless router gebruiken. Op de USB kaart komt een USB WiFi stickie :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Da's onzin. Die Asus/Linksys dingen laden ook alleen maar het OS uit de flash en maken dan een ramdisk aan om een runtime omgeving te maken. CF is, zeker gezien de lage prijs, perfect voor dit soort dingen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-08 17:17

TheBorg

Resistance is futile.

Exirion schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 16:18:
[...]

Da's onzin. Die Asus/Linksys dingen laden ook alleen maar het OS uit de flash en maken dan een ramdisk aan om een runtime omgeving te maken. CF is, zeker gezien de lage prijs, perfect voor dit soort dingen.
Misschien moet je het topic nog een keer lezen voordat je roept dat iets "onzin" is.
(is het dus niet)

• Gigapower
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-07 22:22
nu heb ik zelf niet zoveel verstand van routers, maar zou een 200mhz cpu snel genoeg zijn voor zoiets? Ik zou zelf ook zoiets willen opzetten.

Ik heb zelf nl een p1 166 MMX, ik weet dat als ik sneller als 100kb/s download dat heel windows vastsloeg, net zolang totdat de download afgelopen is. Stel ik wil daar ook nog een netwerkdrive en printer sharen enzo bij doen, + 4 pc's erop aansluiten dmv een hub oid, zal die pc dat trekken? we hebben een adsl lijn van +/- 240KB/s Max download.

[ Voor 3% gewijzigd door Gigapower op 01-01-2005 02:27 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
Mijn P150@120 heeft jarenlang (met 2.2 en 2.4 kernels) de 4 Mbit @home verbinding gedeeld voor een aantal gebruikers, ssh toegang, IRC-botje, samba en nog wat software
Hoeveer load die QoS-filtering trekt weet ik niet, maar lijkt me niet echt een issue. (hooguit iets meer geheugengebruik)

Je zou eventueel wat kwaliteits netwerkkaarten kunnen gebruiken wanneer je toch wat te kort komt. Bijv Intel of 3com kaarten. Dat scheelt ook weer in de CPUload tov die realtek kaarten.

Mogelijk dat de realtime-patch van de kernel (zit er tegenwoordig standaard in meen ik, alleen nog ff enablen) nog wat positief effect heeft op de pingtijden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:38
USB kaart zie ik, en even later VXPro bord...

Als het een USB 2.0 kaart is met VIA chipset kan je het vergeten, die dingen werken niet eens in een i440LX/BX systeem, laat staan op een VIA VP2 of VPX chipset.

De PC Chips VXPro (kijk ff bij pcchips lottery welke je hebt, waarschijnlijk de M537) heeft gewoon USB headers waar je een USB connector aanhangt. De pinbezetting is gewoon standaard met de aansluitingen van USB1 en USB2 naastelkaar, niet gespiegeld zoals mobo fabrikanten als MSI dat doen.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08 15:54
Gigapower schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 02:27:
nu heb ik zelf niet zoveel verstand van routers, maar zou een 200mhz cpu snel genoeg zijn voor zoiets? Ik zou zelf ook zoiets willen opzetten.

Ik heb zelf nl een p1 166 MMX, ik weet dat als ik sneller als 100kb/s download dat heel windows vastsloeg, net zolang totdat de download afgelopen is. Stel ik wil daar ook nog een netwerkdrive en printer sharen enzo bij doen, + 4 pc's erop aansluiten dmv een hub oid, zal die pc dat trekken? we hebben een adsl lijn van +/- 240KB/s Max download.
Kom op zeg met me AMD 200mhz met MMX trok makkelijk in windows 98 150 KB/s. En zelfs met netwerkkopieren dus 6 MB/s (100 Mbit) hield het beestje nog wel bij.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:04

rapture

Zelfs daar netwerken?

Gigapower schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 02:27:

Op school had ik een Pentium 166MMX Wingate onder Windows NT zien draaien, dat loopt om de haverklap vast. Maar als je Freesco op dezelfde Pentium 166 MMX zet, dan kan je 365 dagen uptime halen aan volle snelheid (probleemloos tot 10mbps).

