Toon posts:

[2000] DNS niet bereikbaar*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wij hebben hier de volgende situatie.. 1 local domein met daaron nog 3 domeinen... ***.local.
Nou zijn we wat Domain Controllers aan het vervangen waaronder die van het local domein.
Hierin staan 2 servers voor het gemak local1 en local2 te noemen en local2 zal vervangen moeten worden. Beide servers draaien hier dns.
Omdat we niet tijdelijk met 1 DC in het local domein willen draaien gaan we het als volgt doen:
Er wordt een nieuwe server (local3) ingericht en gepromoot met DCPROMO. Dit gaat allemaal goed en deze repliceert prima met de rest. Hierna zal local2 worden gedemote en als local4 worden gepromoot. Hierna zal local3 worden gedemote en als local2 worden gepromoot en daarna zal uiteindelijk local4 worden gedemote.

Op het moment dat we nu local2 demoten en er wordt een nieuw IP-adres verkregen van de DHCP is de DNS niet meer te bereiken. Als DNS servers worden local1 en local2 als primaire en secundaire DNS opgegeven, dus in principe zal local1 als DNS server gewoon moeten werken. Alleen deze pakt het niet op.

De servers draaien allemaal op Windows2000 server met SP3.
Nu zijn alle servers als Global catalog ingesteld dus het lijkt mij ook niet dat daar een probleem zit, local1 is ook managed ook de RID en is Infrastructure Master.

Ik heb al geprobeerd om de Regkey AllowSingleLabelDnsDomain 0x1 en UpdateTopLevelDomainZones 0x1 toe te voegen omdat we een single label domain hebben.
Op alle 3 de DC's heb ik netdiag en dcdiag gedraaid en deze geven allemaal geen fouten aan.

Ik heb zelf echt geen idee meer wat er nu fout is.. Ik neem aan dat er iets met local1 server, maar wat weet ik echt niet meer.

Als iemand enig idee heeft graag!

/edit:
Het ziet er niet naar uit dat het probleem op de DNS ligt maar op de Domain Controller zelf

Er draait een externe logging mee die het volgende aangeeft.
EventID: 5719
Source: Netlogon
Message: No Windows NT or Windows 2000 Domain Controller is available for domain 'childdomain'.
The following error occurred:
There are currently no logon servers available to service the logon request.

Het lijkt erop dat iets op local1 naar local2 verwijst wat ik niet kan vinden.
Local1 staat ingesteld als operations master, wat mij het meest voor de hand liggend lijkt.

De oplossingen die bij eventid.net en technet worden gegeven hebben alleen betrekking op 2003server en 2000server met SP3 en moeten aan de client-kant worden gedaan (WinXP).
Wij hebben hier te maken met ThinClients die hun Citrix sessie al niet kunnen starten omdat ICA niet kan worden resolved naar een IP adres.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 13:58 ]

Verwijderd

Local1 is dus constant in de lucht als DC. Staat er niets in de logboeken van Local1? Draait de DHCP ook op Local1?
Is er misschien een probleem met de master browser instelllingen.
Wat geeft nbtstat -n op local1 en een WS aan?
Misschien helpt ipconfig /flushdns, ipconfig /registerdns nog wat.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 15:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Local1 is dus constant in de lucht als DC. Staat er niets in de logboeken van Local1? Draait de DHCP ook op Local1?
Is er misschien een probleem met de master browser instelllingen.
Wat geeft nbtstat -n op local1 en een WS aan?
Misschien helpt ipconfig /flushdns, ipconfig /registerdns nog wat.

Local1 is inderdaad constant in de lucht als DC. De logboeken geven alleen aan dat deze zowel Global Catalog als Infrastructure Master is, maar als alle DC's Global Catalog zijn dat deze melding genegeerd mag worden wat in dit geval zo is.
DHCP draait op een andere server die GEEN DC is.

nbtstat -n geeft op local1 aan:

Name Type Status
---------------------------------------------
local1 <00> UNIQUE Registered
local1 <20> UNIQUE Registered
LOCAL <00> GROUP Registered
LOCAL <1C> GROUP Registered
LOCAL <1B> UNIQUE Registered
LOCAL <1E> GROUP Registered
local1 <03> UNIQUE Registered
LOCAL <1D> UNIQUE Registered
..__MSBROWSE__.<01> GROUP Registered

en op een WS:

Naam Type Status
---------------------------------------------
WS1 <00> Uniek Geregistreerd
WS1 <20> Uniek Geregistreerd
*** <00> Groep Geregistreerd
*** <1E> Groep Geregistreerd

waar *** het ***.local domein is, dus niet het local domein zelf.

Sorry voor de slordige opmaak, heb geen id hoe ik die nbtstat uitkomsten in een code vakje moet zetten.

Ipconfig /flushdns en ipconfig /registerdns had ik er even bij moeten vertellen is ook al geprobeerd, maar had geen effect.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 15:16 ]

Verwijderd

DNS van Local1 verwijst wel naar zijn eigen IP-adres en niet naar een externe DNS server?
Je kunt eventueel nog nbtstat -RR proberen.
Kan je de dns op local2 niet tijdelijk even stoppen of die op local1 herstarten?
Ipconfig /all geeft alle juiste waarden?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 15:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
DNS van local1 verwijst naar local1 en local2 en niet naar een externe DNS.

Na een nbstat -RR geeft nbtstat -n dezelfde waarden als de eerste keer.

Als de DNS op local2 wordt gestopt gaat het allemaal wel goed
IPconfig geeft als ip: 10.1.1.1 dns: 10.1.1.1 en 10.1.1.2

Verwijderd

Op de local2 server de master browserfunctie op No zetten (uit dus)?
HKEY_LOCAL_MACHINE\ System\CurrentControlSet\Services\Browser\Parameters\IsDomainMaster waarde No

HKEY_LOCAL_MACHINE\ System\CurrentControlSet\Services\Browser\Parameters\MaintainServerlist waarde FALSE

Even zoeken op deze sleutels maakt het e.e.a. duidelijk.
/edit
Let op! Hierboven stond Yes moet No zijn
Er stond True moet False zijn.
sorry.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 16:39 ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:51
Even een kleine titel edit :).

Verwijderd

Topicstarter
Ik had inderdaad al gezien dat het true en false moest zijn.
Op beide stond die ingesteld als false.
Heb dit op de local1 ingesteld als true, maar dit had ook geen effect

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 19:35 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

omwille van de duidelijkheid is het wel zo verstandig om de fully qualified domain name te gebruiken in je posts, met name omdat je het ook over child domains hebt.

Desnoods doe je het met gefingeerd.local ofzo, zal me worst wezen

PS: nbtstat heeft niks met DNS van doen, leg je focus daar dan ook niet op maar ga DNS troubleshooten (good oldfashioned TCP/IP).

PS2: niet relevant misschien, maar nog een bijzondere reden waarom je na 1 1/2 jaar nog steeds geen SP4 draait ?

[ Voor 39% gewijzigd door alt-92 op 31-12-2004 21:03 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

PS: nbtstat heeft niks met DNS van doen, leg je focus daar dan ook niet op maar ga DNS troubleshooten (good oldfashioned TCP/IP).

Heb je wat DNS troubleshoot tips? Wat is "good oldfashioned TCP/IP" pingen ofzo?

Misschien heeft TS hier wat aan http://www.opus1.com/www/presentations/sanug/

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2005 11:46 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 11:37:
Heb je wat DNS troubleshoot tips? Wat is "good oldfashioned TCP/IP" pingen ofzo?
nslookup, nltest, dig.
DNS logging aanzetten, dat hoef je toch niet uit te leggen ofzo?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Oke, het lijkt er niet op dat het probleem in de DNS zit, omdat als ik de DNS op local2 stop alles gewoon door blijft draaien. Het gaat pas fout als local2 echt uit word gezet, kortom niet meer bereikbaar is.

Er draait een externe logging mee die het volgende aangeeft.
EventID: 5719
Source: Netlogon
Message: No Windows NT or Windows 2000 Domain Controller is available for domain 'childdomain'.
The following error occurred:
There are currently no logon servers available to service the logon request.

Het lijkt erop dat iets op local1 naar local2 verwijst wat ik niet kan vinden.
Local1 staat ingesteld als operations master, wat mij het meest voor de hand liggend lijkt.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 09:14

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 11:37:

Misschien heeft TS hier wat aan http://www.opus1.com/www/presentations/sanug/
NBTSTAT -RR waarna je een NBTSTAT -R doet heeft te maken met het purgen en reloaden van je local lmhosts file. Dit heeft dus inderdaad niets met DNS (op een server) te maken. Geld alleen als je local lmhosts file gebruikt(WINS dus).

Aan Topicstarter:

Als je "currently no logon servers to service the logon request" moet je kijken hoe jou Global Catalog envirnoment opgebouwd is. Er zal geprobeerd worden een domain controller te vinden die user xxx kan authenticaten zodat men mag aanloggen. Als die Local2 een DC in site.local.nl (whatever) is en de enige DC die GC is kan het lastig worden inderdaad. Meestal logt een werkstation dan in met Cached Credentials maar zonder dat er mappings gemaakt worden en dergelijke. Het lijkt mij handig om hier aandacht aan te besteden.
Verder heb je met je event meldingen al op www.eventid.net of www.microsoft.com/technet gekeken?

Verwijderd

Topicstarter
Local1 is ingesteld als GC en Infrastructure Master, ik weet dat dit niet wenselijk is, maar zal dit dit soort problemen kunnen opleveren?