Netwerkkaartenkeuze is belangrijk bij zulke trage computers, kies voor echte nic's zoals 3com of Intel. Deze nic's doen wat ze moeten doen, terwijl Realteks valse kaartjes zijn die gewoon cpu-power afsnoept. Bij mij zijn alle Realteks verbannen uit mijn computerpark.

[ Voor 15% gewijzigd door rapture op 01-01-2005 21:59 ]

• Yoram
  • Laatst online: 18-06 16:07
ik heb en klein beetje offtopic vraagje over dat router gedoe

als iemand router zegt denk ik aan een kastje waar je netwerkstekkertjes in kan dauwen en je netwerk enzo kan delen. maar niet een een gehele pc, of dus wat jullie hier aan het behandelen zijn. dus wat is nou eigenlijk het nut hier van ????? :?

bedankt

Hallo!

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-07 08:16
Zelf draai ik Freesco op een P150 op PC Chips board met 64MB SDR. Diskette erin en draaien maar. Eerst had ik Realtek kaartjes maar deze heb ik omgewisseld met 3COM kaartjes en nu internet ik zonder enige hapering (met de Realtek kaartjes was er een fractie van lag voordat ik een internetpagina zag).

Systeem is compleet fanloos (incl 235W voeding) en draait al 2 jaar zonder enige problemen.

Ik zou gewoon voor Freesco gaan.
maar niet een een gehele pc, of dus wat jullie hier aan het behandelen zijn. dus wat is nou eigenlijk het nut hier van ?????
Het is 'leuk' om van wat oude zooi wat je nog hebt liggen een router te maken. Scheelt je weer een paar tientjes ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Artz op 01-01-2005 22:00 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

YoramScheer schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 21:58:
ik heb en klein beetje offtopic vraagje over dat router gedoe

als iemand router zegt denk ik aan een kastje waar je netwerkstekkertjes in kan dauwen en je netwerk enzo kan delen. maar niet een een gehele pc, of dus wat jullie hier aan het behandelen zijn. dus wat is nou eigenlijk het nut hier van ????? :?

bedankt
Zulke kastjes voor huishoud gebruik heeft te weinig mogelijkheden en soms teveel bugs, zodat ze niet werken zoals ze horen.

Professionele kastjes zijn veel te duur (Cisco huishoudelijk ADSL-router vanaf € 500).

Veel tweakers hebben ergens een ouwe pc staan roesten, ff 2 nic's insteken en een linux-router ervan maken. Mijn Freesco-bakje 8) is zoveel sneller en stabieler dan een :'( Target-router.

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 01-01-2005 22:03 ]

• Yoram
  • Laatst online: 18-06 16:07
rapture schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 22:02:
[...]

Zulke kastjes voor huishoud gebruik heeft te weinig mogelijkheden en soms teveel bugs, zodat ze niet werken zoals ze horen.

Professionele kastjes zijn veel te duur (Cisco huishoudelijk ADSL-router vanaf € 500).

Veel tweakers hebben ergens een ouwe pc staan roesten, ff 2 nic's insteken en een linux-router ervan maken.
ooh vandaar thanks

Hallo!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

TheBorg schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 16:21:
Misschien moet je het topic nog een keer lezen voordat je roept dat iets "onzin" is.
(is het dus niet)
Misschien moet jij je grijze cellen even laten werken, want ik het is wel onzin. Er wordt gesuggereerd dat CF ongeschikt zou zijn omdat het beperkt herschrijfbaar is. Dat is kul omdat je CF alleen maar nodig hebt om het OS te laden en vervolgens een file system op een ramdisk aan te maken om het OS te draaien. Dus wie moeter nou beter lezen?

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Misschien moet jij je grijze cellen even laten werken, want ik het is wel onzin. Er wordt gesuggereerd dat CF ongeschikt zou zijn omdat het beperkt herschrijfbaar is. Dat is kul omdat je CF alleen maar nodig hebt om het OS te laden en vervolgens een file system op een ramdisk aan te maken om het OS te draaien. Dus wie moeter nou beter lezen?
Freesco op RAMDISK-only laten draaien zou perfect op CF-kaartjes gaan, want je start de router 1 keer en het blijft minstens 1 maand continue draaien, zodat je niet meer dan 10 startpogingen per jaar nodig hebt. Met de duizenden keer lezen/schrijven kan je de router wel ff gebruiken.