Had inderdaad al gezocht bij EventID.net en technet maar krijg dan alleen maar oplossingen die te maken hebben met 2003server of 2000server met SP4 en oplossingen die aan de client-kant (winXP) moeten worden aangepast. Nu werken wij niet met WinXP clients maar met ThinClients die hun Citrix sessie niet kunnen opstarten omdat ze ICA niet in de DNS kunnen resolven naar een IP adres.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 13:26 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 13:18:
Local1 is ingesteld als GC en Infrastructure Master, ik weet dat dit niet wenselijk is, maar zal dit dit soort problemen kunnen opleveren?

Had inderdaad al gezocht bij EventID.net en technet maar krijg dan alleen maar oplossingen die te maken hebben met 2003server of 2000server met SP4 en oplossingen die aan de client-kant (winXP) moeten worden aangepast. Nu werken wij niet met WinXP clients maar met ThinClients die hun Citrix sessie niet kunnen opstarten omdat ze ICA niet in de DNS kunnen resolven naar een IP adres.
Kun je door je starters post te editten die aanvullende informatie er nog bij in zetten. Dan hoeven mensen die dit voor het eerst lezen niet de hele thread te lezen. De Thinclients krijgen wel de beide DNS servers mee?

Verwijderd

Topicstarter
Startpost is aangepast.

De Thinclients krijgen inderdaad gewoon beide servers als DNS mee van de DHCP.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Als ik het goed begrijp heb je dus in 1 site 2 domain controllers staan die authentication kunnen doen of maar 1 domain controller per site?

Op moment dat 1 DC weg valt kan je namelijk niet meer authenticaten inderdaad :) (als er maar 1 DC staat)

Verwijderd

Topicstarter
Er staan inderdaad 2 DC's per site dus als er 1 uitvalt zal de 2e gewoon door moeten gaan.
Alleen dat gebeurt dus niet, dat is het rare.. Local1 blijft op en deze is ook operations master voor het local domein.

Verwijderd

waarom krijgt een DC een dhcp adres (zowieso een server)? zet die gelijk vast!

ten tweede kan je beter die local4 niet renamen naar local2. Dit is niet dezelfde machine en kan alleen maar problemen geven als je dezelfde naam geeft. laat hem gewoon local4!

verder zie ik nergens of je gekeken hebt waar de fsmo roles en de gc draait. lijkt me ook belangrijk of even van tevoren te doen!

edit: je client zijn pre-win2k? zo ja dan zal de pdc emulator op de local2 draaien.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 14:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alle servers hebben al een vast IP adres! Alleen clients krijgen een IP via de DHCP.

Local4 was de oude local2 die demote was en promote naar local4. Nu bleek dat als local2 niet meer bestond er de melding kwam dat er geen DC beschikbaar was (terwijl we de local1 local3 en local4 als DC hebben voor het local domein).

Ik heb al wel aangegeven dat de GC draait op local1 en verder alle roles ook op local1.
Ik ben alleen wel benieuwd of het draaien van gc en infrastructure master op local1 iets te maken kan hebben met dit probleem. Het lijkt mij niet, maar ik kan dit niet live testen ivm met gebruikers die contant in- en uitloggen, dus wil ik dit eerst van te voren even weten.

Edit: de PDC emulator draait ook op local1, dus dat zal ook niet het probleem zijn.
Het gekke alleen daarin is dat de gebruikers via Citrix inloggen en die farm draait op een Windows2000Server omgeving. De gebruiker kunnen hun sessie alleen niet opstarten omdat de hele omgeving niet benaderd kan worden vanuit hun Thin Client, die connectie maakt met ICA die in de DNS verwijst naar IP adres 10.1.1.9. Dit lijkt dus een probleem met de DNS die niet bereikt kan worden, vandaar dat mijn eerste gedachte uitging naar een DNS probleem.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 14:56 ]

Verwijderd

staat local 2 nog vermeld in je dns bij local1? let daarbij vooral op de _tcp en _mcdcs zones.
misschien is de local2 niet goed verwijderd en zal je met adsiedit aan de slag moeten (doe dit alleen met het ms document in je hand!!!)

infrastructure master en gc op 1 dc is geen probleem als je 1 domain hebt. heb je meerdere domains is het ook geen probleem als de gc op alle dc's draait!

draaide wins nog op de local2 toevallig?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga denk ik maar vanavond ergens een testopstelling maken om de situatie te reproduceren.
Het zou best kunnen dat local2 in de DNS blijft staan en dat dat het probleem geeft.

wins draait niet op local2.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

als je niet netjes demote doet blijven er inderdaad allerlei objecten in je Active Directory achter en men raad aan uit het veld om geen promote na een demote te doen maar te beginnen met een clean install omdat zelfs na een demote er zaken achter blijven...........
Pagina: 1