Het starten van CF is veel lastiger dan de levensduur, sommige ouwe mobo's ondersteunen "booten van cdrom" nog eens niet. Laat staan USB-sticks/geheugenkaartjes.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:46

Exigence

dnkroz

Exirion schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 23:01:
[...]

Jij. Want er werd geïmpliceerd dat het OS op de CF kaart zélf zou draaien :)

Verwijderd

rapture schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 23:33:
[...]

Freesco op RAMDISK-only laten draaien zou perfect op CF-kaartjes gaan, want je start de router 1 keer en het blijft minstens 1 maand continue draaien, zodat je niet meer dan 10 startpogingen per jaar nodig hebt. Met de duizenden keer lezen/schrijven kan je de router wel ff gebruiken.

Het starten van CF is veel lastiger dan de levensduur, sommige ouwe mobo's ondersteunen "booten van cdrom" nog eens niet. Laat staan USB-sticks/geheugenkaartjes.
CF kun je dus zoals eerder vermeld ook via IDE laten booten/beschrijven/etc. (daar zijn 'speciale' adapters voor) :+

Wat een onzin eigenlijk... de eerste CF-readers deden hun werkje via IDE ipv USB, maar sinds USB zo trendy is, vergeet men de andere mogelijkheden gewoon...

Gewoon lekker booten van CF via IDE :p
Niet moeilijk doen wanneer t makkelijk kan :9

• Spixo
Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 20:34:
[...]

CF kun je dus zoals eerder vermeld ook via IDE laten booten/beschrijven/etc. (daar zijn 'speciale' adapters voor) :+

Wat een onzin eigenlijk... de eerste CF-readers deden hun werkje via IDE ipv USB, maar sinds USB zo trendy is, vergeet men de andere mogelijkheden gewoon...

Gewoon lekker booten van CF via IDE :p
Niet moeilijk doen wanneer t makkelijk kan :9
Is er niet iemand die zo'n converter over heeft? Lijkt me fantastisch :D

• Redje
  • Laatst online: 07-08 13:00
Ricardo87 schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:14:
[...]

Is er niet iemand die zo'n converter over heeft? Lijkt me fantastisch :D
Je kan ook zo'n ding kopen:

Afbeeldingslocatie: http://www.interngeheugen.com/%5Cimages%5Ctranscend%5CM_IFM40V.gif

CF met IDE aansluiting.
Ze zijn nog best goedkoop ook (vanaf 13,-). Een CF -> IDE adapter is al duurder.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

niks tegen alcatel.. maar hun DNS(-forwarding) implementatie zuigt..

bult gezeik gehad met het SMTP protocol (versturen email).. totdat ik erachter kwam dat alcatels geen MX (mailexchanger) records forwarden :X

oplossing was toen de DNS adressen van de i-net provider invullen i.p.v. het router-ip te gebruiken..

[ Voor 7% gewijzigd door nIghtorius op 03-01-2005 13:59 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:16
Ik weet niet of dit al genoemd is maar als je niet vanaf USB kan booten zijn er ook convertorstekkers te koop van compactflash naar IDE-flatcable. kun je dus je cf-kaart als harddisk gebruiken. ik weet alleen niet 100% zeker of je daar wel van kan booten dan. (waarschijnlijk wel)

edit: grr. dit is dus al uitgebreid verteld

[ Voor 8% gewijzigd door FragDaddy op 03-01-2005 15:35 ]

Have a wheelie good weekend!

• Spixo
Redje schreef op maandag 03 januari 2005 @ 13:51:
[...]

Je kan ook zo'n ding kopen:

[afbeelding]

CF met IDE aansluiting.
Ze zijn nog best goedkoop ook (vanaf 13,-). Een CF -> IDE adapter is al duurder.
Zou je mij misschien kunnen helpen aan een link waar deze in Nederland te koop zijn? Ik kan helaas alleen converters vinden.

• Redje
  • Laatst online: 07-08 13:00
Ricardo87 schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:47:
[...]

Zou je mij misschien kunnen helpen aan een link waar deze in Nederland te koop zijn? Ik kan helaas alleen converters vinden.
Volgens mij hebben alleen www.interngeheugen.com en www.memorydirect.nl deze flash kaarten.
Pagina: 1